1. Sjal och choklad i Uppsala, det har visat sig att den provanställda kvinna som DO-anmälde arbetsgivaren för att hon inte fick bära sin hijab, återtog sin anmälan samma dag som DO beslutat att utreda ärendet, det skulle gå mycket fortare då, och sen yttrade hon sig i en tidning som jag klassar som att skjuta sig själv i foten-nämligen detta:
– Jag hade då blivit övertygad att ha sjal på mig, säger Safad Alhajeh.
2: Muslimska sjalar skyddas – ibland
Reinhold Fahlbeck, professor emeritus, har gått igenom lagtexter och de rättsfall som finns.
Det visar sig att hijab inte är en riktigt religös symbol, det finns inget skriftligt i islams texter som anger att kvinnor skall använda hijab/slöja. I vissa muslimska länder går kvinnor helt utan slöja, respektive att det är lag i andra muslimska länder med dito straffskala att inte bära detta plagg.
Alltså är inte hijab en 100% religös symbol.
1. Sjal och choklad i Uppsala, det har visat sig att den provanställda kvinna som DO-anmälde arbetsgivaren för att hon inte fick bära sin hijab, återtog sin anmälan samma dag som DO beslutat att utreda ärendet, det skulle gå mycket fortare då, och sen yttrade hon sig i en tidning som jag klassar som att skjuta sig själv i foten-nämligen detta:
– Jag hade då blivit övertygad att ha sjal på mig, säger Safad Alhajeh.
2: Muslimska sjalar skyddas – ibland
Reinhold Fahlbeck, professor emeritus, har gått igenom lagtexter och de rättsfall som finns.
Det visar sig att hijab inte är en riktigt religös symbol, det finns inget skriftligt i islams texter som anger att kvinnor skall använda hijab/slöja. I vissa muslimska länder går kvinnor helt utan slöja, respektive att det är lag i andra muslimska länder med dito straffskala att inte bära detta plagg.
Alltså är inte hijab en 100% religös symbol.
Är inte lika optimistisk. Ordet övertygad kan lika gärna tolkas som en inre övertygelse.
Att hon byter advokat tror jag handlar om att få kontroll över hur ärendet drivs. En DO-prövning som drogs tillbaka kan utgöra påtryckning i kommande förhandling.
Det verkligt intressanta i det ärendet är dels att det återigen visade på de mycket nära banden mellan hijab-aktivisterna och public service, dels att i o m att inspelningen som du förtjänstfullt visat skedde innan diskrimineringen betyder det att den var planerad att ske.
Avsiktligt framprovocerad diskriminering (om man nu kan diskriminera genom sjal) borde sänka trovärdigheten och ev skadestånd. Här skulle lagkunnig vara behjälplig att kommentera. Möjligheten att driva fallet i media har också helt försvunnit, vilket bör ge butiksägaren råg i ryggen att sätta hårt mot hårt.
Senast redigerad av Kaita 2013-10-27 kl. 08:46.
Intressant.
Enligt lärda imaner är inte Hijab en religös huvudbonad som det idag påtås.
Det är en klädkod som vissa grupper har försökt förankra att bli ett religöst plagg, ursprunget kommer från judarna som sen vandrat vidare:
Kvinnors Klädesnorm Enligt Koranen
FÖRSTA REGELN: DEN BÄSTA KLÄDSELN
[7:26] "O Adams barn, vi har försett er med kläder att täcka era kroppar med, liksom för lyx. Men, den bästa klädseln är rättfärdighetens klädsel. Dessa är en del av GUDs tecken, så att de må ta sig i akt."
Det är den GRUNDLÄGGANDE regeln för KLÄDESNORMEN enligt Koranen. Detta är den första regeln beträffande KVINNORS KLÄDESNORM i Islam (Underkastelse).
ANDRA REGELN: TÄCK ERA BRÖST
Den andra regeln hittar man i 24:31. Här beordrar Gud kvinnorna att täcka sina bröst när de klär sig. Men innan vi citerar 24:31, låt oss titta på några viktiga ord som alltid nämns i samband med detta ämne, nämligen "Hijab" och "Khimar."
ORDET "HIJAB" i KORANEN
"Hijab" är termen som används av många Muslimska kvinnor för att beskriva det de täcker sina huvuden med, vilket också ibland innefattar att de täcker sina ansikten förutom ögonen, och ibland till och med allt utom ett öga. Det arabiska ordet "Hijab" kan översättas till slöja eller ansiktsslöja. Andra meningar för ordet "Hijab" inkluderar skärm, täcka (täckning), mantel, gardin, draperi, avdelning, delning, delare.
