2013-10-24, 18:55
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tror nästan alla i tråden finner det mer sannolikt att KJ är gm.

Men vad kan påverka så man kan anse att det finns rimligt tvivel gällande MB?

- Motiv. MB´s problem med VB har eskalerat kraftigt under mars/april. VB har troligtvis sagt att hon är gravid. VB har ca 4 veckor innan hon försvann hotat att berätta allt för AN. AN sa i förhör att MB trodde att det skulle bli skilsmässa, nedläggning av företaget m.m. om AN fick reda på att han haft en affär med VB.

- Mordhot. MB har eventuellt mordhotat henne, han minns inte exakt vad han sa, men han tror att han sagt att han vill få bort henne ur sitt liv. MB har också mordhotat andra.

- Kunskap om styckning. MB´s bror Tobias är ytterst kunnig om slakt och jakt. MB själv har också han kunskap om knivar och styckning.

- Tillgång till KJ´s bil. Tobias Berg har stor kunskap om olika fordon och vet sannolikt hur man öppnar en eventuellt låst bagagelucka på en Hyundai.

- Tillgång till KJ´s lägenhet. Troligen kände de också till att KJ sällan låste sitt hem. MB´s vän Engla Mari Lundberg bor granne med KJ på på Flottiljvägen 4 c. Kan MB haft nyckel/kattvakt? (Kanske långsökt spekulation). Vet att Bergarna har även andra vänner i huset.

- "Heder åt familjen". Familjen Berg har på flera ställen klargjort att de är beredda att döda om någon hotar familjen/jävlas med dem.

- Kunskap om KJ. Bröderna Berg har vetskap om KJ´s diagnoser, beteende etc. (Vet detta via andra personer som jag inte vill dra in här, samt eventuellt info från VB själv).

- KJ´s öppna facebook. Den var fram till ca 14/5 öppen för alla. (Styckningsfilmer, knivar, våld...)

- Kunskap om rengöringstekniker/sterilisering. AN arbetade fram till 2012 som sjukhusstädare.

- Sökningar på KJ´s fordon. Det gjordes 4 st sökningar på KJ´s bil (Hyundaien) under april månad. Ingen vet vem som gjorde dessa sökningar.

- Utstuderat alibi. Varför boka middag på restaurang plus åka taxi precis då mordet sker?

- Sociapati. Sociopater begår oftare mord än svagbegåvade aspergare. (Spekulation).

Bra skrivet. Intressant att läsa både ditt och Mr Folds sammanställningar. Fungerar som någon form av sammanfattning för de mest tänkbara gm. Kanske något för Q och hans samlade inledning. Ska man nu som random nobody försöka påverka så att rätt gm hamnar där han ska vara så har man sin chans nu. Efter dom har fallit så är det nog för sent.
Citera
2013-10-24, 18:57
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Då missförstod jag dig när du skrev att "utredningen har varit dålig på att utesluta andra eventuella GM och då främst MB." Jag tyckte att det lät som att du fokuserade på MB.

Men hur många personer borde polisen ha granskat och hur mycket borde man ha granskat dem för att du skulle känna dig nöjd med utredningen?
Hur många? Det beror på varje given utredning givetvis. Börjar man nysta i en annan ände än den man nystade i från början så kan all möjlig information dyka upp. Som polisen själv brukar uttrycka det: "vi jobbar brett och förutsättningslöst". Frågan är om man har gjort det i det här fallet.

Hur många tycker du att man borde ha granskat i fallet Quick? Bara Quick? Ja, det gick ju bra.

I det här fallet tycker jag det finns all anledning att titta närmare på MB. Det innebär inte att jag fokuserar på honom i bemärkelsen att jag tror att han är skyldig. Jag tror att KJ är skyldig, så om något så fokuserar jag på honom, om du nu vill att jag fokuserar på någon. Men eftersom polisen redan har fullt fokus på honom så finns det inte så mycket kring honom att diskutera tycker jag. Men jag känner mig inte övertygad om vare sig KJ:s skuld eller MB:s oskuld.

Mitt fokus ligger på att ifrågasätta. Det gäller såväl styrkan av den bevisning som finns mot KJ såväl som den (bristande) utredning som finns avseende MB, såväl som vilken polisutredning eller vilken "sanning" som helst.

