2013-10-26, 01:52
Medlem
Rippless avatar
Kommer nu ställa en fråga som bara kan få subjektiva svar då någon saklighet egentligen inte existerar. Grejen är den att jag gillar klassiska kläder, är mycket för "Manolo-stilen", dvs slimmade kavajer, tajta jeans, italienska skjortor, virkade slipsar osv. Det känns ganska Manolo i helhet.

När jag tar på mig en skjorta, cardigan och några snygga skor känner jag mig som en gubbe. Skjortan är pösig, cardiganen är kort och det känns bara fel. Förstår inte vad som är fel, är det kläderna jag köper som är dåliga? Ska man alltid köra slim fit om man vill ha tajta, klassiska kläder?

Finns en kille på min skola som är 16 år och klär sig som en 35-åring i Milano. Helt sjukt vad han kan klä sig snyggt, och det ser aldrig gubbigt ut. Idag hade han flanellbyxor och munkskor, jag skulle känna mig som en 60-åring i det? Förstår liksom inte.
Citera
2013-10-26, 09:30
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Kommer nu ställa en fråga som bara kan få subjektiva svar då någon saklighet egentligen inte existerar. Grejen är den att jag gillar klassiska kläder, är mycket för "Manolo-stilen", dvs slimmade kavajer, tajta jeans, italienska skjortor, virkade slipsar osv. Det känns ganska Manolo i helhet.

När jag tar på mig en skjorta, cardigan och några snygga skor känner jag mig som en gubbe. Skjortan är pösig, cardiganen är kort och det känns bara fel. Förstår inte vad som är fel, är det kläderna jag köper som är dåliga? Ska man alltid köra slim fit om man vill ha tajta, klassiska kläder?

Finns en kille på min skola som är 16 år och klär sig som en 35-åring i Milano. Helt sjukt vad han kan klä sig snyggt, och det ser aldrig gubbigt ut. Idag hade han flanellbyxor och munkskor, jag skulle känna mig som en 60-åring i det? Förstår liksom inte.
Fetade det som är relevant. Snubben du nämner känner sig med all säkerhet inte som en gammal gubbe utan snarare som 35-åringen i Milano. Att känna sig bekväm i det man har på sig är a och o när det kommer till den hårfina linjen mellan att vara uppklädd och utklädd.
Citera
2013-10-26, 09:53
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Fetade det som är relevant. Snubben du nämner känner sig med all säkerhet inte som en gammal gubbe utan snarare som 35-åringen i Milano. Att känna sig bekväm i det man har på sig är a och o när det kommer till den hårfina linjen mellan att vara uppklädd och utklädd.

Helt rätt.
Citera
2013-10-26, 10:42
Medlem
http://www.ebay.com/itm/Classic-Broo...item3cd74f810a

totalt 180 dollar med frakt och "import charges", dvs ca 1150 kr.

Om måtten stämmer (ska leta fram ett måttband), tror ni det kan bli ett bra köp?
Senast redigerad av PreppMode 2013-10-26 kl. 10:44.
Citera
2013-10-26, 11:43
Medlem
RubbStubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples

Det verkar som om att du saknar en estetisk komponent i din klädsel som är mycket viktig för dig. Jag upplever den klassiska stilen vara en kompott av en handfull plagg (skjortor, bomullsbyxor, läderskor, kavajer etc) som används på ett specifikt sätt (skjortan instoppad, passform efter egna mått etc), men som lämnar ett betydande utrymme för inslag av individuella preferenser.

Således är den klassiska stilen inte vad du söker när den inte kompletteras av "manolostilen" och du känner dig vilsen när den biten saknas.
Citera
2013-10-26, 11:52
Medlem
Veasellls avatar
Har knappar som sitter längst ner på skjortan, extraknappar liksom. Man ska ta bort dessa va? I så fall, varför syr dem fast knapparna på skjortan över huvud taget?
Citera
2013-10-26, 11:58
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Har knappar som sitter längst ner på skjortan, extraknappar liksom. Man ska ta bort dessa va? I så fall, varför syr dem fast knapparna på skjortan över huvud taget?

Du ska inte ta bort dem.
Citera
2013-10-26, 12:01
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Du ska inte ta bort dem.

Varför är dem där? Känns fult. Syns i princip hela tiden, om man inte har instoppat
Citera
2013-10-26, 12:06
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Varför är dem där? Känns fult. Syns i princip hela tiden, om man inte har instoppat

Därför att tanken är att du ska just ha skjortan instoppad. Detta är ju trots allt KSoE du befinner dig i...

Men stör det dig så pass mycket, och du tänker ha skjortan utanför, så kanske det är bäst att klippa av dem helt enkelt.
Citera
2013-10-26, 14:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Tanken är nog att:

A) Du alltid har extraknapparna med dig. Hade knapparna kommit med i en liten påse kan man ge sig fan på att den där påsen hade legat prydligt undanstoppad i någon låda när man tappar en knapp på resan.

B) Lämnar du in skjortan för tvätt och en ordinarie knapp förstörs/trillar av kan de sy på en av extraknapparna direkt utan att de först behöver ringa dig, och du måste åka dit för att leverera en ny knapp och vänta medan den sys fast.

C) Extraknapparna utsätts för samma slitage som de ordinarie, så behöver man byta efter ett par år och X antal tvättar så smälter de in bättre än vad ett par helt nya hade gjort.

Vidare:

Endast skjortor med rak kant (tänk hawaiiskjorta) är tänkta att bäras utanpå byxorna. Om du har en skjorta som är sydd för att bäras nedstoppad i byxorna, men inte gör det, så gör du rent objektivt fel.
Citera
2013-10-26, 14:54
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Har ni lagt märke till avsaknaden av ordentliga dörrmattor i svenska trappuppgångar, affärsinrättningar och institutioner? Kombinationen grov borst + fin matta har ersatts av någon jävla vågformad gummihistoria som är helt hopplös att använda för att t.ex. få bort små gruskorn som fastnat i lädersulan. Vart är vårt samhälle på väg?
Citera
2013-10-26, 15:18
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Ingen som reagerar på att det är en kravatt? Det kryper verkligen i kroppen på mig när jag ser kravatter av det slaget. Visst går det att bära upp men för mig är kravatt synonymt med röda byxor och liten penis.

Jo, alltså kravatt är ju ett av de mer svårburna plaggen men om man bortser från det faktumet och bedömer den här kravatten i jämförelse med andra så är det i prickarna som felet ligger. För att en kravatt skall fungera måste man nästan vara Carey Grant eller Roger Moore som sitter på franska rivieran och dricker drinkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in