2013-10-25, 10:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förmodligen ett av de mer korkade inläggen som jag noterat i den här tråden, och att den självutnämnda "moralkakan" Cinnabar - språkröret som gör sig till tolk för resten av nationen, är postaren av detsamma förvånar ingen. Vad hindrar att den läskunniga delen av det kaffesörplande folket besitter tillräcklig förmåga att tillgodogöra sig det inte alltför komplicerade materialet i förevarande FUP ? Dessutom, det finns ingen legitim anledning att befintligt bildmaterial visande kroppsdelarna när dessa påträffades, eller av obduktionsfotografier, undanhålles allmänheten och censureras, i detta skick är Vatchareeya Bangsuan död och smärtfri. För dem som upprörts av händelsen att den inledningsvis försvunna VB återfunnits mördad och styckad, har tycka-synd-om-syndromet, reaktionerna när styckmordet blev allmänt känt, både inträtt och blåst över. Återstår då den rättsmedicinska, kliniska delen framställd bland annat i bildmaterial av intresse, vilket varken borde göra betraktaren sömnlös eller väcka anstöt. Att VB:s anhöriga och vänner med fördel kan avstå från att ta del av bildmaterialet är begripligt med den känslomässiga bindning till offret dessa har. Övriga befinner sig inte i den belägenheten, och, antar jag, uppfattar censur som svårbegripligt förmynderi.

Du missade min poäng. Det är för enkelt att komma över material, och den ståndpunkten delas av andra i samhället. Exempelvis ålades ratsit att inte lägga ut inkomstuppgifter på nätet, nu får alla nyfikna lägga ned lite större ansträngningar för att söka skvaller. I andra länder är svensk skvallerhjälp (öppenheten) riktigt sjuk. Vi är inte världsbäst på allt. I hur många andra länder kan man få sin identitet kapad? Sug på den.

Jag förordar inte censur, utan att det får vara slut på knappklick som genväg för information som är känslig. Den debatten kommer att pågå vare sig du vill eller inte. Jag tror att exempelvis familjen Berg blivit skadad av det här, det kunde ha räckt med att frugan hävde ur sig på nätet, nu kan alla i Boden hur lätt som helst ta del av deras interna tragedier. Det är bara vb som är borta, men många oskyldiga får betala ett högt pris. Jag ifrågasätter om kaffesörplare vs. en familjs framtid i en liten stad har någon obalans. Jag anser det. Det är inte censur det handlar om, utan att väga för- och nackdelar med hur man publicerar och kan komma åt information. Samhället hinner inte med, ett tag gick det att få fram vilka som hade skuldsanering, genom att googla dem. Var det rätt? Icke. Det kan man inte längre, sedan människor larmade. Vi ska inte brännmärka folk i jakten på information, det sker nu, och framför allt på flashback. Så länge som vb var borta var det rätt av allmänheten att rota, sedan avtar behovet av att veta allt om människor som inte är berörda, mer än att de kände offret.
Citera
2013-10-25, 10:22
Medlem
Vilka mediciner stoppar dom i KJ för tillfället. Borde stå i FUP eftersom det kan påverka KJs svar under förhören. Biverkningarna är många.
Citera
2013-10-25, 10:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det finns väl inte svart på vitt att MB har hotat henne till livet, inte heller att AN har gjort det.

Samtidigt finns det ju saker som eventuellt förminskar det hotet, om det nu är uttalat vill säga. Han har ju hotat både Camilla och Alexander till livet och ingen av dessa är ju döda.

Intressant notering, så sant. Han borde kanske sagt "dra åt fanders", så hade han sluppit det här spåret. AN och MB är helt klart den aggressiva typen, men man kan också blir sådan av för stor press, för lite sömn eller andra problem. MBs prasslerier orsakade familjen en hel del stress...
Citera
2013-10-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Om överfallet kom bakifrån när hon hade ytterkläder på sig kunde det förklara varför sticken i ryggen inte var så djupa som de framifrån där en jacka på ett annat sätt kunde öppnas och vikas åt sidan för de avgörande dödande huggen.

Så han skulle smugit sig upp och "hackat" henne 9 ggr i ryggen utan att hon reagerade?