Kan vi hitta ordet "Hijab" i Koranen??
Ordet "Hijab" uppträder 7 gånger i Koranen. Fem av dem som "Hijab" och två av dem som "Hijaban. " Dessa är 7:46, 33:53, 38:32, 41:5, 42:51, 17:45 & 19:17.
Ingen av dessa "Hijab" används i Koranen med referens till vad traditionella Muslimer idag kallar (Hijab) - en klädesnorm för Muslimska kvinnor.
Gud visste att Muslimerna generationer efter Muhammads död skulle använda ordet "Hijab" för att hitta på en klädesnorm som Han aldrig auktoriserat. Gud använde ordet "Hijab" före dem, precis som som Han använde ordet "Hadith" före dem. Hijab i Koranen har ingenting att göra med de Muslimska kvinnornas klädesnorm.
HISTORISK BAKGRUND:
Medan många Muslimer kallar "Hijab" en Islamisk klädesnorm, ignorerar de fullständigt det faktum att Hijab som klädesnorm inte har någonting med Islam eller Koranen att göra.
I själva verket är "Hijab" bara en gammal Judisk tradition som infiltrerat böckerna som kallas Hadith, precis som så många andra påhitt som förorenat Islam genom de falska Hadith och Sunna. Den som studerar de Judiska traditionerna eller religiösa böcker, kommer att se att huvudbonaden för de Judiska kvinnorna är någonting som Rabbierna och de religiösa ledarna uppmuntrar.
Religiösa Judiska kvinnor täcker fortfarande sina huvuden mestadels av tiden, och speciellt i synagoger, vid bröllop och religiösa tillställningar. Denna Judiska tradition är av kulturellt slag, inte religiöst. Täckning av håret var något som iakttogs av kvinnorna tillhörande den civilisation som kom före Judarna, och fördes därefter vidare till den Judiska kulturen.
Kristna kvinnor täcker sina huvuden i många religiösa sammanhand, och nunnorna täcker sina huvuden hela tiden. Denna religiösa sed att täcka håret etablerades på basen av traditioner, tusentals år innan de Muslimska 'lärda' påstod att Hijab var klädesorm för Muslimska kvinnor.
De traditionella Araberna, tillhörande alla religioner, Judendomen, Kristendomen och Islam, brukade bära "Hijab," inte på grund av Islam, utan på grund av tradition. I Saudi Arabien, ännu idag, täcker även de flesta män sina huvuden. Inte på grund av Islam, men på grund av tradition. Tack gode Gud att denna tradition inte räknas som en klädesnorm i Islam ännu.
Nordafrika är känt för sin stam (Tuareg) som låter de Muslimska männen, och inte de Muslimska kvinnorna, bära "Hijab." Här fungerar alltså traditionen med Hijab tvärtom. Om det vore så att bärandet av Hijab skulle vara ett tecken på att man var en gudfruktig och rättfärdig Muslimsk kvinna, skulle Moder Teresa varit den första att räknas bland dessa kvinnor.
I korta ordalag kan man säga att hijab är en traditionell klädsel som inte har någonting med Islam att göra. I vissa områden i världen är det männen som bär hijab i stället för kvinnorna.
Att blanda religion med traditioner är en form av idoldyrkan. Detta, eftersom att inte veta (eller försöka veta) vad Gud bett oss göra i Sin bok, Koranen, är ett tecken på att man struntar i Gud och Hans budskap.
När tradition kommer före Guds budord tar den sanna religionen andra plats. Gud accepterar aldrig att komma på andra plats. Gud ska alltid komma FÖRST, och det finns ingen andra plats vad Honom beträffar.
Drygt 5 timmar senare tweetade Cherin Awad om en händelse där en ung somalisk tjej ska ha blivit attackerad av en äldre kvinna. Om det finns något slags samband med just Moskéhändelsen ska jag låta vara osagt. Men jag tycker mig kunna se att det dyker upp händelser med personer ur den här hjärntrusten påfallande ofta som svar på eller för att framhäva när andra händelser har ägt rum eller ska äga rum. T ex #hijabuppropet som för vissa inblandade lägligt inföll vid tidpunkten då Sverige skulle stå till svars inför FN:s rasdiskrimineringkommitté.
Klockan 16:13 (svensk tid):
Cherin Awad @Cherin_awad
Så då har det hänt igen. En av mina somaliska vänner blev precis slagen av en person i grannskapet.
7:13 AM - 29 Jun 13
@danitta93 29 Jun
@Cherin_awad oj då varför blev hon slagen?? är han rasist eller
7:15 AM - 29 Jun 13 · Details
Red Boulevard Room @wonderworse 29 Jun
@Cherin_awad Slagen? Bara sådär?
