2013-10-25, 18:49
Medlem
Apropå bagageutrymmet i bilen:

Vänster arbetshandske är fotograferad som den påträffades (FUP s 309). Den har legat utanför det besudlade området till vänster, och utan kontakt med detta. COOP-kassens ursprungliga läge har jag fortfarande inte sett dokumenterat. Framgår inte av bilden över det ouppackade bagageutrymmet iaf. Om det är så att även kassen legat utan direkt kontakt med besudlingen på mattan i främre vänstra hörnet, så finns det alltså TRE besudlingar som inte kan kopplas fysiskt till varandra vid en ev. "plantering". Handsken låg underst i utrymmet och hade en besudling som påverkats av väta.

Det är svårt att föreställa sig, menar jag, att detta skulle vara resultat av en plantering av bevis.
Citera
2013-10-25, 18:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mellanlagringen är förmodligen värnet uppe vid fortet där hundarna markerade både inne i värnet och vid avlånga värngluggen. Så förmodligen har kroppen/delar passerat in eller ut eller bådera genom gluggen om han ej använt trappen ner i värnet. Han har styckat av praktiska skäl för det var nog inte alltför enkelt att bära VB från bil till värnet, ej enkel terräng framförallt i mörker.

Nån vänlig själ som kan peka ut på kartan var det vattenfyllda värnet ligger? Jag kan inte hitta det på kartan i trådstarten (https://maps.google.se/maps/ms?msid=217083814073752706279.0004dd51e1d99faa4aed c&msa=0). Finns det några bilder på det?
Citera
2013-10-25, 18:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Apropå bagageutrymmet i bilen:

Vänster arbetshandske är fotograferad som den påträffades (FUP s 309). Den har legat utanför det besudlade området till vänster, och utan kontakt med detta. COOP-kassens ursprungliga läge har jag fortfarande inte sett dokumenterat. Framgår inte av bilden över det ouppackade bagageutrymmet iaf. Om det är så att även kassen legat utan direkt kontakt med besudlingen på mattan i främre vänstra hörnet, så finns det alltså TRE besudlingar som inte kan kopplas fysiskt till varandra vid en ev. "plantering". Handsken låg underst i utrymmet och hade en besudling som påverkats av väta.

Det är svårt att föreställa sig, menar jag, att detta skulle vara resultat av en plantering av bevis.
Hur skulle han få plats med kroppen i det där fulla bagageutrymmet?
Citera
2013-10-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kan nån vettig människa verkligen hävda att denne föga sympatiske, men ögonskenligen helt normale, testosterondrivne Allan-Ballan skulle vara kapabel till att hantera ett lik på det sätt som detta lik oundvikligen måste ha blivit hanterat? Måste man inte var för envar uppenbart knäpp för att kunna göra nåt sånt?

Jag sätter mina pengar på att KJ är skyldig men ponera att MB faktiskt begått brottet ifråga. Han är tillräckligt stark för att inte behöva stycka kroppen. Han kan flytta den lilla kroppen vart han vill. Och om han styckade en kropp så borde hans jaktkunskaper synas lite bättre. Väljer man en såg för styckningen så spelar förstås jaktkunskaperna mindre roll.

Någon dag går efter att MB tagit livet att VB och han upptäcker att den huvudmisstänkte är KJ och MB är inte dummare än att han tar chansen att bättra på sina egna odds lite. KJ är ur den synvinkeln ganska perfekt, han är lite bäng i kolan, låser bara dörrar ibland så att gå in och hämta tejprullen medans KJ är ute och söker med MSP är en barnlek.

KJ tycker även att låsfunktionen på bagageluckan med en knapp bredvid förarsätet duger ganska långt enligt förhör. Det är således inte så svårt för MB att dumpa lite kroppsdelar i bagageluckan.

När KJ sedan hittar kroppsdelarna i sin bagagelucka blir han livrädd. Han vågar inte ringa polisen utan bestämmer sig istället för att göra sig av med det bevismaterial som pekar mot honom.
KJ var nog dessutom ganska berusad senare den aktuella kvällen så han börjar kanske rent av tvivla på vad han gjort och inte.

