2013-08-30, 15:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och med det vi vet idag, samt att åklagaren inte vet hur det har gått till, inte var, inte när, motivet skiter vi i, menar du då att det kan ställas utom allt rimligt tvivel att KJ och endast KJ kan vara den som dödade VB och dessutom hade ett uppsåt att göra det?

EDIT;Jag tror att det blir mycket svårt att få KJ dömd för mord om åklagaren inte har mer kött på benen än vad som hitintills framkommit.

Om du med "VI" menar du och jag så har jag svårt att tänka mig att en blodfläck i KJ:s bil och att ingen sett offret sen hon sägs ha lämnat KJ skulle kunna räcka som bevis. Det är ju nämligen i princip det enda vi säkert vet finns i bevisväg. Även som den lekman jag är precis som du så skulle jag bli enormt förvånad. Men: Det är ett helt poänglöst konstaterande eftersom vi vet så lite i tråden. Jag har väldigt svårt att förstå vissa personers tvärsäkra envishet om att "bevisen inte räcker" när de inte vet vilka bevis som finns.

När det gäller det subjektiva rekvisitet för mord så föreställer jag mig att det inte är något större problem. Att hugga någon hårt med en kniv eller liknande stickvapen flera gånger i brösttrakten är nämligen definitivt en handling som var och en måste förstå utsätter offret för livsfara. Obduktionen har ju också fastställt att detta verkligen var dödsorsaken. Vi har ju visserligen fallet med den numera avlidne gangstern Maximilian Kartaschev där det inte gick att bevisa att flickvännen inte hade skjutit sig själv (som han påstod). Alltså: Det objektiva rekvisitet för mord var inte uppfyllt. Men jag tror inte att scenariot att VB tar en kniv och hugger sig själv hårt med flera gånger i bröstet nånstans ute i terrängen kvalar in som en rimlig alternativhypotes.

Hur jag tror att det kommer att gå har jag väl redan skrivit om flera gånger: Det blir ett indiciemål där avgörandet kommer att ligga i hur mycket besvärande omständigheter för KJ som man lyckats gräva fram i utredningen. Typiska saker här:
- Hot via SMS/vittnesmål om hot mot VB
- komprometterande saker i datorn, t ex saker han kan ha skrivit, googlingar på styckning av människokroppar och annat
- Bevis för att hans uppgifter om lördagens förehavanden inte stämmer (observationer, mobilpejlingar)
- Vittnen som observerat honom nära FP1/FP2
- Andra förehavanden mellan försvinnandet och fynden av kroppsdelarna som framstår som misstänkta/svårförkarliga
- Tidigare beteenden/psykologiskt utlåtande
- Tekniska fynd/labbresultat som vi inte känner till men som på olika sätt kan binda honom ytterligare vid brottet, utan att kanske vara direkta bevis för att han haft att göra med kroppen

Jag tror det kommer att handla om att bygga/visa fram en väv där det finns så mycket egendomligheter och svår- eller oförklarade omständigheter och beteenden runt KJ att det helt enkelt framstår som totalt osannolikt att allt detta skulle kunna existera om han inte vore GM. Om det sen räcker? Ja inte vet jag och jag misstänker att även experter kan komma att få svårt att säkert bedöma utgången i målet även när åtalet ligger klart och FU:n finns tillgänglig.
Citera
2013-08-30, 16:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du med "VI" menar du och jag så har jag svårt att tänka mig att en blodfläck i KJ:s bil och att ingen sett offret sen hon sägs ha lämnat KJ skulle kunna räcka som bevis. Det är ju nämligen i princip det enda vi säkert vet finns i bevisväg. Även som den lekman jag är precis som du så skulle jag bli enormt förvånad. Men: Det är ett helt poänglöst konstaterande eftersom vi vet så lite i tråden. Jag har väldigt svårt att förstå vissa personers tvärsäkra envishet om att "bevisen inte räcker" när de inte vet vilka bevis som finns.

När det gäller det subjektiva rekvisitet för mord så föreställer jag mig att det inte är något större problem. Att hugga någon hårt med en kniv eller liknande stickvapen flera gånger i brösttrakten är nämligen definitivt en handling som var och en måste förstå utsätter offret för livsfara. Obduktionen har ju också fastställt att detta verkligen var dödsorsaken. Vi har ju visserligen fallet med den numera avlidne gangstern Maximilian Kartaschev där det inte gick att bevisa att flickvännen inte hade skjutit sig själv (som han påstod). Alltså: Det objektiva rekvisitet för mord var inte uppfyllt. Men jag tror inte att scenariot att VB tar en kniv och hugger sig själv hårt med flera gånger i bröstet nånstans ute i terrängen kvalar in som en rimlig alternativhypotes.