7:15 AM - 29 Jun 13 · Details
Kl. 16:14
Cherin Awad @Cherin_awad
Hon hade hämtat sopor som stank som hon hängt på familjens dörr. Ni somalier luktar äckligt så nu får skräp hade hon sagt.
7:14 AM - 29 Jun 13 https://twitter.com/Cherin_awad/stat...80649613656066
(Kommentarerna som Cherin här får är av ett senare datum)
Kl 16:16
Cherin Awad @Cherin_awad
Lämna Sverige hade hon sagt medan hon slog flickan. Polisen kommer till platsen nu.
7:16 AM - 29 Jun 13
/.../
Johara Khattab @joharakhattab 29 Jun
@Cherin_awad @nafetS_ Ja vem är den våldsamma?
7:25 AM - 29 Jun 13 · Details
Cherin Awad @Cherin_awad 29 Jun
@joharakhattab @nafetS_ en kvinna som bor i grannskapet
7:26 AM - 29 Jun 13 · Details
/.../
Kl 16:17
Cherin Awad @Cherin_awad
Ni är smutsiga och äckliga hade hon sagt.
7:17 AM - 29 Jun 13
/.../
Carolina Farraj @Carolinafarraj 29 Jun
@Cherin_awad fy fan! Hoppas idioten åker dit på det här och att vän mår bra! Vidriga rasister! Usch!!
7:19 AM - 29 Jun 13 · Details
MrsLindblom @MrsLindblom 29 Jun
sjuka jävla människa sjukt nog så verkar det bli mer o mer okej att öppet hata/kränka oss som är födda i andra länder.. @Cherin_awad
7:21 AM - 29 Jun 13 · Details
/.../
Kl 16:25
Cherin Awad @Cherin_awad
Vännen som blev slagen och hotad är 16 år.
7:25 AM - 29 Jun 13
@Cherin_awad skicka henne 1000 kramar! Hur mår hon nu? Vad säger polisen?
7:27 AM - 29 Jun 13 · Details
@Carolinafarraj polisen förhör nu. Hon sitter och gråter.
7:28 AM - 29 Jun 13 · Details
@Cherin_awad <3 <3 är den som slog också kvar? Är det en jämnårig eller äldre?
7:29 AM - 29 Jun 13 · Details
@Carolinafarraj äldre kvinna. Hennes barn har gått i samma klass som offret.
7:30 AM - 29 Jun 13 · Details
/.../
@Cherin_awad helt jävla sanslöst hur vidriga folk är! (Ursäkta språket) hoppas de griper svinet
7:32 AM - 29 Jun 13 · Details
/.../
Faktiskt Jag @nadinesmormor 29 Jun
@Carolinafarraj @Cherin_awad Verkligen! Hoppas det är vettiga poliser till att börja med!
7:34 AM - 29 Jun 13 · Details
Superfina poliser. @nadinesmormor @Carolinafarraj
7:36 AM - 29 Jun 13 · Details
/.../
MrsLindblom @MrsLindblom 29 Jun
har dom tagit rasisten som attackerade henne? blir ledsen o förbannad ingen förtjänar sånt här @Cherin_awad @nadinesmormor @Carolinafarraj
7:39 AM - 29 Jun 13 · Details
/.../
@MrsLindblom @nadinesmormor @Carolinafarraj nej med de vet vem hon är.
7:40 AM - 29 Jun 13 · Details
/.../
Kl 16:46
Cherin Awad @Cherin_awad
Olaga hot, förolämpning och ofredande. Två målsäganden, två-tre vittnen. Känd gärningsman. Hoppas det blir något av det hela nu.
7:46 AM - 29 Jun 13 https://twitter.com/Cherin_awad/stat...88763033374722
Kl 11:14, påföljande dag den 30 juni
Cherin Awad @Cherin_awad
Äckligt Twitter är ibland (ofta) efter händelsen med min 16 åriga somaliska vän som blev attackerad har jag fått 50ish rassetweets.
2:14 AM - 30 Jun 13 https://twitter.com/Cherin_awad/stat...67369005490176
"På frågan om hur de ser på religiösa kläder som slöja och turban svarar sju av tio att det är otänkbart eller att de helst inte vill att de anställda ska bära dem. "
"– Kläderna är ett sätt att visa sin tro inom bland annat islam, så det innebär att man inte har rätt att tro vad man vill, säger Torbjörn Andersson.
Störst är motståndet mot religiösa attribut bland företag med mindre än nio anställda. Där vill fyra av fem helst inte eller absolut inte att deras anställda bär slöja eller turban."