Måste man inte vara knäpp för att stycka en kropp mm? Nej, jag tror de flesta skulle kunna göra en sån sak av ren självbevarelsedrift om de väl hamnade under den pressen.
Citera
2013-10-25, 19:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Jag tror att KJ är skyldig men att bevisen inte kommer att räcka till en fällande dom därför att:
DNA testet på ena benet visar svagt på att det kan vara han, +1
om blodet i bagagelyckan är planterat då är förmodligen likdoften det också
hunden markerade bara i högra och vänstra hörnet
hunden kan inte avgöra vems likdoft det är och även om det är osannolikt, kan det komma från någon annan avlidens likdoft där man har tagit något från den döde och placerat i bagaget
blodet kan ha kommit dit på naturlig väg
bagaget var inte städat eller rengjord

Det enda jag ser är att man finner mer bevis eller att han erkänner och bevisar det för att få honom fälld.

Farfar dog kort tid före mordet, dessutom hade KJ fått en säng av mormor, var det inte så? Lever mormor?
Citera
2013-10-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Styckningen var antagligen transportbetingad såtillvida att det är lättare att flytta delar från (MP)/SP till FP1/FP2 då ingen av platserna FP1/FP2 var styckplats. Han har rekat ödehuset innan han senare dumpar benen där.

Mellanlagringen är förmodligen värnet uppe vid fortet där hundarna markerade både inne i värnet och vid avlånga värngluggen. Så förmodligen har kroppen/delar passerat in eller ut eller bådera genom gluggen om han ej använt trappen ner i värnet. Han har styckat av praktiska skäl för det var nog inte alltför enkelt att bära VB från bil till värnet, ej enkel terräng framförallt i mörker.

Pannlampa/flashlampa eller liknande bör han haft tidigare som rekvisita och kanske nu är borta, han hade tre stendöda ficklampor i bilen, har man kollar på dem om det finns några blodspår som s.a.s. hamnat där via direktkontakt handskar/händer. Nu kanske han lånat ut dem under t.ex. nattliga söket efter cykelvägen torpgärdsleden-sävast kvällen 8 maj med polarna så det kanske inte ger något.

Sen kan det förmodas att det ingår i hans "projekt" att framförallt ta väck hennes händer, det har han ju läst och sett (TV) att så gör den perfekte mördaren.

Jag har fått för mig att torson dumpades på fp2 först, benen i det vattenfyllda värnet. Obuktionsprotokollet påvisar att styckningställena var intorkade, likaså mun, haka och läppar. Styckningställena på benen var täckta av ett vitt mögel, dvs inte intorkade på samma sätt som vissa delar av torson.
Citera
2013-10-25, 19:04
Medlem
MrFolds avatar
SÄNGMYSTERIET

Alltså, det här är väldigt märkligt ur flera synvinklar.

Vid husrannsakan i KJ:s lägenhet finner man en smal enkelsäng uppställd som framgår av bild (FUP s 292)

När man förhör ett antal av KJ:s vänner och bekanta så talar de med mycket stor samstämmighet om någonting helt annat (dolt under spoiler av läsbarhetsskäl)

Bortsett från att man varierar mellan att tala om två sängar som står ihop eller en dubbelsäng så är det eg. bara det sista vittnet som har en avvikande mening om sängförhållandena, men förbehållet är "har för sig"

Så vad har hänt här? Minns ett gäng personer som besökt KJ ett antal gånger samstämmigt fel om hur det ser ut i hans sovrum, eller har något inträffat på sängfronten? Vi tittar igen på vad vittnet, tillika grannen Nils säger på s. 169 i FUP:

Citat:
Iakttagelser av Kristoffer bärandes på något stort från sin lägenhet
När vi börjar så smått runda av förhöret uppger Nils att han gjort en iakttagelse runt den 7-8
maj som han inte kunnat sluta grubbla på. Det var då han satt och åt middag vid sitt köksbord,
med utsikt ut mot loftgången och mot trappan (som leder ner till markplan). När Nils tittar ut
ser han Kristoffers ansikte, han går med ryggen först ner för trappan, bärandes på något stort.
Kristoffer var då klädd i rund, stickad beige/grå mössa, eventuellt en brunaktig t-shirt. Nils
såg inte hans underkropp.
Till hjälp hade han ytterligare en person. Nils såg bara ryggen på denne, men uppskattar
honom i Kristoffers ålder. Personen var lite kraftigare än Kristoffer, normal kroppsbyggnad
uppger Nils. Personen var lite kortare än Kristoffer, men han gick något framåtböjd. Personen
hade mörkt kortklippt hår, mot det bruna hållet, ej snaggad, och ingen spretig frisyr. Ljus hy,
och klädd i ljus tröja, eventuellt grå. Nils minns inte vad det var för typ av tröja. Nils såg inga
tatueringar, smycken eller andra kännetecken på denna person.
Det de bar på var uppskattningsvis 150 cm lång, och ca 70 cm bred, axelbredd förklarar Nils.
Vit eller grå i färgen. Nils kan inte förklara dess form. Han funderar om det låg något form av
skynke över.

En tillfällighet, eller kan det finnas ett samband? Måttangivelserna är inte helt bortitok om man antar att det var en enkelsäng. Alla människor har inte ett perfekt ögonmått heller, så nog kan föremålet som bars ut ha varit en säng? Om så: Varför har KJ gjort sig av med den 2-3 dagar efter VB:s besök i hans lägenhet?

Nu undrar man: Har förhörsledarna noterat detta och frågat KJ om saken? Nej, inte vad jag hittar i varje fall. De enda träffar man får när man söker igenom förhören med honom på "säng" är frågor kring deras sexuella aktiviteter. Ganska anmärkningsvärt tycker jag, kan det vara värt att underrätta förundersökningsledaren om saken månne?
Citera
2013-10-25, 19:04
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag sätter mina pengar på att KJ är skyldig men ponera att MB faktiskt begått brottet ifråga. Han är tillräckligt stark för att inte behöva stycka kroppen. Han kan flytta den lilla kroppen vart han vill. Och om han styckade en kropp så borde hans jaktkunskaper synas lite bättre. Väljer man en såg för styckningen så spelar förstås jaktkunskaperna mindre roll.

Någon dag går efter att MB tagit livet att VB och han upptäcker att den huvudmisstänkte är KJ och MB är inte dummare än att han tar chansen att bättra på sina egna odds lite. KJ är ur den synvinkeln ganska perfekt, han är lite bäng i kolan, låser bara dörrar ibland så att gå in och hämta tejprullen medans KJ är ute och söker med MSP är en barnlek.

KJ tycker även att låsfunktionen på bagageluckan med en knapp bredvid förarsätet duger ganska långt enligt förhör. Det är således inte så svårt för MB att dumpa lite kroppsdelar i bagageluckan.

När KJ sedan hittar kroppsdelarna i sin bagagelucka blir han livrädd. Han vågar inte ringa polisen utan bestämmer sig istället för att göra sig av med det bevismaterial som pekar mot honom.
KJ var nog dessutom ganska berusad senare den aktuella kvällen så han börjar kanske rent av tvivla på vad han gjort och inte.

Måste man inte vara knäpp för att stycka en kropp mm? Nej, jag tror de flesta skulle kunna göra en sån sak av ren självbevarelsedrift om de väl hamnade under den pressen.

Fast då måste MB spana på KJ en hel del.... Nu har ju MB ett jobb att sköta, en familj samt karatelektioner att ombesörja. Låter lite väl tidspressat, till och med för mig
Citera
2013-10-25, 19:06
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det låter intressant, har du några exempel på där det har dragits fel slutsatser eller när man inte har följt upp spår?

