Citat:
Förmodligen ett av de mer korkade inläggen som jag noterat i den här tråden, och att den självutnämnda "moralkakan" Cinnabar - språkröret som gör sig till tolk för resten av nationen, är postaren av detsamma förvånar ingen. Vad hindrar att den läskunniga delen av det kaffesörplande folket besitter tillräcklig förmåga att tillgodogöra sig det inte alltför komplicerade materialet i förevarande FUP ? Dessutom, det finns ingen legitim anledning att befintligt bildmaterial visande kroppsdelarna när dessa påträffades, eller av obduktionsfotografier, undanhålles allmänheten och censureras, i detta skick är Vatchareeya Bangsuan död och smärtfri. För dem som upprörts av händelsen att den inledningsvis försvunna VB återfunnits mördad och styckad, har tycka-synd-om-syndromet, reaktionerna när styckmordet blev allmänt känt, både inträtt och blåst över. Återstår då den rättsmedicinska, kliniska delen framställd bland annat i bildmaterial av intresse, vilket varken borde göra betraktaren sömnlös eller väcka anstöt. Att VB:s anhöriga och vänner med fördel kan avstå från att ta del av bildmaterialet är begripligt med den känslomässiga bindning till offret dessa har. Övriga befinner sig inte i den belägenheten, och, antar jag, uppfattar censur som svårbegripligt förmynderi.
Du missade min poäng. Det är för enkelt att komma över material, och den ståndpunkten delas av andra i samhället. Exempelvis ålades ratsit att inte lägga ut inkomstuppgifter på nätet, nu får alla nyfikna lägga ned lite större ansträngningar för att söka skvaller. I andra länder är svensk skvallerhjälp (öppenheten) riktigt sjuk. Vi är inte världsbäst på allt. I hur många andra länder kan man få sin identitet kapad? Sug på den.
Jag förordar inte censur, utan att det får vara slut på knappklick som genväg för information som är känslig. Den debatten kommer att pågå vare sig du vill eller inte. Jag tror att exempelvis familjen Berg blivit skadad av det här, det kunde ha räckt med att frugan hävde ur sig på nätet, nu kan alla i Boden hur lätt som helst ta del av deras interna tragedier. Det är bara vb som är borta, men många oskyldiga får betala ett högt pris. Jag ifrågasätter om kaffesörplare vs. en familjs framtid i en liten stad har någon obalans. Jag anser det. Det är inte censur det handlar om, utan att väga för- och nackdelar med hur man publicerar och kan komma åt information. Samhället hinner inte med, ett tag gick det att få fram vilka som hade skuldsanering, genom att googla dem. Var det rätt? Icke. Det kan man inte längre, sedan människor larmade. Vi ska inte brännmärka folk i jakten på information, det sker nu, och framför allt på flashback. Så länge som vb var borta var det rätt av allmänheten att rota, sedan avtar behovet av att veta allt om människor som inte är berörda, mer än att de kände offret.