Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Varför skulle gud inte kunna vara på mer än en sida så länge båda sidorna uppfyller vissa grundkriterier?
För att han har valt ett enda folk som ska representera honom, på samma sätt som judarna utvaldes till Guds folk.
Kristna är utvalda av Gud:
"
Gör i stället allt ni kan, bröder, för att befästa er ställning som kallade och utvalda. ”(2 Petrus 1:10 Bibel2000)
"
Vad innebär nu detta? Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss? Han som inte skonade sin egen son utan utlämnade honom för att hjälpa oss alla, varför skall han inte skänka oss allt med honom? Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner," (Romarna 8:31-33 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Vems sida var han på innan JV grundades?
Gud hade ingen organiserad grupp utvalda efter det stora avfallet på ungefär 100-talet, då många falska läror infördes, t.ex. treenigheten och att kristna gick ut i krig och dödade andra.
Bibeln förutsade att den kristna församlingen skulle avfalla och tas över av andra innan Herrens dag skulle komma:
"
När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.
Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud. " (2Thess 2:1-4 Bibel2000)
Denna falska kristendom höll sitt grepp under lång tid, men sakta började den krackelera. Det fanns flera individer under historiens gång som började undersöka vad bibeln egentligen talade om. Luther var en, som insåg det felaktiga i avlatsbreven bland annat. Sedan när protestantismen spreds och biblar började massproduceras med den nya uppfinningen boktryckarkonsten, så började fler och fler människor inse dom felaktiga falska lärorna när dom själva kunde läsa i bibeln. T.ex. insåg baptisterna det felaktiga i att döpa spädbarn som inte kunde ta ställning för Gud för att bli döpt.
Vid den här revolutionerande tidpunkten då massor med olika riktningar bildades, så undersökte Gud någon grupp som skulle representera honom (Upp 11:1-7), så som dom första kristna hade gjort, och så som judarna tidigare representerat honom som ett enda folk.
Jehovas vittnen anser att Gud valde dom eftersom dom var intensivt intresserade av att veta vad som står i bibeln, och vad Guds vilja egentligen var. Man kallade sig för bibelforskare just på grund av den närmast vetenskapliga sätt på hur dom undersökte bibeln. Fråga efter fråga gick dom igenom hela bibeln för att få svar. Och Jehovas vittnen fortsätter i samma anda, och förkastar läror som inte stämmer överens med bibeln. Vissa felaktiga uppfattningar om 1914 t.ex. har man fått förkasta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Vad säger bibeln om sådan arrogans? Vad säger den om ödmjukhet? Vilka skulle ärva jorden?
Det är inte arrogans, det är att man står upp för sin tro och sina åsikter. Även om man är säker på sin sak, även om man är starkt övertygad så som Jehovas vittnen är, så kan man vara ödmjuk nog och ändra uppfattning om man får bevisat att man har fel.
Jehovas vittnen har många gånger ändrat uppfattningar om olika saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Nej du sa, "om man hatar JV vänder man gud ryggen". I mitt huvud låter det som "Är ni inte med oss är ni emot oss".
Nej jag säger inte så, jag säger att jag är övertygad om att Jehovas vittnen är Guds utvalda folk som förkunnar om Jehova, den sanne guden.
Och jag säger att bibeln förklarar tydligt att dom som förkastar Guds utsända, förkastar Gud. Det står det tydligt om i bibeln. Om nu Jehovas vittnen är Guds utvalda eller inte får varje individ avgöra, jag själv vet vad jag är övertygad om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Nu säger du tom att alla icke-JV förkastar gud. Ännu värre.
Nej det sade jag inte heller, du förvränger det jag säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Låter rimligt av den allgode guden. Stäng dörren för ett JV = watch your ass på domedagen.
Det är vad bibeln säger, men det är ett bildspråk, det är inte bokstavligt så varje gång någon stänger dörren. Människor får många chanser, och i slutändan får dom chansen när Gud ingriper på jorden, men sedan är det för sent. Om man är godhjärtad så har man inget att frukta, men det finns en risk att man blir hårdhjärtad med tiden, och då kommer man att hamna bland "getterna". (Matteus 25:31-46).
Det låter kanske inte så trevligt för dom onda, men det är verkligheten enligt bibeln. Dom onda kommer inte att få tillgång till den nya ordning med fred och säkerhet på jorden som Gud genom Jesus skapar.
På en fredlig jord kommer det att bara finnas fredliga människor, människor som förstör, dödar och krigar kommer att tas bort.