2013-10-23, 16:47
Medlem
Kan du snälla svara på detta, du påstod:

Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Respekt är något man förtjänar att få genom sitt sätt att agera mot andra.

Vilket bibelställe tänker du då på?

Vilket bibelställe säger att människor måste förtjäna respekt?

Är det inte istället så att bibeln säger att kristna ska respektera människor oavsett vad dom säger och gör, utan motprestation?

Citat:
Det är Jehovas vittnen själva som gör dörrknackandet till en identifikation. Det bland annat i broschyren "Bryr Gud sig verkligen om oss?". På sidan 30 finns först underrubriken "Hur man identifierar Guds folk" som sedan följs av underrubriken "Ett annat identifierande drag". Det stycket lyder:

"Det finns ett annat sätt att identifiera Guds tjänare. I sin profetia om världens ände talade Jesus om många händelser som skulle utmärka den tidsperioden som de sista dagarna. (Se Del 9.) Ett grundläggande drag i den profetian nämns i hans ord i Matteus 24:14: ”Dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.”
Har vi sett den profetian uppfyllas? Ja, det har vi. Sedan de sista dagarna började år 1914 har Jehovas vittnen predikat de goda nyheterna om Guds kungarike över hela världen på det sätt Jesus befallde, nämligen i människors hem. (Matteus 10:7, 12; Apostlagärningarna 20:20) Miljontals vittnen söker upp människor i varje nation för att tala med dem om den nya världen. Det var det som gjorde att du fick den här broschyren, eftersom Jehovas vittnens arbete inbegriper att trycka och sprida litteratur i miljarder exemplar om Guds kungarike. Känner du till några andra som predikar om Guds kungarike från hus till hus över hela världen? Markus 13:10 visar att det här arbetet med att predika och undervisa måste utföras ”först”, innan slutet kommer."

Ja att gå från dörr till dörr är en stor del av tecknet, men det är inte hela. Jehovas vittnen går inte bara från dörr till dörr, man står även på torget, vittnar dom man passerar på väg till ett hus, man vittnar på arbetsplatser och via telefon.

Det står "Markus 13:10 visar att det här arbetet med att predika och undervisa måste utföras ”först”, innan slutet kommer." Detta arbetet är alltså inte begränsat till dörrknackandet.

Citat:
Alla kristna har som uppdrag att predika och göra lärjungar. Därför är inte detta ett särskiljande drag. Det särskiljande draget framhålls i frågan om vilka andra som knackar dörr.

Nej tecknet i Markus 13:10 handlar om "arbetet med att predika och undervisa" oavsett hur det utförs.
Men Jesus talade om för lärjungarna att gå till människors hem, att gå från hus till hus och knacka på deras dörrar. Jehovas vittnen är dom enda i princip som följer detta mönster.

Citat:
Källan till statistiken är Jehovas vittnens årsböcker.

Jag vill gärna se den källan som gör att du kan påstå detta: "Jehovas vittnens egen statistik vittnar även den om metodens ineffektivitet."

Dessutom vill jag ha svar på detta: "På vilket sätt gör du lärjungar? Vad är det för mer effektivt metod än dörrknackande som du använder dig av? Hur ofta gör du lärjungar?"

Speciellt när du säger detta: "Alla kristna har som uppdrag att predika och göra lärjungar."

Då bör även du predika, eller hur? Hur gör du detta? Och jag antar att du gör det på det effektivaste bästa sättet, vilket är det?
Citera
2013-10-23, 23:10
Medlem
Citat:
Jag förmodar att du inte har tittat på trenderna i din negativa lista. Jag gjorde ett par tester och fann på WHO:s hemsida att dödsfallen i HIV/AIDS har minskat med 25% sedan 2005 och i malaria med mer än 25% sedan 2000. Så även där går det åt rätt håll. Nu har jag inte kollat men jag gissar att det ser likadant ut i de flesta av de punkter som du nämner.

Jag måste fråga om det här med negativa uppräkningar är något som Jehovas vittnen övar på på sina möten? Frågan uppstår eftersom nästan alla av de Jv som jag har samtalat med gör så. I början var det när jag spontant nämnde något positivt som just då omtalades i någon nyhetssändning eller tidningsartikel. Genast kom då en lång uppräkning av negativa företeelser i samhället. Efter ett tag började jag testa om det fanns ett mönster i det hela och det gjorde det sannerligen.

