2013-10-25, 19:12
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad har du fått det ifrån att ammoniak förstör DNA lika effektivt som klorin? Det stämmer inte med vad jag tror mig veta.
Förstör klorin DNA eller misstolkar jag ditt inlägg?
Citera
2013-10-25, 19:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
SÄNGMYSTERIET

Alltså, det här är väldigt märkligt ur flera synvinklar.

Vid husrannsakan i KJ:s lägenhet finner man en smal enkelsäng uppställd som framgår av bild (FUP s 292)

När man förhör ett antal av KJ:s vänner och bekanta så talar de med mycket stor samstämmighet om någonting helt annat (dolt under spoiler av läsbarhetsskäl)

Bortsett från att man varierar mellan att tala om två sängar som står ihop eller en dubbelsäng så är det eg. bara det sista vittnet som har en avvikande mening om sängförhållandena, men förbehållet är "har för sig"

Så vad har hänt här? Minns ett gäng personer som besökt KJ ett antal gånger samstämmigt fel om hur det ser ut i hans sovrum, eller har något inträffat på sängfronten? Vi tittar igen på vad vittnet, tillika grannen Nils säger på s. 169 i FUP:

En tillfällighet, eller kan det finnas ett samband? Måttangivelserna är inte helt bortitok om man antar att det var en enkelsäng. Alla människor har inte ett perfekt ögonmått heller, så nog kan föremålet som bars ut ha varit en säng? Om så: Varför har KJ gjort sig av med den 2-3 dagar efter VB:s besök i hans lägenhet?

Nu undrar man: Har förhörsledarna noterat detta och frågat KJ om saken? Nej, inte vad jag hittar i varje fall. De enda träffar man får när man söker igenom förhören med honom på "säng" är frågor kring deras sexuella aktiviteter. Ganska anmärkningsvärt tycker jag, kan det vara värt att underrätta förundersökningsledaren om saken månne?

Precis min tankegång, killen som hjälpte till att bära är central i fallet, borde vara det. Antingen var det VB eller sängen som bars ut och iväg, helt hundra på det.

Varför har man inte hittat den person som hjälpte KJ?
Citera
2013-10-25, 19:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
När lämnade hon KJ?

Det har vi bara KJs ord på + ett vittne som sett henne gåendes.
KJ uppger 2100 och refererar till ett TV-program på TV6 som slutar 21.00.

På TV6 programtablå går detta program två gånger efter varandra.
Citera
2013-10-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Fast då måste MB spana på KJ en hel del.... Nu har ju MB ett jobb att sköta, en familj samt karatelektioner att ombesörja. Låter lite väl tidspressat, till och med för mig

Ja men inte nödvändigtvis MB själv. Det fanns tex en tjej som förhördes i FUP som hade lite kontakt med KJ och mycket väl kan ha fört info vidare till MB. Antagligen helt ovetande om vad hon bidrog med.

Att KJ deltog i sökningarna med MSP var väl inte mågon direkt hemlighet i övrigt heller.
Vidare så räckte det väl att bevaka lägenheten en natt och vänta en stund efter att KJ släckt lyset.
Citera
2013-10-25, 19:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det har vi bara KJs ord på + ett vittne som sett henne gåendes.
KJ uppger 2100 och refererar till ett TV-program på TV6 som slutar 21.00.

På TV6 programtablå går detta program två gånger efter varandra.

Fel - inget vittne har sett henne gående. Ett vittne har observerat en kvinna med asiatiskt utseende som ev. kunde ha varit VB.
Citera
2013-10-25, 19:23
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad har du fått det ifrån att ammoniak förstör DNA lika effektivt som klorin? Det stämmer inte med vad jag tror mig veta.

I det stora norska indiciemålet, där en man idag dömdes i första instans för mordet på Sigrid S, hade väl ammoniak och salmiak en ganska framträdande roll? Det har iallafall diskuterats mycket flitigt att medel har hittats och dna-spår helt har saknats på kropp och emballage, och hur det sammanfaller. Det kanske kommer därifrån? T ex:

https://www.flashback.org/p45415963#p45415963
Citera
2013-10-25, 19:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag sätter mina pengar på att KJ är skyldig men ponera att MB faktiskt begått brottet ifråga. Han är tillräckligt stark för att inte behöva stycka kroppen. Han kan flytta den lilla kroppen vart han vill. Och om han styckade en kropp så borde hans jaktkunskaper synas lite bättre. Väljer man en såg för styckningen så spelar förstås jaktkunskaperna mindre roll.

