2013-10-25, 21:33
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Min argumentation inriktade sig mest på att påtala hur slaskigt man måste resonera för att få MB att stämma med någon gärningsmannaprofil. Vilket är rätt förödande för MB-hypotesen, eftersom i princip det enda vi i tråden har på MB är att han skulle ha lämplig profil för gärningen. När det gäller KJ finns det ju alls inte obetydlig teknisk bevisning som pekar på honom, och som är anledning till att han är åtalad. Men dessutom är han knäppare än MB.
Ja, och varför har vi inte mer på MB? För att polisen har valt att inte utreda honom närmare än att förhöra honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mina resonemang baserar sig, vilket jag tyckte framgick hyfsat klart i inlägget, på vad som faktiskt har gjorts med kroppen och ingenting annat. Det är svårt att få ihop detta med en renodlat defensiv styckning - helt oavsett hypoteser om trolig gärningsman.
Varför är det så svårt. Vad är det i själv styckningen som är så särdeles avvikande från andra styckningar menar du? Att händerna är borta? I övrigt är kroppen delad i tre delar, benen och torson. Ett ganska vanligt scenario vid styckning skulle jag tro.
Citera
2013-10-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
haka inte upp dig på "retard" han vart utnyttjad, blivit mobbad och blivit grovt kränkt under hela sitt liv, fokusera på det istället, just denna info hade inte jag tillgänglig när jag körde denna tråd mellan maj-aug. (utan fått det via FUP:en) och sen Yippi, nej du hade inte klarat den utbildningen jag genomgick! du hade inte ens vart nära vid mönstringen!

Ok så jag ska inte "haka upp mig på retard". Varför skriver du det då? Varför ska du börja prata om huruvida jag klarar av ngn militärutbildning eller ej? Kommer du närmare att du "tror" att KJ inte mördat VB då? Men det är klart, du har nog rätt, militärpolis som du var och allt - mobbade, grovt kränkta och utnyttjade personer mördar aldrig ngn. Militärpolisen ska vara glad att dom hade dig.
Citera
2013-10-25, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vittnets beskrivning är bestickande; det skulle kunna vara VB - men mer troligt någon annan som hade besökt/skulle besöka någon i närheten.
Jag ville kolla om det har gått ut till allmänheten att en asiatisk kvinna sökes, och letade i NSD. Jag hittade detta: http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7935325
Citat:
Samtidigt finns det ett vittne som säger att hon sett en asiatisk kvinna gå på Lorenvägen, nära 22-åringens bostad, vid 21.30 på lördagen.
Hon sågs på Lejonbacksvägen inte långt till korsningen med Lorvenvägen. Så, vad jag kan hitta efter ett snabbt sök, har inte kvinnan efterlysts i media.
Citera
2013-10-25, 21:36
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vittnets beskrivning är bestickande; det skulle kunna vara VB - men mer troligt någon annan som hade besökt/skulle besöka någon i närheten.

Förutom asiatiskt utseende var väl även klädseln någotsånär överensstämmande med VBs? Har inte tillgång till fup så jag kan ha fel.
Citera
2013-10-25, 21:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Förutom asiatiskt utseende var väl även klädseln någotsånär överensstämmande med VBs? Har inte tillgång till fup så jag kan ha fel.
Hon hade något så unikt som mörka kläder. Mörk jacka och mörka byxor.
Citera
2013-10-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Jag har fått för mig att torson dumpades på fp2 först, benen i det vattenfyllda värnet. Obuktionsprotokollet påvisar att styckningställena var intorkade, likaså mun, haka och läppar. Styckningställena på benen var täckta av ett vitt mögel, dvs inte intorkade på samma sätt som vissa delar av torson.

Det fanns ett bord i det vattenfyllda värnet och hunden markerade även uppe på bordet.
Citera
2013-10-25, 21:39
Moderator
OYs avatar
Kan absolut ingenting om klorin och dess effekt på DNA och blod. Tror att det var Hamilkar som skrev att klorin kan förstöra DNA, stämmer säkert. Men hur är det med blod, kan klorin så att säga tvätta bort blod från t ex. ett golv så att t ex. Blue star inte indikerar trots att det har funnits blod på en viss yta? Om så är fallet så kan KJ lägenhet mycket väl vara mordplatsen. Låt oss säga att VB mördades i en säng, då är det inte ens säkert att blod har hamnat på golvet, och om det har gjort det så kan det vara borttvättat. Bara för att åklagaren inte kan påvisa att lägenheten är en brottsplats så betyder det inte att den inte är det.

