2013-10-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Angående att han ansågs färdigbehandlad har jag valt följande ur Råstams bok:

Resten är historia, som man säger.

Jag konstaterar att (under 1992)

a) SB behandlas med bensodiazepiner och han har ångestattacker. Sannolikt har han sedan länge ett beroende som sammanhänger med långvarig överutskrivning av dessa preparat. (De jättelika mängder han får under Quickåren, har sannolikt inte börjat förskrivas över en natt).
b) av ovanstående framgår klart att han trots detta är på väg att slussas ut i samhället = färdigbehandlad.
c) Genom den respons SB lyckas få på sina tankeövningar om eventuellt begångna, grova brott, först från Fransson och därefter från Bir*itta Stå*le, har han satt igång en process, där han till slut erkänt över 30 mord. De, under processens gång, ökande mängderna narkotiska preparat som han intar, gör det omöjligt att backa. Någon utskrivning från Säter är förstås då inte aktuell längre.

Således: SB var färdigbehandlad och på väg ut i samhället 1992. Han kunde inte klara hyran för den lägenhet han hade kontrakt på och fick stanna kvar på utslussningsavdelningen på Säter tills vidare. När han sedan började prata om alla mord han hade begått, med kraftigt bistånd från läkarna på Säter, så var det inte aktuellt att skriva ut honom längre.
Slutsatsen är då att det var felbedömning att han skulle varit frisk, en frisk människa skulle inte gett sin vårdare en fråga som insisterar på att man begått ytterligare brott.
Citera
2013-10-23, 23:43
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Det var t.ex. uppe i domstolen i måndags. Jag antar att du inte har lyssnat igenom förhandlingarna där.

Citat:
Angående att han ansågs färdigbehandlad har jag valt följande ur Råstams bok:
Nu förstår jag ingenting. Satt man och läste ur Råstams bok vid den senaste förhandlingen när frågan om huruvida SB var friskförklarad 1992 avhandlades?
Citera
2013-10-24, 00:18
Medlem
Nennenes avatar
Ärligt nu för guds skulle skriv inte ut det här psykfallet! Han ska inte vistas ute på gator och torg med andra människor! Läs vad han har hållt på med sen att han inte vill vara med i några utredningar visar tydligt att han är sjuk i huvudet. En frisk människa hade ställt upp på vad som helst för att komma därifrån, den sjuka människan undviker situationen. Gör utredningen klar, släng nyckeln

De här meningarna räcker för mig, med hans tidigare brott, att han ska sitta inspärrad tills han dör.Det kan ha varit 100 år sen, 50 år sen, 25 år sen men vem vill ha ett levande psykfall ute.

" I det allvarligaste fallet hade han kvällstid tagit sig in på Falu lasarett där han jobbade som sjukvårdsbiträde och våldfört sig på en patient. Under våldtäkten tog han stryptag på pojken som blev medvetslös."

" Bergwall var vid 20-tiden på väg till en arbetskamrat, då han såg en gosse, som väckte hans sexuella åtrå, tog kontakt och talade med honom. De pratades vid en stund under det de gick gatan framöver och när Bergwall såg en bakgård vid sidan av gatan, fattade han plötsligt tag i gossens nacke och förde in honom på bakgården; där kysste han honom på kinden och munnen, befallde gossen dra ner byxorna, vilket denne uppenbart uppskrämd inte vågade annat, varpå Bergwall ställde sig på knä framför gossen, tog tag i dennes manslem, kysste den, tog in den i munnen, sög på den, drog så ner sina egna byxor och försökte därefter föra sin styvnade manslem i gossens analöppning, därpå onanerade Bergwall tills han fick utlösning med intensiv orgasm, ordnade omedelbart klädseln, befallde gossen att inte yppa något om det inträffade för någon varken hemma eller annorstädes, för 'då kunde det gå honom illa'. Bergwall fortsatte sedan sin väg till arbetskamraten."
Citera
2013-10-24, 00:21
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Slutsatsen är då att det var felbedömning att han skulle varit frisk, en frisk människa skulle inte gett sin vårdare en fråga som insisterar på att man begått ytterligare brott.

Han insisterade inte. Han frågade: vad skulle du säga om....?
Citera
2013-10-24, 00:23
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Nu förstår jag ingenting. Satt man och läste ur Råstams bok vid den senaste förhandlingen när frågan om huruvida SB var friskförklarad 1992 avhandlades?

Fakta är väl fakta?