Söndagen 30 juni, samma dag som Almedalsveckan inleddes uppdaterade Umm Malaika sin status på facebook:
Citat:
Umm Malaika
Idag hängde jag med en hjälte. Rashid var på väg till vårt konspirationsfika som vi brukar ha lite då och då och på tunnelbanan var det en svensk man som såg det som sin uppgift att rädda en muslimsk kvinna från islam. Eller kanske rädda Sverige från den muslimska kvinnan? I don't know.
Han började rycka i hennes hijab, skrika jävla blatte, neger, åk hem. Inför barnen som hon var med. Ingen reagerade. Inte. En. Jävel.
Förutom Rashid då! Som tog honom ut ur tunnelbanan och tryckte upp honom mot väggen. Just då kom väktarna. Hur tror ni dom reagerar när en ung somaliesnubbe står och trycker upp en äldre svensk man mot en vägg? Just det.
Slutade med en polisanmälan mot Rashid....
Hej. Välkommen till Sverige.
Där kvinnor får sina klädesplagg avslitna och de som försvarar dom blir polisanmälda.
för ungefär 4 månader sedan · Stockholm (den 30 juni 2013 kl. 22:40)
Nu är de inblandade inte vilka som helst. Umm Malaika är Nabila Abdul Fattah och Rashid är ju ingen mindre än "vår egen" Rashid Musa.
Värt att hålla i minnet för att få lite perspektiv, tycker jag, är dels FEMEN-aktionen i moskén dagen före och dels ledarbloggen av Ivar Arpi med rubriken "Är du också rasist?" som publicerades i SvD fyra dagar tidigare. Arpi klampar ju här in i Rashid Musas inpinkade revir vilket knappast kan ha setts med blida ögon. http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013...-ocksa-rasist/
Till detta kan man lägga till att påföljande dag var det dags för Jimmie Åkesson att hålla sitt Almedalstal samt att fem dagar senare skulle Musa deltaga i en TV-utfrågning av Erik Ullenhag.
Kl 16:57
Nabila Abdul Fattah @Nabila_AFR
Jag uppmanar er till att anmäla vad ni sett!! @Rashid_Musa var den enda som gick emot honom och nu ar HAN blivit polisanmäld av mannen!
7:57 AM - 30 Jun 13
/.../
Johan Zandin @jzandin 30 Jun
@Nabila_AFR @rashid_musa Bra på ett sätt: Då har han redan erkännt att han var där och antagligen identifierat sig för polisen.
8:29 AM - 30 Jun 13 · Details
Inge Svensson @phaetoon 30 Jun
@Nabila_AFR @Rashid_Musa Det är bara bra om han verkligen går igenom med polisanmälan. Då vet ni vem han är och kan göra en motanmälan.
8:31 AM - 30 Jun 13 · Details
@jzandin @Nabila_AFR @Rashid_Musa Du tänkte precis som jag. Bara att anmäla killen för ofredande och hets mot folkgrupp. (hatbrott båda två)
8:34 AM - 30 Jun 13 · Details
@Nabila_AFR @rashid_musa Så se till att anmäla honom och att alla ni som bevittnade det förhörs ordentligt innan ni hunnit påverka varandra.
8:43 AM - 30 Jun 13 · Details
Malin Lundgren @konsensuseliten 30 Jun
@Nabila_AFR @kimthecynic @Rashid_Musa Bara att polisen begär ut filmen från vagnen det skedde i
9:11 AM - 30 Jun 13 · Details
Kl. 16:57
Mohammed Ali @mohammedaliAYLA En vän berättar om en rasist attack som skedde på tunnelbanan vid fridhemsplan svensk man försökte dra av en kvinnas hijab
7:57 AM - 30 Jun 13 https://twitter.com/mohammedaliAYLA/...53743243083778
Kl 17:04
Mohammed Ali @mohammedaliAYLA
En svensk kostymklädd man försöker dra av kläderna på en muslimsk kvinna med två småbarn och ingen säger något på tunnelbanan Sverige 2013
8:04 AM - 30 Jun 13 https://twitter.com/mohammedaliAYLA/...55457455144960
Kl 17:28
Svensk man attackerar muslimsk kvinna på tunnelbanan ingen reagerar förutom en vän och han blir polisanmäld för ofredande Sverige 2013
8:28 AM - 30 Jun 13
Amin Sahampour @Nobilon
@mohammedaliAYLA Att ingen reagerar har nog inte att göra med var dem inblandade hade för bakgrund. Snarare att det saknas civilkurage!
