Citat:
Det är inte nödvändigt med färgstarka eller intressanta programledare. Det går att komma långt med bra programkoncept. Det har man inte haft. Man borde gjort något där man försökte koppla ihop liveradio med podutgivning. Inget av deras program finns högt bland mest nedladdade poddar Itunes.
Jag hittar inga exakta uppgifter på hur många nedladdningar varje avsnitt har men: Värvet har ungefär 8 miljoner nedladdningar på ungefär 90 avsnitt och ökar med 750 000 i månaden (http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=1018). Det går att göra pratradio som är kommersiellt gångbar.
Det går sedan att göra något om man hittar intressanta personer. De kunde hittat sin podduo.
Filip och Fredriks podd lär ha över 100 000 lyssnare i veckan.
Alex och Sigges podd har också över 100 000 nedladdningar i veckan.
Jag läste att man ska starta ett filmprogram med Hans Wiklund. Det är inte TV3 och året är 1993. Deras sportprogram fyller inget tomrum utan handlar om ungefär samma sak som i alla andra sportmedier. Man är fast i gammalt tänk och saknar fantasi.
Jag hittar inga exakta uppgifter på hur många nedladdningar varje avsnitt har men: Värvet har ungefär 8 miljoner nedladdningar på ungefär 90 avsnitt och ökar med 750 000 i månaden (http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=1018). Det går att göra pratradio som är kommersiellt gångbar.
Det går sedan att göra något om man hittar intressanta personer. De kunde hittat sin podduo.
Filip och Fredriks podd lär ha över 100 000 lyssnare i veckan.
Alex och Sigges podd har också över 100 000 nedladdningar i veckan.
Jag läste att man ska starta ett filmprogram med Hans Wiklund. Det är inte TV3 och året är 1993. Deras sportprogram fyller inget tomrum utan handlar om ungefär samma sak som i alla andra sportmedier. Man är fast i gammalt tänk och saknar fantasi.
Problemet var inte att "folk inte lyssnade", alla som väl tunade in på radio1, fastnade för gott. Problemet var att det kostade pungen för MTG att köpa frekvens (20 mile per år), och att de inte nådde ut nationellt.
Radio1 fyller ABSOLUT ett tomrum. Tomrummet heter folklighet och demokrati. Alla andra radiokanaler sysslar med ideologiproduktion eller trams (eller en osmaklig kombination av de båda, läs P3). Problemet var att digitalradio, befrielsen från svindyra frekvensköp, inte kom tillräckligt fort. Jag är övertygad om MTG kommer komma tillbaka med ett liknande koncept, så fort digitalradio blir en verklighet.
Förövrigt - vem laddar ner från Itunes? Rörigt och meningslöst. Man har podden eller så streamar man från hemsidan.
Men det fina i kråksången är att Aschberg nu kan göra det han är bäst på, nämligen TV!!!
))