Någon dag går efter att MB tagit livet att VB och han upptäcker att den huvudmisstänkte är KJ och MB är inte dummare än att han tar chansen att bättra på sina egna odds lite. KJ är ur den synvinkeln ganska perfekt, han är lite bäng i kolan, låser bara dörrar ibland så att gå in och hämta tejprullen medans KJ är ute och söker med MSP är en barnlek.

KJ tycker även att låsfunktionen på bagageluckan med en knapp bredvid förarsätet duger ganska långt enligt förhör. Det är således inte så svårt för MB att dumpa lite kroppsdelar i bagageluckan.

När KJ sedan hittar kroppsdelarna i sin bagagelucka blir han livrädd. Han vågar inte ringa polisen utan bestämmer sig istället för att göra sig av med det bevismaterial som pekar mot honom.
KJ var nog dessutom ganska berusad senare den aktuella kvällen så han börjar kanske rent av tvivla på vad han gjort och inte.
Det ovan är spekulationer på Flashbacknivå. Inget som domstolen på minsta sätt kommer att överväga. Det ligger, i total avsaknad av bevisning, långt bortom rimligt tvivel.

Citat:
Måste man inte vara knäpp för att stycka en kropp mm? Nej, jag tror de flesta skulle kunna göra en sån sak av ren självbevarelsedrift om de väl hamnade under den pressen.
Nej, man måste inte var uppenbart knäpp för att stycka en kropp. Det gjorde med all sannolikhet "studierektorn" i Örebro, och det var en jättetrevlig prick, lite svår på fruntimmer bara, tyckte alla före mordet. Men det här är inte bara en defensivstyckad kropp, gömd och undanskaffad på rimligaste sätt. Det är en kropp har stuckits med ett håljärn, (PeterNoster som stack näsan i vädret och påstod att det måste heta holkjärn var snett ute - håljärn är nio gånger vanligare än holkjärn på nätet) skålad bajonett eller annat liknande instrument ett antal gånger i ett kufiskt mönster. Det är en kropp där händerna har avlägsnats. Det är en kropp som dolts utomordentligt illa, och där vissa delar har dumpats i ett ödehus som vem som helst kunde klättra in i.

För att göra nåt sånt vill jag nog hävda att man måste vara uppenbart knäpp.
Citera
2013-10-25, 19:25
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
SÄNGMYSTERIET

Alltså, det här är väldigt märkligt ur flera synvinklar.

Vid husrannsakan i KJ:s lägenhet finner man en smal enkelsäng uppställd som framgår av bild (FUP s 292)

När man förhör ett antal av KJ:s vänner och bekanta så talar de med mycket stor samstämmighet om någonting helt annat (dolt under spoiler av läsbarhetsskäl)

Bortsett från att man varierar mellan att tala om två sängar som står ihop eller en dubbelsäng så är det eg. bara det sista vittnet som har en avvikande mening om sängförhållandena, men förbehållet är "har för sig"

Så vad har hänt här? Minns ett gäng personer som besökt KJ ett antal gånger samstämmigt fel om hur det ser ut i hans sovrum, eller har något inträffat på sängfronten? Vi tittar igen på vad vittnet, tillika grannen Nils säger på s. 169 i FUP:

En tillfällighet, eller kan det finnas ett samband? Måttangivelserna är inte helt bortitok om man antar att det var en enkelsäng. Alla människor har inte ett perfekt ögonmått heller, så nog kan föremålet som bars ut ha varit en säng? Om så: Varför har KJ gjort sig av med den 2-3 dagar efter VB:s besök i hans lägenhet?

Nu undrar man: Har förhörsledarna noterat detta och frågat KJ om saken? Nej, inte vad jag hittar i varje fall. De enda träffar man får när man söker igenom förhören med honom på "säng" är frågor kring deras sexuella aktiviteter. Ganska anmärkningsvärt tycker jag, kan det vara värt att underrätta förundersökningsledaren om saken månne?

