2013-10-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caijro
Skulle någon vänliga människa kunna räkna ut mitt ungefärliga resultat åt mig?

1. 31
2. 11
3. 26
4. 11

Tack!
Med vårens normeringstabell hade du fått 0.85 (0.3 på kvant och 1.4 på verbala)
Citera
2013-10-26, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farore
Jag skrev fel datum på provet... Hade fått för mig att det var den 27:e idag... Gör det något?

Borde inte göra något, provet skrivs samma datum varje år.
Citera
2013-10-26, 21:23
Medlem
Scraps avatar
51 på verbala och 48 på kvant. Bör väl bli runt 1,2. Känns sådär, suger verkligen på verbala och mycket av matten hade jag glömt. Får repetera lite till våren och sedan börja läsa lite mer. Någon som vet vad den där ordlistan med potentiella ord till högskoleprovet heter?
Citera
2013-10-26, 21:38
Medlem
Kan man se provet nånstans, frågorna alltså. Jag har inte skrivit ned 20 av mina svar som jag gett och vill gärna veta?
Citera
2013-10-26, 21:42
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Kan man se provet nånstans, frågorna alltså. Jag har inte skrivit ned 20 av mina svar som jag gett och vill gärna veta?
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facitprovfragorochnormeringstabellertillhogskolepr ovet.5.328dbf20131f69ece448000337.html
Citera
2013-10-26, 21:43
Medlem
Tror ni 1,65 kmr räcka för läkarprogrammet på GU kommande vårtermin?
Citera
2013-10-26, 21:44
Medlem
headsteps avatar
En fråga som jag borde funderat på innan provet, men...

"Tillräcklig information för lösningen erhålls" och "E: ej genom de båda påståendena" tycker jag rimmar så jäkla illa. Varför är inte det här två motsatser?

Kan ju passa på att ta frågan där E var rätt svar.

Provpass 3 KVA/NOG

25. Vinkeln d är yttervinkel till vinkeln c i triangeln ABC. Hur stor är yttervinkeln d?
och där har vi då "(2) Vinkeln d är summan av vinklarna a och b."

Ärligt talat, är det inte just så yttervinkelsatsen funkar? A+B=D ...

Men svaret blev alltså "ej genom de båda påståendena". Wtf?
Citera
2013-10-26, 21:48
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrAA
Tror ni 1,65 kmr räcka för läkarprogrammet på GU kommande vårtermin?
http://statistik.vhs.se/

Antagning urval 2 var 1,75 nu i höst och 1,70 i våras, så det är inte omöjligt men det ser inte helt ljust ut.

Citat:
Ursprungligen postat av headstep
En fråga som jag borde funderat på innan provet, men...

"Tillräcklig information för lösningen erhålls" och "E: ej genom de båda påståendena" tycker jag rimmar så jäkla illa. Varför är inte det här två motsatser?

Kan ju passa på att ta frågan där E var rätt svar.

Provpass 3 KVA/NOG

25. Vinkeln d är yttervinkel till vinkeln c i triangeln ABC. Hur stor är yttervinkeln d?
och där har vi då "(2) Vinkeln d är summan av vinklarna a och b."

Ärligt talat, är det inte just så yttervinkelsatsen funkar? A+B=D ...

Men svaret blev alltså "ej genom de båda påståendena". Wtf?
Men du har inte någon aning om vad vinklarna a och b är, så vad hjälper det att d är summan av a och b?

red: Anledningen till att de inte är motsatser är att "tillräcklig information för lösningen erhålls ej genom de båda påståendena".
Citera
2013-10-26, 21:56
Medlem
headsteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Men du har inte någon aning om vad vinklarna a och b är, så vad hjälper det att d är summan av a och b?

red: Anledningen till att de inte är motsatser är att "tillräcklig information för lösningen erhålls ej genom de båda påståendena".

Ok förstår nu. Men ta det här fallet som exempel, "Tillräcklig information för lösningen erhålls". Hur skulle uppgiften se ut som tillräcklig information inte erhölls då? Tillräcklig information verkar ju inte erhållas?

Jag vet att det inte står fel i häftet, men jag vill förstå vad dom menar för jag tycker det låter så motsägelsefullt.
Citera
2013-10-26, 22:02
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Bara jag som tycker det är helt ologisk att svaret följande fråga:

14. Vilket av följande påståenden stämmer bäst överens med resonemanget i texten?

A Det är viktigare att man läser än vad man läser.
B Biblioteken bör arbeta med ett vidare litteraturbegrepp än i dag.
C E-böcker saknar litterärt värde.
D Värdet av god litteratur ska inte mätas i nytta.

Är D?

Det kan ju minst lika gärna vara A?

Länk till texten: http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorhosten2013/provpass1lasforstaelselas20131026.5.575a959a141925 e81d15cb.html

Om det hjälper så svarade jag/tänkte likadant. Gick ju rätt bra på det verbala i övrigt, 1,8 enligt vårens tabeller. Tyckte det fanns flera frågor med mycket "diffusa" alternativ. Har inte gjort provet på 6 år, så jag minns inte hur det var då iofs..... =)
Citera
2013-10-26, 22:09
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Ok förstår nu. Men ta det här fallet som exempel, "Tillräcklig information för lösningen erhålls". Hur skulle uppgiften se ut som tillräcklig information inte erhölls då? Tillräcklig information verkar ju inte erhållas?

Jag vet att det inte står fel i häftet, men jag vill förstå vad dom menar för jag tycker det låter så motsägelsefullt.
Helt rätt, vi har inte tillräcklig med information, alltså E. Omskrivet, "det finns inte tillräckligt med information för att lösa uppgiften".

I det här fallet vill du veta hur stor vinkeln d är. I påstående (1) får du veta att c = 1/4 b och i (2) att a + b = d. Varken enskilt eller tillsammans ger det här dig tillräckligt med information för att säga att d = 135 grader (påhittat svar), alltså är svaret E. Om vi istället byter ut (2) mot "vinkeln b är 80 grader" så kan du nu lösa uppgiften, därför att b = 80, c = 1/4 b = 20, c+d = 180 (matematisk regel), d = 180 - c = 180 - 20 = 160 grader. Då skulle svaret vara C.
Citera
2013-10-26, 22:36
Medlem
Om jag inte har kollat helt fel så på fråga 14 i provpass 4 står det i facit på studera.nu att rätt svar är C medans det på text-tv står att svaret är D.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/171.html

http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facitochprovfragortillhogskoleprovet.5.328dbf20131 f69ece448000337.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in