Ingen av skadorna i ryggen var tillräckligt allvarlig för att sätta henne helt ur spel.
Det borde med andra ord funnits nån form av avvärjningskador på armar/händer/annan kroppsdel.

Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Utifrån bevisningen och även förhören, KJs sök i ödehuset ensam med efterföljande rapport till polisen om att det var tomt gör att jag anser att det är klarlagt att KJ är GM.
Du missade att det är fler som påstår att huset varit tomt vid ungefär samma tidpunkt, skillnaden är visserligen att de sagt det i efterhand
Citat:
Det som däremot kan finnas utrymme för är ett det finns en (eller flera) ytterligare GM. Polisens förhör verkar dessutom ha fokuserat ganska mycket på att pressa KJ på vem som kan vara medhjälpare.
Jasså? jag tycker snarare de försökt klura ut vem han umgåtts med så att de kan förhöra dessa om hur han agerat under dessa dagar.

Har du någon kandidat på ev. medgärningsman?

Citat:
Om KJ hade en medhjälpare så bör det vara någon som han umgicks mycket med dagarna före och efter mordet(eftersom inga ledtrådar ges av telefon eller datatrafiken). Han spelade ju dataspel med en polare i prinsip hela veckan efter mordet.

Och dessa är såvitt jag vet både hörda och avförda..

Samtliga hade väl någon form av alibi för den aktuella kvällen/natten (med reservation för att hälften av dem verkar sakna tidsuppfattning)

Gissningsvis borde polisen kollat gjort "mast-tömmningar" på de personer han skickat SMS/ringt till.
De finns dock inte i FUP, och det kan bero på 2 saker
antingen gjordes det inte eller annars så gjorde de uppgifterna att personen helt kunde avföras = ingen anledning att ta upp den informationen i FUP
Citera
2013-10-25, 10:34
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Vilka mediciner stoppar dom i KJ för tillfället. Borde stå i FUP eftersom det kan påverka KJs svar under förhören. Biverkningarna är många.

KJ uppger själv att han får injektioner av LSS-teamet i FUP s. 1594. Men nu..tror det är sekretessbelagt och knappast har någon betydelse för oss.
Citera
2013-10-25, 10:36
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det som talar emot KJ förutom "bevisen" är att han i förhör uppträder "konstigt". Det beror självklart på hans sjukdom. Men det ligger även till last för honom när en person utan specialkänndeom om sjukdomen tar in honom till ett vanligt förhör.
De driver med honom som man kan göra med ett barn, visst det kanske ingår i förhörstekniken. Men är det en bra taktik när man vet att han är sjuk? Det går att få fram ganska många saker ur honom, som är ärliga från hans sida sett, men inte från en normal persons sida.
Exempelvis;
Han vill så klart hjälpa polisen med teorier om vad som kan ha hänt här;
KJ förklarar att hans tre "kompisar" kanske ligger bakom mordet för att sätta dit honom. Och att de planterat bevis.
Här ser man en tydlig sjukdomsbild, där han tänker mer som ett barn.
Det är mer naturligt att tänka att de ville åt VB och lägga skulden på vem som helst annan, men att KJ passade in där.
Han tänker fel, och det utnyttjar polisen till KJs nackdel.

Min fråga är om det ska gå till på detta sätt? Ska han kunna förhöras av en vanlig polis? (polisen kanske har aspberger utbildningen, men jag tvivlar på det)

Det är synd om Kj och man blir full i skratt på vissa svar. Helt ärligt tycker han att polisen ska kolla i tidigare förhör, eftersom han kan ju ha glömt något nu. De frågar ju om och om igen samma frågor. Detta blir KJ irriterad på såklart, han är ju sjuk, och det syns så klart i förhörsprotokollet.

Vissa svar har han fått från advokaten som preppat honom en del.

En sak han har svårt med är tider. I alla fall när det gäller banala saker som allt utom soft air gun. Allt som har med SAG att göra är högintressant och han lägger varenda detalj på minnet.
Men tider, möten, namn, personer o.s.v. är ointressant att komma ihåg.

