2013-10-25, 10:15
Medlem
Bleierzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikarosent
Hur många erbjudanden har dif inför denna match egentligen? 40kronors-biljetter, gå 2 för priset av 1, bjuder in norrmän m.m m.m.

Jättebra eller? Utöver de ca 10k säsongsbiljetterna så har vi fortfarande 18k lösplåtar att kränga iväg.
Att man tar till olika erbjudanden är väl en självklarhet och knappast nått unikt för DIF. Hammarby bjöd in 12000 skolelever gratis till sin senaste match som ett annat exempel att hjälpa till att fylla arenan lite mer.

DIFs marknadsavdelning jobbar aktivt för att öka publiksnittet vilket är jättebra då man inte hade den möjligheten på samma sätt på Stadion. AIK hade den exklusiviteten vilket också har märkts på publiksnittet de senaste 10-15 åren. Fanns ju en anledning att man sa "gå på Donken i Solna - få två plåtar till AIK - xxx"

Visst att det fortfarande är lite "arena-hype" men när samtliga Stockholms-klubbar har samma förutsättningar ser man att det inte skiljer sig särskilt mycket i publiksnitten mellan klubbarna som man kanske skulle kunna tro iom de olika förutsättningar föreningarna har haft.

Med lite sportslig framgång är det ingen omöjlighet att någon av DIF eller Bajen kan gå om AIK i publiksiffror, vilket har varit en omöjlighet tidigare år.
2013-10-25, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleierz

Visst att det fortfarande är lite "arena-hype" men när samtliga Stockholms-klubbar har samma förutsättningar ser man att det inte skiljer sig särskilt mycket i publiksnitten mellan klubbarna som man kanske skulle kunna tro iom de olika förutsättningar föreningarna har haft.

Haha va?

Ni och Bajen har haft två premiärer inkl. en sista match på Stadion respektive Söderstadion i år till skillnad från AIK som "endast" haft en premiär. Här kommer publiksnittet för säsongen hittills:

AIK:18 816
Hammarby: 12 402
Djurgården: 12 303

53% mer publik skiljer sig inte särskilt mycket? Och då på premisserna ni haft denna säsong?
2013-10-25, 10:30
Medlem
Ridgebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det är väl ändå en diametral skillnad på det hela. Media Markt köpte ett par tusen biljetter, vartefter de delades ut i samband med att någon köpte en produkt av dem. AIK erhöll för dessa biljetter fortfarande full ersättning, och kan väl sällom neka ett företag att köpa biljetter när de erbjuder full ekonomisk ersättning?

Dif delar ut gratisbiljetter, subventionerar varenda match(?) och bjuder alla norrmän på biljett. Ja, jag köper att Dif vill ha mycket publik, men kom för fan inte och gnäll på AIKs publiksiffror när ni ligger på snarlika siffror, medan ni subventionerar allting, och delar ut gratisbiljetter som om det voro reklamblad.

(Nu vet jag inte om du har klagat på publiksiffror, men det tycks vara den gängse uppfattningen på forat.)

Och ja, jag har själv säkert ett tiotal gånger de senaste åren blivit erbjuden biljetter av Dif på stan.

Nej, vi subventionerar inte varenda match men förstår att du gärna vill tro det och att bjuda norrmännen. Låter på dig som att vi gör det för att öka vår publiksiffra med flera tusen när sanningen ligger i att vi hoppades på 200-300 norrmän.
2013-10-25, 10:33
Medlem
3ndymions avatar
Nu när vi ändå var inne på gamla minnen, ifk göteborg - Malmö FF 2004.

http://youtu.be/RiZGcv_DJ5Y

Dom buropen mot ijeh alltså haha..
Senast redigerad av 3ndymion 2013-10-25 kl. 10:38.
2013-10-25, 10:45
Medlem
Bleierzs avatar
Citat:
Haha va?

Ni och Bajen har haft två premiärer inkl. en sista match på Stadion respektive Söderstadion i år till skillnad från AIK som "endast" haft en premiär. Här kommer publiksnittet för säsongen hittills:

53% mer publik skiljer sig inte särskilt mycket? Och då på premisserna ni haft denna säsong?

Är medveten om det. Dock så är vår premiär på ca 10000 inte inräknad i det snittet men whatever, det spelar ingen roll.
Poängen är att vanliga serielunks matcher, som kommer bli det normala har redan börjat visa sina tendenser i antal besökare. AIK är väl det enda lag som har haft under 10000 på sin nya arena tex.
Ser man bara till matcherna på de nya arenorna så ligger DIFs snitt på ca 16 695~ Bajen 15 710~ och AIK 18.8k~ (DIF och Bajens siffror enligt Julinho uträkning tidigare i tråden)

Visst ser man lite skillnad men knappast så stor du vill få det att vara. Samtidigt har ni haft framgång vilket inte kan sägas om DIF eller Bajen.
2013-10-25, 10:45
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Haha va?

