2013-10-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
Exakt, var lite det jag försökte få fram. Denna säsong är mycket svårbedömd publikmässigt. Det positiva är ju att alla 08-lagen gått framåt publikt, och det är ju alltid kul.

Det var inte länge sen AIK snittade över 20 000 två säsonger i rad (06-07) med en lägsta publiksiffra på över 14 000 - med det i bakhuvudet är jag faktiskt mycket missnöjd med årets säsong publikmässigt. Men ja, det har ju gått framåt jämfört med de senaste 3-4 åren i varje fall.
2013-10-25, 11:20
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleierz
Är medveten om det. Dock så är vår premiär på ca 10000 inte inräknad i det snittet men whatever, det spelar ingen roll.
Poängen är att vanliga serielunks matcher, som kommer bli det normala har redan börjat visa sina tendenser i antal besökare. AIK är väl det enda lag som har haft under 10000 på sin nya arena tex.
Ser man bara till matcherna på de nya arenorna så ligger DIFs snitt på ca 16 695~ Bajen 15 710~ och AIK 18.8k~ (DIF och Bajens siffror enligt Julinho uträkning tidigare i tråden)

Visst ser man lite skillnad men knappast så stor du vill få det att vara. Samtidigt har ni haft framgång vilket inte kan sägas om DIF eller Bajen.
~24884 i snittt på de första 7 matcherna på NA. Nu är jag inte mycket för dessa kukmäterier, men vill man jämföra så kan man väl åtminstone jämföra äpplen med päron och inte äpplen med vattenmelon. Har inte ni haft framgång på SA?

I övrigt tycker jag att det bara är bra att våra Stockholmsklubbar försöker locka så många som möjligt till matcherna, det finns ett oerhört sparkapital. Men för det behöver man inte sälja sig som en desperat hora. Gratisbiljetter till alla nyinflyttade, gratis till alla norrmän, gå 2 för 1 med groupon, gratisbiljetter utanför stadium(?). Har jag missat något? Att Bajen försöker locka publik efter alla negativa skriverier och med sin bonusmatch kan jag förstå. Men Dif alltså, lustigt nog samma bonde till marknadsansvarig som gnällde på att vi sålde biljetter till Media Markt.

Edit: Missade att det var en gammal uträkning, i så fall är det ~25535 på de första 6 matcherna på NA.
Senast redigerad av Omar Santana 2013-10-25 kl. 11:29.
2013-10-25, 11:56
Medlem
Bleierzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
~24884 i snittt på de första 7 matcherna på NA. Nu är jag inte mycket för dessa kukmäterier, men vill man jämföra så kan man väl åtminstone jämföra äpplen med päron och inte äpplen med vattenmelon. Har inte ni haft framgång på SA?

I övrigt tycker jag att det bara är bra att våra Stockholmsklubbar försöker locka så många som möjligt till matcherna, det finns ett oerhört sparkapital. Men för det behöver man inte sälja sig som en desperat hora. Gratisbiljetter till alla nyinflyttade, gratis till alla norrmän, gå 2 för 1 med groupon, gratisbiljetter utanför stadium(?). Har jag missat något? Att Bajen försöker locka publik efter alla negativa skriverier och med sin bonusmatch kan jag förstå. Men Dif alltså, lustigt nog samma bonde till marknadsansvarig som gnällde på att vi sålde biljetter till Media Markt.

Edit: Missade att det var en gammal uträkning, i så fall är det ~25535 på de första 6 matcherna på NA.

Jag tror inte du förstår poängen. Sett till vanliga "lunkmatcher", mot lag som Häcken, Gefle, Åtvidaberg skiljer sig inte snittet särskilt mycket. Vi kan väl vara överens att detta år är svårt att jämföra eftersom förutsättningarna skiljer sig så mycket denna säsong. Era siffror de första 6 matcherna var extraordinära och förmodligen inget vi får se nästa säsong eller hur?

Tycker det är mer intressant att kolla snittet de senaste 6 matcherna då saker och ting har varit mer under "normala" omständigheter.
2013-10-25, 12:03
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Jag tror inte du förstår poängen. Sett till vanliga "lunkmatcher", mot lag som Häcken, Gefle, Åtvidaberg skiljer sig inte snittet särskilt mycket. Vi kan väl vara överens att detta år är svårt att jämföra eftersom förutsättningarna skiljer sig så mycket denna säsong. Era siffror de första 6 matcherna var extraordinära och förmodligen inget vi får se nästa säsong eller hur?

Tycker det är mer intressant att kolla snittet de senaste 6 matcherna då saker och ting har varit mer under "normala" omständigheter.
Nja, vi har definitivt haft mer publik än Malmö (19 640), Halmstad (16 711) och Mjällby (13 870) genom åren. Men jag håller helt med om att förutsättningarna är extraordinära, med det finns oerhört mycket som talar emot oss också.

