2013-10-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Då verkar det ju märkligt att hon väljer att gå hem senare? I mörker....

Jo.. Det var ju liksom det jag menade, skrev att VB knappast på förhand planerat att gå hem i mörker eftersom hon eeu var rädd för mörkret..
Hon "väljer" alltså inte att göra det; hon hade inget val. Har pga sitt sms:ande med MB hamnat i gräl med KJ som tagit hennes mobil, läst sms:en och blivit ännu argare och utåtagerande mot VB som därför inte vågar vara kvar. Och går därför.

Men det är bara "en utbildad gissning" (citat KJ)
Citera
2013-10-24, 10:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Det som är skumt också är att MB skickar SMS till VB den 6 Maj och även på facebook, för att han trodde att hon var "sur" på honom. Skumt, med tanke på att han verkligen ville bli av med VB så tar han kontakt!

s.1008 i pdf FUP

Det här är närmast klassisk FB-logik a'la "Damned if you do and damned if you don't". Ska vi gissa att skribenten hade tyckt att det varit "skumt" om MB inte hade skickat ett enda SMS efter kvällen den 4:e också? Ja, det har jag inga problem att förmoda åtminstone.

Den här sortens resonemang är logiska återvändsgränder som inte ger ett dugg åt vare sig ena eller andra hållet och det vore så skönt om det kunde uppstå en mer allmän insikt om det i krimtrådarna.
Citera
2013-10-24, 10:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Då verkar det ju märkligt att hon väljer att gå hem senare? I mörker....

Faktum är att det är väldigt märkligt att hon väljer att gå hem överhuvudtaget, hon har ju i alla andra sammanhang ringt och bett om skjuts till höger och vänster. Att KJ inte skulle kunna köra henne hem efter en öl känns larvigt.

Sedan hade hon styvpappan och Yngve att ringa. Styvpappan kanske inte var speciellt nykter denna kväll men Yngve, som gärna skulle vilja äga en gobit som VB, hade säkert ställt upp.
Citera
2013-10-24, 10:54
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo.. Det var ju liksom det jag menade, skrev att VB knappast på förhand planerat att gå hem i mörker eftersom hon eeu var rädd för mörkret..
Hon "väljer" alltså inte att göra det; hon hade inget val. Har pga sitt sms:ande med MB hamnat i gräl med KJ som tagit hennes mobil, läst sms:en och blivit ännu argare och utåtagerande mot VB som därför inte vågar vara kvar. Och går därför.

Men det är bara "en utbildad gissning" (citat KJ)

Eller så får hon skjuts av KJ?
Citera
2013-10-24, 10:57
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Jag vill bara påpeka att AF avslöjar MB:s otrohetsaffär med VB för AN i juli 2012.
VB var ingen nyhet i äktenskapet.

FUP s. 1105-1106

Har klippt och klistrat från FUP (till ett eget Word-dokument först, därav inga sidhänvisningar):

Citera
2013-10-24, 10:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Faktum är att det är väldigt märkligt att hon väljer att gå hem överhuvudtaget, hon har ju i alla andra sammanhang ringt och bett om skjuts till höger och vänster. Att KJ inte skulle kunna köra henne hem efter en öl känns larvigt.

Sedan hade hon styvpappan och Yngve att ringa. Styvpappan kanske inte var speciellt nykter denna kväll men Yngve, som gärna skulle vilja äga en gobit som VB, hade säkert ställt upp.

Det enda som skulle kunna stämma för mig, är att hon hals över huvud flyr lgh i skräck eller ilska. Och att KJ hinner ifatt.

Ja hon har blivit körd hit och dit annars, varför inte ringa någon nu? För att man inte kan?
Citera
2013-10-24, 11:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Just det, och i detta fall har vi då en man som har hennes blod och likdoft i skuffen, hur många fler män tror du man skulle kunna lägga till i detta kartotek som också har hennes blod och likdoft i bilen i det här fallet?

