Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Blir väl svårt att fälla Bektasevic i grekisk domstol, då Ahrar al-Sham inte är terrorstämplade vare sig av EU, USA eller FN.
Finns en bra sammanfattning om Ahrar al-Sham här:
http://web.stanford.edu/group/mappin...iew/523#note49
Ja, om det stämmer att Bektasevic anklagas för planerade terrordåd i IS namn lär de inte kunna fälla honom, fast jag har ingen större tilltro till det grekiska rättsväsendet. Vill de sätta dit honom lär de göra det, vilket är helt ok med mig, men det vore bättre om han straffades för rätt brott.
Bektasevic, Anas Khalifa och Wadman (Abu Usama El Swede) tillhörde som alla vet kretsen kring Bellevue och TUFF (numera SFM) och de var alla tre anhängare av al Qaida. De har fortfarande enorm cred i extremistkretsar, även i sin frånvaro. Ahmad Qadan (Ahmad bin Sultan), frontman för Solidaritetscenter, hade dessutom som jag visade tidigare ett twitterkonto där han helt öppet hyllade al Nusra och gav intrycket av att det var denna falang han samarbetade med i sin "biståndsverksamhet".
Även om det förstås finns IS-anhängare i samma krets tror jag att den dominerande lojaliteten fortfarande är med al Qaida och de jihadistgrupper som är direkt eller indirekt kopplade till Usama bin Ladens terrorrörelse. Ahmad Qadan hade i det ovannämnda twitterkontot bin Laden som omslagsbild, en bild som ofta dyker upp i facebookkonton till extremister som rör sig i samma krets. Även jihadisternas inspirationskälla Anwar al-Awlaki var som bekant ledande inom al Qaida.
IS är självfallet det största direkta hotet mot oss i Europa men hotet från al Qaida är mer omfattande eftersom dess anhängare parallellt med jihadism och terror ägnar sig åt infiltration av det slag som Norell beskriver. När man har kommit på MB-islamister med terrorfinansiering har det mig veterligen alltid handlat om bidrag till al Qaida-anknutna rörelser, vilket också gäller MBs allianser och stöd i Syrien.
Jag är helt övertygad om att MB-maffian i Sverige har förgreningar långt in i Bellevue och samtliga församlingar som rekryterar jihadister. Rashid Musa, som sannolikt mest är en frontfigur och ingen ledare, kunde innan vi började granska honom i tråden och han blev mer försiktig, gilla och kommentera bilder av källarskägg med extrema hatpredikanter. Att de etablerade islamisterna har dubbla agendor fattar förstås alla med ett uns av logiskt tänkande men jag tror att de är långt mer insyltade personligen än vi kan föreställa oss.
Sedan ska man inte underskatta typer som Bektasevic och Kahlifa även om de framstår som lätt retarderade och inte direkt är några retoriker. De är säkerligen djupt religiöst övertygade så Bektasevic är sannolikt uppriktigt upprörd över att förknippas med IS men inte av moraliska skäl (som i att man inte ska slakta kvinnor och barn) utan rent teologiska.
Skillnaden mellan IS och al Nusra-anknutna grupperingar är att IS slaktar alla som står i dess väg medan al Nusra försöker undvika att slakta muslimer (en sanning med modifikation). Däremot har al Qaida och al Nusra som bekant inga betänkligheter inför att slakta otrogna. Risken med IS-fixeringen är förstås att vi missar sådana planer, vilket är skrämmande med tanke på hur rutinerade och etablerade nätverken inom al Qaida är. Det är säkert praktiskt för al Qaida/Nusra att allt fokus nu läggs på IS så att de själva kan agera ostört. IS har trots allt bara funnits i några år medan al Qaida har opererat i decennier.