2013-10-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Detta får mig att tänka på en intervju som Cecilia Hagen gjorde med honom i Expressen. Hon undrade vid ett tillfälle, i ungefärliga ordalag, om inte hans uppväxt egentligen var mer medelklass eftersom familjen hade en lägenhet på Gärdet (ett nytt och modernt bostadsområde i Stockholm vid den tiden) samt sommarstuga vid kusten. Minns inte mer än att till detta svarade GW blixtsnabbt med ett "Där har du fel !".

Kanske ser vi här också en slags likhet mellan herrarna. Den ena tycks vilja vara mer överklass än han i själva verket är. Den andre vill vara mer arbetarklass än vad han kanske egentligen är.
Det där kan man ju läsa innantill om i Gustafs grabb. Hans morfar var rik och dinerade på de finaste restaurangerna när han var på besök i Sthlm men både han och GWs mor var knepiga, så det var hans far som var den trygga punkten och idolen, och eftersom att han var 100.00% arbetare så inledde han ju livet som "arbetargrabb". Men sedan började han ju på en av de bästa gymnasieskolorna i Sthlm började umgås med överklassbarnen. Så han beskriver sig själv som ett UFO som är vilsen i alla klasser, känner sig varken hemma i arbetar- eller överklassen.

En del i min släkt har gjort en liknande resa och jag ser ungefär samma mönster hos dem som hos GW, tex ljudligt nämna hur många högskolepoäng man har, de som är födda i akademikerfamiljer skulle aldrig göra det precis som de som är födda med pengar aldrig pratar om pengar.
Citera
2013-10-27, 22:19
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Det där kan man ju läsa innantill om i Gustafs grabb. Hans morfar var rik och dinerade på de finaste restaurangerna när han var på besök i Sthlm men både han och GWs mor var knepiga, så det var hans far som var den trygga punkten och idolen, och eftersom att han var 100.00% arbetare så inledde han ju livet som "arbetargrabb". Men sedan började han ju på en av de bästa gymnasieskolorna i Sthlm började umgås med överklassbarnen. Så han beskriver sig själv som ett UFO som är vilsen i alla klasser, känner sig varken hemma i arbetar- eller överklassen.

En del i min släkt har gjort en liknande resa och jag ser ungefär samma mönster hos dem som hos GW, tex ljudligt nämna hur många högskolepoäng man har, de som är födda i akademikerfamiljer skulle aldrig göra det precis som de som är födda med pengar aldrig pratar om pengar.

Så sant så, men jag får snarast intrycket av att GW:s morfar var "bonnarik", inte någon bildad karl. Misstänker att morfar fått stå till modell till rollkaraktären Lars M Johanssons far i Ångermanland....
Citera
2013-10-27, 23:52
Medlem
Ja, "bonnarik" är nog rätt ord, han tjänade väl sina pengar på bonnslughet snarare än någon djup bildning, men "arbetarklass" kan man ju inte direkt säga att han var.

Att GW kom från arbetarklassens realitet vaccinerade väl honom också från att ryckas med i den 68-rörelse som nådde sin höjdpunkt samtidigt som han läste sin grundutbildning på universitetet, det var ju mer övre medklass/överklass-brats som Myrdal och Ljugo som föll för sådana naiva drömmar.
Citera
2013-10-28, 01:02
Medlem
Quick är ju frikänd från alla mord nu, att han inte har begått ett enda har ju GW envist som en åsna upprepat i 10 år före han fick en riktig försvarare som kunde överklaga, så där har han ju fått helt rätt i efterhand. Mycket kan sägas om GW men jag vet inget exempel på att han tummat på sin intellektuella integritet, han säger vad han anser oavsett hur vinden blåser runtomkring, att sådana personer finns är väldigt viktigt för samhället.
Citera
2013-10-28, 01:27
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:

Sen var det väl så att hans pappa var vaktmästare i kåken vilket jag antar innebär att dom bodde till rabatterat pris. Om jag nu kommer ihåg rätt, det var ett tag sen jag läste boken.
Citera
2013-10-28, 08:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Quick är ju frikänd från alla mord nu, att han inte har begått ett enda har ju GW envist som en åsna upprepat i 10 år före han fick en riktig försvarare som kunde överklaga, så där har han ju fått helt rätt i efterhand. Mycket kan sägas om GW men jag vet inget exempel på att han tummat på sin intellektuella integritet, han säger vad han anser oavsett hur vinden blåser runtomkring, att sådana personer finns är väldigt viktigt för samhället.
Det var han väl knappast ensam om att tycka och heller inte först med att lufta den åsikten offentligt.
Snarare fattade merparten av svenska folket att det knappast kunde vara sant när TQ gled över 20 + erkännanden och fortsatte erkänna nya mord.
Citera
2013-10-28, 15:11
Medlem
Kanske var det han som var först ändå, men jag minns inte säkert, från WP:
"Kriminologen Leif G.W. Persson kritiserade redan 1993 Quick-utredningen.[97] Enligt honom saknades såväl vittnen som teknisk bevisning mot Quick. Domarna var istället grundade på Quicks erkännanden och antagandet att han kände till saker om brotten som bara gärningsmannen och polisen visste om. Persson menade att det antagandet var felaktigt. Enligt Persson fanns det dessutom både vittnen och spår som talade mot att Quick var gärningsmannen."

