2013-10-19, 14:45
Medlem
Denna tråd tappade fart helt och hållet nu när IP har försvunnit.
Citera
2013-10-19, 14:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Denna tråd tappade fart helt och hållet nu när IP har försvunnit.

IP med sin blinda bokstavstrogna Koransyn kanske utgör ett undantag bland muslimerna? I så fall är det dåligt för tråden men bra för mänskligheten
Citera
2013-10-20, 02:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missioncase
Precis som tiden när ingen trodde på att månen inte är egen ljuskälla

???

Citat:
så förstår ni inte sammanhangen och den djupa innebörden i Koranen än idag.

Jaha? Kan inte du ta och visa på detta då?

Citat:
Bara för att en 15 årig kille från Östersund med snus i käften påstår sig kunna motbevisa Koranen

Strawman

Citat:
som 1,5 miljarder människor tror på,

Argument from popularity

Citat:
betyder inte detta att han har rätt,

Självklart inte

Citat:
kanske har istället med brist på intelligens och kunskap missförstått ännu en sak i sitt liv

Hur gick du från "inte tro på koranen" till "brist på intelligens och kunskap "

Citat:
och nu vill dela med sig till andra fb skribenter.

Till skillnad från dig?

Citat:
Jag välkomnar alla seriösa diskussioner.

Ok. Lägg fram ditt koran-case då. Så ska vi se vad vi kommer fram till..
Citera
2013-10-20, 08:34
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Precis som tiden när ingen trodde på att månen inte är egen ljuskälla så förstår ni inte sammanhangen och den djupa innebörden i Koranen än idag. Bara för att en 15 årig kille från Östersund med snus i käften påstår sig kunna motbevisa Koranen som 1,5 miljarder människor tror på, betyder inte detta att han har rätt, kanske har istället med brist på intelligens och kunskap missförstått ännu en sak i sitt liv och nu vill dela med sig till andra fb skribenter. Jag välkomnar alla seriösa diskussioner.

Tidigare i tråden har vi till stor del diskuterat felaktigheter i koranen och huruvida dessa fäller hela islam eller inte. Med andra ord ifall en bok som anses vara helig och komma från gud har motsägelser och vetenskapligt bevisade felaktigheter, kan den boken då hållas för sanning i något avseende eller bör den förkastas. Lite som att en lärobok i fysik börjar med att konstatera att jorden är fyrkantig och sedan fortsätter med liknande tokigheter.

Om du har något nytt att tillföra om Allahs eller profetens obestridliga storhet som inte behandlats innan i de 1200 sidorna vi har bakom oss, så är jag idel öra. Kutym är annars att börja diskutera sakligt för att sedan när argumenten tryter hota med helvete och eviga plågor för de otrogna.

Du är ju redan en bit på vägen för att följa i IP's fotspår när det gäller att använda dig av vissa klassiska retoriska fallacys som några redan påpekat.

Nåväl, upp till dans.

/Nocet
Citera
2013-10-21, 09:47
Medlem
Citat:
Precis som tiden när ingen trodde på att månen inte är egen ljuskälla så förstår ni inte sammanhangen och den djupa innebörden i Koranen än idag. Bara för att en 15 årig kille från Östersund med snus i käften påstår sig kunna motbevisa Koranen som 1,5 miljarder människor tror på, betyder inte detta att han har rätt, kanske har istället med brist på intelligens och kunskap missförstått ännu en sak i sitt liv och nu vill dela med sig till andra fb skribenter. Jag välkomnar alla seriösa diskussioner.

Månen reflekterar solljus och är således ingen egen ljuskälla....fel i koranen alltså!

3000 miljarder flugor kan heller inte ha fel...ät skit! Antalet tillbedjare av islam ökar inte sanningshalten i koranen..

Är man ointelligent bara för att man är 15 år från Östersund och kritiserar koranen? Kan du utveckla detta påstående?
Citera
2013-10-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Månen reflekterar solljus och är således ingen egen ljuskälla....fel i koranen alltså!

3000 miljarder flugor kan heller inte ha fel...ät skit! Antalet tillbedjare av islam ökar inte sanningshalten i koranen..

Är man ointelligent bara för att man är 15 år från Östersund och kritiserar koranen? Kan du utveckla detta påstående?

Du har uppenbarligen ingen/lite kunskap om koranen men kritiserar den ändå. Det står tydligt i koranen att månen inte har ett eget ljus utan den har ett reflekterat ljus.[25:61]

Det nämns även i koranen om att våran måne har delats i två en gång i tiden. [54:1~2]
Nu är jag inte helt säker på om det finns bevis idag att det var så och det finns inte heller motbevis. Men jag vet att den finns en del forskning, teorier och satellitbilder som påpekar att månen kan ha delats i två enligt NASA bland annat.

Jag tror inte han menar att man måste vara ointelligent. Jag tror han menar att om man inte är beredd att stämma av påståenden som man hör om koranen genom att öppna Koranen och läsa varje vers som nämns, så rekommenderar han folk att inte heller tro blint på skitsnack som man hör eller läser på internet.
Dessa texter är skrivna just för dom som inte orkar öppna en bok och själv ta reda på fakta utan istället bara tror på ”skrämmande” informationen från t.ex "femtonåriga Bosse från Östersund".
Kort sagt har du inte läst koranen förneka den inte heller. Precis som att du inte kan säga att något smackar äckligt som du inte ens vågat smaka det bara för du hört att det är äckligt.

