Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Sundsvall skulle ha ett okej publiksnitt även utan stockholmspubliken (om man tar det räkneexemplet). Eftersom Sundsvall ligger lite geografiskt otillgängligt har de kanske mindre bortapublik än ett lag i södra Sverige. För ett mindre lag i södra Sverige tror jag att bortapubliken har viss betydelse för publiksnittet. Hur stor andel av Åtvidabergs publik är bortasupportrar för att ta ett exempel?
Med tanke på att dem, precis som oss andra mestadels möter lag som inte har något bortafölje att tala om så skulle jag vilja säga inte så många alls. Man kan ju dessutom tänka sig att smålagen som överhuvudtaget har bortastöd sedan hellre åker och ser sitt lag möta IFK borta än typ Gefle. Med det i åtanke är det inte så många lag kvar som genererar speciellt mycket publik till dessa ursäkter till lag. Nej, svensk fotboll var helt enkelt bättre förr, i början till mitten av 2000-talet hade allsvenskan dessutom en hel del intressanta spelare och inte nog med det så presterade vi fortfarande hyfsat i Europa. Det går, och har gått, väldigt fort utför sedan dess
Vilket jag skulle vilja säga är främsta skälet till att allsvenskan tappar publik