2013-05-20, 20:10
Medlem
barkeepers avatar
En krossad stjarnanis och nagra lagerblad ar inte heller fel. Men ingen gradde, och inte reder jag min heller. Det skall droppa om hakan nar man suger i sig pastan.
Citera
2013-05-25, 12:43
Medlem
Rambouis avatar
Stort tack för alla tips! Jag läste igenom ett gäng sidor på denna tråden och sammanställde några vanligt förekommande tips som tilltalade mig och testade en del av dessa. Nedan är vad jag kom fram till.

Mitt mål var att göra en vardagsköttfärssås som hela familjen skulle ha renslickade tallrikar efter ha blivit serverade en riklig portion var. Familjen består av tre barn (1, 3 och 6 år) och min fru. Med vardagsköttfärssås så menar jag att den skall innehålla få ingredienser, skall kunna tillagas på mindre än 30 minuter man-tid (dvs tid som jag måste lägga ner, sen kan den gärna koka i timmar) och ingredienserna skall man kunna hitta på Ica, Willys eller liknande affär.

Vad jag kom fram till är:
- grädde > crème fraîche
- grädde eller crème fraîche > inget av dem
- blandfärs > nötfärs
- selleri och oregano tillförde inte tillräckligt för att få vara med
- bra krossade tomater > billiga krossade tomater
- bra krossade tomater > skalade hela tomater
- minst 30 minuter måste den koka ihop sig
- vin och socker gör mycket stor skillnad
- bacon tillför lite rökighet som tilltalar mig

För fyra vuxna:
  • 400 g blandfärs
  • 400 g krossadetomater
  • Ett paket bacontärningar
  • 1 gul lök finhackad
  • 1 vitlök hackad
  • 1 morot riven
  • 1 lagerblad
  • 1 köttbuljongtärning
  • 2 msk tomatpuré
  • 1,5 dl rött vin
  • 1 msk socker
  • Basilikablad
  • 3 krm grovmalen svartpeppar
  • 4 krm salt
  • 1 dl grädde
  • 3 msk mörk maizena
  1. Fräs färs, bacon lök o vitlök
  2. I med allt utom creme fraiche/grädde och maizena
  3. Låt puttra i minst 30 min och helst inte mer än 2 h
  4. I med grädde och maizena och låt puttra några minuter

Kvar att testa längre fram:
- heinz chili sauce
- Ersätt hälften av färsen med tärnad rotselleri och palsternacka.
- Av logistiska skäl så kokar jag såsen i 5-6 timmar. Den blir lite smulig/grynig efter att kokat så många timmar. Jag vill testa om den blir bättre med säg 90 min - 2 h koktid.
- När jag kom fram till att blandfärs är bättre än nötfärs så hade jag inte bacon. Jag skulle vilja göra om testet med bacon i.
Citera
2013-05-25, 15:03
Medlem
Galacticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Va kul att det lyckades! Muskotnöten bör man använda med försiktighet men i lagom mängd så ger den färsen ännu mer komplex och fyllig smak .

~Paul~

En fråga angående ditt köttfärssås recept. När har du i vetemjölen i köttfärssåsen?
Citera
2013-05-25, 20:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galactico
En fråga angående ditt köttfärssås recept. När har du i vetemjölen i köttfärssåsen?
Mjölets existens i min köttsås hänger på färsens konsistens och den mängd vatten den efter första bryningen släpper ifrån sig.

Ser jag att det blir mycket blött så lägger jag in så pass med mjöl att jag får fram en konsistens som påminner om trögflytande lava. Därefter så kör jag som vanligt.

Men som allra oftast så har jag alltså i mjölet redan från början. Man bör dock vara mycket försiktig med mängden. Det är inte meningen att såsen skall likna en kräm .

Observera att det inte finns något mjöl i min äkta Bolognese, utan endast i samband med den svenska "skolbespisningsvarianten".

~Paul~
Citera
2013-05-25, 23:11
Medlem
Galacticos avatar
Citat:
Mjölets existens i min köttsås hänger på färsens konsistens och den mängd vatten den efter första bryningen släpper ifrån sig.

Ser jag att det blir mycket blött så lägger jag in så pass med mjöl att jag får fram en konsistens som påminner om trögflytande lava. Därefter så kör jag som vanligt.

Men som allra oftast så har jag alltså i mjölet redan från början. Man bör dock vara mycket försiktig med mängden. Det är inte meningen att såsen skall likna en kräm .

Observera att det inte finns något mjöl i min äkta Bolognese, utan endast i samband med den svenska "skolbespisningsvarianten".

~Paul~

Okej då förstår jag! Jag brukar ha det problemet att köttfärsen släpper ifrån sig väldigt mycket vatten, vet ej om det kanske beror också på att jag alltid lagar upptinad köttfärs som har varit frusen?

Men nästa vecka någon gång så ska jag testa det här med lite vetemjöl!
Citera
2013-05-28, 20:55
Medlem
gottmospahedens avatar
Min köttfärssås är så sjukt basic men den blir PRECIS så som jag gillar den.
Jag gör oftast bara två portioner. Ja, jag är student

400g Nötfärs
1 Gullök
Krossade tomater/tomatkross
Tomatpuré (½ Matsked)
Ketchup (efter smak)
Rödvin (efter smak, oftast 8-10 cl)
En vitlöksklyfta (krossad)
Alternativt lite grädde

Jag börjar med att bryna gullöken i pannan, för att senare gå över till nötfärssen.
Väntar tills köttfärsen får färg (utan att för den delen brännas eller få överdrivet med färg).
Slänger i tomatpurén, den krossade tomaten, vitlöken och ketchupen. Kryddar med Chilipulver, paprikapulver, lite extra vitlökspulver (utöver vitlöken som redan är i). Låter såsen koka upp, häller i rödvinet, låter det reduceras och har alternativt i lite grädde för att grädda upp stämningen.

