Citat:
Ursprungligen postat av
crillecrille
Intressant tanke, hur "ser" en foton sin omgivning?
Den "ser" att den emitteras och absorberas i samma ögonblick, hur långt den än färdats däremellan. Så den är lite knäpp på det sättet och svår att leva sig in i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sisofys
En fakta jag har hört, är att det får plats ca 1 miljon jordklot i solen!
Den är otroligt stor, men jag skulle vilja ha en annan referens.
Här är min favoritreferens, fångat av en fransk amatörastronom med ett ganska vanligt teleskop (kanske ovanliga filter dock) från hans bakgård en dag i somras. Notera Jorden och Månen inlagda upptill en stund där. Även plasmaplasket på ytan av det där objektet är större än vad vi människor kalla "världen":
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IqVGeLDIld8
Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Japp, finns det befogat skäl så. Jag funderade bara kring att det blir lättare för alla om allt är i SI-enheter att fatta avstånd osv. parsec eller au säger ju inte mig nåt egentligen.
Lika bäst att astronomin använder sina egna mått. En meter är lätt att relatera till, men hur många nollor behövs det i antalet meter för att det inte längre ska säga dig nånting? Favoritmåttet är z, rödskiftningen. Rödskiftningen kan man ju mäta, den finns som ett faktum inpräntad på fotoplåtarna. Avstånd blir det tack vare modellen om universums expansion. Universum var z plus ett gånger tätare än idag när ljuset lämnade objektet med rödskiftningen z. Den mest rödskiftade = avlägsna galaxpixel man bekräftat är väl ca z=13, där och då universum var fjorton gånger tätare än idag.
Grejen med SI-enheterna är väl att de gör en åtskillnad mellan rum och tid på ett sätt som blir meningslöst på kosmologiska skalor p.g.a. ljusets konstanta hastighet, kvoten mellan rum och tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobben4
I universum, finns det något upp och ned? Höger eller vänster?
"Ned" är helt enkelt dit du dras. Om du inte är en rock star så är det normalt inte mycket mer än Jordens massa som drar i rumpan du sitter på. På liknande sätt som Jordens magnetfält drar i kompassnålar och sålunda definierar väderstrecken.
Citat:
Ursprungligen postat av
one.zero
Fick veta för ett tag sen att det skulle ta 1100 år att 'flyga' 900 km/h runt den största stjärna som har upptäckts.
Den där typen av stjärnor, varav Betelgeuse är den närmaste och mest studerade, är som tunnna gasmoln. Hett laboratorievakuum runt en mer normalstor stjärnkärna med en pågående fusionsprocess. Ytan definieras väl som varifrån fotoner lämnar molnet efter att ha studsat omkring inuti det. En pulserande och ojämnt varierande yta. Måttet på dess diameter är ett uppskattat medelvärde med mycket stora felmarginaler. Variationerna i storlek och luminositet gör det svårt att uppskatta även avståndet till dem. Betelgeuse har t.ex. uppskattats finnas allt mellan 400 och 700 ljusår härifrån. Så det där med 1100 års flygtid har en oärlig värdesiffra för mycket. 10^3 kanske, vilket för en fysiker betyder mellan 500 och 1500. Eller för en astronom mellan 100 och 10000...
Astronomer använder bara ettor och nollor i sina siffror, där ettan kommer först och räknandet bara handlar om hur många nollor som följer därefter. För dem är tal binära, frågan om vilken bit som är på. (Aproppå ditt användarnamn, one.zero)