Det finns ju en till som skjutsat VB från träningen så att det kan ha "smetat" av blod i den personens bil.
Citera
2013-10-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ja när KJ föreslår att de ska ses svarar VB: "19 är för sent jag är rädd för mörkret Jag är skit skrajk jag"

Nog inget man skall dra för stora växlar på men om det var VB som ett vittne såg gåendes vid 21:30 så kan man anta att VB inte hade planerat denna kvällspromenad.
Tänker att möjligheten finns att det var VB som efter gräl med KJ (i vilket KJ tagit mobilen av VB) var på väg hem/till ngn annan.
(Vet att vittnet efter att ha sett på bilder av VB inte alls var övertygad om att det faktiskt var VB)

Om det mot förmodan skulle vara VB efter Lejonbacksvägen så är det iaf ett väldigt konstigt vägval, det är en längre väg om hon nu skulle startat en promenad hem. Flottiljvägen ut på leden, vä efter den sen hö in på slipvägen mot räddningstjänsten är klart kortare och mer trafik.
Sen kan man då i sammanhanget undra varför hon inte fortsätter att sms'a efter 18.40 om hon var upprätt.

Det som möjligen skulle kunna tala för att hon gått denna väg och helt enkelt blivit upplockad av KJ är hans styrning av sök med kompisarna efter cykelbanan från torpgärdsleden mot Sävast, fanns det något i området som han visste och därmed ville ge området "clear" till sökledningen. Det kan ju också vara så att han där dumpat mobilen hennes i detta område på väg mot eller från f-hemmet vid besöket där på kvällen. Långsökt men visst kan det finnas en sådan möjlighet.
Citera
2013-10-24, 11:10
Medlem
Citat:
Det enda som skulle kunna stämma för mig, är att hon hals över huvud flyr lgh i skräck eller ilska. Och att KJ hinner ifatt.

Ja hon har blivit körd hit och dit annars, varför inte ringa någon nu? För att man inte kan?

Ja det är ju just det jag har presenterat som tankegång: att VB blivit rädd för KJ. De har grälat och KJ har tagit mobilen av VB. VB lämnar KJ:s lgh eftersom hon inte vågar vara kvar. Eftersom KJ har VB:s mobil kan inte VB ringa med sin mobil.. Tycker själv att den biten borde gå att inse.

När KJ sedan har läst valda delar av MB:s sms i VB:s mobil slår det slint för KJ och han tar bilen och jagar efter VB. Kommer ikapp och dödar VB i ogenomtänkt raseri.
Citera
2013-10-24, 11:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Uppenbart har hennes tillgång till telefonen upphört efter 18:40. Därav så svarar hon inte på MBs sms.

Men varför 112 redan klockan 17:09
Citera
2013-10-24, 11:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ja det är ju just det jag har presenterat som tankegång: att VB blivit rädd för KJ. De har grälat och KJ har tagit mobilen av VB. VB lämnar KJ:s lgh eftersom hon inte vågar vara kvar. Eftersom KJ har VB:s mobil kan inte VB ringa med sin mobil.. Tycker själv att den biten borde gå att inse.

När KJ sedan har läst valda delar av MB:s sms i VB:s mobil slår det slint för KJ och han tar bilen och jagar efter VB. Kommer ikapp och dödar VB i ogenomtänkt raseri.

Det är tänkbart scenario, och då VB går den troligaste vägen hem och KJ följer efter henne med hennes telefon i bilen/handen så byter telefonen nät. Det skulle ske i så fall redan vid cirka 20:30 vilket kan stämma bra med tidpunkten för skriken och då han stänger fönstret.

Han tar med sig stämjärnet från lägenheten och när han är i fatt så hugger han henne i både ryggen och i bröstet.
Citera
2013-10-24, 11:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Uppenbart har hennes tillgång till telefonen upphört efter 18:40. Därav så svarar hon inte på MBs sms.

Men varför 112 redan klockan 17:09
Jag funderar på om 112-ringningen kan ha varit mest på skämt. Ponera att KJ betedde sig lite konstigt, kanske lite dominant. Utan att egentligen vara särskilt rädd kanske VB då ville skrämma upp honom lite. Då är det ju lätt att ta upp telefonen och hota med att slå 112. Att slå in siffrorna i hans åsyn. KJ backar då med sitt konstiga sätt och ber henne att inte ringa. Nöjd låter hon bli, hon har "vunnit".

Lite som en dramaqueen sådär. Så som vissa människor kan vara. Hota med att anmäla för det ena och det andra, hota med ditt och datt. I syfte att skaffa sig makt över den andra.

Låter det helt orimligt?

Jag spinner vidare på denna fundering och tänker mig att incidenten med 112 låg och grodde i KJ sedan, och att det kan ha bidragit till vad som sedan skedde. Vad som nu skedde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in