Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Japp, som jag minns förhören med AN så hade hon och MB samt AN:s dotter och dennes pojkvän eller man varit på restaurang och kommit hem på kvällen den 4/5 omkring 2100-2130, lite osäkert. En sådan sak borde vara enkel att kolla upp i och med att flera var i sällskap, på en restaurang och sedan åkte taxi hem, så vitt jag minns förhörsprotokollet. Men vad som hänt senare är osäkrare, men AN hävdade att hon skulle hört om MB gett sig av hemifrån under natten. En utsaga som man kan tro på eller inte tro på. Störande dessutom att förhören med AN ser härjade ut, rörigt skrivna. Jag gissar att AN själv är hoppig och lite vag i personsyftningarna ("han", "vi" osv istället för att säga direkt vem som avses), men rörigheten förstärks av den bristfälliga interpunktionen. Kanske man vill uppnå något slags litterär effekt med tankeströmmar ā la James Joyce.
Eftersom det råder stor osäkerhet när VB mördades, så behövs ju egentligen alibi för flera dygn för att skingra eventuella misstankar.
Jag tror nog att man vet bättre än flera dygn beträffande när hon dog, notera att hon blev faktiskt efterlyst dagen efter, söket efter henne drog däremot inte igång förrän på mån, om jag uppfattade det rätt.
Det är nog sammantaget sannolikt när hennes mobil "dog", som är huvud tesen. Polisen har säkert tagit reda på vad som är vanligt för VB som användare av mobiltelefoner. Exempelvis hur hennes vanor att slå av densamma brukar vara.