Hur jag tror att det kommer att gå har jag väl redan skrivit om flera gånger: Det blir ett indiciemål där avgörandet kommer att ligga i hur mycket besvärande omständigheter för KJ som man lyckats gräva fram i utredningen. Typiska saker här:
- Hot via SMS/vittnesmål om hot mot VB
- komprometterande saker i datorn, t ex saker han kan ha skrivit, googlingar på styckning av människokroppar och annat
- Bevis för att hans uppgifter om lördagens förehavanden inte stämmer (observationer, mobilpejlingar)
- Vittnen som observerat honom nära FP1/FP2
- Andra förehavanden mellan försvinnandet och fynden av kroppsdelarna som framstår som misstänkta/svårförkarliga
- Tidigare beteenden/psykologiskt utlåtande
- Tekniska fynd/labbresultat som vi inte känner till men som på olika sätt kan binda honom ytterligare vid brottet, utan att kanske vara direkta bevis för att han haft att göra med kroppen

Jag tror det kommer att handla om att bygga/visa fram en väv där det finns så mycket egendomligheter och svår- eller oförklarade omständigheter och beteenden runt KJ att det helt enkelt framstår som totalt osannolikt att allt detta skulle kunna existera om han inte vore GM. Om det sen räcker? Ja inte vet jag och jag misstänker att även experter kan komma att få svårt att säkert bedöma utgången i målet även när åtalet ligger klart och FU:n finns tillgänglig.

Håller med dig i allt, men hur som helst måste det bevisas att KJ utdelade minst ett dödande stick. Då måste man kunna utesluta att det inte fanns fler personer på mordplatsen, hur gör man det om man inte vet var mordet skedde och inte heller kan binda KJ till ett mordvapen? Teoretiskt kan fler personer ha spår efter VB i sina bostäder och bilar, så bara för att KJ har det betyder det inte att han måste vara mördaren bara för att mycket tyder på det, det jag fiskar efter, att i det här fallet måste man vara säker på att ingen annan kan vara mördaren om man inte kan knyta KJ till mordvapnet eller/och en mordplats som är okänd.
Citera
2013-08-30, 16:54
Medlem
Har det hänt något nytt? Varit tyst i media nu i flera månader..Verkar som att KJ var rätt snubbe? Med tanke på att han varit frihetsberövad all denna tid..
Citera
2013-08-30, 17:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Håller med dig i allt, men hur som helst måste det bevisas att KJ utdelade minst ett dödande stick. Då måste man kunna utesluta att det inte fanns fler personer på mordplatsen, hur gör man det om man inte vet var mordet skedde och inte heller kan binda KJ till ett mordvapen? Teoretiskt kan fler personer ha spår efter VB i sina bostäder och bilar, så bara för att KJ har det betyder det inte att han måste vara mördaren bara för att mycket tyder på det, det jag fiskar efter, att i det här fallet måste man vara säker på att ingen annan kan vara mördaren om man inte kan knyta KJ till mordvapnet eller/och en mordplats som är okänd.

Alltså, kravet är inte att man måste direkt bevisa att han gjorde detta, utan det räcker om en mängd andra omständigheter tillsammans pekar ut honom som gärningsman. Man utesluter då helt enkelt alla andra rimliga förklaringar till hur offret avlidit, även om man inte kan säga exakt var och varför KJ gjorde det.

Du måste inte kunna utesluta helt att andra personer varit med KJ då mordet begicks, det räcker att du kan utesluta det utom rimligt tvivel. I ett sånt här fall torde det innebära att det inte går att påvisa några i utredningen kända fakta som skulle peka mot ett scenario med andra inblandade i mordet och KJ som passiv åskådare. Allmänna spekulationer från försvaret om att någon annan "kan" ha varit närvarande och att man inte kan veta det eftersom vittnen till mordet saknas är inte tillräckligt.

Däremot är det fullt möjligt att åklagaren inte får ihop sin kedja. Kanske är luckorna för stora på en del viktiga punkter för att säkert kunna säga att det faktiskt inte kan ha gått till på något annat vis. Som tur är så ställs ju beviskraven så högt att det ibland händer att personer går fria som både polis och allmänhet utifrån "sunt förnuft" bedömer att de måste vara skyldiga. Det ska inte räcka med "sunt förnuft" eller beprövad poliserfarenhet enbart. Jag tror ju att KJ är skyldig, därför att jag inte tror på slumpen normalt. Men jag är fullt beredd på att bevisen kanske ändå inte räcker och då ska han frikännas, det vill jag vara tydlig med som min åsikt här.
Citera
2013-08-30, 17:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ EDIT;Jag tror att det blir mycket svårt att få KJ dömd för mord om åklagaren inte har mer kött på benen än vad som hitintills framkommit.
"...vad som hitintills framkommit" är:

1. Blodfynd i mt:s bil
2. DNA-fynd i mt:s lägenhet
3. "Mycket graverande omständigheter"

Vad som döljer sig under 3 ovan är okänt (kan t ex ha med likdelarnas skick att göra; hur kroppen sönderdelats, osv). Vidare är samtalslistor och mobilpejling till stora delar okänt. Huruvida man kan bevisa att mt utan rimliga skäl saknar en kniv som tidigare funnits i hans besittning är likaledes okänt. Vad olika vittnen berättat vet vi inte; ej heller vad mt sagt under de förhör som hållits med honom. SKL håller fortfarande på att analysera olika fynd.