Problemet är väl att saker och ting inte har varit under normala omständigheter, förutom kanske sportsligt då.

Och nu väljer BP att stänga taket på lördag för att man vill ha en temperaturhöjning på hela 6 grader. Ge mig min fotboll tillbaka.
2013-10-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
För att det ska bli fullständigt rättvist måste man vänta tills man byggt klart parkeringar, kommunikationerna blivit förbättrade mm. Att AIK spelar på en arena som är alldeles förstor sänker nog snittet en del. Dif och hif får oftast känslan av att det inte är öde varje match.
Menar du att en del gnagare stannar hemma för att Friends har såpass enorm kapacitet?

Jag kan intyga att vi föraktar Rymdskeppet precis lika mycket som ni föraktar Friends och vi saknar Söderstadion lika mycket som ni saknar Råsunda.
Är ju bara gårdarna som är någorlunda nöjda med arenasituationen i Stockholm just nu.

Jag har verkligen tappat all lust för att gå på fotboll sen vi lämnade Söderstadion. Förutom bortamatcherna då.
2013-10-25, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
Premisserna vi har haft? En premiär på stadion och en sista match på stadion som bara tar knappa 14.000? Det är knappast något som kommer påverka vårat snitt i stor utsträckning detta året.

Tycker att det är lustigt att ni varje gång skyller publiksiffrorna på att er arena var för liten. I ärlighetens namn, hur ofta fyllde ni den? Är det inte det det första man bör göra innan man påstår att man är för stor för sin arena?

Jag skulle egentligen kunna visa er publiksiffror från tidigare år, men jag kan lika gärna visa era publiksiffror på Stadion från i år.

Ni hävdar att hemmapremiären och sista matchen på stadion inte hjälpte ert snitt? Ni hade 10 087 på hemmapremiären och 14 276 sista matchen på stadion vilket ger ett snitt på 12 182 personer dessa två matcher. Utan dom matcher hade ni ett snitt på 7180 på stadion, så sluta hävda att premiären och avslutningen inte gav er en boost.
2013-10-25, 13:19
Medlem
Bleierzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nv-natverket
Tycker att det är lustigt att ni varje gång skyller publiksiffrorna på att er arena var för liten. I ärlighetens namn, hur ofta fyllde ni den? Är det inte det det första man bör göra innan man påstår att man är för stor för sin arena?

Jag skulle egentligen kunna visa er publiksiffror från tidigare år, men jag kan lika gärna visa era publiksiffror på Stadion från i år.

Ni hävdar att hemmapremiären och sista matchen på stadion inte hjälpte ert snitt? Ni hade 10 087 på hemmapremiären och 14 276 sista matchen på stadion vilket ger ett snitt på 12 182 personer dessa två matcher. Utan dom matcher hade ni ett snitt på 7180 på stadion, så sluta hävda att premiären och avslutningen inte gav er en boost.

Vem har påstått att vi var för stora för Stadion?

Vad man kan konstatera är att Stadion tyvärr har hämmat vår publikutveckling, vilket blivit tydligt med flytten. Men ingen djurgårdare skulle påstå att vi är för stora för Stadion med tanke på de publiksnitt vi hade där de senaste åren, sportslig kräftgång till trots.
2013-10-25, 13:22
Bannlyst
Citat:
Vem har påstått att vi var för stora för Stadion?

Vad man kan konstatera är att Stadion tyvärr har hämmat vår publikutveckling, vilket blivit tydligt med flytten. Men ingen djurgårdare skulle påstå att vi är för stora för Stadion med tanke på de publiksnitt vi hade där de senaste åren, sportslig kräftgång till trots.

Citerade Amex88 eftersom att han skrev "stadion som bara tar knappa 14.000" senast, men detta är ett argument man hör av många.

Hur kan man påstå att en stadio "bara" tar någonting, när man snittar hälften av maxkapaciteten?

Och grundpåståendet var ju att dif haft en ännu ovanligare säsong om man vill jämföra publiksnittet eftersom att det inte bara är en ny arena, utan man hade även en extra premiärmatch samt en avslutningsmatch på stadion. Då hävdade djurgårdare att det minsann knappt spelade roll då stadion bara tog 14 000 åskådare. Dock ser man ju på statistiken att premiärmatchen och avslutningsmatchen givetvis påverkade snittet - vilket ju även var grundpåståendet som vissa djurgårdare motsatte sig.
2013-10-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Menar du att en del gnagare stannar hemma för att Friends har såpass enorm kapacitet?

