2013-10-26, 01:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Visst ska man det.

Nej, här har du däremot helfel. Om du har tjugo sant oberoende bevisfakta och kan visa rimligt tvivel om samtliga, innebär det med all sannolikhet att alternativförklaringen till dessa samtliga bevisfakta innehåller så många oberoende relativt osannolika ad hoc-antaganden att den likafullt inte på minsta sätt faller inom ramen för rimligt tvivel.

Säg att rimligt tvivel är att det bara är 5% chans att en bevisning skulle ha kunnat uppkomma om den tilltalade inte vore skyldig. Säg sedan att du har tio sant oberoende bevisfakta där det är 50% chans att de skulle kunna föreligga om den tilltalade inte vore skyldig - dvs varje bevisfaktum kan förklaras bort med en alternativhypotes som har 50% sannolikhet att vara sann. Låter som mycket rimligt tvivel, eller hur? Då har du tio stycken oberoende alternativhypoteser som alla måste vara sanna för att den tilltalade inte ska vara skyldig. Sannolikheten för att det ska inträffa är 1/1024, eller 0.1% - långt under den gräns vi satte för rimligt tvivel.

Det är inte så enkelt i praktisk bevisprövning, dels för att man inte kan räkna med sannolikheter som jag har gjort i en dom, och dels för att olika indicier inte bara har en given sannolikhet på bortförklaringen, utan också en given bevistyngd som kan vara mer eller mindre stark, men principen som mitt förenklade räknestycke illustrerar är solklar: Flera alternativhypoteser som var och en för sig befinner inom rimligt tvivel kan mycket väl leda till en total alternativhypotes för att bortförklara samtliga indicier som är så osannolik att den inte längre ryms inom rimligt tvivel.

Tack, väldigt bra och pedagogiskt förklarat. Sen är det ju iofs ganska komplex materia som egentligen kräver grundliga studier i straff- och processrätt eller gedigen arbetslivserfarenhet inom facket för att förstå på djupet tror jag. Jag har ingetdera, men jag känner mig å andra sidan säker på att varken Quarrel eller merparten av tråddeltagarna har det heller.

Egentligen borde det dock vara intuitivt för alla normalbegåvade här inne att det rent faktiskt förhåller sig som du säger: Annars skulle det ju aldrig gå att fälla någon i mål som bygger i huvudsak på indiciebevisning. Tror det vore fruktbart för tråden om även Quarrel kunde medge detta, då jag vet att många har höga tankar om honom och därför litar på det han skriver.
Citera
2013-10-26, 01:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
De förklaringar du har lämnat är inte av den digniteten att det skulle frambringa några tvivel i rätten.
Tejpen kan vi räkna bort. Den kan VB ha rört med blodiga fingrar. Blodet i bagageutrymmet kan förklaras med överföring från väska eller handduk. Det svåraste är Unos markering, men eftersom Uno knappast kommer att vittna under ed i domstolen kommer bevisen inte att göra att KJ döms för mord.
Citera
2013-10-26, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag förstår hur du tänker nu. Du utesluter planteringen och det gör ju jag också. Men då finns det ju två alternativ kvar.

1. KJ har röjt ur skuffen och lämnat kvar en vänsterhandske och en plastkasse. Sen har han lagt dit VB med ett dubbelhugg i hjärttrakten och då har det kommit lite blod på utsprida ställen i skuffen.

2. Blodet finns där av naturliga orsaker och behöver inte ha något samband i tid. Det kan ju komma från någon av VBs karateskador varav lite hittats på en tejprulle.

3. ?

Bägge alternativen känns extremt osannolika. Kontamineringen vänster framkant framstår som annorlunda, här har något släpats över kanten alternativt vilat på kanten innan det placerats i någon tät behållare (t ex ett plasttråg, presenning el dyl). Besudlingen på handsken (den tyngsta, enligt min mening, baserat på att DNA från både KJ och BO föreligger, karaktären av besudlingen med påverkan av väta samt placeringen av handsken) är av en helt annan typ. Besudlingen på kassen är av en tredje typ ("blood smear"). Det här går inte att förklara med karateskador. Inte heller med ett blödande lik som kontaminerat allt i sin närhet. DÄREMOT stämmer det väl med en GM som vidtagit åtgärder för att förhindra läckage, men missat vid tre tillfällen. Alla olika till karaktären och på olika ställen i en i övrigt fullproppad bagagelucka.
Senast redigerad av SanLiTun 2013-10-26 kl. 01:29.
Citera
2013-10-26, 01:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tejpen kan vi räkna bort. Den kan VB ha rört med blodiga fingrar. Blodet i bagageutrymmet kan förklaras med överföring från väska eller handduk. Det svåraste är Unos markering, men eftersom Uno knappast kommer att vittna under ed i domstolen kommer bevisen inte att göra att KJ döms för mord.

