2013-10-24, 01:25
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är inte nödvändigt med färgstarka eller intressanta programledare. Det går att komma långt med bra programkoncept. Det har man inte haft. Man borde gjort något där man försökte koppla ihop liveradio med podutgivning. Inget av deras program finns högt bland mest nedladdade poddar Itunes.

Jag hittar inga exakta uppgifter på hur många nedladdningar varje avsnitt har men: Värvet har ungefär 8 miljoner nedladdningar på ungefär 90 avsnitt och ökar med 750 000 i månaden (http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=1018). Det går att göra pratradio som är kommersiellt gångbar.

Det går sedan att göra något om man hittar intressanta personer. De kunde hittat sin podduo.
Filip och Fredriks podd lär ha över 100 000 lyssnare i veckan.
Alex och Sigges podd har också över 100 000 nedladdningar i veckan.

Jag läste att man ska starta ett filmprogram med Hans Wiklund. Det är inte TV3 och året är 1993. Deras sportprogram fyller inget tomrum utan handlar om ungefär samma sak som i alla andra sportmedier. Man är fast i gammalt tänk och saknar fantasi.

Problemet var inte att "folk inte lyssnade", alla som väl tunade in på radio1, fastnade för gott. Problemet var att det kostade pungen för MTG att köpa frekvens (20 mile per år), och att de inte nådde ut nationellt.

Radio1 fyller ABSOLUT ett tomrum. Tomrummet heter folklighet och demokrati. Alla andra radiokanaler sysslar med ideologiproduktion eller trams (eller en osmaklig kombination av de båda, läs P3). Problemet var att digitalradio, befrielsen från svindyra frekvensköp, inte kom tillräckligt fort. Jag är övertygad om MTG kommer komma tillbaka med ett liknande koncept, så fort digitalradio blir en verklighet.

Förövrigt - vem laddar ner från Itunes? Rörigt och meningslöst. Man har podden eller så streamar man från hemsidan.
Citera
2013-10-24, 04:08
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Enligt MTG har Radio1 bara 30.000 lyssnare per dag - kan det verkligen stämma att kanalen har så få lyssnare?

Man sänder ju dock inte nationellt, bara över Stockholm, annars är det väl Internet som gäller.
Citera
2013-10-24, 04:10
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
VEM gör förresten CW ett jobb i NYC för att göra webb-tv? Detta är nog snarare hennes önskedröm tror jag.

Är väl bara att dra till N.Y med en laptop...
Citera
2013-10-24, 07:43
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Problemet var inte att "folk inte lyssnade", alla som väl tunade in på radio1, fastnade för gott. Problemet var att det kostade pungen för MTG att köpa frekvens (20 mile per år), och att de inte nådde ut nationellt.

Radio1 fyller ABSOLUT ett tomrum. Tomrummet heter folklighet och demokrati. Alla andra radiokanaler sysslar med ideologiproduktion eller trams (eller en osmaklig kombination av de båda, läs P3). Problemet var att digitalradio, befrielsen från svindyra frekvensköp, inte kom tillräckligt fort. Jag är övertygad om MTG kommer komma tillbaka med ett liknande koncept, så fort digitalradio blir en verklighet.

Förövrigt - vem laddar ner från Itunes? Rörigt och meningslöst. Man har podden eller så streamar man från hemsidan.

Var finns Radio1:s poddar? Jag hittar bara en playfunktion, inte mer. Det är rätt vanligt att man använder Itunes för att ladda hem poddar.

De fyllde inget journalistiskt tomrum utan gjorde sådant som redan finns på annat håll, till exempel här på Flashback. Kolla in sportprogrammet, slätstruket och fullständigt ointressant program som tar upp samma saker som alla andra sportmedier. Det du pratar om, folklighet och demokrati, hittar folk på annat håll idag. Jag gav det flera chanser men fastnade aldrig. Det var kass fantasilös budgetradio. Problemet är att Aschberg trodde att det går att göra likadant som när de lanserade TV3 för ca 25 år sedan (Aschberg känns inte så uppdaterad på vår samtid över huvudtaget). Bara det är knäppt och flippat så är man hemma, men det fungerar inte idag när vi har internet och folk läser roliga Flashbacktrådar eller kollar dumma Youtubeklipp. Det blir inget intressant att lyssna på knäppisar.