Är det alltså en medveten taktik att alltid bemöta goda nyheter med dåliga när det gäller förhållanden i samhället?

Du tycks inte förstå.
JV tycker det är jättebra när människor får det bättre, ju mindre sjukdomar, färre spädbarn som dör etc ju gladare är vi.
Men poängen att det är stort lidande som jag visade på med lite uppgifter från FN.
Dessutom varnade de i den rapporten att det kan vända neråt i den positiva utvecklingen bland annat på grund av den ekonomiska krisen och att klimatförändringar kan skapa stora problem.
Det finns ca 30 olika delar i tecknet Jesus talade om som visade att ve lever i det bibeln kallar "ändens tid" allt som omnämns är dessutom inte negativt. Men sammantaget utgör alla dessa 30 olika delar ett tecken TECKNET på de sista dagarna.
I detta tecken ingår saker som orsakar stor nöd precis som jag skrev om.
Inte för att jag hoppas på det men vi har inte sett vad som ligger framför oss.
Vi har ett ekonomiskt system som håller på att kollapsa och som idag hålls uppe genom billiga pengar (låg ränta) och som upprätthålls genom enorma stödköp.
Många av de teorier som finns för makroekonomin börjar nu förkastas trots att de ansetts som pålitliga i årtionden. Går det verkligen att ha tillväxt på några procent varje år och framförallt nu när hela världen vill ha det och också till viss del fått det. Eller är detta något som påskyndar en kollaps? Jag ser framför mig mörka moln på himlen och det trots att jag är född optimism.
Så det välstånd vi har idag tror jag snart kan förbytas i extremt stora svårigheter och kanske denna gång så drabbas även vårt lilla land.
Vi har fyra mycket stora banker i förhållande till vårt lilla land och som lånat ut extremt stora belopp om någon av dem kollapsar eller får problem med stora kreditförluster, vem tar smällen?
Staten eller rättare sagt vi, du och jag för ytterst är det vi som får betala notan.
Vissa menar att vi över en natt skulle kunna vara i samma båt som Grekland.
Jag ser som sagt mörka moln framför oss..
Citera
2013-10-23, 23:15
Medlem
Citat:
Har det minskat så mycket? För 10-15 år sedan brukade Jv skryta med att det döptes mer än 7000 i veckan.

Många andra samfund gör betydligt fler lärjungar utan att praktisera dörrknackning i samma omfattning som Jv, om ens alls. Pingströrelsen, Sjundedagsadventister, Mormoner har en likartad historisk start som Jehovas vittnen men uppvisar en betydligt större effektivitet.

Med er årsbok som grund kan man räkna ut arbetets resultat. Det har sagts mig att ett genomsnittsligt Jv rapporterar ungefär 10 h predikande i månaden, vilket ger 120 h på ett år. En uträkning där antalet rapporterade timmar jämförs med antalet döpta personer ger vid handen att ca 6500 h krävs per dop. Ett genomsnittsligt Jv behöver då ägna 54 år åt predikande för att få en person till dop. Siffran blir i verkligheten märkbart sämre av att en stor andel rekryteras internt i form av uppväxande generationer. Jag skulle nog säga att det finns fog för att hävda att metoderna är synnerligen ineffektiva.

Predikandet är till viss del för att göra lärjungar.
Men minst lika viktigt är att bära ut budskapet om vem som har skapat allt och att hans namn är Jehova. Vi talar med andra för att rentvå Guds namn från de lögner människor tror om honom t ex att han står bakom naturkatastrofer vilket vissa tror, att han plågar människor i ett helvete vilket är helt fel osv.
Så att prata med andra handlar också om att helga Guds namn.
På det sättet är inte kvantiteten det viktiga utan att vi utför Guds vilja genom att berätta om hans uppsåt och vem han är.
Citera
2013-10-23, 23:21
Medlem
Citat:
Det är Jehovas vittnen själva som gör dörrknackandet till en identifikation. Det bland annat i broschyren "Bryr Gud sig verkligen om oss?". På sidan 30 finns först underrubriken "Hur man identifierar Guds folk" som sedan följs av underrubriken "Ett annat identifierande drag". Det stycket lyder:

