Citat:
Ursprungligen postat av
Ernst.Hugo
Ja, jag är MFF:are.
Självklart är inte alla ramsor egna, det påstod jag inte heller. Men jag skulle nog påstå att ganska många av mff:s är "egna".
Sen är jag osäker på "kopierandet" där. Melodin är samma, texten är helt olik och om jag skulle säga vem MFF har "stulit" den från riktar jag mer blickarna mot de italienska ramsorna som "Chi non salta nerazzuro é!" ("Den som inte hoppar är svartblå").
Men klart, om man enbart ser till melodi är det ju exakt samma (och det är inte bara för att mitt Malmö är inblandat).
Förstås, det var inget försök till en aggressiv ansats mot dig. Likväl som alla ramsor inte är egna påhitt, så finns det ramsor som ingen kan lägga beslag på, alltså klassiska "basic-melodier/ramsor" som finns hos varje lags supportrar. Tänker på klapp-klapp ramsor, "andra sidan" eller melodin som jag har glömt namnet på, men som alla här inne skulle känna igen (
19.15-20.42).
Jag tänker i första hand på melodier när jag hör att ett lags supportrar har "snott" en ramsa från ett annat lags supportrar. Texter brukar inte störa mig märkvärdigt, i fallet med AIKs "stöld" av "Grön och Vit", så tänker jag på melodin, medan det i andra fall kan vara texten. Ett sådant exempel är:
Här är Änglarnas fanor,
Här är Änglarnas fans,
Alla kommer från Götet,
Och vi älskar IFK
Som i princip är en regelrätt kopia av:
Här är Hammarbys a-lag,
Här är Hammarbys fans,
Alla kommer från Söder,
Och vi älskar Hammarby