2013-10-28, 18:34
Medlem
Jag är inte alls så påläst som de flesta av er härinne förmodligen är, men efter att ha gått igenom lite mer än halva FUP:en så har ju min bild av VB fått sig en rejäl "törn". Visst hade jag läst om hennes förhållande med MB men det är ju knappast allt...

Ni vet ju bättre än mig vad hon var för typ av person!? Men när jag läser om påstådda!? våldtäkter hon varit utsatt för, frispel när hon delade ut reklam, hot om våldtäktsanmälningar ifall hon inte fick 1000:- m.m... Det finns säkert mer som ni kan tillägga!?....

Fått bilden av en person utan självkänsla med ett stort bekräftelsebehov, Hon blev säkert utnyttjad av främst MB men hon har ju helt klart inte betett sig exemplariskt själv direkt.... Just MB framstår som tänkbar GM om man läser förhörsprotokollen, men jag menar ändå att de tekniska bevisen mot KJ, (Blodet,tejpen och DNA:t på VB:s kvarlevor) slår hål på dem teorierna om MB som gärningsman...
Citera
2013-10-28, 18:34
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Förhandlingsdag 1, 2013-10-31 kl. 09.30
Åklagarens yrkanden och Johanssons inställning
Åklagarnas sakframställning.

Förhandlingsdag 2, 2013-11-06 kl. 09.30
Målsägandenas ev yrkanden
Adv Bo Forssbergs och adv Elisabeth Masi Fritz sakframställningar
Vittnesförhör angående teknisk bevisning:
1. Annemarie Svejderud - Video - kl. 10.30
2. Staffan Jansson - Video – kl. 11.00
3. David Lindblom - kl. 13.30
4. Susan Sprogoe-Jakobsen - kl. 14.30

Förhandlingsdag 3, 2013-11-07 kl. 09.30
1. Anders Li*dström - kl. 09.30 -Video
2. Ulf Lundström (inkl. film) - kl. 10.00 - Video
Förhör med målsäganden C Similä - kallas att inställa sig personligen kl. 09.30
Förhör med målsäganden J Similä - kallas att inställa sig personligen kl. 09.30
Förhör med Kristoffer Johansson.

Förhandlingsdag 4, 2013-11-08 kl.09.00
Fortsatt förhör med Kristoffer Johansson
Vittnesförhör med M Petterss*n och M Fr*berg – kl.11.00
Vittnesförhör med Bt Is*ksson – kl. 13.30
Vittnesförhör med Mik*el B*rg – kl. 14.00 LULEÅ TINGSRÄTT

MÅLNR: B 1300-13
AKTBIL: 132
Vittnesförhör med D J*hansson – kl. 15.00
Vittnesförhör med Al S*muelsson - kl. 15.00
Vittnesförhör med A B*ström - kl. 15.30

Förhandlingsdag 5, 2013-11-11 kl. 09.30
Vittnesförhör med PH – kl. 09.30
Vittnesförhör med BB -kl. 10.15
Vittnesförhör med IG – kl. 10.15
Vittnesförhör med U Andersson – åberopad av K Johansson - kl 11.00
Vittnesförhör med S Enb*m – åberopad av K Johansson - kl. 13.30
Vittnesförhör Cam*lla B – åberopad av K Johansson - kl. 13.30 - telefon
Vittnesförhör med L V*kström – åberopad av K Johansson - kl. 14.00
Ev vittnesförhör med J*nny Johansson – åberopad av K Johansson – 14.30
Personalia
Förhandlingsdag 6, 2013-11-12
Pläderingar

Kommer nån att försöka närvara vid rättegången?
Citera
2013-10-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Intressant. SKL gick bet på vad det är för typ av tejp. Så det är inte något man kilar in på Statoil och köper. Sid 1676:

Troligen är den köpt utomlands i stora kvantiteter. Vem kan tänkas göra det? En kampsportsklubb, kanske? Någon som vet om VB:s karateklubbar köper in tejper i stora lass?

Kan tejpen vara från ett sjukhus? AN har ju jobbat på Sunderbyn.
Citera
2013-10-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hämndlystna före detta och blivande före detta fruar har inte i sig den allra bästa trovärdigheten. En sådan vittnesutsaga måste kunna bekräftas med helt otvetydiga tekniska fynd för att kunna ligga till grund för ett åtal. Och den totala bevisningen måste vara så överväldigande att den alls icke negligerbara bevisning som pekar på KJ inte skulle kunna leda till rimligt tvivel.