8:33 AM - 30 Jun 13
@Nobilon vem sa att det hade något med bakgrund att göra?
8:35 AM - 30 Jun 13
Amin Sahampour @Nobilon
@mohammedaliAYLA Svensk man - muslimsk kvinna. Du menade säkert inte så men som läsare tolkar man det så. Just saying!
8:38 AM - 30 Jun 13
@Nobilon ja det va en svensk vit man som attackerade en muslimsk kvinna men det är du som kopplar passiviteten med bakgrund inte jag
8:43 AM - 30 Jun 13
@Molijema @nobilon jag sa inte att passivitet har med bakgrund att göra men hon blev attackerad för hon va muslim
8:47 AM - 30 Jun 13
Swedish Act @Zikemeh 30 Jun
@Nobilon @mohammedaliAYLA Hade d varit svensk kvinna som blev attackerad av en utländsk man så hade nog fler agerat.
9:35 AM - 30 Jun 13 · Details
Arne @afroturken
@mohammedaliAYLA Det hela bör ha fångats av övervakningskamerorna. Det löser sig till det bästa.
11:02 AM - 30 Jun 13
Amin Sahampour @Nobilon 30 Jun
@mohammedaliAYLA Förstår din poäng! Men jag menade inte att du tänker fel, ta inte illa upp. Vi tänker bara olika om situationen.
11:40 AM - 30 Jun 13 · Details
/.../
Kl 17:32
Det värsta av allt polisen gick först till svenska mannen och frågade vad som hände inte min somaliska vän som stoppade misshandeln
8:32 AM - 30 Jun 13 https://twitter.com/mohammedaliAYLA/...62572106215425
Kl 22:06
Jag ser att många av er verkar vara förvånade över attacken mot den muslimska kvinnan på tunnelbanan idag. Jag önskar jag var det...
1:06 PM - 30 Jun 13
/.../
Cherin Awad @Cherin_awad 30 Jun
@Nabila_AFR har missat. Länk?
1:08 PM - 30 Jun 13 · Details
/.../
Nabila Abdul Fattah @Nabila_AFR 30 Jun
@Cherin_awad Finns ingen länk. läs tidigare tweets. Rashid Musa bråkade med en snubbe på tuben som attackerade en muslimsk kvinna
1:10 PM - 30 Jun 13 · Details
/.../
Vilds @Vwtvild 30 Jun
@Nabila_AFR vad har jag missat nu?!? I Sthlm?
1:16 PM - 30 Jun 13 from Stockholm, Stockholm · Details
/.../
Shaynaynay @Miss_Shaynaynay 30 Jun
@Nabila_AFR Bitch I was there, aint nothing happened like that. <--- t r o l l ?
1:20 PM - 30 Jun 13 · Details
Adam Saeed @AdamSaeedSweden 30 Jun
@Nabila_AFR @Cherin_awad Googla "rasism mot muslimska kvinnor". Finns gott om officiell info om hur vanligt förekommande det är
1:25 PM - 30 Jun 13 · Details
/.../
Nu är de inblandade inte vilka som helst. Umm Malaika är Nabila Abdul Fattah och Rashid är ju ingen mindre än "vår egen" Rashid Musa.
Värt att hålla i minnet för att få lite perspektiv, tycker jag, är dels FEMEN-aktionen i moskén dagen före och dels ledarbloggen av Ivar Arpi med rubriken "Är du också rasist?" som publicerades i SvD fyra dagar tidigare. Arpi klampar ju här in i Rashid Musas inpinkade revir vilket knappast kan ha setts med blida ögon. http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013...-ocksa-rasist/
Till detta kan man lägga till att påföljande dag var det dags för Jimmie Åkesson att hålla sitt Almedalstal samt att fem dagar senare skulle Musa deltaga i en TV-utfrågning av Erik Ullenhag.
Kl 16:57
Jag uppmanar er till att anmäla vad ni sett!! @Rashid_Musa var den enda som gick emot honom och nu ar HAN blivit polisanmäld av mannen!
7:57 AM - 30 Jun 13
/.../
@Nabila_AFR @rashid_musa Bra på ett sätt: Då har han redan erkännt att han var där och antagligen identifierat sig för polisen.
8:29 AM - 30 Jun 13 · Details
@Nabila_AFR @Rashid_Musa Det är bara bra om han verkligen går igenom med polisanmälan. Då vet ni vem han är och kan göra en motanmälan.