Gör man det tyder det på att man är ignorant. Sen ska man inte blanda inte ihop Islam med muslimer och kulturer, Islam är felfritt dessvärre inte muslimer.
Senast redigerad av kamelskiva92 2013-10-27 kl. 15:22.
Citera
2013-10-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Där har du fel min vän, påstå inte saker om Islam när du inte vet något.
Det står klart och tydligt i koranen att månen inte har en egen ljuskälla, utan att den har ett reflekterat ljus.

Jag tycker det skulle vara bättre om du och fler kunde diskutera på en "mogen" nivå istället för att hålla en diskussion på låg nivå. Varför behöver du skriva "ät skit"?
Antalet ateister ökar inte sanningshalten i att det inte finns en Gud heller eller hur?

Är man ignorant och påstår saker som inte stämmer så är man ointelligent till en viss del tycker jag. Vilket många "15åringar från Östersund" är, eller som dig. Ni påstår saker om Islam som ni inte vet om. Don't jude a book by its cover.
Citera
2013-10-27, 16:10
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citronen93
Det står klart och tydligt i koranen att månen inte har en egen ljuskälla, utan att den har ett reflekterat ljus.

Jag tycker det skulle vara bättre om du och fler kunde diskutera på en "mogen" nivå istället för att hålla en diskussion på låg nivå. Varför behöver du skriva "ät skit"?
Antalet ateister ökar inte sanningshalten i att det inte finns en Gud heller eller hur?

Är man ignorant och påstår saker som inte stämmer så är man ointelligent till en viss del tycker jag. Vilket många "15åringar från Östersund" är, eller som dig. Ni påstår saker om Islam som ni inte vet om. Don't jude a book by its cover.

Om nu så är fallet är det å andra sidan ingen ny kunskap. Det hävdade redan de gamla grekerna på 400-talet före Kristus. Som tidigare visat i tråden har Koranen även hämtat en del av sina uppfattningar inom embryologin från grekiska vetenskapsmän.
Citera
2013-10-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamelskiva92
Du har uppenbarligen ingen/lite kunskap om koranen men kritiserar den ändå. Det står tydligt i koranen att månen inte har ett eget ljus utan den har ett reflekterat ljus.[25:61]

Det nämns även i koranen om att våran måne har delats i två en gång i tiden. [54:1~2]
Nu är jag inte helt säker på om det finns bevis idag att det var så och det finns inte heller motbevis. Men jag vet att den finns en del forskning, teorier och satellitbilder som påpekar att månen kan ha delats i två enligt NASA bland annat.

Jag tror inte han menar att man måste vara ointelligent. Jag tror han menar att om man inte är beredd att stämma av påståenden som man hör om koranen genom att öppna Koranen och läsa varje vers som nämns, så rekommenderar han folk att inte heller tro blint på skitsnack som man hör eller läser på internet.
Dessa texter är skrivna just för dom som inte orkar öppna en bok och själv ta reda på fakta utan istället bara tror på ”skrämmande” informationen från t.ex "femtonåriga Bosse från Östersund".
Kort sagt har du inte läst koranen förneka den inte heller. Precis som att du inte kan säga att något smackar äckligt som du inte ens vågat smaka det bara för du hört att det är äckligt.

Gör man det tyder det på att man är ignorant. Sen ska man inte blanda inte ihop Islam med muslimer och kulturer, Islam är felfritt dessvärre inte muslimer.

Ja det var väl Mohammed som delade månen i tu för att bevisa för invånarna i Mecca (?) vilken toppenhäftig snubbe han är, det är dock EXTREMT konstigt att det inte uppmärksammades av någon annan människa på hela planeten. Månen är såklart full med sprickor men NASA har aldrig någonsin hävdat att månen skulle ha klyvts i tu för 1400 år sedan, det är renodlat skitsnack och lögner.
Citera
2013-10-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronen93

Oväntat, en muslim med offerkofta! Om du tycker att nivån på debatten är för låg så tycker jag att du kan göra ett seriöst försök att höja den, eller helt enkelt lämna forumet.
Du har inte bidragit ett förbannade dugg med något av substans, utan enbart ägnat dig åt att gnälla.

Så man är ointelligent om man påstår saker som inte stämmer enligt dig, gäller samma sak för mig undrar jag ju då? Det är ju inte helt ovanligt att teister gör det absurda påståendet att det finns en Gud, vilket enligt mig inte stämmer, är då människorna som gör påståendet ointelligenta?

Don't jude a book? Är det ett antisemitiskt uttalande av dig??
Citera
2013-10-27, 17:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelskiva92

Så berätta för mig hur stjärnor är projektiler/spjut i himlen närmast jorden där himlen är skiktad i sju lager, för att skjuta ner djinner som tjuvlyssnar på himmelska härarna. Förklara för mig hur koranen har rätt i detta?
Citera
2013-10-27, 17:19
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så berätta för mig hur stjärnor är projektiler/spjut i himlen närmast jorden där himlen är skiktad i sju lager, för att skjuta ner djinner som tjuvlyssnar på himmelska härarna. Förklara för mig hur koranen har rätt i detta?
Det hela är bara en förklaring på hur supernovor och svarta hål fungerar. Uppenbarligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in