Serveras till Ica Basic spaghetti!
Citera
2013-10-26, 19:55
Medlem
Hallå!

Jag har studerat tråden några timmar nu och tänkte dela med mig av mitt recept...
Personligen så tycker jag det är sjukt kul att alla har olika recept och olika tankar runt sina mästerverk!

Jag är på hobbynivå gällande matlagning och detta är vad jag gillar!

Detta behövs:

- Nötfärs 500 gram
- 2 gul lök
- 1 390g Garant krossade tomater
- 1 390g Garant krossade tomater vitlök & örter
- 1 390g Garant krossade tomater chili
- 4 tomater
- 5 klyftor vitlök
- 4 msk Henz Chili sauce
- 2 dl Cline Zinfandel rödvin.
- 1 dl Soja
- 3 msk Balsam vinäger
- 2 grönsaksbuljong
- 1 msk kalvfond
- Socker, Peppar, Salt, Chilipeppar

Till en början, jag gör alltid min köttfärssås i wokpanna. Varför vet jag inte, men det fungerar galant!

Börja med att hacka löken till små bitar. Sätt på plattan på max och fräs löken till en fin brun färg. Addera sen 1 dl soja, 1 tsk socker & 1 tsk peppar.
Lägg allt i en skål och börja sen att steka köttfärsen i panna. Stek den tills allt får en bra brun färg.
Häll i krossade tomaterna och blanda ihop. Låt koka några minuter. Lägg sen i 2 grönsaksbuljonger. Låt koka några mintuer.
Häll över löken och sojan.
Addera chili sauce, kalvfond, balsam vinäger & chilipeppar.
Pressa ner vitlökklyftorna.
När såsen kokat ihop lite så häller jag i 2 dl Zinfandel rödvin. (Resten får man dricka själv under tiden man lagar självklart!)
Jag låter sen köttfärssåsen koka ihop på låg värme i minst 2 timmar. Peppar/salta allt efter smak under tiden som såsen kokar.
Innan ni serverar, hacka ner tomaterna och lägg i och låt koka ner medans pastan kokar!

Hoppas ni provar och ger feedback!

Personligen så ska jag prova med lite bacon och championjer nästa gång!
Senast redigerad av stray- 2013-10-26 kl. 20:03.
Citera
2013-10-26, 20:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray-
Hallå!

Jag har studerat tråden några timmar nu och tänkte dela med mig av mitt recept...
Personligen så tycker jag det är sjukt kul att alla har olika recept och olika tankar runt sina mästerverk!

Jag är på hobbynivå gällande matlagning och detta är vad jag gillar!

Detta behövs:

- Nötfärs 500 gram
- 2 gul lök
- 1 390g Garant krossade tomater
- 1 390g Garant krossade tomater vitlök & örter
- 1 390g Garant krossade tomater chili
- 4 tomater
- 5 klyftor vitlök
- 4 msk Henz Chili sauce
- 2 dl Cline Zinfandel rödvin.
- 1 dl Soja
- 3 msk Balsam vinäger
- 2 grönsaksbuljong
- 1 msk kalvfond
- Socker, Peppar, Salt, Chilipeppar

Till en början, jag gör alltid min köttfärssås i wokpanna. Varför vet jag inte, men det fungerar galant!

Börja med att hacka löken till små bitar. Sätt på plattan på max och fräs löken till en fin brun färg. Addera sen 1 dl soja, 1 tsk socker & 1 tsk peppar.
Lägg allt i en skål och börja sen att steka köttfärsen i panna. Stek den tills allt får en bra brun färg.
Häll i krossade tomaterna och blanda ihop. Låt koka några minuter. Lägg sen i 2 grönsaksbuljonger. Låt koka några mintuer.
Häll över löken och sojan.
Addera chili sauce, kalvfond, balsam vinäger & chilipeppar.
Pressa ner vitlökklyftorna.
När såsen kokat ihop lite så häller jag i 2 dl Zinfandel rödvin. (Resten får man dricka själv under tiden man lagar självklart!)
Jag låter sen köttfärssåsen koka ihop på låg värme i minst 2 timmar. Peppar/salta allt efter smak under tiden som såsen kokar.
Innan ni serverar, hacka ner tomaterna och lägg i och låt koka ner medans pastan kokar!

Hoppas ni provar och ger feedback!

Personligen så ska jag prova med lite bacon och championjer nästa gång!

1dl Soja(!!!) och 2 buljontärningar. Smakar det nånting annat än salt och soja?
Citera
2013-10-26, 20:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
1dl Soja(!!!) och 2 buljontärningar. Smakar det nånting annat än salt och soja?
1 msk kalvfond ger ytterligare mer sälta. Dock undrar jag till vilken grad den bidrar i övrigt med tanke på den ringa mängd .

~Paul~
Citera
2013-10-26, 21:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
1 msk kalvfond ger ytterligare mer sälta. Dock undrar jag till vilken grad den bidrar i övrigt med tanke på den ringa mängd .

~Paul~

A den missade jag, sen ska det dessutom saltas efter ytterligare om man ska tro beskrivningen
Citera
2013-10-26, 22:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
A den missade jag, sen ska det dessutom saltas efter ytterligare om man ska tro beskrivningen
.

~Paul~
Citera
2013-10-27, 09:07
Medlem
Hej dePaul!
Provade ditt recept på "skolbespisningsköttfärsen", den blev kanonbra. Du har ju hintat om din variant på det italienska temat, kan du inte bjuda på den också?

/grishals
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in