2013-10-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ok, jag väntar.

Under tiden kan jag undervisa FB i något som kallas IRAT-handover. Inter Radio Access Technology

Eftersom GSM och 3G är två helt olika tekniker, är förutsättningarna för en handover lite olika beroende på om det är GSM till UMTS eller UMTS till GSM, eftersom 3G(paketswitchat) var inte påtänkt när 2G(tidlucka) byggdes... Kort och gott kan man kan säga att hela tiden mäts kvaliteten i anslutningen och en del olika parametrar jämförs tex signalstyrka, signalkvalitet, bitfel, uplink etc.

Lite begrepp:
UE = User Equipment
UTRAN = Universal Terrestrial Radio Access Network
RNC = Radio Network Controller
SS = Signal Strength
RSSI = Received Signal Strength Indicator
CPICH = Common Pilot Channel
RSCP = Received Signal Code Power
CPICH Ec/No = CPICH RSCP / RSSI

Handover 3G till 2G
När minst en av dessa parametrar (CPICH Ec/No(kvalitet), CPICH RSCP(täckning), UE TX power) går under ett givet gränsvärde startar ett IRAT HO försök. En mätning inleds, och blir täckningen bättre avbryts försöket och sen försöker algoritmen igen om 5 sekunder.

Handover 2G till 3G
Nu blir det lite krångligare eftersom 3G inte påtänkt när 2G byggdes som jag tidigare nämde... Mätningarna sker i en komprimerad tidlucka. QSI och QSC definierar gränsvärden och bestämmer när mätning skall inledas, beroende på om signalstyrkan i den tjänande cellen är över eller under gränsvärdet. IRAT kan utföras från GSM till 3G även om radiosignalerna är bra, IRAT 2G till 3G speech handover triggas beroende på kapacitet, radiokvalitet eller prioriteringar(UTRAN Preferred). Två kriterier måste vara uppfyllda: Ledig trafikkapacitet i tjänande cell skall vara mindre än ISHOLEV(Förinställt värde på GSM trafikbelasntning) och CPICH Ec/No > MRSL(Förinställt minimumvärde på kvalitet) Sen har vi även något som kallas Directed Retry - ett sätt att vid hög trafikbelastning, avlasta UMTS nätet på taltrafik till GSM.(Inte aktuellt i vårt fall eftersom omkopplingen inte skedde under ett pågående samtal)

Ok, vad innebär detta då i fallet VB?

Handover 3G till 2G, dvs händelsen kl 20.32, styrs av tre parametrar har VBs telefon kopplat om eftersom hennes telefon har fått problem med 1) signalstyrkan från Åbergsmasten, 2) kvaliteten på signalen från Åbergsmasten eller att 3) VBs telefon har fått problem med signalstyrkan i upplänken.

Är det rimligt att tro att hennes telefon fått problem med någon av dessa parametrar 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden?

Nej, men polisen kan utesluta det tämligen enkelt med en mätning på plats i lägenheten eftersom gränsvärdena är kända av operatören.

Vidare; i tabellen på VBs telefons basstationsuppkopplingar(FUP s871) står händelserna i kronologisk ordning.

Position 31, 2013-05-04 19:31 SMS från MB till VB.
Position 32, 2013-05-04 20:38 Uppkoppling mot 3G.

och i FUP s874 står det att:

20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen

Anledningen till varför uppkopplingen mot 2G inte står i listan på s871, är att 2G tillhör en annan mast(jag är 99,9% säker). Frågan blir ju då vilken 2G mast? Är det Sävast M1("Sävastklinten"), Sävast KC1, Hednoret M1 eller BD1 Strandgatan?

Jag har tidigare presenterat en karta med mätningar i området, gjorda med en likadan telefon som VB hade(LG E-610) och endast på ett ställe kopplar telefonen om till 2G.

http://goo.gl/maps/X4B1t (Området med röda pluppar)

Med hjälp av dessa uppgifter kan man sluta sig en uppfattning om vart VBs telefon geografiskt befann sig mellan 20.32 och 20.38

Denna sträcka överensstämmer ganska bra rask promenad kontra tiden på 6 minuter, färdas med bil kanske 30 sekunder. Kan man anta att VB levde vid denna tid och att hon promenerade mot sävast?
Citera
2013-10-25, 16:54
Medlem
Eftersom FPU är bakgrunden till att åk faktiskt valt att gå vidare till åtal, bidrar vi inte så mycket härifrån om vi bara läser högt ur FPU och bedyrar att vi litar blint på det som står (och INTE står) där, eller hävdar auktoritetsargument som hur himla "tung" åklagaren är och hur "muppiga" alla som säger emot är (adress: Mrs Magoo).