Det kan konstateras att mt:s far ansett sin gode son vara i behov av två advokater. Mt är maniskt intresserad av airsoft och allt vad därtill hör inkl. jakt- och sportknivar med eggvinklar mellan 20 och 40 grader. Han är också mycket intresserad av kaninstyckning, att skjuta ihjäl småfåglar samt tittar gärna på tecknade filmer där man hugger huvudet av oskyldiga människor, alt. filmer med titlar som "Killing them softly". Vidare har mt haft en liten hund som i ett obevakat ögonblick sägs ha fått en dödlig elstöt samt brukar mt benämna tjejer han inte gillar "subbor". Det synes dock som att han gillar tjejer som skär sina armar och ben blodiga.

Mt hade den 14 mars en mycket speciell affisch uppsatt i sin lägenhet: In sorte diabolum (In league with the devil; Genom att välja Satan - titeln anspelar på en präst som överger sin tro till förmån för djävulen):

Här kan man se en skymt av affischen (bakom en hemmabyggd M4:a):
https://anonfiles.com/file/ef6b95ae6fdb504b53ce97e11b4ee249

M4:a:
http://www.cybershooters.org/dgca/bushmaster_m4.htm

Affischen:
http://www.nuclearblast.de/static/articles/142/142219.jpg/1000x1000.jpg

Musiken:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GF3wagWwHjM

Frågan är: Har mt i all hemlighet slutit en pakt med djävulen? - Om svaret är ja: Behövs då något annat motiv?
Citera
2013-08-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Vad som döljer sig under 3 ovan är okänt (kan t ex ha med likdelarnas skick att göra; hur kroppen sönderdelats, osv). Vidare är samtalslistor och mobilpejling till stora delar okänt. Huruvida man kan bevisa att mt utan rimliga skäl saknar en kniv som tidigare funnits i hans besittning är likaledes okänt. Vad olika vittnen berättat vet vi inte; ej heller vad mt sagt under de förhör som hållits med honom. SKL håller fortfarande på att analysera olika fynd.

Det kan konstateras att mt:s far ansett sin gode son vara i behov av två advokater. Mt är maniskt intresserad av airsoft och allt vad därtill hör inkl. jakt- och sportknivar med eggvinklar mellan 20 och 40 grader. Han är också mycket intresserad av kaninstyckning, att skjuta ihjäl småfåglar samt tittar gärna på tecknade filmer där man hugger huvudet av oskyldiga människor, alt. filmer med titlar som "Killing them softly". Vidare har mt haft en liten hund som i ett obevakat ögonblick sägs ha fått en dödlig elstöt samt brukar mt benämna tjejer han inte gillar "subbor". Det synes dock som att han gillar tjejer som skär sina armar och ben blodiga.

Mt hade den 14 mars en mycket speciell affisch uppsatt i sin lägenhet: In sorte diabolum (In league with the devil; Genom att välja Satan - titeln anspelar på en präst som överger sin tro till förmån för djävulen):

Affischen:

Musiken:

Frågan är: Har mt i all hemlighet slutit en pakt med djävulen? - Om svaret är ja: Behövs då något annat motiv?

Eftersom åklagarna håller KJ i förvar och oförtrutet arbetar vidare så tror jag de försöker slå hål på den version av händelseförloppet som KJ angivit. Är KJ = GM så tvingas han ju ljuga och det är där åklagarna har sin chans. Hitta de lögnerna vet de att de har rätt GM. Det spelar ingen roll om deras materiel i nuläget inte räcker för fällande dom. De vet ändå att de har sin man.
Citera
2013-08-30, 17:43
Medlem
Citat:

Affischen:

Musiken:

Man är frestad att svara nej på den frågan...: Profilen på MT:n är milt sagt kompatibel med en tänkt GM. Få se: vi har "galenskap", mera galenskap, vissa fixeringar som kan indikera maniskt kriminella handlingar utanför vad man brukar kalla sunt förnuft, grymhet mot djur är för övrigt en klassiker hos dem som "gärna" går vidare till att "hugga in" på människor och med djävulen som förebild blir bilden rimligt komplett. Om man till detta adderar, assumptionsvis, men ändock, en smula "sen mognad" om inte vissa tecken på retardation av den sociala/intellektuella mognaden med "medföljande" möjliga emotionella "bristsymptom" t.ex. på empatiområdet så... Så är den ofällda mannen en icke oäven MT. So far. Men kan förstås vara oskyldig till aktuellt dåd.
Citera
2013-08-30, 23:16
Medlem
MrFolds avatar
[quote=letsdoit|45015049]"...vad som hitintills framkommit" är:

[/url]

Varifrån kommer citatet???
Citera
2013-08-30, 23:39
Medlem
zero73s avatar
[quote=MrFold|45020683]
Citat:

[/url]

Varifrån kommer citatet???

En tidningsartikel, minns ej vilken. Sök i tråden.
Citera
2013-08-31, 00:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

En tidningsartikel, minns ej vilken. Sök i tråden.

Tack - med lite tålmodigt detektivarbete hittade jag rätt artikel:

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-22-aringen-tiger-i-forhoren/

Citat:
– Vi har inget vapen eller något mordplats såvitt jag vet, men vi har mycket graverande omständigheter och teknisk bevisning mot den misstänkte, säger hon.

Jag vet inte riktigt vad letsdoit menar med sin gissning att de graverande omständigheterna skulle ha att göra med hanteringen av kroppen. Dödsorsaken är angiven till våld mot vitala delar med spetsigt föremål. Vad som sen gjorts med kroppen må vara makabert, men det spelar ingen roll för själva mordåtalet. Det vore väl i så fall om det på något vis skulle gå att bevisa att våld utövats mot hennes kropp när hon levde.

Man kan förfalla till semantik här förvisso, men jag tolkar inte meningen som att de har hittat graverande omständigheter i största allmänhet (t ex bevis på brutalt våld utöver sticken/huggen), utan graverande omständigheter mot (eller snarare "för") den misstänkte. Då ligger det närmare till hands att tro att det handlar om sådant som letsdoit kommer in på längre fram i sitt inlägg: Makabra saker och/eller uttalanden som kan kopplas till den misstänkte. En saknad kniv i hans knivsamling (ett tänkbart indicium jag f.ö. tog upp redan här: https://www.flashback.org/p43755393#p43755393 ) Dokumenterade hot mot VB naturligtvis.

Men... formuleringen är ändå en partsinlaga, det inser t.o.m. jag. Den säger inte med automatik att dessa omständigheter man funnit verkligen pekar ut honom så totalt och invändningsfritt som ende, tänkbare GM.
Citera
2013-08-31, 03:55
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack - med lite tålmodigt detektivarbete hittade jag rätt artikel:

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-22-aringen-tiger-i-forhoren/

Jag vet inte riktigt vad letsdoit menar med sin gissning att de graverande omständigheterna skulle ha att göra med hanteringen av kroppen. Dödsorsaken är angiven till våld mot vitala delar med spetsigt föremål. Vad som sen gjorts med kroppen må vara makabert, men det spelar ingen roll för själva mordåtalet. Det vore väl i så fall om det på något vis skulle gå att bevisa att våld utövats mot hennes kropp när hon levde.

Man kan förfalla till semantik här förvisso, men jag tolkar inte meningen som att de har hittat graverande omständigheter i största allmänhet (t ex bevis på brutalt våld utöver sticken/huggen), utan graverande omständigheter mot (eller snarare "för") den misstänkte. Då ligger det närmare till hands att tro att det handlar om sådant som letsdoit kommer in på längre fram i sitt inlägg: Makabra saker och/eller uttalanden som kan kopplas till den misstänkte. En saknad kniv i hans knivsamling (ett tänkbart indicium jag f.ö. tog upp redan här: https://www.flashback.org/p43755393#p43755393 ) Dokumenterade hot mot VB naturligtvis.

Men... formuleringen är ändå en partsinlaga, det inser t.o.m. jag. Den säger inte med automatik att dessa omständigheter man funnit verkligen pekar ut honom så totalt och invändningsfritt som ende, tänkbare GM.

Nja, jag tror snarare de har teknisk bevisning som binder KJ både till till FP och kroppen. Fibrer, Skoavtryck, Blodbesudling, Hår. Listan kan göras lång. Tidpunkten för dödsfallet lär vara fastställt med god precision. Det + mobiltelefontrafiken kommer skjuta KJ's fabler om TV-spelande mm i sank.

Avvaktar FUPen med stort intressse.
Citera
2013-08-31, 10:56
Medlem
KITTY007s avatar
*Inget fanns i huset lördagen innan fyndet, inget som hundar reagerar på iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in