Problemet är att jag inte har all information som polisen har, utan bara den FUP som alla andra har, men givet den informationen anser jag att MB är intressant ja. Och om man hade nystat mer kring honom vem vet vilken information man hade fått fram och vad det hade kunnat leda till?

Sammantaget tycker jag att man har låst sig vid KJ för tidigt och att det inte kan uteslutas att det finns annan GM. Där ligger, såvitt vi känner till från FUP mm, MB bäst till, ja.

Jag är inte klärvoajant kanske måste tilläggas.
Citera
2013-10-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt FUP var det väl en hund tränad att endast markera lik som sökte i KJ lägenhet? Markerade i hörnet till vänster om balkongdörren sett från hallen? Om det stämmer är jag övertygad om att VB dödades i KJ lägenhet.

Kan det uteslutas att det fanns fler personer i lägenheten vid tillfället? KJ måste inte vara mördaren även om jag tror att han är det.

Njej, tror det var Uzi som sökte i lgh. Uzi skall vara legitimerad att söka blod/lik/sperma.

Uno sökte i Hundaj-bagaget, Uno är bara tränad för lik.

Både Uzi o Uno var med på söket i värnet där man tömde ut vattnet/silade genom ett filter etc.

Vad jag minns rakt av utan att dubbelkolla (vilket jag kanske borde)
Citera
2013-10-24, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tror nästan alla i tråden finner det mer sannolikt att KJ är gm.

Men vad kan påverka så man kan anse att det finns rimligt tvivel gällande MB?

- Motiv. MB´s problem med VB har eskalerat kraftigt under mars/april. VB har troligtvis sagt att hon är gravid. VB har ca 4 veckor innan hon försvann hotat att berätta allt för AN. AN sa i förhör att MB trodde att det skulle bli skilsmässa, nedläggning av företaget m.m. om AN fick reda på att han haft en affär med VB.

- Mordhot. MB har eventuellt mordhotat henne, han minns inte exakt vad han sa, men han tror att han sagt att han vill få bort henne ur sitt liv. MB har också mordhotat andra.

- Kunskap om styckning. MB´s bror Tobias är ytterst kunnig om slakt och jakt. MB själv har också han kunskap om knivar och styckning.

- Tillgång till KJ´s bil. Tobias Berg har stor kunskap om olika fordon och vet sannolikt hur man öppnar en eventuellt låst bagagelucka på en Hyundai.

- Tillgång till KJ´s lägenhet. Troligen kände de också till att KJ sällan låste sitt hem. MB´s vän Engla Mari Lundberg bor granne med KJ på på Flottiljvägen 4 c. Kan MB haft nyckel/kattvakt? (Kanske långsökt spekulation). Vet att Bergarna har även andra vänner i huset.

- "Heder åt familjen". Familjen Berg har på flera ställen klargjort att de är beredda att döda om någon hotar familjen/jävlas med dem.

- Kunskap om KJ. Bröderna Berg har vetskap om KJ´s diagnoser, beteende etc. (Vet detta via andra personer som jag inte vill dra in här, samt eventuellt info från VB själv).

- KJ´s öppna facebook. Den var fram till ca 14/5 öppen för alla. (Styckningsfilmer, knivar, våld...)

- Kunskap om rengöringstekniker/sterilisering. AN arbetade fram till 2012 som sjukhusstädare.

- Sökningar på KJ´s fordon. Det gjordes 4 st sökningar på KJ´s bil (Hyundaien) under april månad. Ingen vet vem som gjorde dessa sökningar.

- Utstuderat alibi. Varför boka middag på restaurang plus åka taxi precis då mordet sker?

- Sociapati. Sociopater begår oftare mord än svagbegåvade aspergare. (Spekulation).

Bra sammanfattning som ger sken åt vad som inte är bortom rimligt tvivel. Jag anser att MB kan utredas mer noggrant, polisen har bara haft en misstänkt och alltför lättvindigt avskrivit karatetränaren.
KJs förklaring om bevisplantering samt utpekande av alternativ GM har polisen inte utrett tillräckligt, vilket är deras skyldighet.