SID; 1531;
Kristoffer tillfrågades om hur han fick veta att Vatchareeya försvunnit. Kristoffer uppgav
att det var hans bror, Johan Johansson, som visade bilden på Vactahreeya som fanns på
Missing Peoples facebooksida. Någon timme efter detta blev Kristoffer kontaktad av polisen.

RINGDE KJ TILL VB DÅ? ELLER SMSADE HAN NGT?
Svaret är nej.
Det här är avgörande för en normalt tänkande person. MEN kan ngn läkare uttala sig om aspbergerpersoner. Reagerar de såhär? Det var ingen ide att ringa, jag gick ju ut och letade istället...

Ligger en del i vad du säger. Om KJ fick höra att VB var borta, då var det ju ingen idé att ringa liksom. Konkret tänkande. Folk utan as hade prövat, är det inte så denna skillnad är mellan as och icke-as? Här brister polisen i kunnande och det gör att förhören kan slå väldigt fel, och att okunniga tar svar för "skyldig", när det faktiskt handlar om att en person med as reagerat helt "normalt" utifrån sin handikapprofil.

Ditt spår om osunda tankegångar är bra. Han hävdar i första hand att kompisarna är ute efter honom, inte VB. Utveckla gärna mer!

Hur ser du på tanken att brottet mer beror på sjukdom än handikappet, hur har det här samspelta? Vilken betydelse hade hans livssituation för brottet, eller blev han faktiskt sjuk och därför hoppade han av studierna? Eftersom han redan var lite "udda", kanske man inte såg så tydligt vad som var på gång?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-25 kl. 10:41.
Citera
2013-10-25, 10:41
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
KJ uppger själv att han får injektioner av LSS-teamet i FUP s. 1594. Men nu..tror det är sekretessbelagt och knappast har någon betydelse för oss.

"Injektioner" på s. 1594 är en omskrivning för att de hjälper honom att komma igång med städningen.

KJ tog inga mediciner längre. Det nämns att han fick Concerta under högstadietiden, strax efter han blev diagnostiserad, men han reagerade inte bra på dem, så de drogs in.
Citera
2013-10-25, 10:43
Medlem
Jag tror att KJ är skyldig men att bevisen inte kommer att räcka till en fällande dom därför att:
DNA testet på ena benet visar svagt på att det kan vara han, +1
om blodet i bagagelyckan är planterat då är förmodligen likdoften det också
hunden markerade bara i högra och vänstra hörnet
hunden kan inte avgöra vems likdoft det är och även om det är osannolikt, kan det komma från någon annan avlidens likdoft där man har tagit något från den döde och placerat i bagaget
blodet kan ha kommit dit på naturlig väg
bagaget var inte städat eller rengjord

Det enda jag ser är att man finner mer bevis eller att han erkänner och bevisar det för att få honom fälld.
Citera
2013-10-25, 10:46
Medlem
FUP-12s avatar
Har det framkommit ännu om försvaret har anmält vilka vittnen de ämnar kalla (som finns i FUP eller inte).

De vore intressant att se hur de kommer försöka belägga KJ:s oförmåga att begå brottet. Är det några slags "karaktärsvittnen" som har sett honom i vardagen eller är det utlåtanden/vittnesmål från sakkunniga tro?
Citera
2013-10-25, 10:50
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
"Injektioner" på s. 1594 är en omskrivning för att de hjälper honom att komma igång med städningen.

KJ tog inga mediciner längre. Det nämns att han fick Concerta under högstadietiden, strax efter han blev diagnostiserad, men han reagerade inte bra på dem, så de drogs in.

Det ordvalet av en FHL kan inte vara godkänt om det inte avses. Jag trodde direkt att FHL satt med fakta för hand.
Min tanke då jag läste det: Städar sköterskor med KJ? (dyrt)

En FHL ska välja "pusha", "draghjälp" m fl.
Citera
2013-10-25, 10:50
Medlem
highfives avatar
Det som är märkligt oavsett vem man tror är GM, är faktumet att på sid 942 i Fup har man analyserat MBs samtalskontakter med just VB. Inom perioden 130211-130508 har andel i procent av kontakterna till just VB utvärderats. Dessa har under perioden varierat mellan 0-95% av hans totala kontakter.

