2013-10-29, 10:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det tror jag inte är advokatens syfte. Hans syfte är att visa att huset sannolikt var tomt lördagen eller söndagen före fyndet.

Röd.

Tack, så röd färg, är det klarlagt vems bil det var?.
Citera
2013-10-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Eller att blodet hamnat där av ren slump.

Vilka mer exakta bevis finns det att KJ har med VBs död att göra?

Kolla sammanfasttningen i början, där finns bevisen staplade på varandra. Indicier givetvis men tillsammans pekar de ut gärningsmannen. Vissa indicier talar för en medhjälpare men där har inte någon identifierats ännu.
Citera
2013-10-29, 11:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu är det inte försvarets sak att visa att det finns något som talar för att han inte utfört gärningen.

Det har jag inte påstått heller, jag säger till de som är övertygade om hans oskuld om det finns något som talar för att han är oskyldig, med tanke på den egentligen mycket starka bevisning som finns mot honom.
Citera
2013-10-29, 11:03
Medlem
ME077s avatar
Citat:
FUP s.1096

VB
19:47
micke som ar snall
hmm har inte pappa berattat att han hotade mig till li

Är det med flit som inte hela meningen kommit med i FUPn?

Åter en sak som här gör att FUP inte känns trovärdig på sina ställen.
Varför finns inget exakt datum med för denna konversation?

Bara:
slutet Mars -13

s.1099
läs sista meddelandet från VB...

Ja på sid 1096-1099 i FUP framgår det tydligt att MB hotat VB till livet i mars.
"har inte pappa berattat att han hotade mig till li"
"Bråka inte med Berg vi är hel gäng"

Även på sid 900 framgår det att MB också hade hotat VB till livet i slutet av april: "menade du på riktigt att du vill döda mig?"

- I FUP framgår att MB hotat med att han ska döda AF eller ska se till att någon annan dödar AF.

- MB har hotat med att han ska skicka Hells Angels för att döda AF

- MB har vid minst 1-2 tillfällen hotat att döda VB under mars-april.

- MB har klargjort att hans familj också är beredda att "hjälpa till" om någon jävlas med dem.
Citera
2013-10-29, 11:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Då kan man fråga sig varför inte VB:s fingeravtryck har hitttas på rullen. Detta enkla lilla problem verkar ingen av er som söker alternativförklaringar ha tänkt på. Jag inser förstås att det inte nödvändigtvis bevisar att hon inte tagit i rullen - KJ:s avtryck finns inte där heller. Men det framstår knappast som troligt att HON skulle ha hanterat rullen med handskar på. Det känns också mer troligt att ett avtryck skulle finnas där om rullen nu verkligen inte använts till någonting sen VB vid okänt tillfälle blodade ner den.

Har någon förresten gått igenom hur många besök av VB i KJ:s lägenhet som går att belägga utifrån SMS-konversationen och vad han själv säger i förhör. Man får ju ibland ett intryck att skeptikerna verkar mena att hon sprungit där stup i kvarten efter träningar, liksom att hon ofta åkt med KJ:s bil. Men hur är det egentligen?
Har det gjorts fingeravtryckssökning på rullen? Det står att de skickades för analys, men utfördes den?
Jämför tejpbitarna, sid 272,
Citat:
Tejperna (S023) har vid SKL även undersökts avseende DNA, fingeravtryck och fibrer
från bagagerumsmattan från Kristoffer Johanssons personbil med följande resultat:

[...]

Fingeravtryck På materialet säkrades inga avtryck som bedömdes vara
användbara för individualisering.
med tejprullen, som bara har DNA-analys, men saknar fingeravtrycksanalys på sid 325.

SKL rapporterar även negativa resultat från analyser, men inga sådana resultat har kommit från fingeravtrycksanalyser på tejprullen, bara tejpbitarna.
Citera
2013-10-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077

- MB har klargjort att hans familj också är beredda att "hjälpa till" om någon jävlas med dem.

sen har vi ju SMen mellan karatetränarens son och VB som är lite skumma men svåra att sätta in i ett sammanhang.
Citera
2013-10-29, 11:13
Medlem
Namibia1s avatar
Något jag även stör mig på i FUPn är s.306
Bluestar spåren skiljer sig åt från varandra.