Han är i alla fall en av dem som har gjort det tunga jobbet att läsa in sig på alla tusentals sidor i utredningen och trummat ut besvärlig kritik under 20 år, de andra är Ulf Åsgård, Dan Larsson, Pelle Svensson, Råstam och nu Thomas Olsson, även Asplunds föräldrar, Ljugo, polisen Jan Olsson, Quicks bror har ära i att denna soppan nu blivit slutgiltigt genomskådad.
Citera
2013-10-28, 18:33
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Tack för utläggningen. Då behöver jag inte läsa hans bok. Vilket jag för övrigt inte tänkte göra ändå. Lite synd att han, istället för att känna sig "vilsen", skulle acceptera och kanske rent av njuta av sin "klasslöshet". Sådan "icke-tillhörighet" i fråga om "klass" känner jag också. Jag tycker om den. Den får en att inte bli så fastlåst vid just vissa åsikter och värderingar och hjälper också till att mer kunna se saker på olika sätt och från olika vinklar. Enligt mig då.

För övrigt så har jag med tiden blivit väldigt övertygad om att detta med att anse att man tillhör någon särskild "klass" till en ganska stor också är ett rent mentalt tillstånd.
Senast redigerad av Celeron 2013-10-28 kl. 18:37.
Citera
2013-10-28, 20:29
Medlem
I biografin "Gustavs grabb" skriver Leif GW Persson att modern förde över pengar från familjen till morfaderns bankkonton (som modern hade fullmakt till). När unge Leif fick reda på detta genom att olovligen ta sig in i moderns kassaskåp visade det sig att modern (tillsammans med morfadern) hade drygt 3 miljoner i dagens penningvärde, medan Leifs far i princip var helt utblottad trots att han slitit som en dåre i ett helt liv. Leif GW Persson förklarar aldrig riktigt ordentligt hur det kom sig att morfadern alltid hade gott om kontanter trots att han inte arbetat på så många år och aldrig deklarerat annat än rena struntsummor i inkomst. Med tanke på att dessa antydningar ger en mycket mörk bild av modern som en kriminell förskingare är det en ganska stor svaghet i biografin att Leif GW Persson inte går till botten med hur det egentligen stod till rent faktamässigt.
Citera
2013-10-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Tack för utläggningen. Då behöver jag inte läsa hans bok. Vilket jag för övrigt inte tänkte göra ändå. Lite synd att han, istället för att känna sig "vilsen", skulle acceptera och kanske rent av njuta av sin "klasslöshet". Sådan "icke-tillhörighet" i fråga om "klass" känner jag också. Jag tycker om den. Den får en att inte bli så fastlåst vid just vissa åsikter och värderingar och hjälper också till att mer kunna se saker på olika sätt och från olika vinklar. Enligt mig då.

För övrigt så har jag med tiden blivit väldigt övertygad om att detta med att anse att man tillhör någon särskild "klass" till en ganska stor också är ett rent mentalt tillstånd.
Jag kan rekommendera den även om man är helt ointresserad av GW, det är ett rätt intressent tidsdokument för hur Sverige såg ut 50-80 om man är för ung för att ha upplevt det själv.

Visst är det helt mentalt, det handlar nog om att man är säkrare i de kunskaper man fick redan med bröstmjölken än det man sedan själv fick lära sig själv senare i livet. Handlar nog också mycket om social anpassningsförmåga, de som är duktiga på det minglar nog mer med sina nya vänner än att sitta på kammaren och funderar på sin barndom. Och GW framstår väl inte direkt mallen på ett socialt geni haha!
Citera
2013-10-29, 16:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vid tisdagens inspelning av SVT-succén "Veckans brott" stoppades Leif GW Persson - av vakterna i entrén till tv-huset.

Följden blev att inspelningen blev försenad, berättade programkollegan Camilla Kvartoft inför en stor del av Sveriges samlade journalistkår.

– Man agerade precis som man ska göra, säger John Holmqvist, säkerhetschef på SVT.
http://www.expressen.se/nyheter/svt-stoppade-leif-gw-persson-i-dorren/

Knappt en dag utan någonting om GW i pressen...
Citera
2013-10-29, 17:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Grandioso skrev

Knappt en dag utan någonting om GW i pressen...

Det finns ju en rätt kul blogg om den lilla mediahoran.

Dagens GW

"En hyllningsblogg till Leif GW Persson. För hans förmåga att ständigt vara aktuell.
Att regelbundet som en klocka bli omnämnd i media inom en rad helt olika ämnen från vapenkontroll till bantning.

Hösten 2013 var enligt TTs @mikael_forsell GW med i Expressen elva dagar i följd, 17 av 20 dagar. Något av ett rekord."

http://dagensgw.tumblr.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in