Citat:
Det där kan man ju läsa innantill om i Gustafs grabb. Hans morfar var rik och dinerade på de finaste restaurangerna när han var på besök i Sthlm men både han och GWs mor var knepiga, så det var hans far som var den trygga punkten och idolen, och eftersom att han var 100.00% arbetare så inledde han ju livet som "arbetargrabb". Men sedan började han ju på en av de bästa gymnasieskolorna i Sthlm började umgås med överklassbarnen. Så han beskriver sig själv som ett UFO som är vilsen i alla klasser, känner sig varken hemma i arbetar- eller överklassen. Detta får mig att tänka på en intervju som Cecilia Hagen gjorde med honom i Expressen. Hon undrade vid ett tillfälle, i ungefärliga ordalag, om inte hans uppväxt egentligen var mer medelklass eftersom familjen hade en lägenhet på Gärdet (ett nytt och modernt bostadsområde i Stockholm vid den tiden) samt sommarstuga vid kusten. Minns inte mer än att till detta svarade GW blixtsnabbt med ett "Där har du fel !".
Kanske ser vi här också en slags likhet mellan herrarna. Den ena tycks vilja vara mer överklass än han i själva verket är. Den andre vill vara mer arbetarklass än vad han kanske egentligen är.
Kanske ser vi här också en slags likhet mellan herrarna. Den ena tycks vilja vara mer överklass än han i själva verket är. Den andre vill vara mer arbetarklass än vad han kanske egentligen är.
En del i min släkt har gjort en liknande resa och jag ser ungefär samma mönster hos dem som hos GW, tex ljudligt nämna hur många högskolepoäng man har, de som är födda i akademikerfamiljer skulle aldrig göra det precis som de som är födda med pengar aldrig pratar om pengar.