Den tekniska bevisningen är inte så stark att man kan utesluta tex. MB som alt. GM, men hade han inte funnits i bilden hade KJ varit kokt, stekt & friterad.

Det och avsaknaden av mordplats kommer vara uppförsbacke för ÅK. Gör om-gör rätt.
Citera
2013-10-24, 19:08
Medlem
Tycker att vittnet som sett VB efter lejonbacksvägen 21.30 känns trovärdigt. Varför har det låtit som att det nästan varit avfört?

Har själv slagits av hur svårt det är att få grepp över VBs utseende. Tycker hon ser helt olika ut på flera av korten som figurerat.

Här stämmer ju tid, utseende, kläder, ålder och kroppstyp. Om det inte var VB borde ju personen som gått där ha hört av sig. Tror inte det är många i Boden som missat den här sorgliga historian. Vad är oddsen för att det skulle vara en annan thailändsk tjej med samma klädsel mm som gick efter den där vägen en lördagskväll vid den tidpunkten?

KJ kan ju fortfarande vara GM. Kanske gick hon från honom vid 2100 också. Men det mest intressanta är väl att ifall hon är väg hem så väljer hon en märklig väg. Helst om hon är mörkrädd. Känns nog närmare tillhands att hon är på väg mot MB. Eller till en avtalad träff med någon.
Citera
2013-10-24, 19:08
Medlem
ME077s avatar
Ursäkta upprepning av tidigare redan skrivet, men är detta inte lite "speciellt"? Att MB´s tankebana går till att anlita annan person för att dräpa Alexander...

"Berg blev arg över att Alexander kontaktat hans fru och ringde upp Alexander och konfronterade honom med uppgifterna och förklarade för honom att slutar du inte så dräper jag dig eller ser till att någon annan dräper dig." (Sid 988, förhör med MB)
Citera
2013-10-24, 19:09
Medlem
lilltoes avatar
I min värld har jag nu raderat KJ:s tejprulle på toaletten som bevis. VB har säkerligen plåstrat om ett sår eller gammal karateskada när hon besökt hans toalett. Hon skadades ofta pga hennes koordinationsbrister.
Tror samtliga i den här karatevärlden har en sådan tejprulle hemma, vilket säkerligen ge en +1 på samtliga. Likhunden markerade inte på sagda tejprulle, vilket talar för att det är VB själv som använt den. Blodet är från en levande VB och hon kan ha nyttjat den fr o m att KJ tar med den hem fram till den 4 maj. KJ har inget att säga om detta blodfynd.

Blodfynd på fåtöljer, samt oidentifierat DNA i hörnet vid balkongen tror jag härrör från hunden. Han har burit den mot balkongen samtidigt som det droppat ur hundens mun. Kanske lägger han ner hunden i hörnet för att öppna balkongdörren. Jag har läst att han bar ut hunden på balkongen.
KJ/anhörig har säkerligen svabbat till hörnet och förstört möjligheten att identifiera DNA:et.
Likhunden markerade på hörnet och svabben.

Flottiljvägen 4 lyser med sin frånvaro av bevis.

Nu kommer säkert kulorna vinande, men jag har foliehatten på som skydd..
Citera
2013-10-24, 19:11
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, det är långt ifrån säkert att allt i den vägen skedde postmortem. Tror VB kan ha berövats händerna medan hon fortfarande levde.

Förklara varför du tror det.
Varför är det långt ifrån säkert?
Citera
2013-10-24, 19:14
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, sen när ska man lita på en som ljuger? Han ljuger flera gånger om i förhören, och inget indikerar på att det är som han säger utan långt därifrån.
Så jag utgår ifrån att likdelarna är tvättade och att handsken har varit behjälplig under det förfarandet.
Tramset som han påstår om deckare osv det tar jag definitivt inte till mig. Och blodet på dessa handskar har ganska stark träff på mordoffrets blod. Så han kunde dra den om rödluvan och vargen istället.