"Det finns ett annat sätt att identifiera Guds tjänare. I sin profetia om världens ände talade Jesus om många händelser som skulle utmärka den tidsperioden som de sista dagarna. (Se Del 9.) Ett grundläggande drag i den profetian nämns i hans ord i Matteus 24:14: ”Dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.”
Har vi sett den profetian uppfyllas? Ja, det har vi. Sedan de sista dagarna började år 1914 har Jehovas vittnen predikat de goda nyheterna om Guds kungarike över hela världen på det sätt Jesus befallde, nämligen i människors hem. (Matteus 10:7, 12; Apostlagärningarna 20:20) Miljontals vittnen söker upp människor i varje nation för att tala med dem om den nya världen. Det var det som gjorde att du fick den här broschyren, eftersom Jehovas vittnens arbete inbegriper att trycka och sprida litteratur i miljarder exemplar om Guds kungarike. Känner du till några andra som predikar om Guds kungarike från hus till hus över hela världen? Markus 13:10 visar att det här arbetet med att predika och undervisa måste utföras ”först”, innan slutet kommer."

Alla kristna har som uppdrag att predika och göra lärjungar. Därför är inte detta ett särskiljande drag. Det särskiljande draget framhålls i frågan om vilka andra som knackar dörr.

Källan till statistiken är Jehovas vittnens årsböcker.

Många andra kristna jag möter brukar säga att vi borde göra som ni JV och predika från hus till hus.
De flesta kristna vet att det borde vara betydligt mycket mera aktiva i att sprida tron och att det borde göra det genom att som Jesus personligen söka upp människor och tala med dem.
Citera
2013-10-23, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Predikandet är till viss del för att göra lärjungar.
Men minst lika viktigt är att bära ut budskapet om vem som har skapat allt och att hans namn är Jehova. Vi talar med andra för att rentvå Guds namn från de lögner människor tror om honom t ex att han står bakom naturkatastrofer vilket vissa tror, att han plågar människor i ett helvete vilket är helt fel osv.
Så att prata med andra handlar också om att helga Guds namn.
På det sättet är inte kvantiteten det viktiga utan att vi utför Guds vilja genom att berätta om hans uppsåt och vem han är.

Det låter mer som att bara skaffa sig poäng i himlen och rädda sitt eget skinn än en genuin kärlek för sina medmänniskor och ett försök att rädda dem undan Armageddon.
Citera
2013-10-23, 23:47
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Ekasnah|45813076]
Citat:
Du tycks inte förstå.
Det är svårt att förstå domedagsprofetior, det är också taktik, är du så ung så du inte förstår mannövrr, så skyller jag inte på dig, då jag själv varit ung och ännu inte förstår : visst är det dags att dö, men du behöver alltid korrekta uppdateringar istället för snedvinklade, mitt tips till dig. Om du ska gå professionellt trovärdigt till väga att "hjälpa".

Citat:
JV tycker det är jättebra när människor får det bättre, ju mindre sjukdomar, färre spädbarn som dör etc ju gladare är vi.
Inre lycka ärlighet och mindre falskspeleri är alltid rätt, det gynnar alla.. inte minst dina egna barn, den dag du vet att du vill säga är så stark att förstå vad kärlek är, då NT handlar om sammanfattat kärlek, de kristna jag känner, hyllar sällan destruktiva utfall med korta stubiner och nazilösningar, de ärar freden.

Medan jag fick reda på att jv såg kristna som avskummet på jorden, det kändes oerhört helande med sådana äkta vittnen, fina spanare ni har, jättekunniga! (hade?) (ombesörjer ni t.ex språkkunskaper eller ni håller er helst till den fina gamla GT-traditionen, mer i så säger den gamle och så skall det varda?kommandringstaktik?

Inte lätt att vara sälle?

Citat:

Men poängen att det är stort lidande som jag visade på med lite uppgifter från FN.
Dessutom varnade de i den rapporten att det kan vända neråt i den positiva utvecklingen bland annat på grund av den ekonomiska krisen och att klimatförändringar kan skapa stora problem.
Det kan alltid vända både uppåt och åt vänster också, om ditt håll och din kompass vill säga. Beror på hur du riktar kompassen, och din informators kompass, och syn, och vilja och resten.