Det är i princip lika med att hitta händerna och brottsplanen i MB:s nattduksbord.

Tror iofs att händerna är borta för alltid, men så kan jag ju inte ett skvatt om kriminalteknik heller skall tillstås. Några revolutionerande tekniska fynd lär ju knappast göras utan aktivt letande, som är avslutat, men det arbetet antar jag återupptas i ett sådant scenario som vi diskuterar?

Blivande före detta fruars trovärdighet tänker jag inte ge mig in i att generalisera om, då jag saknar baskunskap. Kan bara hoppas att deras trovärdighet bedöms från fall till fall, och ponera att då tidigare uppgifter framförts under "dödshot" (något som tycks förekomma frekvent) kanske detta kan påverka bedömningen av just trovärdigheten?
Citera
2013-10-28, 18:39
Medlem
Varför har diskussionen snöat in på MB?
Han har också varit under lupp men man har inte funnit att han har ngt med mordet att göra. KJ däremot har flera bevis emot honom. VB sms:ade med MB troligen därför att hon var rädd och bad om hjälp åtminstone bör ngt sådant ha skrivits då hon strax innan försökt kalla på hjälp. MB kanske var trött på att VB hängde efter honom och därför trodde han inte att hon var i fara. MB:s fru skrev visserligen fula ord om VB på FB, som sedan raderades, och det kan ju vara att hon var svartsjuk och trött på VB.

Intressant är att tidigt i detta ärende fick jag höra av en källa att det kunde vara en sexlek som spårat ut!
Citera
2013-10-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Han har också varit under lupp men man har inte funnit att han har ngt med mordet att göra. KJ däremot har flera bevis emot honom. VB sms:ade med MB troligen därför att hon var rädd och bad om hjälp åtminstone bör ngt sådant ha skrivits då hon strax innan försökt kalla på hjälp. MB kanske var trött på att VB hängde efter honom och därför trodde han inte att hon var i fara. MB:s fru skrev visserligen fula ord om VB på FB, som sedan raderades, och det kan ju vara att hon var svartsjuk och trött på VB.

Intressant är att tidigt i detta ärende fick jag höra av en källa att det kunde vara en sexlek som spårat ut!

Inte har väl MB varit under lupp precis. Endast hans telefon+förhör är väl gjort på honom.
Citera
2013-10-28, 18:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Varför kom inte MB ihåg och kunde berätta att VB var rädd och bad om hjälp i så fall?
Citera
2013-10-28, 18:46
Medlem
Citat:

Du tycker inte MB borde ha kommit ihåg om hennes SMS varit rop på hjälp?

edit: som han ovan sa....
Citera
2013-10-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Intressant. SKL gick bet på vad det är för typ av tejp. Så det är inte något man kilar in på Statoil och köper. Sid 1676:

Troligen är den köpt utomlands i stora kvantiteter. Vem kan tänkas göra det? En kampsportsklubb, kanske? Någon som vet om VB:s karateklubbar köper in tejper i stora lass?

Man borde iaf frågat i FUP de som har anknytning till klubben vad typ av tejp de har i sin arsenal vid t.ex. sårskador eller liknande, vad deras medlemmar möjligen har ofta med sig i träningsväskan.

Dock tror jag med viss kunskap säga att man använder inte sådan tejp för att t.ex. tejpa fingrar, leder etc, där finns särskild sporttejp som bollsportare brukar använda. Den är väldigt stum för att man skall uppnå effekt/stabilitet av tejpningen.
Vad man tejpar fingrar etc. med i kampsporter vet jag inte men knappast denna typ av tejp.

Nu säger han sig ha "funnit" tejpen i denna Saab och det var inte igår, kanske därför man inte hittar just denna typ ute på öppna marknaden idag, målets tejp har något/några år på nacken.
Citera
2013-10-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Kan tejpen vara från ett sjukhus? AN har ju jobbat på Sunderbyn.

Militären?
Citera
2013-10-28, 18:56
Medlem
Citat:

Läs fupen istället
Citera
2013-10-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3ndium
Du tycker inte MB borde ha kommit ihåg om hennes SMS varit rop på hjälp?

edit: som han ovan sa....

Här säger han att inte såg det förrän på kvällen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16749787.ab

men han svarade ju på det tidigare på kvällen.
Senast redigerad av Moa66 2013-10-28 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in