Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Jag trodde inte han talade till er?
Han talar inte till oss, men han styr sin organisation obemärkt. Vi får inga övernaturliga direkta tecken på att Gud talar till oss eller styr oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Ingen aning, det är du som säger att det är omöjligt. Ponera att jag skulle starta en ny JV men ändrar 1 % av innehållet. Är gud fortfarande på min sida då? 10 %? Var går gränsen?
Det är Gud som väljer vilken organisation som han vill stödja, om du startar en ny som ändrar 1% av innehållet, så är det upp till Gud att välja vilka han stödjer. Det har funnits flera utbrytargrupper från Jehovas vittnen, men det är uppenbart vilka Gud stödjer, eftersom dessa utbrytargrupper har antingen stagnerat eller splittrat i ytterligare splittringar för att till slut helt upplösas.
Denna splittring kan man även se idag på f.d. Jv:s försök till att organisera sig, dom kommer inte överens med varandra och det bildas grupperingar. Det enda dom kan vara överens om är deras hat mot sina forna bröder och systrar. Det är deras enda gemensamma nämnare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
"Vi erkänner att vi hade fel, men är nu redo att ha monopol på sanningen åter igen". Arrogans.
Vi har aldrig påstått oss ha monopol på sanningen. Ingen kan beslagta sanningen, den finns där, den existerar där oavsett vad människor säger och gör. Och det är upp till varje individ att söka den och finna den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Förutom när det passar dig, tycks det.
Nej Gud har aldrig övernaturligt talat till Jehovas vittnen. Men han har styrt organisationen i stort närmare och närmare sanningen om Gud och vår verklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Men du vet det ändå?
Ja även enskilda Jehovas vittnen kan vara med om när Gud har påverkat händelserna. Inte så att det blir fakta, att man vet att Gud ingripit, men att händelserna är så otroliga att man blir övertygad om att det handlar om ett gudomligt ingripande.
Men det har alltid handlat om att man i efterhand har tänkt på hur otroligt det var.
T.ex. tänker jag ofta på när jag blev ett Jehovas vittne, det var otroliga sammanträffanden och händelser som gjorde att jag till slut blev ett Jehovas vittne. Det är en lång historia, men jag är övertygad om att jag slets mellan dom onda och goda makterna. Där t.ex. Jehovas vittnen dök upp på dom mest oväntade ställen i rätt tidpunkt när jag var som mest mottaglig för informationen.
Dessutom har jag varit med om sådana händelser i tjänsten på fältet flera gånger, då jag t.ex. inte har träffat en enda människa på hela dagen när jag ringt på dörrar, och känt mig lite nere. Men sen tänkt att jag tar en dörr till och sedan går jag hem, och då fått ett väldigt uppmuntrande resonemang med en person, och jag går glad och uppmuntrad hem. Och efteråt tänkt varför tog jag den dörren egentligen.
Och det berättas ofta om t.ex. personer som bett om att Gud ska visa sig och ta kontakt med dom, och då har Jehovas vittnen strax kommit till dörren.
Men det handlar alltså om att Gud styr organisationen och Jehovas vittnen om man är i linje med hans tankar och vilja, men han styr obemärkt. Inte förrän efteråt kan man se resultat, det ser man om man ser på Jehovas vittnens historia, man har stadigt vandrat i en viss riktning, med visserligen vissa snetramp som man har rättat till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Det var vad det såg ut som.
En rak fråga: Jag är inte JV och kommer aldrig att bli det. Har jag förkastat gud?
Nej inte slutgiltigt, men om du förkastar en som är utsänd av Gud, förkastar du då inte Gud?
Du är säker på att du inte är ett Jv och kommer aldrig att bli det. Om du hade levt på Jesu tid och sagt samma sak om Jesus, att du aldrig kommer att bli hans lärjunge, och du får se dom mirakel som han utförde, t.ex. väckte upp en som var tre dagar död och som hade börjat lukta. Hade du då ändå förkastat Jesus när han säger att han är utsänd av Gud?
Fariséerna förkastade Jesus trots att dom såg dom mirakel och tecken som han utförde:
"
Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: ”Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.” (Johannes 11:47-48 Bibel2000)
Om du kommer att se tecken från Jehovas vittnen som visar att Gud existerar och dom är utvalda av Gud, kommer du ändå att säga att du aldrig kommer att bli ett Jehovas vittne?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Du menar att alla människor fått en chans att nås av budskapet under deras livstid?
Nej det är inte nödvändigt att varenda individ nås av budskapet. T.ex. kan inte nyfödda ens ta till sig budskapet. Gud kan läsa människors hjärtan och döma efter det. Om man inte fått chansen att underordna sig Gud, så kommer Gud inte att var orättvis utan ger den personen chansen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Bland annat. Att bibeln säger emot sig själv och att troende inte kommer överrens om vad den verkligen säger är inte mitt problem. Jag roas bara av att se ännu en troende med arrogansen att tro att just hen sitter inne på den ultimata sanningen.
Jag har aldrig påstått att jag sitter på den ultimata sanningen, varför är du så kategorisk hela tiden?
Jag är övertygad om att jag har tolkat dom flesta bibliska frågorna rätt, och jag kan argumentera för det med logiska argument.
Samtidigt så menar du, om även jag ska vara kategorisk, att du har den ultimata sanningen att bibeln säger emot sig själv, är inte det arrogant? Jag upplever faktiskt dig som arrogant, du vill inte lyssna på det örat att bibeln faktiskt inte motsäger sig själv, du har redan bestämt dig för hur allting ligger till, låter inte det arrogant?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
1. Finns det fri vilja på nästa jord?
Det är bara den här jorden som kommer att finnas, när bibeln talar om en ny jord, så menas det att jorden ska rensas från den gamla världen.
Men som svar på frågan, ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
2. Hur vet du att fri vilja finns öht?
Jag vet att det är jag som bestämmer vad jag vill ha till frukost.
Menar du att du är styrd av någon att välja frukost? Är det inte du som väljer om du vill ha juice eller te?
Jag vet inte om du har barn, men tycker du om tanken att dina barn är styrda att säga att dom älskar dig?
Tycker du inte hellre om tanken att barnen säger att dom älskar dig för att dom själva vill säga detta till dig?
Att dom säger detta av fri vilja?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
3. Vem skapade människan in i minsta detalj och därmed såg till vilket liv människan skulle komma att vilja leva?
Det var Gud. Men det var inte Gud som valde onda ting som människan gör, det är människan som själv väljer att antingen att göra gott eller ont.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
4. Hur vet du att gud gjorde på detta vis?
Det kan man se i hur han agerar mot Adam och Eva. Gud kunde ha tagit bort dom så fort dom tänkte en ond tanke, och skapat nya människor. Men hade det hjälpt om Gud skapade även dom med en fri vilja? Istället tillät Gud Adam och Eva att leva trots att dom med sina fri viljor ville gå emot Guds avsikt med skapelsen.
Resten av dina oneliners känns meningslösa att svara på.