För visst vill ni väl överleva?

När ni nu fått status genom att "vittna" och ni kommer med sanningar? granskat av ??? nä, mannualen stängs.

Citat:
Det finns ca 30 olika delar i tecknet Jesus talade om som visade att ve lever i det bibeln kallar "ändens tid" allt som omnämns är dessutom inte negativt. Men sammantaget utgör alla dessa 30 olika delar ett tecken TECKNET på de sista dagarna.
du talar inom-manualt nu, och upplever dig störd av att jag spränger mig in i tråden?

Citat:
Inte för att jag hoppas på det men vi har inte sett vad som ligger framför oss.
Vi har ett ekonomiskt system som håller på att kollapsa och som idag hålls uppe genom billiga pengar (låg ränta) och som upprätthålls genom enorma stödköp.
Men här är ju knappa-resurs-lpåten igen, den såg exakt likadan ut under yuppie-tiden.

Snart kollapsar det... alla måste börja ge av sina besparingar och fort fort.

Citat:
Många av de teorier som finns för makroekonomin börjar nu förkastas trots att de ansetts som pålitliga i årtionden. Går det verkligen att ha tillväxt på några procent varje år och framförallt nu när hela världen vill ha det och också till viss del fått det. Eller är detta något som påskyndar en kollaps? Jag ser framför mig mörka moln på himlen och det trots att jag är född optimism.
Så det välstånd vi har idag tror jag snart kan förbytas i extremt stora svårigheter och kanske denna gång så drabbas även vårt lilla land.
Sant på sitt sätt, krig härjar alltid om hörnen, så bäst att snabbt rycka ur dem som inte ger och drar av sig ocksp kläderna illa kvickt, för inte vill väl du till fronten.. nä, helöveten har inga grader.. en liten rök är ju de facto en fruktansvärd eld, men ni säger inte var när hur med specifikationerna, ni drar händerna mot bibeln - och det är urfgalsk "religion" det är inget mer än krigshets.

Men passiv sådan, att försöka medvetandegöra och ge sig på tolkning av vad t.ex ondska är. Då gäller det att ha koll på vi dom jag du.
så det var väldigt ont att ge sig ut kl 19 på kvällen och ta kurser.. så gör man ju bara inte..

Citat:
Vi har fyra mycket stora banker i förhållande till vårt lilla land och som lånat ut extremt stora belopp om någon av dem kollapsar eller får problem med stora kreditförluster, vem tar smällen?
Staten eller rättare sagt vi, du och jag för ytterst är det vi som får betala notan.
Vissa menar att vi över en natt skulle kunna vara i samma båt som Grekland.
Det var ju banarepuyblik, är inte det ännu farligre än Greklands-semestrarna?

Citat:
Jag ser som sagt mörka moln framför oss..
när hösten bjuder in vintern, då brukar det vara domedag 24/7.

annars förstår jag oron, inbördeskrig är aldrig gynnande för någon. iaf inte vid skuldsättning av gissade profetior, komna ur bibel, men vi ser olika. tur.
Citera
2013-10-24, 09:10
Medlem
Citat:
Från FN:

21 000 barn dör varje dag av orsaker och sjukdomar som är
lätta att förhindra eller bota.
Varje dag dör nära 1 000 kvinnor i samband med graviditet
eller förlossning.
Varje år dör 1,8 miljoner människor av hiv/aids och ytterligare
över 2,7 miljoner smittas av hiv.
1,2 miljoner människor dör av malaria varje år.
783 miljoner människor saknar tillgång till rent dricksvatten.
2,5 miljarder människor saknar toalett.
En stor del av jordens fattiga lider av hunger. 2010 beräknades
925 miljoner människor vara kroniskt undernärda.
I Afrika söder om Sahara är 43 procent av alla barn under fem
år underviktiga.
27 miljoner människor lever på flykt inom sina egna länder.
67 miljoner barn får inte chansen att börja skolan.
Utsläppen av koldioxid fortsätter att öka och utsläppsnivån är
nu runt 40 procent högre än den var 1990 – högre än någonsin
tidigare.