Ljuger MB nån gång?
Citera
2013-10-24, 19:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Fallet Vatchareeya - dag för dag
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6998772

Var 22-åringen kär i Vatchareeya Bangsuan?
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7010640

Styckmordet: Sista förhöret med 22-åringen
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7005437

Styckmordet: Se hela presskonferensen
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7005849

Allvarlig psykisk störning misstänks
LULEÅ. Den mordmisstänkte 22-åringen kan misstänkas lida av en allvarlig psykisk störning. Det framgår av ett intyg från Rättsmedicinalverket i Umeå.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6875139

Citat:
En tejprulle hittades hemma hos 22-åringen. Tejprullen innehöll tejp av samma typ som fanns på Vatchareeya Bangsuans kropp. Polisen hittade även Bangsuans blod och DNA inne i tejprullen som fanns i 22-åringens lägenhet.
• Bangsuans blod och DNA har hittats på flera ställen i 22-åringens bil. Bland annat hittades det på en Coop-kasse som låg i bagageutrymmet.
• DNA-prov från Bangsuans ben verkar komma från den misstänkte 22-åringen.
• 22-åringens handskar hade spår av blod på sig.
• Bangsuans telefon har slutat fungera den 4 maj. Den sista masten som den kopplades upp mot är den som är närmast hans bostad.
• 22-åringen har SMS-kontakt med några vänner efter att Bangsuan försvunnit och ställer då in en planerad aktivitet på söndagsmorgonen. Han har heller inte försökt att ringa Bangsuan efter lördag eftermiddag trots att han då vet att hon är försvunnen.

Citat:
stämningsansökan står det att mannen begick gärningen med uppsåt - men motivet är fortfarande oklart.

Rättegången är preliminärt planerad att dra i gång den 30 oktober.
http://www.expressen.se/nyheter/nya-beskedet-om-vatchareeyas-dod/
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-24 kl. 19:22.
Citera
2013-10-24, 19:17
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Tycker att vittnet som sett VB efter lejonbacksvägen 21.30 känns trovärdigt. Varför har det låtit som att det nästan varit avfört?

Har själv slagits av hur svårt det är att få grepp över VBs utseende. Tycker hon ser helt olika ut på flera av korten som figurerat.

Här stämmer ju tid, utseende, kläder, ålder och kroppstyp. Om det inte var VB borde ju personen som gått där ha hört av sig. Tror inte det är många i Boden som missat den här sorgliga historian. Vad är oddsen för att det skulle vara en annan thailändsk tjej med samma klädsel mm som gick efter den där vägen en lördagskväll vid den tidpunkten?

KJ kan ju fortfarande vara GM. Kanske gick hon från honom vid 2100 också. Men det mest intressanta är väl att ifall hon är väg hem så väljer hon en märklig väg. Helst om hon är mörkrädd. Känns nog närmare tillhands att hon är på väg mot MB. Eller till en avtalad träff med någon.

Om det inte var VB så borde väl tjejen som gick efter vägen eller någon anhörig till henne hört av sig så att detta vittnesmål hamnat i slasken istället för i fup.
Citera
2013-10-24, 19:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
I min värld har jag nu raderat KJ:s tejprulle på toaletten som bevis. VB har säkerligen plåstrat om ett sår eller gammal karateskada när hon besökt hans toalett. Hon skadades ofta pga hennes koordinationsbrister.
Tror samtliga i den här karatevärlden har en sådan tejprulle hemma, vilket säkerligen ge en +1 på samtliga. Likhunden markerade inte på sagda tejprulle, vilket talar för att det är VB själv som använt den. Blodet är från en levande VB och hon kan ha nyttjat den fr o m att KJ tar med den hem fram till den 4 maj. KJ har inget att säga om detta blodfynd.

Blodfynd på fåtöljer, samt oidentifierat DNA i hörnet vid balkongen tror jag härrör från hunden. Han har burit den mot balkongen samtidigt som det droppat ur hundens mun. Kanske lägger han ner hunden i hörnet för att öppna balkongdörren. Jag har läst att han bar ut hunden på balkongen.
KJ/anhörig har säkerligen svabbat till hörnet och förstört möjligheten att identifiera DNA:et.
Likhunden markerade på hörnet och svabben.

Flottiljvägen 4 lyser med sin frånvaro av bevis.

Nu kommer säkert kulorna vinande, men jag har foliehatten på som skydd..
Här kommer första kulan. Var hittade du det fetstilta? I protokollet på sid 365 finns ingen markering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in