8:31 AM - 30 Jun 13 · Details
@jzandin @Nabila_AFR @Rashid_Musa Du tänkte precis som jag. Bara att anmäla killen för ofredande och hets mot folkgrupp. (hatbrott båda två)
8:34 AM - 30 Jun 13 · Details
@Nabila_AFR @rashid_musa Så se till att anmäla honom och att alla ni som bevittnade det förhörs ordentligt innan ni hunnit påverka varandra.
8:43 AM - 30 Jun 13 · Details
Malin Lundgren @konsensuseliten 30 Jun
@Nabila_AFR @kimthecynic @Rashid_Musa Bara att polisen begär ut filmen från vagnen det skedde i
9:11 AM - 30 Jun 13 · Details
Kl. 16:57
Mohammed Ali @mohammedaliAYLA En vän berättar om en rasist attack som skedde på tunnelbanan vid fridhemsplan svensk man försökte dra av en kvinnas hijab
7:57 AM - 30 Jun 13 https://twitter.com/mohammedaliAYLA/...53743243083778
Kl 17:04
En svensk kostymklädd man försöker dra av kläderna på en muslimsk kvinna med två småbarn och ingen säger något på tunnelbanan Sverige 2013
8:04 AM - 30 Jun 13 https://twitter.com/mohammedaliAYLA/...55457455144960
Kl 17:28
Svensk man attackerar muslimsk kvinna på tunnelbanan ingen reagerar förutom en vän och han blir polisanmäld för ofredande Sverige 2013
8:28 AM - 30 Jun 13
Amin Sahampour @Nobilon
@mohammedaliAYLA Att ingen reagerar har nog inte att göra med var dem inblandade hade för bakgrund. Snarare att det saknas civilkurage!
8:33 AM - 30 Jun 13
@Nobilon vem sa att det hade något med bakgrund att göra?
8:35 AM - 30 Jun 13
Amin Sahampour @Nobilon
@mohammedaliAYLA Svensk man - muslimsk kvinna. Du menade säkert inte så men som läsare tolkar man det så. Just saying!
8:38 AM - 30 Jun 13
@Nobilon ja det va en svensk vit man som attackerade en muslimsk kvinna men det är du som kopplar passiviteten med bakgrund inte jag
8:43 AM - 30 Jun 13
@Molijema @nobilon jag sa inte att passivitet har med bakgrund att göra men hon blev attackerad för hon va muslim
8:47 AM - 30 Jun 13
Swedish Act @Zikemeh 30 Jun
@Nobilon @mohammedaliAYLA Hade d varit svensk kvinna som blev attackerad av en utländsk man så hade nog fler agerat.
9:35 AM - 30 Jun 13 · Details
Arne @afroturken
@mohammedaliAYLA Det hela bör ha fångats av övervakningskamerorna. Det löser sig till det bästa.
11:02 AM - 30 Jun 13
Amin Sahampour @Nobilon 30 Jun
@mohammedaliAYLA Förstår din poäng! Men jag menade inte att du tänker fel, ta inte illa upp. Vi tänker bara olika om situationen.
11:40 AM - 30 Jun 13 · Details
/.../
Kl 17:32
Det värsta av allt polisen gick först till svenska mannen och frågade vad som hände inte min somaliska vän som stoppade misshandeln
8:32 AM - 30 Jun 13 https://twitter.com/mohammedaliAYLA/...62572106215425
Kl 22:06
Jag ser att många av er verkar vara förvånade över attacken mot den muslimska kvinnan på tunnelbanan idag. Jag önskar jag var det...
1:06 PM - 30 Jun 13
/.../
Cherin Awad @Cherin_awad 30 Jun
@Nabila_AFR har missat. Länk?
1:08 PM - 30 Jun 13 · Details
/.../
Nabila Abdul Fattah @Nabila_AFR 30 Jun
@Cherin_awad Finns ingen länk. läs tidigare tweets. Rashid Musa bråkade med en snubbe på tuben som attackerade en muslimsk kvinna
1:10 PM - 30 Jun 13 · Details
/.../
Vilds @Vwtvild 30 Jun
@Nabila_AFR vad har jag missat nu?!? I Sthlm?
1:16 PM - 30 Jun 13 from Stockholm, Stockholm · Details
/.../
Shaynaynay @Miss_Shaynaynay 30 Jun
@Nabila_AFR Bitch I was there, aint nothing happened like that. <--- t r o l l ?
1:20 PM - 30 Jun 13 · Details
Adam Saeed @AdamSaeedSweden 30 Jun
@Nabila_AFR @Cherin_awad Googla "rasism mot muslimska kvinnor". Finns gott om officiell info om hur vanligt förekommande det är
1:25 PM - 30 Jun 13 · Details
/.../
Har någon kollat Musas brottsregister? Så hatfylld som han verkar så kan han nog förekomma i olika mindre smickrande register hos polisen och domstolarna.