Från COUNTDOWN TO 2015:

Död bland barn under fem år har minskat med från 12 miljoner om året 1990 till 7.6 miljoner 2010.

Modersdödlighet har minskat dramatiskt. Den har sjunkit från 543 000 om året 1990 till 287 000 år 2010.

----

Nöd och lidande bland människor är idag mycket mindre än någonsin, mycket mindre än före 1914. Aids fanns inte förr, men tuberkulos och malaria var mycket mer utbredda före 1914 och distanserade nutidens Aids. Enligt Bi Puranen som skrivit en bok om tuberkulos hotade tbc hela den vita rasen. Den tog en tribut som är svår att ens förstå idag. Smittkoppor som varit ett av mänsklighetens värsta gissel och dödat oräkneliga miljoner människor finns inte längre. Koleran som var 1800-talets stora farsot är bara en blek skugga av sitt forna jag. Samma sak med pesten som tillhörde mänsklighetens allra största dråpare under tidigare århundraden och som lamslog världen på 1300-talet.

Jv påstod 1958 att två tredjedelar av jordens befolkning var undernärd. Det var i så fall en stor förbättring jämfört med förhållandena före 1914. Undernäringen var global vid ingången av 1900-talet. Förhållandena är OJÄMFÖRLIGT mycket bättre nu.

Så 67 miljoner barn får inte chansen att börja skolan? Det är ju i så fall också en dramatiskt förbättring jämfört med förr! Det var inte så länge sedan de flesta barn i världen inte fick "chansen att börja skolan".

Den dramatiskt höjda medellivslängden och själva befolkningsexplosionen vittnat otvetydigt om att livsvillkoren förbättrats jämfört med tidigare. Det var värre före 1914.

Jvs förkunnelse om "tecknen" är humbug. Därför har de flera gånger måst fiffla med uppgifter och citat. Det är lätt att visa vilka bedragare de har varit i sammanhanget.
Citera
2013-10-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det låter mer som att bara skaffa sig poäng i himlen och rädda sitt eget skinn än en genuin kärlek för sina medmänniskor och ett försök att rädda dem undan Armageddon.

Nej, vi går ut och gör lärjungar för att vi älskar människor, men framförallt älskar vi Gud.
Annars skulle vi inte orka med aggressiva likgiltiga människor som vi träffar vid dörrarna dagligen.

Vi blir glada om människor lyssnar till vårt budskap men vi är inte beroende av att människor tar ställning för Jehova. Det är i slutändan människors egna beslut om dom väljer att motstå Gud.
Citera
2013-10-24, 09:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men minst lika viktigt är att bära ut budskapet om vem som har skapat allt och att hans namn är Jehova. Vi talar med andra för att rentvå Guds namn från de lögner människor tror om honom t ex att han står bakom naturkatastrofer vilket vissa tror,

"Gud har skapat allt" ..... dock inte naturkatastrofer ..... vilket JV 'förklarar' med en demagogi i teodicéfrågan som kan genomskådas av en vanlig rationell 15-åring.

Vilket förskaffar er ett image lika tillförlitligt och attraktivt som en tvättmedels-reklam.
Citera
2013-10-24, 09:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och DENNA GÅNG har JV prickad rätt, trots att 'tolknings'-metodologin verkar vara den samma som vid tidigare gissninger .... konklusion-före-fakta med hjälp av semantisk akrobatik.
Citera
2013-10-24, 09:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De flesta kristna vet att det borde vara betydligt mycket mera aktiva i att sprida tron och att det borde göra det genom att som Jesus personligen söka upp människor och tala med dem.

Och hur "vet" du det så kategorisk?
Citera
2013-10-24, 09:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, vi går ut och gör lärjungar för att vi älskar människor, men framförallt älskar vi Gud.
Annars skulle vi inte orka med aggressiva likgiltiga människor som vi träffar vid dörrarna dagligen.

En självskapat martyr-attityd är ännu en anledning till er impopularitet.

Citat:
Vi blir glada om människor lyssnar till vårt budskap men vi är inte beroende av att människor tar ställning för Jehova. Det är i slutändan människors egna beslut om dom väljer att motstå Gud.

Tydligen inte. Vad skall den intellektuella ohederligheten i JVs pådyvlings-försök vara bra för annat än i propaganda-syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in