Jag säger det här utan att veta om man har konstaterat att klorin inte har använts på diverse ytor i KJ lägenhet.

Mycket märkligt att utredaren inte har gått till botten med den okände bäraren som en granne till KJ såg. Det är enligt min mening ett av de hetaste spåren i den här utredningen. Kanske har man inte kunnat komma vidare med spåret, men ingenting i FUP antyder att man ens försökt mer än att i förbigående fråga KJ om den här händelsen.

Kanske är medhjälparen nyckeln till mordgåtan. Jag är iaf helt övertygad om att denne NN följer med i tråden och troligtvis också likt KJ ökat sin konsumtion av alkohol, skål!
Citera
2013-10-25, 21:43
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Att köra förbi Luleå när man åker mellan boden och kalix är inte den vanligaste vägen.

Nej, men MB påstår han gjorde det av ren välvilja eftersom han ändå skulle förbi snabbgrossen i Luleå... FUP s899
Citat:
"Du brukade hinna förrut:O"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, det finns fimpar men tråkigt nog inte av det märket som KJ kör med. Nu kan ju KJ hittat ett paket cigg. På fimpar brukar man ju hitta DNA åtminstone på CIA. Men det har ju inte ens kollats vad jag sett.

Edit: Apropå cigaretter så säger KJ att han använt denna typ av tejp för att rulla cigaretter i. Rullar den runt en penna för att göra ett rör som han sen stoppar i tobak från gamla fimpar.

Jag är främst intresserad av om det framkommit märke/fabrikat på dessa cigarettfimpar.
Jag hade ingen som helst tanke på om det eventuellt överensstämmer med det märke KJ röker.
Så igen...vilket märke?
Citera
Medlem
Cyborg_ses avatar
Kopplade inte KJ's mobil upp vid gamla A8 området ibland? Måste ju finnas hur många spolhallar som helst där...kanske far har nyckel till en hall eller förråd där. Bara en tanke.
Citera
2013-10-25, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YippeeKiYay
Ok så jag ska inte "haka upp mig på retard". Varför skriver du det då? Varför ska du börja prata om huruvida jag klarar av ngn militärutbildning eller ej? Kommer du närmare att du "tror" att KJ inte mördat VB då? Men det är klart, du har nog rätt, militärpolis som du var och allt - mobbade, grovt kränkta och utnyttjade personer mördar aldrig ngn. Militärpolisen ska vara glad att dom hade dig.

mest troligt för att du är född 92 till 94 och i eran värld ingår bara; knulla, spela NHL, chilla, röka spice, leva på föräldrar (ungefär som C.J) har jag fel? mönstring? finns det i din sinnesvärld? sprang du milen när du var 20 år på 40 minuter?

Jag tror mer och mer att han är "framad", kan även säga att på min arb.plats är vi några män som haft stort intresse för detta ämne, och ALLA har bytt åsikt efter Fup.en,
Citera
2013-10-25, 21:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Allt är som en gröt & vänta ska ni få se, det kommer även rådmännen i tingsrätten tycka, kan hända att han blir dömd där & det beror på att det enbart sitter lekmän & dömer i tingsrätten, vänta tills han kommer till hovrätten, där alla är utbildade jurister, då kommer det krävas mer än nuvarande indicer för att döma honom bortom all rimlig tvivel
Det finns inte mycket som säger att hovrätterna de facto är striktare än tingsrätterna med bevisvärderingen i indiciemål. Däremot är det ett extremt vanligt påstående att så är fallet bland deltagare i krimtrådar här på forumet som tror att den åtalade endera är oskyldig eller inte bör fällas. I de mål som har diskuterats mer intensivt i trådar här i forumet har förutsägelsen vad jag kan erinra mig aldrig någonsin infriats. (I det senaste mer spektakulära fall där hovrätten friade den tilltalade på den mest spektakulära åtalspunkten trots fällande dom i tingsrätten, bottnade ju den ändrade domen inte alls i annorlunda bevisföring, utan i en annan tolkning av gällande rätt.)

Nämndemän är generellt sett inte mer benägna att fälla än juristdomare, och den helt förkrossande majoriteten av alla indiciemål avgörs av en enig tingsrätt. Och tanken att en nämndemannamajoritet skulle kunna få den lagfarne domaren att överge sin egentliga uppfattning kan man nog helt glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in