Lilla bilden med Bluestar visar spåren på ett sett, stora bilden visar inte lika dana spår på listen. Känns som att det markerats mer blått på stora bilden.
Citera
2013-10-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Har det verkligen gått dig obemärkt förbi, det finns i dagsläget ingenting som talar för att att han inte utfört gärningen. Han är den enda som kan placeras i tid och rum för att utföra handlingarna, och då har jag inte ens berört den tekniska bevisningen som ingen klarar av att förklara bort på ett trovärdigt sätt.

Allt annat är bara spekulationer, gissningar och hypoteser, dessutom på väldigt låg nivå i denna tråd, då dessa, till skillnad mot i vissa andra trådar, inte har några som helst grunder att stå på.

Ja och den stora frågan är hur i h-vete har VB lämnat lgh, vågrätt eller lodrätt, hur har hon lämnat närområdet Bodsvedjan, i bil eller gående. Det är en väldigt svår sak att reda ut om det någonsin går utan att KJ börjar tala ut.
Det är ett gigantiskt tomrum från lgh besöket till att man finner hennes kroppsdelar. En misstänkt plats har man hittat i värnet (korven) invid gammelängsbergets fort. När blodet är avsatt i bilen kan vara vid transport mot gammeläng (värnet) eller mellan gammeläng (värnet) och FP1/FP2, ingen vet.
Citera
2013-10-29, 11:15
Medlem
ME077s avatar
Vad kan det finnas för anledningar att någon sökte på KJ´s fordon (Hyundaien) hos Transportstyrelsen? (sökningarna gjorda 2/4, 3/4 samt 30/4).
(FUP s. 1475)
Citera
2013-10-29, 11:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Något jag även stör mig på i FUPn är s.306
Bluestar spåren skiljer sig åt från varandra.

Lilla bilden med Bluestar visar spåren på ett sett, stora bilden visar inte lika dana spår på listen. Känns som att det markerats mer blått på stora bilden.
Bra iakttagelse! Visst är det mer markerat.
Citat:
Bild 5, visar ett fotomontage av bild 3 och 4.
Polisen har klippt ut det blå på bild 4 och lagt på bild 5. Det såg inte alls ut som på bild 5 i verkligheten.
Citera
2013-10-29, 11:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja och den stora frågan är hur i h-vete har VB lämnat lgh, vågrätt eller lodrätt, hur har hon lämnat närområdet Bodsvedjan, i bil eller gående. Det är en väldigt svår sak att reda ut om det någonsin går utan att KJ börjar tala ut.
Det är ett gigantiskt tomrum från lgh besöket till att man finner hennes kroppsdelar. En misstänkt plats har man hittat i värnet (korven) invid gammelängsbergets fort. När blodet är avsatt i bilen kan vara vid transport mot gammeläng (värnet) eller mellan gammeläng (värnet) och FP1/FP2, ingen vet.

Exakt, det är dessa saker som man bör ha fokus på, det saknas som sagt en pusselbit och det är vad som hände i lägenheten mellan cirka klockan sju och tio som föranledde att VBs kropp hittades styckad i skogen sexton dagar senare.
Citera
2013-10-29, 11:22
Medlem
MrFolds avatar
Jag skulle gärna vilja ta en runda till med vittnesobservationen av den "asiatiska kvinnan" också. Vid förhör 1 uppgav vittnet "thailändsk", men backade alltså från det vid förhör 2. Då ändrade hon sig även angående i vilken riktning kvinnan gått på Lejonbacksvägen - från västlig riktning (mot KJ:s bostad) till östlig riktning (mot Torpgärdsleden/lulevägen). Denna ändring verkar vara en logisk efterhandskonstruktion: Familjen kom själva åkande i västlig riktning mot sin bostad på Lejonbacksvägen och vittnet har tänkt att hon knappast kunde ha gjort så tydliga observationer av kvinnans ansikte om hon rört sig i samma riktning som dem. Det verkar vara ett rimligt antagande.