Jag kan bara hänvisa till ungefär vad som sades under förhandlingarna. Det var ungefär samma sak som framgår av Råstams bok.

Jag har tyvärr ingen inspelning av exakta ordalydelser från förhandlingen.
Citera
2013-10-24, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apaa
Här har vi en studie gjord som visar att dessa "experter" som skall bedöma farlighet gör sämre ifrån sig än slumpen: http://fof.se/tidning/2012/10/artikel/farlig-valdsbrottsling-eller-fangslad-i-onodan#.UmelrkkIYjY.facebook

Är det kanska samma slump som apan på Wall Street, där man hade ett experiment som jämförde avkastningen på aktier valda av fondförvaltare och en apa?

Det Säter håller på med är samma sorts forskning som Lombroso gjorde och senare ledde till en mörk tid när man jämförde folkslag, raser och mätte skallar och förutsåg brottslighet genom kroppstyper och många andra stolligheter.

De bortser från objektivitet och låser in SB, med motiveringen att de kan inte garantera, att han inte kommer begå brott, i framtiden. Det är verkligen tragiskt att så få människor inte förstår hur hemskt det är att låsa in folk på de grunderna.

Det folk har missat är att det finns olika brytpunkter. Saken handlar inte om ett beslut, som har starkare rättskraft än de domar SB fick resning för. Trots att förvaltningsrätten ger sken av det, för att ge sig själva en väg ut. De har nu gett efter för opinion, och rekommenderar second opinion.

Men förvaltningsrtten har frihetsberövat SB lång tid, utan att ställa relevanta frågor. De verkade också överraskade av att saken sköttes mer som i en tingsrätt; processtekniskt blev det en överraskning för många.

SB hamnade på Säter efter ett beslut. Ett beslut som var på väg att undanröjas. Han skulle ut, innan denna cirkus började. Man kan se agerandet från Säter med utslussning som ett positivt beslut, som inte kan tas tillbaka, (grundläggande förvaltningsrätt) och därför ser inte jag det beslutet som relevant.

Det handlar bara om tingsrätterna som dömde SB till att förvaras på Säter, där han fanns tillgänglig för dessa tokiga terapeuter. Domarna är undanröjda och därför finns det ingen laglig grund att hålla SB inlåst oavsett vad som sägs på TV, av folk som ser riktigt kloka ut. Men skenet bedrar.

Han sitter nu på Säter därför att han dömdes till vård, av tingsrätter, som kom till slutsatsen att SB var en seriemördare. Nu har SB fått resning, eftersom han inte mördat någon, men påföljden är kvar.

Trots att tidigare beslut om att SB skulle ut, undanröjdes genom att han infångades i en skadlig terapi.
Citera
2013-10-24, 00:35
Medlem
Citat:
Han insisterade inte. Han frågade: vad skulle du säga om....?
Tolkar jag det som, och var han nu så klar och frisk i knoppen borde han förstå att det var en olämplig fråga med tanke på hans bakgrund.
Citera
2013-10-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Är det kanska samma slump som apan på Wall Street, där man hade ett experiment som jämförde avkastningen på aktier valda av fondförvaltare och en apa?

Det Säter håller på med är samma sorts forskning som Lombroso gjorde och senare ledde till en mörk tid när man jämförde folkslag, raser och mätte skallar och förutsåg brottslighet genom kroppstyper och många andra stolligheter.

De bortser från objektivitet och låser in SB, med motiveringen att de kan inte garantera, att han inte kommer begå brott, i framtiden. Det är verkligen tragiskt att så få människor inte förstår hur hemskt det är att låsa in folk på de grunderna.

Det folk har missat är att det finns olika brytpunkter. Saken handlar inte om ett beslut, som har starkare rättskraft än de domar SB fick resning för. Trots att förvaltningsrätten ger sken av det, för att ge sig själva en väg ut. De har nu gett efter för opinion, och rekommenderar second opinion.

Men förvaltningsrtten har frihetsberövat SB lång tid, utan att ställa relevanta frågor. De verkade också överraskade av att saken sköttes mer som i en tingsrätt; processtekniskt blev det en överraskning för många.

SB hamnade på Säter efter ett beslut. Ett beslut som var på väg att undanröjas. Han skulle ut, innan denna cirkus började. Man kan se agerandet från Säter med utslussning som ett positivt beslut, som inte kan tas tillbaka, (grundläggande förvaltningsrätt) och därför ser inte jag det beslutet som relevant.