Skulle en kostymklädd svensk man försöka dra kläderna av en muslimsk kvinna på tunnelbanan? I helvete heller. Det är nog bara Musa som kommit i bråk och blivit polisanmäld av en medresenär. Hoppas Musa åkte på ordentligt med stryk.
Kan någon anställd hos polisen eller domstolarna undersöka saken?
Något är på g, slöjbruden har visst raderat sin linked in sida också, där man kunde se 4 föregående arbetsgivare med genomsnitt 3 mån per arbete, kollar upp en grej om att detta inte var första gången som hon kommit i konflikt, lägger ut länken som var cachad så den kan försvinna snart
(hur spar man ner en hel sida som riskerar att raderas ?)
Försäljare (rykte om konflikt här-min not)
Sector Alarm
Handels-/kommanditbolag; 501–1 000 anställda; Säkerhets- och utredningsbranschen
februari 2013 – april 2013 (3 månader) Uppsala, Sverige
Kundtjänst, kassa, kundvärd
Swedbank
Aktiebolag; Fler än 10 001 anställda; SWED A; Finanstjänstebranschen
mars 2012 – december 2012 (10 månader)
Försäljare
Tvättex
januari 2012 – mars 2012 (3 månader) Uppsala, Sverige
Servitris
Cafe Unico
september 2011 – december 2011 (4 månader)
Ger många pluspoäng, han lyckas klämma åt både Expo och islamistpatrasket.
Bra inlägg av Nima som alltid. Det här stycket är särskilt intressant:
Citat:
Alternativrapporten avslutas med att jämföra rapporten ”Hot mot demokrati och värdegrund – en lägesbild från Malmö”, som Försvarshögskolan har publicerat, med counterjihadrörelsens teorier.
Läser man avsnittet "Kulturföreningar" i Försvarshögskolans (CATS) nämnda rapport förstår man varför "Svenska muslimer i samarbete" vill misskreditera den och varför Rashid Musa på twitter häcklar en av rapportens medförfattare - terrorexperten Ranstorp.
Citat:
Samtliga respondenter har uppgett att många kulturföreningar inte är vad de uppger sig vara. I vissa fall bedriver de i själva verket religiös verksamhet med en radikal hållning. De motsätter sig aktivt all form av integrering i samhället och vilket de även uppmanar sina medlemmar att göra. De motsätter sig likaså demokratiska styrelseformer medan förtryck av kvinnor/flickor förekommer.
Enligt många respondenter sker predikningarna ofta på andra språk och där ett uttalat hat mot både Sverige och västvärlden förekommer. Det är dock viktigt att understryka att väldigt få har ett våldsbejakande budskap.
Flera av de intervjuade uppger att föreningarna oftast visar två ansikten, ett mot Malmö stad och ett annat mot sina medlemmar. Vid ansökning för bidrag så används all ”korrekt” retorik i form av demokrati, integration, kunskapssökande, positiv sysselsättning, etc. De flesta av dessa kulturföreningar får sedan finansiella bidrag från kommunen utan att några motkrav ställs eller utan att några kontroller görs av genomförd verksamhet. Respondenter återger exempel på dessa kulturella föreningars verksamhet:
Anordnandet av bönelokaler och radikala källarmoskéer
Arrangemang av resor (som de kallar läger inför kommunen) till olika radikalt religiösa evenemang
Aktiviteter för pojkar medan flickorna tvingas stanna i lokaler och städa och laga mat åt församlingen
Inbjudan av radikala predikanter från andra städer som t ex Göteborg och Stockholm men även en hel del från Danmark
Insamling av pengar som skickas utomlands.
Till saken:
En organisation som har förekommit i tråden är ju Solidaritetscenter som samlar in pengar till Syrien. Jag har undrat vad det är för tomtar som ligger bakom verksamheten. En snabb titt på Solidaritetscenters vänlista på Facebook visar att det förstås inte är några vanliga altruister som driver organisationen - idel extremister och självfallet de vanliga islamisterna som Omar Mustafa och Cherin Awad m.fl..
Cherin skriver dessutom på sin facebooksida att Solidaritetscenter gör ett "fantastiskt arbete".
När en vän invänder att det inte framgår vilka initiativtagarna eller deras volontärer är, svarar inte Awad men när en annan vän - nämligen ovannämnda Dalia Kassem - undrar om de är pålitliga svarar Cherin: "Ja habibi. Det är de verkligen".
