2013-10-26, 20:16
Medlem
rakmacka20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weibo55
Vill gärna ha råd från er nu..
Jag skrev 1.5-1.55 idag, hade tänkt förbereda mig men var precis på resa i 4 veckor så har inte haft möjlighet att simulera provtidfällen, arbeta in matematiken o.dl. Med andra ord inte rört studier över huvud taget på denna månaden.

Jag går gymnasiet just nu (åk 3) och har A i alla ämne än så länge, men börjar bli riktigt skoltrött så kommer realistiskt sett inte kunna hålla det detta läsåret.

Jag skulle vilja ha 22 i betygssnitt, eller minst 1.8 på HP för att känna mig säker.

Vad hade ni satsat på? Försöka fortsätta plugga saker jag inte orkar eller ta det lugnt och sen förbereda mig rejält inför våren med HP? Det är sista chansen på HP liksom. Är det ens möjligt för mig att få 1.8 tror ni?

Mvh

Tvek på att du har A i alla ämnen, skulle vilja se bild eller något på det.

Om du nu har A i alla ämnen så borde du ju lätt kunna skriva högre än 1.5
Citera
2013-10-26, 20:20
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
71 kvant, 65 verb. Tror ni att det är säkrat med 2,0 på kvant?
Citera
2013-10-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakmacka20

Nej så är det inte alls. Känner vissa som har A i de allra flesta ämnen men har det kämpigt att få över 1,0 på HP. Betyg och HP är väldigt skilda saker, för att få höga betyg gäller det att man håller fokus uppe och presterar över en längre period, det krävs även bra studieteknik. HP är tänkt att mäta ens potentiella studiekapacitet och torde således inte ha särskilt mycket med betyg att göra, eller hur?

Själv fick jag 1,7 på HP medans jag snittar runt C i skolan. Har noll studieteknik ^^
Citera
2013-10-26, 20:22
Medlem
Citat:

Jag förstår inte hur ni kan jämföra studieteknik för att nå höga betyg med ett prov som inte går ut på kunskap ö.h.t. (bortsett från ORD) utan snarare ens kapacitet. För vissa passar betygssystemet jättebra, däribland mig och weibo55. Jag kan inte uttala mig för honom, men jag är inget geni, även om jag är mycket intelligentare än genomsnittet. Det hade dock inte gett mig någonting alls om jag inte hade studieteknik, disciplin och vilja, vilket är vad som krävs för att få A i alla ämnen. Högskoleprovet mäter inga av dessa saker.
Citera
2013-10-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weibo55
Jag är väl pantad, helt enkelt!

Förlåt stör mig bara på att våra lärare skall, trots att jag går på en ''innerstadsskola med 300+ i intagning'' ge 2 personer A i svenska 1 på NVNV-programmet...har 18.6 i snitt. Antar att ni som har 20.0 går på jävligt slappa skolor där lärarna delar ut A:n likt pedobear delar ut godis, eller så är ni sådär eeeextremt smarta (lol 1.5 på hp)
Citera
2013-10-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Förlåt stör mig bara på att våra lärare skall, trots att jag går på en ''innerstadsskola med 300+ i intagning'' ge 2 personer A i svenska 1 på NVNV-programmet...har 18.6 i snitt. Antar att ni som har 20.0 går på jävligt slappa skolor där lärarna delar ut A:n likt pedobear delar ut godis, eller så är ni sådär eeeextremt smarta (lol 1.5 på hp)
A delas ut om du uppnår A i alla betygskriterier. Svårare än så är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
71 kvant, 65 verb. Tror ni att det är säkrat med 2,0 på kvant?
Riktigt fint resultat som jag får ta och gratulera dig för. Skulle tro att det är säkrat med 2.0 på kvant, speciellt eftersom matten kändes svårare. Har du några tips för mig när det kommer till att plugga för höja min verbdel nästa år?
Citera
2013-10-26, 20:25
Medlem
Citat:

Första gången jag blivit ifrågasatt av någon på Flashback, faktiskt (har givetvis fler konton).

Jag vill inte skylla på något då det lätt blir undanflykter vilket kommer betyda att jag omedvetet kommer förvänta mig bättre resultat nästa prov p.g.a. att "anledningarna" som sänkte mig detta prov inte finns längre. Lite klabbigt att förklara.
Hur som helst, jag pluggade inte alls, det var första gången, tidsuppfattningen gjorde att jag inte hann med, jag var iväg i en månad och jag hade en enormt dryg inställning som var att "Jag, med mina betyg fixar lätt 1.7+", gled in och trodde jag skulle klara det galant fast jag inte hade förberett mig - men det blev ju som sagt inte så. Rätt åt mig.

Tro mig inte om du inte vill angående betygen, det gör mig faktiskt inget då jag redan skrivit att det antagligen inte blir mina slutbetyg utan att några kurser droppar nu p.g.a. motivationsbrist. Så ja, ditt inlägg stämmer nog i augusti men just nu gjorde du bara bort dig.
Citera
2013-10-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Stor skillnad på betyg kontra hp. Kan inte jämföra rakt av. Sen ett tips om du vill ha många A, gå på en friskola. Du lär dig mer på en elitskola men har svårara att komma in på universitet, nu när nivåerna kommer pressas ytterligare, då vi är 3 olika grupper(bi/hp/gy).

OOOOCH här har vi det. Det är just den här skiten jag syftar på, när en skola som Jensen Gymnasium kan ha 16.4 i betygssnitt på natur medan skolor som KG, Norra Real, Södra Latin etc har runt 17.0 så ÄR någonting fel. Ugh.
Citera
2013-10-26, 20:59
Medlem
waawaawaas avatar
Mkt OT här....

Pust, 69/80 på verb! Supernöjd, första gången jag gör
Kvant pallar jag inte rätta ännu, tror inte det gick bra alls med tanke på hur många jag verkligen chansade på. "Hmm nu har jag inte tagit B på länge, kör på det!" haha. Skrev inte ens upp sista delen i rätta-själv-pappret för jag var så otroligt trött i skallen och hade glömt ringa in i provhäftet. Ville verkligen bara hem.
Citera
2013-10-26, 21:02
Medlem
Farores avatar
Jag skrev fel datum på provet... Hade fått för mig att det var den 27:e idag... Gör det något?
Citera
2013-10-26, 21:02
Medlem
Skulle någon vänliga människa kunna räkna ut mitt ungefärliga resultat åt mig?

1. 31
2. 11
3. 26
4. 11

Tack!
Citera
2013-10-26, 21:11
Medlem
Ordet "estrad" på provet kom. Vet att det är scen och visst får man alternativ i form av "sceningång". Jag kollar sen på nätet på synonym för "estrad" och får upp "scen, upphöjd plattform, plattform, ramp, podium, tribun, arena". Alltså får jag fel på frågan...

Sådana här frågor skulle jag inte ens ge till min värsta fiende. Någon måtta får det vara. Känns lite som bedrägeri....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in