Det viktigaste bidragen FB kan komma med, är ju just att peka på svagheter, alternativa förklaringar/GM och - det absolut viktigaste - NY INFORMATION (som detta kring mobilmasterna, om det stämmer). Heder därför åt er som drar i dessa trådar, vare sig ni tror på en alt GM eller ej. Ni gör ändå nytta.

Med detta sagt: Jag tycker - trots allt som framkommit kring MB - att det är svårt att komma upp till rimligt tvivel inför KJ som GM. De alternativa förklaringarna blir bara för orimligt komplicerade.

Ändå är det konstigt att åk inte inväntat mer teknisk bevisning. En hypotes: kanske man hoppas att en fällande dom - om så bara i griftefridsdelen - ska leda till en stor RPU? Om man tror att nyckeln till att nysta upp helheten ligger i att komma under skinnet på KJ?
Citera
2013-10-25, 16:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bra utrett och pedagogiskt förklarat.

Från sydligaste röda nålen är det 32 minuters promenad till MB. http://goo.gl/maps/rahPW
Sista meddelandet från MB kan ha varit, "Hemma kl 21, kom då." 20.38 + 32 minuter = 21:10. Inte alls orimligt att VB gick där, och inte hade anledning att messa mer den kvällen.

Gångvägen från KJ:s bostad är 56 min. Hon bör ha gått ca 20:15, vilket innebär att KJ tog fel på en timme. Hon gick under Family Guy, inte efter som KJ mindes.

Tillägg: Notera att VB avböjde skjuts enligt KJ. Det kan ha berott på att hon hade andra planer än att gå hem.

Du får gärna köra dina teorier Q. Men i ärlighetens namn - sluta påstå att de skulle vara objektiva. Som nån påpekade häromdan så går de sen ett antal dagar ut på en enda sak: Bortförklara ALLT ALLT ALLT som talar mot KJ och hitta på förklaringar till precis allting oavsett hur långsökta de är. KJ har sagt klockan 21 från det första förhöret till det sista såvitt jag vet.

FUP sid 1524 (förhör den 8 maj, endast 4 dagar efter försvinnandet)

Citat:
Då Familyguy var slut, ungefär vid 21:00, så skulle Vatchareeya åka hem. Kristoffer hade
dock druckit en "kvällsöl" så han kunde ej skjutsa Vatchareeya.
Vatchareeya kramade då Kristoffer, sa hej då och lämnade bostaden.

FUP sid 1530: (förhör den 12 maj, en dryg vecka efter försvinnandet)

Citat:
När de kom hem till Kristoffer satte sig Vatchareeya i soffan och började plugga, hon
pluggade matte och fysik. Kristoffer satte sig i soffan och såg TV, han såg först Vampire
Diary, därefter Simpson och sen Family Guy. Under tiden Vatchareeya pluggade och
Kristoffer såg TV så pratade de med varandra, de pratade om småsaker, mest var det om
matte och hur svår Kristoffer tycker att Vatchareeyas matte verkar vara. Kristoffer uppgav att
han drack en starköl under tiden Vatchareeya var hos honom.

FUP sid 1554 (första förhöret efter gripandet, den 23 maj)

Citat:
H: Det var ju Family Guy och så gick hon och sen så var det den här lördagsfilmen som jag
inte direkt vad den heter eftersom att det…jag har dåligt minne på det, på vissa saker, typ
filmnamn och…

Tydligt så det förslår inte sant: "Sen så var det den här lördagsfilmen". Kan inte ens se något tvivel här kring att hon kan ha gått (om det nu varit sant att hon gått) efter första Family Guy-avsnittet som var slut kl 20.30.

Säg mig ärligt: Tror du att om advokaten försöker sig den här "fel på tiden - hon gick en timme tidigare och blev mördad av sin karatetränare"-teorin att rätten då kommer fästa minsta lilla trovärdighet vid den. Vad tror du en ev. pejling utanför lägenheten kommer att ses som av rätten: Ett "alibi" för KJ eller ett bevis på en synnerligen graverande lögn?
Citera
2013-10-25, 16:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I mina ögon är de mångfaldiga försök som gjorts i tråden att beskriva KJ som nån slags hjälplöst mähä ur stånd till någonting till största delen ounderbyggt dravel som verkar drivas av en enda sak: Man har förälskat sig i den spännande "karatetränarhypotesen"
"Karatetränarhypotesen" är attraktiv dels för att den är motivdriven, och alla som har läst en deckare vet hur oerhört väsentligt motivet är för att ett brott ska bli löst. (Precis som alla som har läst en deckare vet hur oerhört vanligt det är att mördare har medhjälpare...) Dels är den attraktiv därför att den har ett högre human interest. Det är roligare att skvallra om en bufflig kratetränare som sätter på sina karateelever till höger och vänster, och hans till följd därav svartsjuka fru, än att skvallra om en socialt handikappad kille som mest bara bryr sig om airsoftspelande.

