2013-10-27, 09:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Ursäkta
Efter ett erkännande eller efter en fällande dom.
Trodde mig veta bättre men nu är jag mer påläst.
Efter en fällande dom? Domen innehåller påföljden. Ska man göra RPU efter att påföljden har bestämts? Jag trodde RPU är avsett för att bestämma påföljden.
Citera
2013-10-27, 09:10
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Poliser brukar kunna säga halva påståenden så att den förhörde får fylla i.
Ledande frågor, ja.
Jag kan tycka att någon annan kunde ha förhört mgm.

Men här är det tvärtom. KJ får en fråga, KJ svarar med en icke avslutad mening och fHL fyller i.
Citera
2013-10-27, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag ogillar hur förhörsledarna "fyller i" KJ's meningar då man läser förhören. I text får man ingen uppfattning om hur långt det är mellan KJ's tystnad och FHL "ifyllnad" i meningarna.
Nästan som att ställa ledande frågor.....?

Jag tror att tystnaden är "lång" och då gör man som du skriver, man fyller i och tror
att man skall hjälpa till att minnas och slutligen få ett erkännande.
Kan hända att FLarna är bra inom sitt område, narkotikabrott, men absolut inte här.
Förhörsledarnas valda sanning är att KJ är skyldig och det visar dom tydligt i förhören och därför anser jag om jag överdriver lite att dessa 400 sidor hör hemma i slasken,
bättre där än i media iallafall.
Citera
2013-10-27, 09:23
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag tror att tystnaden är "lång" och då gör man som du skriver, man fyller i och tror
att man skall hjälpa till att minnas och slutligen få ett erkännande.
Kan hända att FLarna är bra inom sitt område, narkotikabrott, men absolut inte här.
Förhörsledarnas valda sanning är att KJ är skyldig och det visar dom tydligt i förhören och därför anser jag om jag överdriver lite att dessa 400 sidor hör hemma i slasken,
bättre där än i media iallafall.

Ja det är svårt att bilda sig någon uppfattning om pauserna såklart.
Det jag funderar över är hur KJ fungerar då någon annan avslutar hans meningar. Reflekterar han över det? Han motsäger inget alls vad jag läst hittills då FHL fyller i....
Citera
2013-10-27, 09:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vem har vittnat om viljan att plåga och döda?

Det har han såvitt jag förstår vittnat om inför åtminstone delar av sin bekantskapskrets. Erinrar mig ha läst passager om detta i tråden.
Citera
2013-10-27, 09:43
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
När det gäller förhör och utredning i mb/an-spåret så kan man sammanfatta det ganska enkelt. De har inte utrett det till fullo. De har inte satt det tryck det skulke gjort. De har varit mycket snälla mot dem genom att inte utreda de faktiska lögner. De kanske till och med undanhållit vissa frågeställningar med flit.

Problemet i stort är att ex analysen av MBs samtalskommunikation har bedrivits som han var synnerligen misstänkt. Dessa lösa trådar som framkommit i analyssvaren har helt eller delvis förbisetts. Ex när och varför skriver du ordet dö och döda så ofta som du gör? Analyserna har varit omfattande medan frågorna i förhören har varit mer av arten att han varit där som VBs bästa vän.

På något sätt så är detta som gör att man tycker MB känns lite lurig i soppan.
Citera
2013-10-27, 09:43
Medlem
Namibia1s avatar
Bevisen som hittats i KJs bagage.

Jag funderar om det kan vara så att KJ tömde bilen inför Fallen Angel.
Men inte så noga, handskar och plastpåsen blev kvar.

Någon ställer en ryggsäck i KJs bil (som har VBs blod på sig)
KJs vatten väska läker ut 3L vatten i bilen.

Någon lyfter ur väskan ur bilen, ställer den på listen.

Tada

Blod i bagaget, blod på listen, blod på påse och handske.

Kanske det finns någon rygga som skulle kollas med Luminol
Citera
2013-10-27, 09:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det har han såvitt jag förstår vittnat om inför åtminstone delar av sin bekantskapskrets. Erinrar mig ha läst passager om detta i tråden.
Så uppgiften om viljan att plåga och döda kommer från tråden. Då kan vi förpassa den uppgiften till slasken, pss som vi kan förpassa uppgiften om att han styckat hunden dit. Uppgiften finns bara som rykte och ett anonymt tips i FUP.
Citera
2013-10-27, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja det är svårt att bilda sig någon uppfattning om pauserna såklart.
Det jag funderar över är hur KJ fungerar då någon annan avslutar hans meningar. Reflekterar han över det? Han motsäger inget alls vad jag läst hittills då FHL fyller i....

Det är inte KJ som skall reflektera det är förhörsledarna som skall vårda hans minnesbild
med största försiktighet. Det gör dom inte och då förstör man pojkens minne.
Säger KJ att han inte minns så minns han inte det lönar sig inte att hjälpa honom att avsluta
eller fylla i hans avslutande meningar. Ett bättre alternativ är att gå vidare i förhören och
eventuellt pröva senara men inte på ett allt för detaljerat sätt.

Jag tror att dessa FLare har försökt plugga in hur man förhör personer med KJ:s funktionshinder
men bara halvhjärtat och vad dom fastnat för är att dom försöker vara kompis med han.
Typ "vi är snälla och dina vänner" - attytiden men att det inte funkar med KJ märker man tydligt.
Det visade KJ redan när polisen stormade in i garaget att han inte vill vara deras vän,
och att han varken före eller efter den händelsen är en person som vill eller tänker bli kamratlig
med rättsväsenset. Polissyndromet upprepar KJ flera gånger i sina förhör, vad är det?
Senast redigerad av LKVN 2013-10-27 kl. 10:12.
Citera
2013-10-27, 10:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så uppgiften om viljan att plåga och döda kommer från tråden. Då kan vi förpassa den uppgiften till slasken, pss som vi kan förpassa uppgiften om att han styckat hunden dit. Uppgiften finns bara som rykte och ett anonymt tips i FUP.

M. Jo, men det betyder ju inte att uppgiften inte är sann och överensstämmer med verkligheten. Finns ingen uppenbar anledning för någon att hitta på detta. Jag lutar mer åt att uppgiften är korrekt än motsatsen. Tror KJ är that kind a guy.
Citera
2013-10-27, 10:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
M. Jo, men det betyder ju inte att uppgiften inte är sann och överensstämmer med verkligheten. Finns ingen uppenbar anledning för någon att hitta på detta. Jag lutar mer åt att uppgiften är korrekt än motsatsen. Tror KJ är that kind a guy.
Jag tror att det skulle ha stått i FUP om KJ har visat våldsamma tendenser. Åklagaren brukar vara pigg på att påvisa sådant.
Citera
2013-10-27, 10:38
Medlem
Namibia1s avatar
Förhör S.1230

KÄNNEDOM OM V.B. A visste inte alls om V.B. Han visste inte att hon existerade. Det var först i bilen, då de skulle leta efter henne, som K berättade vem hon var. K hade mycket åsikter om var kompisarna skulle leta. A uppger att de fick gå hela vägen från en skogsväg där en cykelväg leder mot Sävast. K och de andra tänkte att det var mest troligt att det var den platsen, en mörk plats, som hon försvunnit på. De gick hela vägen, längs vägen och ibland in på avstickare, fram till de första husen i Sävast och tillbaka. AH hade en mörkerkikare med sig vid tillfället.
På fråga hur K uppträdde vid detta tillfälle uppger A att K var nedslagen. Han var inte som han brukar, menar A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in