Premisserna vi har haft? En premiär på stadion och en sista match på stadion som bara tar knappa 14.000? Det är knappast något som kommer påverka vårat snitt i stor utsträckning detta året.
2013-10-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det är väl ändå en diametral skillnad på det hela. Media Markt köpte ett par tusen biljetter, vartefter de delades ut i samband med att någon köpte en produkt av dem. AIK erhöll för dessa biljetter fortfarande full ersättning, och kan väl sällom neka ett företag att köpa biljetter när de erbjuder full ekonomisk ersättning?

Dif delar ut gratisbiljetter, subventionerar varenda match(?) och bjuder alla norrmän på biljett. Ja, jag köper att Dif vill ha mycket publik, men kom för fan inte och gnäll på AIKs publiksiffror när ni ligger på snarlika siffror, medan ni subventionerar allting, och delar ut gratisbiljetter som om det voro reklamblad.

(Nu vet jag inte om du har klagat på publiksiffror, men det tycks vara den gängse uppfattningen på forat.)

Och ja, jag har själv säkert ett tiotal gånger de senaste åren blivit erbjuden biljetter av Dif på stan.

Tråkigt att det inte ens tog en vecka innan de blev en sanning att DIF "subventionerar allting" för att DNA sponsrat två bortaresor de två senaste åren och JK använder sina intäkter på ett smart sätt.

Nu har jag inte koll på hur de här 2 för 1-erbjudandena säljer men tydligen har "gratisbiljetterna" till ungdomslag (de är inte gratis men rabatterade) sålt lite sämre än väntat och Norge-erbjudandet var ju givetvis en PR-grej. I tisdags hade 50 norrmänn nappat på det erbjudandet. Tvivlar på att det blir så mycket mer än högst 200 gratis-norrmän.

Nu vet jag inte var du rör dig i stan men att du "tiotal" gånger blivit erbjuden biljett på stan tvivlar jag starkt på. DIF har haft en "biljetter på stan-kampanj" typ någonsin och det var efter päronet i våras, när man ville visa sin goda vilja. Tyvärr med uruselt resultat . Annars hade jag tyckt de vart helt fantastiskt om DIF hade synts "tiotal" gånger på stan bara de "senaste åren". Då finns man i folks medvetande.

Överhuvudtaget borde vi sluta håna varandra för "gratisbiljetter", "rabatt-kampanjer" mm. Det ger inte så mycket extra i publiksiffra på matcherna. Förhoppningsvis lyckas man locka några som kommer tillbaka. Det är det som är värdet i att kampanja plåtar.
Senast redigerad av Cratzie 2013-10-25 kl. 10:48.
2013-10-25, 10:47
Medlem
sodamans avatar
Citat:
Haha va?

Då har också Vi och Bajen lirat halva säsongen på arenor som inte alls lockar marginalare och hobbysupportrar på det sättet Friends och Stockholmsarenan faktiskt gör. Nu under hösten har alla tre lagen legat hyfsat lika i serielunksmatcherna. Det är det man får gå på. Nästa säsong kommer det troligen vara väldigt jämnt.

Ni är inte störst, bäst och vackrast. Ni har bara haft bättre förutsättningar än DIF och Bajen i cirka 75 år.
2013-10-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
Då har också Vi och Bajen lirat halva säsongen på arenor som inte alls lockar marginalare och hobbysupportrar på det sättet Friends och Stockholmsarenan faktiskt gör. Nu under hösten har alla tre lagen legat hyfsat lika i serielunksmatcherna. Det är det man får gå på. Nästa säsong kommer det troligen vara väldigt jämnt.

Ni är inte störst, bäst och vackrast. Ni har bara haft bättre förutsättningar än DIF och Bajen i cirka 75 år.

Fast man kan ju invända att er höst har påverkats av nyhetens behag precis som vår vår påverkades av nyhetens behag (nästan 20 k mot Halmstad t.ex.). I mitt tycke kan man inte göra en rättvis jämförelse förrän nästa säsong, helt enkelt.
2013-10-25, 10:55
Medlem
sodamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Fast man kan ju invända att er höst har påverkats av nyhetens behag precis som vår vår påverkades av nyhetens behag (nästan 20 k mot Halmstad t.ex.). I mitt tycke kan man inte göra en rättvis jämförelse förrän nästa säsong, helt enkelt.
Exakt, var lite det jag försökte få fram. Denna säsong är mycket svårbedömd publikmässigt. Det positiva är ju att alla 08-lagen gått framåt publikt, och det är ju alltid kul.
2013-10-25, 10:58
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
Exakt, var lite det jag försökte få fram. Denna säsong är mycket svårbedömd publikmässigt. Det positiva är ju att alla 08-lagen gått framåt publikt, och det är ju alltid kul.
Det vore konstigt om vi inte gjorde det.
2013-10-25, 11:06
Medlem
SvenErlandssons avatar
För att det ska bli fullständigt rättvist måste man vänta tills man byggt klart parkeringar, kommunikationerna blivit förbättrade mm. Att AIK spelar på en arena som är alldeles förstor sänker nog snittet en del. Dif och hif får oftast känslan av att det inte är öde varje match.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in