Det handlar bara om tingsrätterna som dömde SB till att förvaras på Säter, där han fanns tillgänglig för dessa tokiga terapeuter. Domarna är undanröjda och därför finns det ingen laglig grund att hålla SB inlåst oavsett vad som sägs på TV, av folk som ser riktigt kloka ut. Men skenet bedrar.

Han sitter nu på Säter därför att han dömdes till vård, av tingsrätter, som kom till slutsatsen att SB var en seriemördare. Nu har SB fått resning, eftersom han inte mördat någon, men påföljden är kvar.

Trots att tidigare beslut om att SB skulle ut, undanröjdes genom att han infångades i en skadlig terapi.
Sture skulle alltså kunna ta sitt pick o pack och vandra ut i friheten?
Du tror inte att det har att göra med att Sture har mer otvättad byk i bagaget än dessa 8 morden som gör att han kan hållas inlåst? Regering och riksdag med Ask i spetsen skulle väl ingripit redan om Sture sitter inlåst utan laglig grund? Eller är Sveriges politiker själva inblandade i soppan?
Du har inte undersökt om frimurarna kan ha ett finger med i spelet?
Dom sägs ju ha en del inflyttande
Senast redigerad av Grismongis 2013-10-24 kl. 00:54.
Citera
2013-10-24, 01:13
Medlem
Citat:
Fakta är väl fakta?

Jag kan bara hänvisa till ungefär vad som sades under förhandlingarna. Det var ungefär samma sak som framgår av Råstams bok.

Jag har tyvärr ingen inspelning av exakta ordalydelser från förhandlingen.
Men jag uppfattade det som att det var ostridigt att det var beslutat att SB, var på väg ut.

Det vore intressant om just den saken överklagades, då det är ett positivt beslut att SB skulle ut från Säter. Positivt beslut kan inte ta tillbaka.

Därför har det beslut som gjorde att SB hamnade på Säter ingen relevans. Endast morddomarna och resningarna som visade att en oskyldig blivit dömd för seriemord.

Eller en annan formulering: att det fanns beslut om att låsa in en mördare. Om de inte har en mördare, hur kan då frihetsberöva SB?
Citera
2013-10-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men jag uppfattade det som att det var ostridigt att det var beslutat att SB, var på väg ut.

Det vore intressant om just den saken överklagades, då det är ett positivt beslut att SB skulle ut från Säter. Positivt beslut kan inte ta tillbaka.

Därför har det beslut som gjorde att SB hamnade på Säter ingen relevans. Endast morddomarna och resningarna som visade att en oskyldig blivit dömd för seriemord.

Eller en annan formulering: att det fanns beslut om att låsa in en mördare. Om de inte har en mördare, hur kan då frihetsberöva SB?
Sture skulle bli försöksutskriven.
Källa på att det fanns ett frigivningsbeslut som inte gick att återkalla är du skyldig oss.
Som sagt är det möjligt att Sture skulle släppts omgående om han nu vore ostraffad tidigare, är det så svårt att begripa en sådan enkel detalj?
Senast redigerad av Grismongis 2013-10-24 kl. 01:25.
Citera
2013-10-24, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Sture skulle alltså kunna ta sitt pick o pack och vandra ut i friheten?
Du tror inte att det har att göra med att Sture har mer otvättad byk i bagaget än dessa 8 morden som gör att han kan hållas inlåst? Regering och riksdag med Ask i spetsen skulle väl ingripit redan om Sture sitter inlåst utan laglig grund? Eller är Sveriges politiker själva inblandade i soppan?
Du har inte undersökt om frimurarna kan ha ett finger med i spelet?
Dom sägs ju ha en del inflyttande
Man kan rent teoretiskt sitta inlåst inom rättspsyk för resten av sitt liv för att man blivit dömd för att ha stulit ett tuggummi. Men även du måste tycka att det vore galenskap (Jag är osäker för du framstår som totalt blåst)? Sture har sonat sina brott för länge sedan.
Citera
2013-10-24, 01:51
Medlem
Så infiltrerade han Säter – i jakten på sanningen om Quick

Utåt påstår journalisten Dan Josefsson att han ska skriva en hyllningsbok om en död psykolog.
I själva verket infiltrerar han de hemlighetsfulla miljöerna på Säters sjukhus.
– Jag var tvungen att ljuga för att kunna berätta sanningen om Quick, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17692005.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in