Jag ställer mig själv några frågor:

1- Hur har hon kommit till denna punkt?
2 - Är observationen möjlig tidsmässigt sett om vi utgår från att KJ:s vittnesmål stämmer?
3 - Är observationen logiskt förklarbar utifrån VB:s perspektiv

1 - hur kom hon dit
Google Maps föreslår att man promenerar längs Flottiljvägen - korsar Åbergsleden - fortsätter på Lorvenvägen och sen följer den högersväng den gör i sydlig riktning fram till T-korsningen med Lejonbacksvägen där man åter svänger höger. Det är en promenad på 1,3 km. Det stämmer dock dåligt med hennes gångriktning, så en troligare förklaring är att hon på något vis tagit sig ner från KJ:s bostad till Sävastvägen och därifrån gått på en stig genom skogen till Lejonbacksvägen. Denna promenad är troligen något kortare.

2 - tiden
Jag skulle säga med nöd och näppe. Google föreslår 15 minuters promenad. En ung, vältränad person som uppenbarligen inte heller varit distraherad av att prata eller sms:a kan förväntas gå den åtminstone ett par minuter snabbare. För att få ihop det måste vi troligen både anta att VB lämnade lägenheten något senare än KJ säger (kanske runt tio över) och att vittnet kom med sin familj i bilen något före klockan halv tio. Båda dessa alternativ är fullt tänkbara, men så fort vi laborerar bara en smula med tidsangivelserna så blir det mer osannolikt. Ex: VB går 21.05 från Flottiljvägen och familjen kommer verkligen åkande prick kl 21.30.

3 - logisk förklaring av observationen
Jag hittar följande möjliga förklaringar givet att det verkligen var VB vittnet såg:
  • VB gick genom skogen
  • VB har gått fel, insett detta när hon kommer upp till Lejonbacksvägens slut och vänder
  • Vittnet minns fel om riktning - VB är på väg tillbaka mot KJ:s bostad genom skogen eller har av annan anledning ändrat sig om vart hon ska gå
Punkt 1 stämmer inte bra med hennes egen påstådda mörkrädsla (solen gick ner runt tjugo över nio i Boden denna dag). Det kan dock hända att hon överdrev detta, uppgiften är vad jag vet inte verifierad från något annat ställle än SMS-konversationen.
"Gått vilse-hypotesen" punkt 2. Vet vi något om hur bra hon var på att hitta? Hon hade bott rätt många år i Boden, finns det skäl att tro att hon verkligen kan gå vilse på detta vis. Och borde hon då inte ha konsulterat sin telefon eller frågat familjen som dyker upp som sända från ovan om vägen? Borde hon inte ha hållt sig till de stora lederna om hon var dålig på att hitta?
Punkt 3 finner jag ganska osannolik eftersom den förutsätter flera i sig inte så sannolika saker och jag berör den därför inte vidare.

Inget av dessa scenarion känns faktiskt som en särskilt trolig förklaring till vad VB ska göra här. Jag tittar ändå på alternativ 1 som jag kanske ändå ser som minst osannolik. Varför ska hon gå denna väg då? Den är absolut inte rimlig för att förklara en eventuell promenad till MB:s hus som vissa har föreslagit (denna teori förutsätter dessutom antagandet att AN inte är hemma och sen ljuger om det i förhör). Den är inte heller rimlig utifrån antagandet att hon är på väg hem. För den som vill leka med tanken att hon stämt träff med MB för vidare färd någonstans (förutsätter medveten rattfylla från MB:s sida) så verkar det inte heller rimligt. Var deras syfte med SMS-en att bestämma träff borde hon ha sagt var hon befann sig (på ett ungefär åtminstone) och en rimlig "pick-up-point" om de exempelvis vill åka till karatelokalen eller bara ta bilen till något avskilt ställe borde vara Sävastvägen eller dess övergång till Åbergsleden.

Slutsats
Utifrån ovanstående känns det sammantaget sett osannolikt att det verkligen var VB som vittnet observerade. Till det bör också läggas att vittnet inte var särskilt säker angående likheten. Det går dock inte att avfärda som helt osannolikt. Minst osannolik tycker jag faktiskt att "vilse-hypotesen" är, åtminstone om det går att belägga att VB var dålig på att hitta. Det förutsätter dock en VB som är mycket principfast vad gäller det här med alkohol och bilkörning och hellre föredrar att virra runt i skymningen flera kilometer än att få skjuts av en kille som druckit en flaska öl. Eller att KJ åtminstone ljuger angående hur de skildes åt; det var knappast i god stämning och en kram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in