MB är viktig i utredningen eftersom han utgör det där som i allmänhet inte finns - någon som skulle kunna utgöra den alternative gärningsmannen som inte är utesluten. Om inte åklagaren övertygar rätten om att MB är utesluten, kommer KJ att frias. Men de personer som på fullt allvar hävdar att minst lika mycket, på vår nuvarande kunskapsnivå, tyder på MB:s skuld som KJ:s, förstår jag bara inte hur de tänker.

Man ska också ha klart för sig att utesluten inte betyder skulle inte ens teoretiskt sett kunna vara. I fallet med morden och mordbranden i Flakeböle vad det ju användare i tråden som ansåg att det fanns en annan tänkbar gärningsman som inte var utesluten, eftersom han hade haft en tvist med det döade paret, och polisen föreföll ha köpt hans uppgift att han var i Stockholmstrakten där han var bosatt utan att kolla upp detta i detalj. Alldeles uppenbarligen tyckte Kalmar tingsrätt inte att detta var lika kritiskt som dessa användare i tråden tyckte.
Citera
2013-10-25, 16:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Intressant. Menar du att polisen kan ha missat detta alltså? Annars borde det ju ha redogjorts för i FUP, d v s vilken mast som telefonen kopplade upp sig mot.

Klart man inte har missat det. Telefoner kan ligga helt still och byta från 3G till 2G beroende på vad telefonen är inställd på.- Exempelvis enbart 3G eller liknande så görs ingen sökning för 2G.
Är det automatiskt så söker den efter tillgängligt nät. Det är inget som man gör någon större affär av, och nej rikskrim lär inte missa såna banala saker.,

Hennes telefon lär inte ha rört på sig efter hon slutat svara på sms. Eller inte använts mer, sen har någon antingen slitit ut kortet eller slagit sönder mobilen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-25 kl. 17:06.
Citera
2013-10-25, 17:04
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Imponerande faktainhämtning.

Detta styrker väl egentligen det polisen sa tidigare, att sista uppkopplingen av hennes mobil var mot Sävastklinten.

Det är även den uppgiften från media som KJ använder när polisen frågar varför han letade åt Sävasthållet. Antagligen är det åt det hållet han för bort VB.
Citera
2013-10-25, 17:05
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Givetvis har det relevans, det är hennes sista kända kommunikation via mobilen denna kväll då hon försvinner, det kan styrka indiciekedjan för åklagaren men det kan också vara info om framtida möte etc som då skulle mottagas av försvaret med öppen hand.

Enligt din åsikt ja, men inte åklagarens vilken då bestämmer vad som är relevant för utredningen och inte. Det kan vara så att KJs advokat kan åberopa vissa omständigheter och begära bevis/utredning om det är oklarheter. Men det tror jag är att ödsla tid och energi samt skattepengar.
Citera
2013-10-25, 17:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du får gärna köra dina teorier Q. Men i ärlighetens namn - sluta påstå att de skulle vara objektiva. Som nån påpekade häromdan så går de sen ett antal dagar ut på en enda sak: Bortförklara ALLT ALLT ALLT som talar mot KJ och hitta på förklaringar till precis allting oavsett hur långsökta de är. KJ har sagt klockan 21 från det första förhöret till det sista såvitt jag vet.
När påstod jag att mina teorier är objektiva? Jag har skrivit detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag testar alternativ till åklagarens teori utan att ta ställning, precis som i marinatråden.
Citera
2013-10-25, 17:06
Medlem
zero73s avatar
Fast en sak stämmer inte med resonemanget att hon gick mot Sävast.

Telefonen kopplade ju upp sig mot Atilleribat_A8 / "Åbergsmasten" igen.
Citera
2013-10-25, 17:09
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man har bara angett i vilken mastordning som MB rört sig (det är f.ö. inte samma mast).

Tyckte iaf att området var intressant, då båda är i närheten av varandra där den dagen.
Citera
2013-10-25, 17:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja eller att han var/är jäkligt rädd för MB. Det kanske kunde leda till att hans närmaste hade fått lida. Var det inte MBs son och även MB själv som sagt den som jäklas med familjen ligger risigt till och heder åt familjen osv.
Ja, den förklaringen ligger väldigt nära till hands.
Citera
2013-10-25, 17:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fast en sak stämmer inte med resonemanget att hon gick mot Sävast.

Telefonen kopplade ju upp sig mot Atilleribat_A8 / "Åbergsmasten" igen.
På vilken sida hittade du den meningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in