Men polisen borde väl ha tillgång till KJ´s foton, både från facebook och annat? Jag kan nästan svära på att jag minns ett foto från hans fb där han har dubbelsäng/två sängar. Minns att han hade gjort "mysigt" i rummet av ngn anledning.
Citera
2013-10-25, 19:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
I det stora norska indiciemålet, där en man idag dömdes i första instans för mordet på Sigrid S, hade väl ammoniak och salmiak en ganska framträdande roll? Det har iallafall diskuterats mycket flitigt att medel har hittats och dna-spår helt har saknats på kropp och emballage, och hur det sammanfaller. Det kanske kommer därifrån? T ex:

https://www.flashback.org/p45415963#p45415963
Fast den där postningen hänvisade inte till nånting, utan utgick bara från att en inpackning i salmiak var gjord i syfte att sabba DNA. Det här ska vara mitt jobb, och jag har försökt slå efter data i litteraturen på att ammoniak skulle bryta ner DNA utan att lyckas, och jag kan heller inte riktigt förstå hur det skulle gå till rent kemiskt.
Citera
2013-10-25, 19:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Förstör klorin DNA eller misstolkar jag ditt inlägg?
Klorin förstör DNA, ja.
Citera
2013-10-25, 19:35
Medlem
MrFolds avatar
Nu har jag hittat förhöret om "bära-ut-något-händelsen"

FUP s. 1811
Citat:
F2: Ja, jag har en fråga till till dig, Kristoffer, har du någon gång under maj varit
behjälplig…nu pratar vi efter den 4:e maj, har du hjälpt till att bära ut något tyngre föremål
från fastigheten?
H: Nää.
F2: Från…från din egen lägenhet eller från någon grannes…ehh…lägenhet? Har du hjälpt till
att bära ett tungt föremål nerför trappen där, loftgången och trappen?
H: Nää, inte vad jag vet.
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-06-10 12:37 diarienr: 2500-K8041-13
1810
F2: Nå…nå…det ska vara upp till cirka 150 – 160 cm…det är en beskrivning jag drar nu. 150
– 160 cm långt, vitt, grått, avlångt föremål. Är det nånting du känner igen att du har hjälpt till
med eller fått hjälp med att bära ut från din lägenhet?
H: Inte vad jag vet.
F2: Okej. Ehh…
F: Det skulle ju vara ganska stort och tungt det där………ingen liten sak.
H: Mmm. Nä, inte…
F: Större…
H: Nej, ingen sån där större sak. Inte vad jag vet.
F2: Vet du om det är någon granne som har flyttat ut nyligen i närheten av din lägenhet?

... och där släpper förhörsledaren tråden och vad jag kan se tar han inte upp den igen. De övergår istället till att tala om knivar och tejpfynd.

Det verkar som att utredningen faktiskt har missat att sammanställa två iakttagelser som tillsammans båda blir begripliga och dessutom känns som de är av ganska stort intresse. VARFÖR gjorde han sig av med sängen?
Citera
2013-10-25, 19:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag vet inte på vilket sätt KJ skulle vara mer kvalificerad att utföra detta än MB. Han må ha asperger och ADD men det har väl snart sagt halva Sveriges befolkning, och inte gör det någon till styckmördare i sig.
Min argumentation inriktade sig mest på att påtala hur slaskigt man måste resonera för att få MB att stämma med någon gärningsmannaprofil. Vilket är rätt förödande för MB-hypotesen, eftersom i princip det enda vi i tråden har på MB är att han skulle ha lämplig profil för gärningen. När det gäller KJ finns det ju alls inte obetydlig teknisk bevisning som pekar på honom, och som är anledning till att han är åtalad. Men dessutom är han knäppare än MB.

Citat:
Huruvida styckningen varit defensiv eller ej vill jag låta vara osagt. Det grundar sig ju på att KJ är mördaren och att styckningen inte skett i hans bostad, grundat på brist på spår i bostaden. Och av detta dras slutsatsen att han inte haft några praktiska skäl att stycka henne utan snarare gjort detta för sitt höga nöjes skull (hur vanligt är det i kriminalhistorian?). Om man tänker sig en annan GM så kan ju styckningen mycket väl vara transportbetingad.
Mina resonemang baserar sig, vilket jag tyckte framgick hyfsat klart i inlägget, på vad som faktiskt har gjorts med kroppen och ingenting annat. Det är svårt att få ihop detta med en renodlat defensiv styckning - helt oavsett hypoteser om trolig gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in