2013-03-23, 07:38
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellus
Har en fråga här efter jag kollade på Top Gear. Då visade de bilder från månen med månbilen. Då kom jag att tänka på lever man långsammare på månen? Eftersom gravitationen är lägre så faller ju saker långsammare. Och jag undrar om ni vet något om det.

Att nånting faller långsammare betyder inte att tiden går långsammare.
Däremot, som AteistenOlle antyder, så finns det ändå ett samband mellan gravitation och tid. Befinner man sig i ett mycket starkt gravitationsfält så kommer klockan att gå långsammare. Månen och jorden är dock relativt små, så skillnaden är nätt och jämnt mätbar med extremt noggranna klockor.
Citera
2013-03-23, 15:26
Medlem
gothfingers avatar
När kommer vi befolka andra planeter`?
Citera
2013-03-23, 15:34
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gothfinger
När kommer vi befolka andra planeter`?
Den som kan svara på den frågan ljuger. hade du frågat kan. så hade svaret vart idag.
Citera
2013-03-23, 17:56
Medlem
snuskgubbes avatar
Jag har en fråga om NASAs framtid

Nasas budget stryps hela tiden, är de påväg i graven eller tror ni att det kommer att rätta till sig.
Och vem blir nya "rymd makten" om detta forsätter Ryssland eller kanske Kina.
Citera
2013-03-23, 18:30
Medlem
gothfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Den som kan svara på den frågan ljuger. hade du frågat kan. så hade svaret vart idag.

Tror det blir inom detta århundrade
Citera
2013-03-24, 15:39
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskgubbe
Jag har en fråga om NASAs framtid

Nasas budget stryps hela tiden, är de påväg i graven eller tror ni att det kommer att rätta till sig.
Och vem blir nya "rymd makten" om detta forsätter Ryssland eller kanske Kina.
Jag har svårt att se en ökning i NASAs budget i dessa tider med både ekonomiska och politiska oroligheter.
Jag tror inte något specifikt land kommer ta över stafettpinnen utan länder kommer samarbeta i högre grad istället.
Citera
2013-03-26, 16:33
Medlem
analogics avatar
I framtiden då higgsfältet hoppar ner till ett lägre energitillstånd så påverkar det ju inte ljuset då detta inte växelverkar med Higgs. Kan man dra några slutsatser för vad det kommer innebära?
Citera
2013-03-26, 17:18
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogic
I framtiden då higgsfältet hoppar ner till ett lägre energitillstånd så påverkar det ju inte ljuset då detta inte växelverkar med Higgs. Kan man dra några slutsatser för vad det kommer innebära?
Den frågan borde du nog ställa i Fysik-forumet istället.
Citera
2013-03-26, 17:48
Medlem
Lite (väldigt) snabb läsning om kometer ger inget tillfredsställande svar om var de egentligen kommer ifrån. Hur bildas egentligen vatten, måste det inte till en planet med atmosfär för det?
Så om kometer bl.a består av is, kan man isf inte anta att det är en del av en planet?
Citera
2013-03-26, 20:52
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Lite (väldigt) snabb läsning om kometer ger inget tillfredsställande svar om var de egentligen kommer ifrån. Hur bildas egentligen vatten, måste det inte till en planet med atmosfär för det?
Så om kometer bl.a består av is, kan man isf inte anta att det är en del av en planet?

Väte är det vanligaste grundämnet och syre är bland de vanligaste, så det finns gott om dessa beståndsdelar till vatten i universum. Det finns massor med sätt för vatten att bildas och det krävs ingen atmosfär för det.

Här finns lite godis i ämnet:
http://fof.se/tidning/2005/5/var-kommer-vattnet-ifran
Citera
2013-03-27, 14:39
Medlem
Nu testar jag flashback. Pluggar naturkunskap 2 (före detta B) och har kört fast på en fråga. Den lyder såhär: ''Vilken reaktion är det som får solen att ge oss värme och ljus? (Vad är det som händer i solen?)''

Har kollat överallt, hittar ingen info. Läraren är just ute efter vad som händer i solen. En process så att säga. Eller så är det jag som har missuppfattat frågan. Anyways, hjälp mig.
Citera
2013-03-27, 14:42
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjan
Nu testar jag flashback. Pluggar naturkunskap 2 (före detta B) och har kört fast på en fråga. Den lyder såhär: ''Vilken reaktion är det som får solen att ge oss värme och ljus? (Vad är det som händer i solen?)''

Har kollat överallt, hittar ingen info. Läraren är just ute efter vad som händer i solen. En process så att säga. Eller så är det jag som har missuppfattat frågan. Anyways, hjälp mig.
Vätefusion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in