2013-10-27, 10:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att det skulle ha stått i FUP om KJ har visat våldsamma tendenser. Åklagaren brukar vara pigg på att påvisa sådant.

Pratat om våld, men inte visat tendenser ? Kanske beror på att KJ inte är överdrivet snabb på att gå från ord till handling ..?
Citera
2013-10-27, 11:10
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Pratat om våld, men inte visat tendenser ? Kanske beror på att KJ inte är överdrivet snabb på att gå från ord till handling ..?

Utom nu då, under förutsättning att han är skyldig. På ett eller annat sätt är han inblandad i detta, det tror jag iaf.

Sökningarna på anatomibilder och allt som KJ gjort kan jag inte se när dom är gjorda? Någon annan som sett detta?
Citera
2013-10-27, 11:17
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Utom nu då, under förutsättning att han är skyldig. På ett eller annat sätt är han inblandad i detta, det tror jag iaf.

Sökningarna på anatomibilder och allt som KJ gjort kan jag inte se när dom är gjorda? Någon annan som sett detta?

Jag har heller inte hittat några angivna tider, men KJ sökte iaf på "hund annatomi" 2013-02-19. (783)

Det var i anslutning till att hunden dog.
Citera
2013-10-27, 11:25
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Man har tagit prover från avloppen i badrummen och dessa visade ingenting.

Jag undrar om hon inte trots allt blev strypt först, innan hon fördes ut ur lägenheten.

Kvinna som skriker och ett stryppgrepp för att tysta.

Rättsmedicinska undersökningen säger ju att hon dog av stick - inte av strypning.

17.09 slås numret 112* in på hennes telefon. (Något som KJ i förhör skyller på fickringning)

Efter det sms:as det från hennes telefon i en dryg timme till och från MB:s telefon. Hennes telefon skickar sista meddelandet 18:40 MB svarar 19:31. (sidorna 455-466 FUP)

I något förhör (som jag inte hittar just nu) framgår det att VB skulle uttryckt obehag av att vara hemma hos KJ i dessa SMS.

Här har jag svårt att få ihop det. Blev hon skadad redan vid femtiden? Har hon sen sms:at i en och en halv timme till? Vad hände sen?
Citera
2013-10-27, 11:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag har heller inte hittat några angivna tider, men KJ sökte iaf på "hund annatomi" 2013-02-19. (783)

Jag intresserar mig för om de andra sökningarna skedde i anslutning till den 4/5. Före, samma dygn eller dagen/dagarna efter.

Inom vilken tidsram har man kollat KJ's sökningar?
Citera
2013-10-27, 11:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Något som också varit intressant är att veta var om han gjort något för att dölja saker han sökt på som ex. Hans far var ju civilanställd datatekniker och tidigare flygledare på F21 så han borde ju kunnat vara pojken behjälplig om det behövts.

Sen kan man alltid fundera på vad man funnit i MBs dator som man naturligtvis inte kollade något i. Däremot i hans mobiltrafik gjorde man en omfattande "smygundersökning".
Citera
2013-10-27, 11:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

KJ är inblandad, men han är inte ensam, det är jag övertygad om. Jag tror inte att mordet var en spontan händelse, det var planerat, och att föräldrarnas utlandsresa blev avgörande faktor inom vilken tid mordet skulle utföras.
Citera
2013-10-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Rättsmedicinska undersökningen säger ju att hon dog av stick - inte av strypning.

17.09 slås numret 112* in på hennes telefon. (Något som KJ i förhör skyller på fickringning)

Efter det sms:as det från hennes telefon i en dryg timme till och från MB:s telefon. Hennes telefon skickar sista meddelandet 18:40 MB svarar 19:31. (sidorna 455-466 FUP)

I något förhör (som jag inte hittar just nu) framgår det att VB skulle uttryckt obehag av att vara hemma hos KJ i dessa SMS.

Här har jag svårt att få ihop det. Blev hon skadad redan vid femtiden? Har hon sen sms:at i en och en halv timme till? Vad hände sen?

Jag tycker inte det verkar särskilt märkligt.
Det är inget ovanligt att bråk mellan bekanta/vänner liksom går i vågor: Vid 17-tiden kanske VB upplevde situationen hotfull..Kanske KJ vägrade släppa ut henne eller något liknande ?....därför slogs larmnumret.. därefter lugnas bråket ner..och blossar upp igen en stund senare.
Citera
2013-10-27, 11:41
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela

Det var den andra filuren MB som uppgav detta att hon kanske eventuellt varit orolig för någon eller om det hade varit bråk med hennes mamma. Nu minns MB inte detta, dessutom har han läs- och skrivsvårigheter att tolka olika bokstäver (fast det syns inte när han skrivit tidigare iaf).

Finns ingen annan än mtGM som vet vad som hänt mellan 112 försöket och sista SMS:et. Finns ingen (förutom GM eller GM:arna) som vet vad som hänt överhuvudtaget med VB mellan 4/5 vid 15 00-tiden tills benen hittades på kvällen den 20/5. En enda stor lucka på 16 dagar.
Senast redigerad av highfive 2013-10-27 kl. 11:52.
Citera
2013-10-27, 11:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ är inblandad, men han är inte ensam, det är jag övertygad om. Jag tror inte att mordet var en spontan händelse, det var planerat, och att föräldrarnas utlandsresa blev avgörande faktor inom vilken tid mordet skulle utföras.

Jag tror som du att han fått hjälp, men inte med själva dödandet utan med röjningen efter dådet.

Sen tror jag att det var i affekt och inte planerat. Men jag vet ju såklart inte.
Citera
2013-10-27, 12:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Angående att DNA-provet vid vristen "bara" med grad +1 visade överensstämmelse med KJs DNA så är det så bra det kan bli. Ur SKLs redovisning i FUP.

"Utvärdering och resultat av Y-kromosomalt DNA-resultat
Eftersom Y-kromosomen inte nedärvs på samma sätt som de andra kromosomerna kan inte en regelrätt frekvensberäkning för resultatets ovanlighet göras. Y-kromosomen blir således inte heller unik då många män har samma. Utifrån detta bedöms ett enskilt Y-kromosomalt DNA-resultat till högst (Grad +1) vid överensstämmande resultat."
Okej, så plussettan var åstadkommen från en ren Y-kromosomamplifiering. Då är det för det första inget märkligt att det är +1, och för det andra betyder det att både pappa och bror också skulle träffa med +1, eftersom dessa har samma Y-kromosom om killarnas mamma har skött sig. Då har det med all sannolikhet varit så att det har varit för mycket DNA från VB i provet för att man skulle ha kunnat göra en normal DNA-profilering på det manliga DNA:t.
Citera
2013-10-27, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte så starkt mao.
Lite oklart vad du menar. +1-slutsatsen blir i sig varken svagare eller starkare av att den är åstadkommen genom en ren Y-kromosomanalys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in