Nästan. Man säger ju att folk drar folk, och jag tror även att en fylld arena drar folk. En ödslig arena innebär inte att folk stannar hemma, men gör det svårare att få den där upplevelsen av fullsatt arena som gör så att man vill återvända. 20 000 på Råsunda såg ändå ganska fullt ut med tanke på att fonderna och bortaklacken i regel var tomma vilket gjorde så att övriga sektioner var välfyllda. 20 000 på Friends ser dock väldigt lite ut.
2013-10-25, 14:30
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Nej, vi subventionerar inte varenda match men förstår att du gärna vill tro det och att bjuda norrmännen. Låter på dig som att vi gör det för att öka vår publiksiffra med flera tusen när sanningen ligger i att vi hoppades på 200-300 norrmän.

Nej, naturligtvis inte. Jag skrev väl en del i affekt. AIK är ju i blickfånget för publiksnacket i och med vissa publiksiffror som har varit dåliga, men det tåls då att påpekas att hypen och nyhetens behag har lagt sig och inga gratisbiljetter delas ut. Nästa säsong, då kan vi mäta publiksiffror på riktigt. Då börjjar alla tre lag med samma förutsättningar från omgång 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
Nu vet jag inte var du rör dig i stan men att du "tiotal" gånger blivit erbjuden biljett på stan tvivlar jag starkt på. DIF har haft en "biljetter på stan-kampanj" typ någonsin och det var efter päronet i våras, när man ville visa sin goda vilja. Tyvärr med uruselt resultat . Annars hade jag tyckt de vart helt fantastiskt om DIF hade synts "tiotal" gånger på stan bara de "senaste åren". Då finns man i folks medvetande.

Överhuvudtaget borde vi sluta håna varandra för "gratisbiljetter", "rabatt-kampanjer" mm. Det ger inte så mycket extra i publiksiffra på matcherna. Förhoppningsvis lyckas man locka några som kommer tillbaka. Det är det som är värdet i att kampanja plåtar.

Jag bor och jobbar på Östermalm, så visst är det så att jag har större chans att stöta på möjligheten att haffa en gratisbiljett än om jag hade bott i Solna. Men ja, jag kan med handen på hjärtat säga att jag har vid ett tiotal tillfällen blivit erbjuden biljetter gratis i köpcentrum, tunnelbana, på gatan och vid något tillfälle på min arbetsplats.

Jag håller absolut med dig. Kampanjas bör det, och det är bra. Är man riktigt kreativ så kan man ju faktiskt, som du säger, locka nya människor till matcherna. Jag har generellt ingenting emot att AIK skulle dela ut tusentals biljetter till kids. Kan dessa platser inte fyllas, så varför inte? Dock skulle jag därefter inte slå mig för bröstet och hylla våra publiksiffror. Om AIK öppnade upp Friends gratis för alla, hela säsongen, och får ett snitt på 50 000, så är det ju inget att hurra över. Nu är det ju ingen möjlighet rent ekonomiskt ändå, men du förstår principen.

Kampanjer är bra för att attrahera publik, men samtidigt kan det ju, om det appliceras allt för ofta, bli ett slag i ansiktet för folk som betalar för varje match eller har säsongskort. Varför ska man kirra plåt, om man med lite jobb kan fixa gratisbiljetter till majoriteten av matcherna? Jag personligen köper säsongskort dels för att se AIK, men givetvis också för att stötta föreningen ekonomiskt, men jag kan tänka mig att kids som betalar 100-150 kronor för en klackbiljett (vilket torde vara 10-15 procent av deras månadsinkomst i form av studiebidrag), så kan det ju vara ett incitament till att inte köpa biljett/årskort och istället försöka fiska gratisbiljetter.
2013-10-25, 14:50
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Jag bor och jobbar på Östermalm, så visst är det så att jag har större chans att stöta på möjligheten att haffa en gratisbiljett än om jag hade bott i Solna. Men ja, jag kan med handen på hjärtat säga att jag har vid ett tiotal tillfällen blivit erbjuden biljetter gratis i köpcentrum, tunnelbana, på gatan och vid något tillfälle på min arbetsplats.

Jag har faktiskt inte hört att vi gett ut gratisbiljetter mer än då vi prackade på easydan buntvis med biljetter? Och att säga att man kan fåp en biljett på sin arbetsplats brukar betyda att företaget har sponsring till laget och det kan vara därför man får dessa? Så gör mitt företag ibland och vi har biljetter till landskamper och sån skit som jag sällan nyttjar.
2013-10-25, 14:51
Bannlyst
Bara en liten korrigering från inlägget ovan; våra klackpriser är på 170 kr om man köper dagarna innan match. Under matchdag kostar en biljett 190 kr.

Hörnsektionen "Norra ungdom" däremot kostar runt 120 tror jag, men vågar påstå att dom flesta kids väljer vanliga Norra före NU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in