Citat:
Ursprungligen postat av
JonasTheKid
Det var inte mycket av det du skrev som jag förstod ett dyft av... Är du ute efter att diskutera något? Håll dig till en seriös diskussion istället.
Du förstår inte vad jag skriver. Det jag menade var att troende borde få mer plats i debatten angående religioners sanningshalt. Inte att religiösa ska få mer makt.
Var eller hur tycker du då att de troende inte givits plats?
I universitetsvärlden har man tillskansat sig egna fakulteter, vid livets tillblivelse delar man ut kristna små böcker och skrivelser, på sjukhus har man arrangerat inte bara kapell utan också bönerum och andaktssalar, många vårdhem drivs i kristen regi, i skolor plockar man ungdomar till konfirmationer för att grundmura den s.k kristna plattformen av åskådnings-uppsättning för framtid.
Nu håller man t.o.m den ambitiösa men något långsökta visionen om multikulti, dvs att inga villfarelser eller vidskepligheter "får diskrimineras" snarare att accepteras och helst okritiskt, ja kyrkornas roll i detta är given, man får sig ju samtidigt en hel del gratis medvind i trosdogmatiken som man kan passa på att smyglansera, när det ju inte gick att hårdlansera längre iom skiljedomen mellan kyrka och stat, dock uppsving iom ny invandring, av ännu mer fundamentalistisk karaktär.
Så hur kan du se att tro inte ges plats? Om det förstås var så du menade, jag kan ha uppfattad dig fel.
I och för sig, nämner du SANNINGSHALT, och då är vi inne på EMPIRI, är eller har empiri varit trosdogmatikernas starka eller svaga sida? Har empiri ens varit önskvärt i lanseringen av gudshypotesen (monoteism) ? Svaret är iaf för mig redan givet...
Empiri, vetenskapligt ställda arbetshypoteser, har direkt utgjort hot mot allt vad trosdogmatik gäller. Genom tiderna och jag skulle gissa på att det ännu är både prekärt och pinsamt för många teologer att behöva skylta med all den vidskeplighet som faktiskt utgör själva den bärande botten, som all trosfundamentalism vilar på.
Att vetenskapsfilosofi kommer till räddning & undsättning, i ren kollegial anda... är INTE på ett enda sätt, relaterat till gudstesen som sanningsbärare, inte det minsta. Det är ju enbart i solidaritet och av ömkande skäl som sådant ideligen sker..