Arrangörerna av organisationens insamlingar och evenemang förblir dock anonyma men bland bilderna hos en av Cherins extremistvänner - niqabklädda Sherin Malla - återfinns en märklig inbjudan från just Solidaritetscenter. Av inbjudan framgår att evenemanget är ett samarbete mellan Solidaritetscenter, SMS-Bilal och TUFF.
TUFF var alltså på sin tid kopplat till den ökända Bellevuemoskén där den extremistiske våldsbejakande hatpredikanten Anas Khalifa huserade innan han åkte in. Jag länkade ovan till en artikel där Ibn Rushd tar avstånd från TUFF p.g.a. medlemmarnas extremistiska uttalanden och ovana att bjuda in kontroversiella hatpredikanter.
På sin facebooksida bjuder Sverige förenade muslimer in till Solidaritetscenters (könssegregerade) evenemang i SFMs egna lokaler.
Citat:
SolidaritetsCenter SC välkomnar våra systrar till en insamlings dag för Syrien med föreläsningar och annat gott. Det kommer ske försäljning utav mat/fika, islamiska böcker, kläder varav alla pengar går till det syriska folket.
Det kommer även att finnas ansiktsmålning och fiskedamm för barn.
Välkomna systrar
När?
den 8:e juni
kl 12:30 - 17:00
Var? SFMs lokal, Generalsgatan 2a, 415 05 Göteborg
Så vad hittar man på Generalsgatan 2 i Göteborg? Bellevuemoskén.
Det är inte så konstigt om Solidaritetscenter undviker att skylta med vilka som ligger bakom verksamheten när det är den absolut mest ökända moskén i Sverige vars favoritpredikant som bekant sitter inne för ekobrott.
Citat:
Enligt danska Berlingske Tidende var den omskrivne dansk-somaliern som försökte mörda Mohammedtecknaren Kurt Westergaard med en yxa under nyårshelgen i Göteborg för ett år sen. Yxmannen ska ha försökt värva anhängare i miljön runt Bellevuemoskén i Gamlestan och i en mindre moské i Biskopsgården.
I hans sällskap fanns, enligt BT, ytterligare en ung dansk-somalier som den 3 december förra året sprängde sig själv i luften i Somalias huvudstad Mogadishu. Vid dådet dödades ytterligare 23 personer, de flesta studenter. http://www.expressen.se/gt/terror-ro...man-i-sverige/
Här hängde också, som ovan nämnts Mirsad Bektasevic, innan han drog ut på sin egen lilla jihadtripp till Bosnien. Det var också de här kretsarna som Nabila Abdul Fattahs bror frotterade sig med så att syrran blev föremål för polisrazzian som hon grät ut över i sitt ovannända debattinlägg om "antimuslimism".
Citat:
Flera av Europa-ledarna för grupper som Säpo varnat för har ofta besökt Bellevue-moskén i östra Göteborg. Det är den moské som Säpo betecknar som den största och en av de mest ortodoxa av de drygt 15 moskéer som finns i Göteborg. Det var alltså där den 18-årige misstänkte självmordsbombaren från Kungälv som är häktad i Sarajevo fick sin koranutbildning.
Enligt Säpo är det klarlagt att muslimska organisationer i Göteborg gömmer terrorister. De förses med pengar, falska papper och bostad. I många fall söker de sedan asyl i Sverige, men de kan också åka vidare efter att ha vilat upp sig i Sverige. Då kan de få logistikstöd, hjälp med transporter och annat som behövs.
Att medlemmar i Al Haramein besökt Bellevue-moskén har GT fått bekräftat från ledare i moskén. http://www.expressen.se/gt/terrormis...ades-i-mosken/
Al Haramein är en saudisk salafistisk indoktrineringsorganisation (läs mer i artikeln).
Solidaritetscenter är alltså "verkligen pålitliga" enligt Cherin Awad och får sympatier av de vanliga islamisterna som säkert donerar till SC verksamhet. Men man kan verkligen undra vart pengarna går och vad de egentligen finansierar.
Batuta, vad tror du om det här?
Senast redigerad av Vimur 2013-10-27 kl. 20:51.
(hur spar man ner en hel sida som riskerar att raderas ?)
Högerklicka på sidan och välj spara som. Antingen som komplett webbsida eller endast html. Oftast brukar det räcka med endast html. Öppna den sparade filen och kolla att den ser ok ut. Om inte spara den kompletta webbsidan. Den tar dock mer plats.
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Han har raderat allt nu, i sedvanlig stil, hoppas någon tog dumpar....
Missade att spara just den verkar det som.
Senast redigerad av Cainnech 2013-10-27 kl. 20:56.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!