2013-10-24, 09:39
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surikaten
Det roliga är ju att det ofta stämmer att vi legat i framkanten när det gäller supporter utvecklingen i Sverige. Sen varför ni konstant försöker göra någonting roligt av det vet jag inte, kanske är det så att ni helt enkelt skäms?
Ja, det har alla tre stora Stockholmsklubbar. Det är dock bara ni som slår er för bröstet, men jag antar att det är en del av er mytbildning och historierevisionism. Jag brukar inte skämmas så mycket över er, mest skrattar jag åt eländet. Ibland kan jag dock tycka lite synd om er, men sen bröstar någon Bajare upp sig och vi är tillbaka till hånskrattet.
2013-10-24, 10:00
Bannlyst
Om vi säger så här då, alla Hammarbys ramsor kommer ute ifrån Europa, och inte ifrån en annan Svensk konkurrent. Där är skillnaden. Hur kan folk inte se den skillnaden!? Det finns bara en ramsa som vi kör som har körts innan oss av en Svensk konkurrent, Mjällby. Då tänker jag naturligtvis på Söderstadion ramsan. Annars är vi pionjärer.
2013-10-24, 10:02
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
TrogenHammarby nämnde ett antal ramsor som ni tagit. Du svarade med att nämna just en av dessa och ifrågasatte korrektheten med just denna enskilda ramsa när man försöker bevisa att ni kör andra lags ramsor i "större utsträckning".
Varför tog du upp just denna när han klart och tydligt tog med fler. Att du får det att låta som att det är ok att köra "här är Hammarbys a-lag" för att andra gör det gör din kritik mot andra lag väldigt intressant.
Nej, TrogenHammarby nämnde en ramsa som vi tagit. Att köra "Hammarbys A-lag" är väl inte ok, men att ta upp en låt (alltså en låt som verkligen är snodd) för att mena på att "ni kör andra lags ramsor i större utsträckning" är väl inget att komma med. Då är det väl högst rimligt att påpeka att andra också gör det.

Sedan har väl aldrig jag kritiserat vad andra lag gör utan bemöt kritik mot mitt eget. Om du syftar på att jag skrev "du menar den också" när "Zoqiet" uppenbart skämtsamt skrev: "Jasså, då har ni kopierat den, trevligt." så har du missförstå.

Jag har enbart svarat på dina och andras substanslösa uttalanden om att IFK Göteborg skulle sno mer låtar än andra, vilket inte är sant.
2013-10-24, 10:09
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casualer
Om vi säger så här då, alla Hammarbys ramsor kommer ute ifrån Europa, och inte ifrån en annan Svensk konkurrent. Där är skillnaden. Hur kan folk inte se den skillnaden!? Det finns bara en ramsa som vi kör som har körts innan oss av en Svensk konkurrent, Mjällby. Då tänker jag naturligtvis på Söderstadion ramsan. Annars är vi pionjärer.

"Öka takten, sista kvarten" kommer från AEK Athen eller?
2013-10-24, 10:10
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Följande klipp lär ha cirkulerat inom de flesta allsvenska klubbars supporterskaror:
http://www.youtube.com/watch?v=vqo_rqMc8NA

I Helsingborg har det funnits en sång på den melodin innan både IFK och Aik började sjunga den, men den har sällan sjungits på fotbollsmatcher eftersom den har ett politiskt (skåneseparatistiskt) budskap som inte delas utav samtliga HIF-supportrar.
Sången i fråga förekom mera allmänt på HHC's matcher i Olympiarinken, men numera är det sällan som det förekommer någon supporterverksamhet på hockeymatcherna i Helsingborg. Även de flesta Rögle-supportrar håller på HIF och där finns en större andel utav personer som inte anser att Sverige är en ockupationsmakt (även om de brukar sjunga "Jag vill leva, jag vill dö i Skåne" när nationalsången spelas). Utöver detta finns det givetvis många HIF-supportrar som inte är intresserade utav hockey (förutom att de flesta håller på HIF i fotboll även inom andra små hockeyklubbar i trakten) och där kan åsikterna se ut lite hur som helst angående skånsk självständighet.
Det har inte behövt bli några konflikter i frågan efter att vi fått bort den svenska nationalsången från hemmamatcherna (innan dess förekom banderoller med "Pro Scania et Libertum" och växelramsor med "Fritt Skåne!").
Japp, det som du skriver angående PAOK-ramsan där stämmer. Det är ursprungligen en HHC-sång i Sverige.
2013-10-24, 10:12
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Hammarby, enda laget som bajtat utan att anpassa texten...

Då är det såklart en megabajtning som slår ut alla andra...alltså är bajen den mest bajtande föreningen i Sverige...eller?
2013-10-24, 10:12
Bannlyst
Citat:
Det finns också ramsor som vi själva har hittat på.
2013-10-24, 10:16
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casualer
Det finns också ramsor som vi själva har hittat på.

Jag tycker hela diskussionen är löjlig, men behövde bara svara på tal när du skrev att ni inte snott en enda ramsa från en konkurrent, och Tidaholm känns ju som en konkurrent rent sportsligt.
2013-10-24, 11:00
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Malmös upplever jag själv som orginella, och bra - men är kanske inte helt neutral.

Men jag håller med, hör sällan liknande sånger på arenor i Sverige - eller Europa för den delen.

Är osäker på om du är MFFare eller ej, men angående Malmös originalitet så fick du mig att tänka på detta:

Hoppa om du älskar Malmö
Forza Bajen in med bollen
2013-10-24, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Är osäker på om du är MFFare eller ej, men angående Malmös originalitet så fick du mig att tänka på detta:

Hoppa om du älskar Malmö
Ren bajt från Malmös sida.
2013-10-24, 11:13
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Jag tycker hela diskussionen är löjlig, men behövde bara svara på tal när du skrev att ni inte snott en enda ramsa från en konkurrent, och Tidaholm känns ju som en konkurrent rent sportsligt. :p

Äh, Tidaholm bajtade den från oss.... ;)
2013-10-24, 11:28
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem

Hoppa om du älskar Malmö

Ja, jag är MFF:are.

Självklart är inte alla ramsor egna, det påstod jag inte heller. Men jag skulle nog påstå att ganska många av mff:s är "egna".

Sen är jag osäker på "kopierandet" där. Melodin är samma, texten är helt olik och om jag skulle säga vem MFF har "stulit" den från riktar jag mer blickarna mot de italienska ramsorna som "Chi non salta nerazzuro é!" ("Den som inte hoppar är svartblå").

Men klart, om man enbart ser till melodi är det ju exakt samma (och det är inte bara för att mitt Malmö är inblandat).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in