Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Alltså varför har man kvar icke SI-enheter som
astronomical unit (au) 0.149 598 Tm
parsec (pc) 30.857 Pm
http://www.iau.org/science/publications/proceedings_rules/units/
Är det som med tum, av gammal hävd eller fyller dom nån funktion som inte SI-enheterna gör (förutom au som var avståndet till solen från jorden, om det nu är nåt vettigt vetef*n).
Kan tänka mig att det blir lite marigt med att prata om 1000 pc i meter. Men har vi en SI-enhet som fungerar så ska man väl använda den och inte hitta på egna.
pc tycker jag ska få vara kvar, annars blir det väldig marigt. Men kortare avstånd som au...
Fast pc definieras väl från au...
Ljusår är väl vettigare, en parsec är 3,26 ljusår
Det är så klart alltid smartast att köra med si-enheter vid beräkningar. Men inom astronomin är det bra att använda dessa speciella enheter.
Ta Keplers tredje lag;
P²=a³M
Den här varianten gäller bara om du uttrycker storheterna i speciella enheter. Solmassor för massan, astronomiska enheter för avståndet till stjärnan och år för perioden.
Skulle du använda si-enheter blir formeln lite mer komplicerad.
Edit. Vad det gäller parsec är det en utmärkt enhet för observationer.
Säg att du vet att avståndet till två stjärnor (i omlopp kring varandra) är 1 parsec. Om du nu mäter att det största avståndet mellan dessa är 30 bågsekunder kommer då deras inbördes avstånd vara just 30 au. Nu finns det inte många stjärnor så nära, men du förstår vart jag vill komma?)
Eller säg så här. Du mäter vinkeln hur mycket en stjärna skenbart har förflyttat sig under ett halvår. Vinkeln är 0.01 båksekunder, då befinner sig stjärnan 1/0.01=100 parsec bort.