Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Jag tänkte inte så mycket på att det skulle vara någon som skulle ställa till det, snarare tvärtom. Andra debattörer i tråden menar på att Sveriges ekonomi i princip aldrig varit såhär välmående och på frammarsch, vilket alltså skulle tala för att högkonjunkturen snart är här med allt vad det innebär.
Själv känner jag att det är lite pessimistiskt att tänka att räntan kommer vara i det närmaste oförändrad i ytterligare fem år...
Ja Sveriges politik har skötts förträffligt av alliansen och det har gjort att vi har en av världens absolut bästa statsfinanser. De flesta andra länderna har däremot inte lyckats klara av det mycket svåra världsekonomiska läget i närheten så bra.
Just det svåra läget som inte kommer att lösas i en handvändning är också en stark anledning till att räntorna kommer förbli låga under överskådlig tid. Sannolikt kommer en annan metod att hantera läget bli att staterna trycker pengar. Jag ser alltså två starkt drivande faktorer framför mig, låga räntor och en ökande penningmängd. Båda dessa faktorer driver bopriserna uppåt, åtminstone i nominella belopp och det är vad som är intressant för de med stora bolån.
Att köpa så dyr bostad som du kan få lån till har varit ett framgångsrecept under lång tid och det ser enligt min bedömning ut att bli det framöver också.
Sedan har vi förstås fler faktorer som t.ex. ökad inflyttning men det är främst den ökande penningmängden som många pessimister helt missar. 60 - 70,000kr per kvm i innerstan kan låta högt och många resonerar att så mycket mer än så klarar inte folk. Det ligger kanske något i det, om man tänker man utifrån dagens penningmängd. Precis som 30,000 också kändes lika högt tidigare med den penningmängden som rådde då.
.