Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
För att han har valt ett enda folk som ska representera honom, på samma sätt som judarna utvaldes till Guds folk.
Kristna är utvalda av Gud:
Och varför skulle man inte kunna vara kristen på mer än ett sätt? Vad gör JV till den enda sanna kristenheten?
Citat:
Gud hade ingen organiserad grupp utvalda efter det stora avfallet på ungefär 100-talet,
Enligt dig ja. Intressant att du t o m kan tala för gud.
Citat:
Jehovas vittnen anser att Gud valde dom
Säger fortfarande inget om att gud inte skulle kunna välja mer än en.
Citat:
Det är inte arrogans, det är att man står upp för sin tro och sina åsikter. Även om man är säker på sin sak, även om man är starkt övertygad så som Jehovas vittnen är, så kan man vara ödmjuk nog och ändra uppfattning om man får bevisat att man har fel.
Om man vet att man kan ha fel och dessutom har haft det flera gånger om, borde man inte då sänka svansföringen? För mig är det här arrogans rakt av.
Citat:
Jehovas vittnen har många gånger ändrat uppfattningar om olika saker.
Trots att gud talar till dem?
Citat:
Om nu Jehovas vittnen är Guds utvalda eller inte får varje individ avgöra, jag själv vet vad jag är övertygad om.
Varför kan gud inte ha mer än en utvald?
Citat:
Nej jag säger inte så, jag säger att jag är övertygad om att Jehovas vittnen är Guds utvalda folk som förkunnar om Jehova, den sanne guden.
Och jag säger att bibeln förklarar tydligt att dom som förkastar Guds utsända, förkastar Gud.
Citat:
Nej det sade jag inte heller, du förvränger det jag säger.
Du sa det ju precis igen ovan! Är man inte JV så förkastar man gud!
Citat:
Det är vad bibeln säger, men det är ett bildspråk, det är inte bokstavligt så varje gång någon stänger dörren. Människor får många chanser,
Inte alla. Vissa får ingen under hela livet.
Citat:
men det är verkligheten enligt bibeln.
Enligt bibeln enligt dig.
Citat:
Dom onda kommer inte att få tillgång till den nya ordning med fred och säkerhet på jorden som Gud genom Jesus skapar.
På en fredlig jord kommer det att bara finnas fredliga människor, människor som förstör, dödar och krigar kommer att tas bort.
Varför gjorde inte gud så från början då? Krångla med massa krig och elände....