Läs nu det Hamilkar har skrivit igen. Tejprullen, blodfynden, likmarkeringen och DNA-fyndet på benet är oberoende bevisfakta. Även om samtliga har en viss felprocent och en teoretisk möjlighet att ha en annan förklaring så kommer domstolen att kunna beakta den samlade sannolikheten av att alla dessa omständigheter (som åtminstone säkert visar att KJ hanterat en död VB om de är riktiga) är felaktiga. Sen har du de övriga indicierna som stödbevisning. Det här målet är inte så svagt i juridisk mening som det påståtts till leda här inne. Det är ingen promenad i parken och kanske räcker det inte till fällande dom. Men att påstå säkert att bevisen inte räcker är bara personligt tyckande utan förankring i juridisk kunskap. Det har man naturligtvis rätt till, men särskilt intressant för tråden tycker jag inte det är.
Citera
2013-10-26, 01:30
Bannlyst
Citat:
Som Hamilkar så vältaligt förklarade kan ett gäng hyggliga indicier bilda en indiciekedja som räcker för "ställt bortom rimligt tvivel." Slumpen kan göra att VB rört tejpen med blodiga fingrar. Sannolikheten att slumpen även ligger bakom blodet i bagageutrymmet och DNA:et på benet är oerhört låg.
Ett likartat exempel. En jul när min son var tre misstänkte vi honom för att ha öppnat en Alladinask och tagit en smakbit från varje chokladbit. Vi hade inga vittnen, ingen övervakningsfilm och varken DNA eller fingeravtryck. Det enda vi hade var ett gäng indicier som var för sig pekade på sonen:
● Han hade begått gärningar med likartat modus tidigare.
● Han hade motiv, eftersom han var en s k gottegris.
● Han hade tillfälke, eftersom han var ensam i köket i direkt anslutning till att godisbrottet begicks. Både jag, min fru och hans syskon hade alibi.
● Han hade choklad runt fingrarna.
● Han hade också choklad runt hela munnen.
● Några timmar senare fick han svårartad diarr`e.
Precis som i VB-fallet skulle varje enskilt indicium kunna vara slumpens skörd. Men den sammanlagda tyngden i bevisningen gjorde att vi kunde utesluta en alternativ gm. Straffet blev att han fick nöja sig med After Eight och småkakor till Kalle Anka på julaftonen. Det kombinerat med straffet att ha ätit en halv körsbär i likör tyckte vi var tillräckligt.
Var det ett justitiemord? Nej! Jag tror på Hamilkars vetenskapliga förklaring som visar att många indicier ger en starkare beviskedja, även om inget bevis var hundraprocentigt.
Senast redigerad av smålandtintin 2013-10-26 kl. 01:52.
Citera
2013-10-26, 01:33
Medlem
Fup sid 1427

KRISTOFFERS BETEENDE
Ang Kristoffers beteende under sökningen så försvinner han inte från gruppen utan att säga
till och han har inte försvunnit så att man reagerat. När han kommit i sin bil har han öppnat
bagageluckan och tagit ut sin vattenflaska/militär vattenflaska som han bär på ryggen. Han
har inte försökt dölja något i bilen och vad hon kan minnas fanns inget ytterligare i
bagageutrymmet
Citera
2013-10-26, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Fup sid 1427

KRISTOFFERS BETEENDE
Ang Kristoffers beteende under sökningen så försvinner han inte från gruppen utan att säga
till och han har inte försvunnit så att man reagerat. När han kommit i sin bil har han öppnat
bagageluckan och tagit ut sin vattenflaska/militär vattenflaska som han bär på ryggen. Han
har inte försökt dölja något i bilen och vad hon kan minnas fanns inget ytterligare i
bagageutrymmet

Intressant!
Den hade jag missat att notera, men det passar väldigt väl in i pusslet. Avgörandet kommer stå i bagageutrymmet - där finns de hårda bevisen.
Citera
2013-10-26, 01:38
Medlem
MrFolds avatar
Omständigheter som pekar mot KJ som GM och alla alternativförklaringar som måste vara sanna om KJ ska vara oskyldig