Vad de skulle gjort är att dammsugit internet på alla svenska poddar för att hitta talangerna som är kreativa och har idéer. Det görs bättre amatörpoddar än vad Radio1 gjorde radio, till exempel Kidnapparna som en medlem här har gjort. Den är fenomenal. Hade Radio1 varit på hugget hade de redan köpt in den. Istället startar man ett filmprogram med Hans Wiklund. Hur spännande känns det? Radio1 hade ca 30 000 lyssnar per dag, det blir ca 900 000 i månaden. Värvet har 750 000 nedladdningar i månaden. En enskild podd har nästan lika många lyssnare som Radio1.
Senast redigerad av mishima 2013-10-24 kl. 08:24.
Citera
2013-10-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafi-IBR
Det sorgligaste i undulatsången är att nyhetsuppläsarna blir arbetslösa. Joakim Bäckström till exempel Men det fina i kråksången är att Aschberg nu kan göra det han är bäst på, nämligen TV!!!

PS1. Att återberätta hörsägen är inget annat än hörsägen. Så ta det med en grävskopa salt om ni inte vill tro på det. Att Eva Rusz, Cissi Wallin och Fredrik Steen smutskastar folk som "inte lyckats inom meeedia" är ju inget annat än människoföraktande smörja.

Sen att "Karma is a Bitch" och hörsägen blir uppfyllda profetior är endast något gott. exv att Eva Rusz blir inlagt på psykiatrisk klinik, Fredrik Steen blir förbjuden att äga hundar och att Cissi Wallin blir dumpad av sin ex.kille. Allt är ju inte endast av ondo HAHAHAHAHA

PS2. Valle och "snutjävelkommentarena"k ommer att saknas av

Edit: säkert sitter radio1 folk härinne och bevakar för att kommentera och ta parti för de korkade programledarna. Fan va göttt att kanalen läggs ner))

Dina källor känns ju väldigt seriösa. Jag tror du blev kvar i Uddevalla och när du sedan hörde Cissi pratar om tjejerna i klassen (dig) som WTs slog det slint och du började sprida rykten på flashback. Stämmer det?
Citera
2013-10-24, 11:18
Medlem
DET ÄR ETT BROTT MOT DEMOKRATIN ATT LÄGGA NER RADIO 1!

Att kanalen går med förlust kan jag köpa men vill man från politiskt håll rädda något så gör man det.Det finns en rädsla att digitalisera radiosändningar från politiskt håll.Vi godtrogna svenskar tror att vi lever i en demokrati men det gör vi inte.Kommer det något som kan hota det politiska etablisemanget så ser våra demokratiska ledare till att ta bort det hotet.

Åsiktsfri radio behövs i Sverige.Den regering som har makten idag har valfrihet som grundsten i partiprogrammet.
Jag vill ha valfrihet i att själv avgöra vad jag ska lyssna på!
Citera
2013-10-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
DET ÄR ETT BROTT MOT DEMOKRATIN ATT LÄGGA NER RADIO 1!

Att kanalen går med förlust kan jag köpa men vill man från politiskt håll rädda något så gör man det.Det finns en rädsla att digitalisera radiosändningar från politiskt håll.Vi godtrogna svenskar tror att vi lever i en demokrati men det gör vi inte.Kommer det något som kan hota det politiska etablisemanget så ser våra demokratiska ledare till att ta bort det hotet.

Åsiktsfri radio behövs i Sverige.Den regering som har makten idag har valfrihet som grundsten i partiprogrammet.
Jag vill ha valfrihet i att själv avgöra vad jag ska lyssna på!