Kolla sidan 534 i FUP
Läs konstaterandet om de förmodligen mycket långa smsen... (pinsamt)

Det är är mycket i förhören mellan AN och MB som inte stämmer överens.

Det är många bäckar små när det gäller MB som gör att jag personligen tror att bevis kan vara planterade på KJ och att MB är inblandad.

Jag tycker att det är bra att vi alla vänder fram och tillbaka på alla stenar här.

Som tex tejpen... dom hittade 2.2m tejp på VB.
Om ni är kunniga i något redigeringsprogram tycker jag att ni öppnar upp bilden med KJs tejp. Övre delen är mörkare gul än den undre,plast gulnar med tiden.
Därför tycker jag att det är rätt tydligt att denna tejp inte har något med tejpen på VBs kropp att göra.
Vet att VBs blod var på den men det kan faktiskt ha kommit dit på annat sätt.
Citera
2013-10-25, 19:07
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Nej, fan heller MB har hängts ut pga att man söker smarrigt skvaller och man ska ha rätt att ha den åsikten typ. Däremot har man inte presenterat ett spår eller liknande som ger underlag för påståendet-
Dom har det nog jävligt jobbigt i byn Boden just nu. Smarrig läsning för folket i Boden.

Typ. Förutom alla bevis & indicier som pekar på KJ så hade jag satt en peng på MB. Hade ingen vetskap om honom före denna händelse men han verkar inte helt schysst. Inte speciellt konstigt att han blev 'misstänkt' här på FB. Förvånande nog så var det mesta 'värre' enligt FUP än ryktena här !

Som det ser ut nu, ingen tvekan om att KJ är skyldig och vääääldigt tveksamt att MB skulle ha en fot med i spelet.

I slutändan blir det antalgigen precis som i Agatha Christie's böcker (och nästan alla dekare och thrillers): Någon verkar extremt skum men i slutändan visar sig nån annan vara skyldig.
Citera
2013-10-25, 19:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
SÄNGMYSTERIET

Alltså, det här är väldigt märkligt ur flera synvinklar.

Vid husrannsakan i KJ:s lägenhet finner man en smal enkelsäng uppställd som framgår av bild (FUP s 292)

När man förhör ett antal av KJ:s vänner och bekanta så talar de med mycket stor samstämmighet om någonting helt annat (dolt under spoiler av läsbarhetsskäl)

Bortsett från att man varierar mellan att tala om två sängar som står ihop eller en dubbelsäng så är det eg. bara det sista vittnet som har en avvikande mening om sängförhållandena, men förbehållet är "har för sig"

Så vad har hänt här? Minns ett gäng personer som besökt KJ ett antal gånger samstämmigt fel om hur det ser ut i hans sovrum, eller har något inträffat på sängfronten? Vi tittar igen på vad vittnet, tillika grannen Nils säger på s. 169 i FUP:

En tillfällighet, eller kan det finnas ett samband? Måttangivelserna är inte helt bortitok om man antar att det var en enkelsäng. Alla människor har inte ett perfekt ögonmått heller, så nog kan föremålet som bars ut ha varit en säng? Om så: Varför har KJ gjort sig av med den 2-3 dagar efter VB:s besök i hans lägenhet?

Nu undrar man: Har förhörsledarna noterat detta och frågat KJ om saken? Nej, inte vad jag hittar i varje fall. De enda träffar man får när man söker igenom förhören med honom på "säng" är frågor kring deras sexuella aktiviteter. Ganska anmärkningsvärt tycker jag, kan det vara värt att underrätta förundersökningsledaren om saken månne?

Ja det tycker jag faktiskt MrFold. Det skadar ju inte utredningen iaf.
Citera
2013-10-25, 19:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Klorin eller ammoniak är ungefär lika effektivt. Det inte säkert att man får bort allt blod men det förstör DNA-molekylerna vilket gör att det kan vara svårt att fastställa DNA.
Vad har du fått det ifrån att ammoniak förstör DNA lika effektivt som klorin? Det stämmer inte med vad jag tror mig veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in