Några nya uppdateringar har tillkommit.. Ordningen är inte helt kronologisk och det finns heller ingen rangordning, vilket betyder att starkare och svagare indicier (och i vissa fall ren teknisk bevisning) blandas med varandra. Jag påstår inte att den för KJ negativa förklaringen är den mest sannolika på varje enskild punkt.
  • Inte en enda människa har med säkerhet observerat VB sen KJ säger att hon lämnade hans lägenhet till fots på kvällen. Men det har bara slumpat sig så att hon inte mött eller blivit observerad av någon person som kommit ihåg henne under hennes ganska långa promenad hem.
  • Analysen av hennes mobil ger inte ett enda säkert bevis för att mobilen någonsin lämnat lägenheten. Det finns heller ingen riktig aktivitet på den efter det klockslag som KJ uppger att hon gått sin väg. Men det är bara en slump. På något vis har telefonen förblivit inom samma täckningsområde utan att användas.
  • VB var en person som normalt brukade vilja ha/få skjuts till olika ställen hon skulle åka. Inget är känt om att hon skulle ha haft en extremt hård attityd till ev. tidigare alkoholkonsumtion. KJ hade enligt egen uppgift bara druckit en öl under kvällen, han hade hämtat henne tidigare och brukade skjutsa henne till olika platser. Dessutom satte han sig senare under kvällen och körde bilen efter att ha druckit fem öl. Men det var verkligen så att VB frivilligt valde den långa promenaden hem, trots att hon redan ska ha tränat, trots att det var kväll och började bli mörkt och trots att hon brukade få skjuts.
  • VB har försökt slå 112 när hon ostridigt befunnit sig i KJ:s sällskap. Men det skedde av misstag eller (för att låna KJ:s egna teorier) för att hon ville "busringa"
  • Flera grannar hör oberoende av varandra någon form av skrik, men de beror inte alls på att VB blir attackerad /skrämd på något vis
  • KJ försöker inte ringa VB en enda gång efter försvinnandet fast han annars deltar synnerligen aktivt i sökandet. Men han ljuger om att han gör det låtsas t o m ringa vid minst ett tillfälle. Men det gör han fast han inte alls vet att hon är död och inte kan svara
  • KJ ställer utan rimlig förklaring in ett Soft Airgun-träning dagen efter VB:s försvinnande, fast han annars aldrig brukar utebli från dessa. Men det är bara en slump, han fick verkligen diarre just den dagen, dagen efter (troligen) mordet. NY: Detta trots att han vid ett långt besök hos vännen Alexander samma dag inte med ett ord nämnt att han skulle ha haft magproblem
  • Flera personer har blandat ihop/minns felaktigt att KJ har haft en kniv vid tiden för mordet som han i själva verket har slängt redan i januari
  • Iakttagelser av ett holk- eller håljärn vars form stämmer med offrets stickskador har gjorts i KJ:s lägenhet. Även dessa är felaktiga (eller ljuger vittnet medvetet?)
  • Folk påstår att han har haft en stor ryggsäck, men de minns också fel och han har aldrig ägt någon
  • NYEn granne hävdar i förhör att KJ (som han känner) har burit ut något stort på minst 150x70 cm från lägenheten 2 eller 3 dagar efter försvinnandet. Samtidigt stämmer inte möbleringen i sovrummet (en smal enkelsäng) med det som alla vittnen utom ett uppgivit i förhör: Att KJ hade en dubbelsäng eller bred säng. Alla vittnen tar dock fel eller ljuger så KJ har rätt när han förnekar att något burits ut av honom.
  • Blod hittas på en tejprulle i hans lägenhet som han själv påstår aldrig har använts sen han "hittade" den i en bil. Men det är offret som råkat blöda näsblod eller nåt annat vid ett tidigare besök i lägenheten och avsatt blod på den. Alternativt har någon placerat tejprullen i KJ:s lägenhet i syfte att "sätta dit" honom
  • Hundar gör markeringar i hans lägenhet - men de tar fel
  • Blod från offret hittas på flera föremål i hans bil i bakluckan. Men det har oturligt nog avsatt sig på matta, handskar och påsar vid något tillfälle där offret åkt i hans bil och slängt in något blodigt klädesplagg i skuffen. Eller så har någon varit dit med lite sparat, ej koagulerat blod och pillat dit små mängder lite här och var för att sätta dit KJ
  • Likhundar markerar i KJ:s bil, men de markerar också fel
  • KJ frågar i förhören varför blod har hittats i hans baklucka, utan att förhörsledarna sagt ett ord om var blodet hittades. Det är bara en tillfällighet att han direkt associerar fyndet av blod från en person som vid enstaka tillfällen åkte i hans bil som passagerare till bakluckan och inte till någon av passagerarplatserna/kupén.
  • KJ ligger i badet måndagen efter mordet vid kontaktpersonens besök, något han aldrig brukar göra annars. Men det är bara ett sammanträffande
  • KJ observeras vid det hus där senare fynd av likdelar görs. Men det är bara en tillfällighet att han är där
  • KJ påstår inledningsvis att han inte varit vid huset, men ändrar sig när han konfronteras med vittnesuppgifter. Det beror dock inte på att han inser att en lögn inte håller, utan för att han faktiskt drar sig till minnes att han varit där.
  • Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet. Men det är i själva verket inte samma rulle (som man dessutom hittade offrets blod på) i alla fall
  • DNA-fynd görs på offret som enligt SKL:s bedömning mer troligt (sannolikt) än inte härrär från KJ. Men även här är oddsen emot KJ för det är inte alls hans DNA. Eller så är det rester från någon mystisk sexställning som på något mystiskt vis överlevt flera veckor ute i terrängen och en trolig tvättning av benen. Eller så är det en nära anhörig till KJ som är mördaren.
  • KJ har försökt strypa en tidigare flickvän och pratat om strypning med en kvinnlig häktesvakt. Helt orelaterat till att VB har skador som från ett strypförsök
  • KJs hund har dött under mystiska omständigheter några månader innan och KJ har googlat på hundars anatomi och möjliga sätt att stycka dem. Också bara en slump och har inget samband med att en person som varit i hans sällskap några månader senare hittas mördad och styckad.
  • KJ har gjort flera märkliga "felsägningar" under förhören som tyder på att hon gjort/vet saker han enligt sig själv inte har. Det här är bara slump och felformuleringar.
Citera
2013-10-26, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Läs nu det Hamilkar har skrivit igen. Tejprullen, blodfynden, likmarkeringen och DNA-fyndet på benet är oberoende bevisfakta. Även om samtliga har en viss felprocent och en teoretisk möjlighet att ha en annan förklaring så kommer domstolen att kunna beakta den samlade sannolikheten av att alla dessa omständigheter (som åtminstone säkert visar att KJ hanterat en död VB om de är riktiga) är felaktiga. Sen har du de övriga indicierna som stödbevisning. Det här målet är inte så svagt i juridisk mening som det påståtts till leda här inne. Det är ingen promenad i parken och kanske räcker det inte till fällande dom. Men att påstå säkert att bevisen inte räcker är bara personligt tyckande utan förankring i juridisk kunskap. Det har man naturligtvis rätt till, men särskilt intressant för tråden tycker jag inte det är.

