2013-10-25, 13:36
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Stillastående i observatörens referensram. Men det är lite av en ickefråga, då fotoner aldrig kan vara stillastående, i någon referensram överhuvudtaget.

Håller med, fast ur fotonens referensram ...
Citera
2013-10-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComviqKompis
Om universum expanderar hela tiden, minskar inte då chansen för oss att hitta nåt liv där ute för varje sekund ?
Avståndet tänker jag på.

Nej kan ingenting om Astronomi.

Du har redan fått svar men en sak skulle man kanske kunna tillägga. Störst chans att hitta liv antar jag att vi har inom vår egen galax Vintergatan. Och galaxen expanderar inte (tror jag) eftersom tyngdkraften stjärnorna emellan är starkare en expansionen. Så lokalt är expansionen inget hinder.
Citera
2013-10-25, 14:43
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Håller med, fast ur fotonens referensram ...
Intressant tanke, hur "ser" en foton sin omgivning?
Citera
2013-10-26, 16:30
Medlem
Sisofyss avatar
En fakta jag har hört, är att det får plats ca 1 miljon jordklot i solen!

Den är otroligt stor, men jag skulle vilja ha en annan referens. Så om jag säger att solen skulle ha vår världskarta, dvs att t.ex Afrika täcker lika stor del av solen som det täcker på jorden o.s.v.
Hur mycket skulle ett jordklot täcka på den kartan?
Berlin? Danmark? Skåne? Finns det någon rättvis jämförelse?
Citera
2013-10-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisofys

Den är otroligt stor, men jag skulle vilja ha en annan referens. Så om jag säger att solen skulle ha vår världskarta, dvs att t.ex Afrika täcker lika stor del av solen som det täcker på jorden o.s.v.

Ungefär som Skåne tror jag.
Citera
2013-10-26, 17:59
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisofys

Det är ju bara att räkna på det. Ta jordens ytarea och dividera på solens. Multiplicera förhållandet med Jordens och se vad det motsvarar.
Citera
2013-10-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det är ju bara att räkna på det. Ta jordens ytarea och dividera på solens. Multiplicera förhållandet med Jordens och se vad det motsvarar.

Det var nästan så jag gjorde fast lite primitivare. Diameter på solen jämfört med diameter på jorden. Då jämför man "skivan" såsom den ser ut som cirkel. Skåne passade närmast av de alternativen frågeställaren kom med (om inte jag räknade fel).
Citera
2013-10-26, 18:33
Medlem
christerys avatar
Alltså varför har man kvar icke SI-enheter som

astronomical unit (au) 0.149 598 Tm
parsec (pc) 30.857 Pm
http://www.iau.org/science/publications/proceedings_rules/units/

Är det som med tum, av gammal hävd eller fyller dom nån funktion som inte SI-enheterna gör (förutom au som var avståndet till solen från jorden, om det nu är nåt vettigt vetef*n).

Kan tänka mig att det blir lite marigt med att prata om 1000 pc i meter. Men har vi en SI-enhet som fungerar så ska man väl använda den och inte hitta på egna.

pc tycker jag ska få vara kvar, annars blir det väldig marigt. Men kortare avstånd som au...
Fast pc definieras väl från au...

Ljusår är väl vettigare, en parsec är 3,26 ljusår
Senast redigerad av christery 2013-10-26 kl. 18:41.
Citera
2013-10-26, 18:42
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Det var nästan så jag gjorde fast lite primitivare. Diameter på solen jämfört med diameter på jorden. Då jämför man "skivan" såsom den ser ut som cirkel. Skåne passade närmast av de alternativen frågeställaren kom med (om inte jag räknade fel).
(4π(Rj)²)/(4π(Rsol)²)=(Rj/Rsol)²
Så ta Jordens radie, dividera med solens. Ta kvadraten på detta. Multiplicera med Jordens ytarea.

((6.3x10^3)/(7x10^5))² x 510x10^6 =
(9x10^(-3))² x 510x10^6 =
81x10^(-6) x 510x10^6 =
81 x 510 =
~41'000 km²

Vad det nu kan motsvara. Kolla tabeller.
Citera
2013-10-26, 18:46
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Alltså varför har man kvar icke SI-enheter som

astronomical unit (au) 0.149 598 Tm
parsec (pc) 30.857 Pm
http://www.iau.org/science/publications/proceedings_rules/units/

Är det som med tum, av gammal hävd eller fyller dom nån funktion som inte SI-enheterna gör (förutom au som var avståndet till solen från jorden, om det nu är nåt vettigt vetef*n).

Kan tänka mig att det blir lite marigt med att prata om 1000 pc i meter. Men har vi en SI-enhet som fungerar så ska man väl använda den och inte hitta på egna.

pc tycker jag ska få vara kvar, annars blir det väldig marigt. Men kortare avstånd som au...
Fast pc definieras väl från au...

Ljusår är väl vettigare, en parsec är 3,26 ljusår
Det är så klart alltid smartast att köra med si-enheter vid beräkningar. Men inom astronomin är det bra att använda dessa speciella enheter.

Ta Keplers tredje lag;
P²=a³M
Den här varianten gäller bara om du uttrycker storheterna i speciella enheter. Solmassor för massan, astronomiska enheter för avståndet till stjärnan och år för perioden.
Skulle du använda si-enheter blir formeln lite mer komplicerad.

Edit. Vad det gäller parsec är det en utmärkt enhet för observationer.
Säg att du vet att avståndet till två stjärnor (i omlopp kring varandra) är 1 parsec. Om du nu mäter att det största avståndet mellan dessa är 30 bågsekunder kommer då deras inbördes avstånd vara just 30 au. Nu finns det inte många stjärnor så nära, men du förstår vart jag vill komma?)

Eller säg så här. Du mäter vinkeln hur mycket en stjärna skenbart har förflyttat sig under ett halvår. Vinkeln är 0.01 båksekunder, då befinner sig stjärnan 1/0.01=100 parsec bort.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-10-26 kl. 19:21.
Citera
2013-10-26, 19:49
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vad det nu kan motsvara. Kolla tabeller.
Om du skulle smeta ut hela Jordens ytarea på solen, skulle det motsvara Jämtlands area i förhållande till Jordens. (Något större).
Citera
2013-10-26, 20:28
Medlem
one.zeros avatar
Fick veta för ett tag sen att det skulle ta 1100 år att 'flyga' 900 km/h runt den största stjärna som har upptäckts.
Något år senare så hörde jag att en ännu större stjärna har upptäckts. Men jag är osäker på om det stämmer för att i Wiki så är Canis Majoris den hittills största upptäckta, och har varit det sedan år 1801.

Men om det stämmer så undrar jag hur lång restiden skulle vara om man skulle åka ett varv runt den stjärnan och var jag kan läsa mer om den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in