Varför ska regeringen gå in och ge pengar till ett privat företag som gör miljardvinster och rädda 10 redan välbärgade radiopersonligheter? Finns en massa åsiktsfria program där de bara pratar på SR, de spelar musik, men det är lika ofta som Radio 1 körde reklam.
Citera
2013-10-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Varför ska regeringen gå in och ge pengar till ett privat företag som gör miljardvinster och rädda 10 redan välbärgade radiopersonligheter? Finns en massa åsiktsfria program där de bara pratar på SR, de spelar musik, men det är lika ofta som Radio 1 körde reklam.
Vilken kanal på Sveriges radio har ett liknande koncept som radio 1?
Jag vill ha valfrihet att lyssna på vad jag vill.Sveriges radio går bort när det gäller mig.Styrda skrämda programledare är inget för mig.
Citera
2013-10-24, 15:25
Medlem
Hade dom skippat vissa av programledarna samt dessa patetiska inringare vid namn Lennart, Jarri, Inger, Ingegerd m.fl skulle nog kanalen ha fått vara kvar.

Bara att höra tok-kärringen Eva Rusz skulle få vilket företag som helst att avstå reklamtid. Dessutom har kärringen suttit på arbetstid och gjort ständig reklam för sin skitbok. Äcklig kärring som dessutom är mytoman. Den som går till hennes mottagning (om hon har någon) får skylla sig själv. Vem som helst här skulle kunna skriva en bok då dom flesta har erfarenhet av livets svängningar och problem som kan uppstå. Skönt att slippa höra den vidriga människan när man slår på radion.
Citera
2013-10-24, 15:41
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Förstod att Radio1 inte skulle överleva. Fisljummen pratradio om eldsjälar i förorter, anorexia och hunduppfostran räcker liksom inte. De salongsberusade inringarna gör det hela än värre. Dessutom verkar många av de som inte är berusade bara vara ute efter att driva med programledarna.
Så det går att förstöra för ljugmedia

Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Vad består folkligheten av? SR har ett gäng inavlade muppar som surrar på om vad de tycker är viktigt och Radio 1 hade det samma. Båda var bajs men konsistensen var olika. Diare vs. frstoppning ungefär.
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vad de skulle gjort är att dammsugit internet på alla svenska poddar för att hitta talangerna som är kreativa och har idéer. Det görs bättre amatörpoddar än vad Radio1 gjorde radio, till exempel Kidnapparna som en medlem här har gjort. Den är fenomenal. Hade Radio1 varit på hugget hade de redan köpt in den. Istället startar man ett filmprogram med Hans Wiklund. Hur spännande känns det? Radio1 hade ca 30 000 lyssnar per dag, det blir ca 900 000 i månaden. Värvet har 750 000 nedladdningar i månaden. En enskild podd har nästan lika många lyssnare som Radio1.
Att släppa fram okända inom media kommer aldrig att ske, lek med tanken att du ellerjag råkade få en timme i veckan i radio som täcker Stockholm. Hur tror du att det skulle utveckla sig och vad tror du skulle hända när man lägger ner programmet?

Media är inavlat och nu ser vi ett av de mongolida barnen dö.
Citera
2013-10-24, 15:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012

Att släppa fram okända inom media kommer aldrig att ske, lek med tanken att du ellerjag råkade få en timme i veckan i radio som täcker Stockholm. Hur tror du att det skulle utveckla sig och vad tror du skulle hända när man lägger ner programmet?

Media är inavlat och nu ser vi ett av de mongolida barnen dö.

Det var så de gjorde en gång i tiden när de drog igång ZTV. De letade igenom bland tidningar, studentradiostationer, närradio osv. efter kreativa roliga människor som skulle kunna göra något spännande. De fick sedan rätt fria händer. De borde gjort så nu också. Jag tror det hade kunnat bli toppen. Aschberg och Fylking känns faktiskt här som två proppar som stod i vägen för modern radio.
Senast redigerad av mishima 2013-10-24 kl. 15:50.
Citera
2013-10-24, 16:03
Medlem
Jättetråkigt att Radio1 läggs ner.
Enda programmet där lyssnare kan uttrycka alla slags åsikter och inga ämnen är förbjudna eller för känsliga.
Friskaste fläkten är Fylking som vågar ge ord på vad gemene man tycker och tänker innerst inne.

Enda åsiktsradion som nu återstår är ett förkortat Ring P1 där dina åsikter noggrant registreras i växeln innan du ev. blir framkopplad till en subjektiv PK-programledare som gör sitt bästa för att avbryta och förstöra om inringaren inte har de rätta PK-åsikterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in