vid frikännande då av KJ?.. anser du att det finns en alt. gärningsman? eller har isåfall denna ev. gärningsman så pass starkt alibi (av sin fru och nära familj) att det är ointressant att leta vidare i detta spår.? Anser du att det är polisiärt "avklarat" så ovannämnda tes ej behöver testas ytterligare? och med ytterligare menar jag förhör modell hårdare! med alla inblandade.
Citera
2013-10-26, 01:49
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Nej, men jag utgår från att rättsläkaren hade skrivit om hon hade hittat fibrer i såren. Hon skrev inte heller att det inte fanns ett skotthål och en kula i kroppen. Ska vi anta att så kanske är fallet?
Att rapportera om skotthål och kula är definitivt hennes jobb. När det gäller fiber på kroppen och i såröppningar så vet jag inte exakt var kriminalteknikernas ansvar tar slut och hennes börjar. Hur som så är saknad av något ofta ett svagt bevis så att utesluta att hon hade kläder på sig när hon blev huggen för att det inte är bevisat genom fiber i sårkanaler känns förhastat.
Citera
2013-10-26, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
vid frikännande då av KJ?.. anser du att det finns en alt. gärningsman? eller har isåfall denna ev. gärningsman så pass starkt alibi (av sin fru och nära familj) att det är ointressant att leta vidare i detta spår.? Anser du att det är polisiärt "avklarat" så ovannämnda tes ej behöver testas ytterligare? och med ytterligare menar jag förhör modell hårdare! med alla inblandade.

Om bevisläget svajar något, och TR är lite strategiska, borde de välja att fälla KJ och förelägga en RPU. Om domen sen överklagas, är en stor RPU det enskilt viktigaste bidrag TR kan ha bidragit med. Nyckeln till helheten finns i att dyrka upp KJs person, det är min övertygelse.

Men nu har tyvärr inte rätten möjlighet att döma "strategiskt"...
Citera
2013-10-26, 01:54
Medlem
Vilket märke hade cigarettfimparna?
Omnämns detta i FUP?
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-10-26 kl. 01:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in