Den 3/5 har vi toppnoteringen. 95% av alla hans samtalskontakter var till just VB. Dagen innan hon mördades. Har vi fått svar i Fup från MB varför det var just så?

Sen kan man ju undra om detta bara är slump eller om det indirekt har något med mordet att göra?

Nästa grej är att det näst vanliga ordet han knappat in i telefonen i sina meddelanden efter ordet sex är dö/döda. s 951 Fup. Då kan man fråga sig i vilket sammanhang man skriver dö eller döda om man nu är restaurangägare och karatetränare. Exempel. "Du måste döda fisken först innan du serverar den till matgästerna"? "Filmen Karate Kid som jag såg i går var bra, men många blev döda"? "Kommer du till träningen i morgon så kommer vi att döda dig"? "Man sparkar inte på träningen för att döda"?

Det senaste kan väl ha viss relevans, men ordet dö/döda används för ofta för att inte ha någon annan innebörd än riktat mot hans jobb eller intresse. Min personliga åsikt. Orden dö/döda är cirka 27 gånger vanligare än ex ordet karate. Sen kan man fråga sig om man kan koppla ihop det i särklass vanligaste ordet han knappat in dvs sex, med det näst vanligaste orden dö/döda?

Oavsett vem eller vilka man tror har begått denna gärning så visst är detta lite konstigt? Studerar man dessa telefonlistor mer än vad jag gjort så går det nog att finna en hel del och kanske komma till bättre slutsatser än det jag redovisar.

Det är dessa fakta (listor) som får mig att tro att någon annan dödade VB, men att KJ har varit med i ett senare skede och hanterat kroppen i några eller något sammanhang. Eventuellt har han fått kroppen i "present" i ett lite senare skede. Kanske så sent som den 18-19/5. Kanske var han till Väderkvarnshöjden eller området intill på em den 20/5 och kollade om han kunde placera ut kroppen där, men ändrade sig och åkte till Mjösjöberget i stället. Den mobila spaningen polisen bedrivit på honom tror jag inte har varit omfattande, utan man har positionerat sig vid dessa spaningsinsatser till ex bostaden och föräldrahemmet.

Sen har denna kuf som knallar omkring med airsoftpuffra, skyddsväst och har LSS-assistans och tror att han är någon form av commander, själv inte riktigt klart för sig vad som hänt. Jag tror han var så pass berusad och/eller påverkad natten mellan 4-5/5 så han inte riktigt minns vad som hände. Han befinner sig i en mardröm och det enda han vet är varför det finns blod i hans bil, detta med tejpen, påsen, handsken och orsaken till att han placerade delarna vid och i det gula huset. Det är ju även kring denna bevisning han svävar mest på svaren i förhören. Det kan ju naturligtvis ha att göra med att bevisningen är besvärande eftersom han mördat, men det kan också ha att göra med att det är det enda som han faktiskt minns och känner till. Samtidigt vågar han inte berätta detta och i samråd med advokaten siktar de på att han ska gå fri och då har han fått rådet att neka till allt. Sen har inte KJ förmågan att se helheter som vi någorlunda friska. Troligtvis ser han tillvaron lite mer fragmentiserad än gemeneman.

Vad skulle du själv ha gjort om du fått din flickvän/pojkvän som present och du visste att du var huvudmisstänkt för att mördat han/hon? Försök sen i steg två föreställa dig att du har ADD, Asperger och vet om att du i övrigt är lite udda också och knappast någon skulle tro dig.

Förvånar mig inte ett dugg om det kan bli ett liknande förlopp i rättegången. Tror att han kommer erkänna detta med att han hanterat kroppen i slutskedet, men att den då var styckad när hann fann den. KJ blir dömd för brott mot griftefriden och vi kommer att ha en mördare som går lös.
Senast redigerad av highfive 2013-10-25 kl. 10:56.
Citera
2013-10-25, 10:52
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
.......
△ Finns kvitto från restaurangen?
△ Vet någon om KJ åt någon medicin för sin diagnos?

Ja kvitto finns i FUP
Nej KJ har slutat med medicin, i hans fall Concerta då KJ inte svarade bra på dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in