2013-10-22, 01:36
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
nu börjar det förhoppningsvis närma sig utredning för mig. hur går en sån till egentligen?

Antar att du varit på hos en läkare och gjort en bedömning som gett dig en remiss till psyk?

Jag har varit på första mötet på psyk och detta har jag fått veta.

De tar blodprover för att utesluta fysiska problem - de gjorde de i samband med första bedömningen för mig.

Sen kommer man till ett första samtal på psyk som är i princip samma sak fast mer ingående där de beslutar hur de ska gå vidare. Jag fick berätta om min uppväxt, om mina problem, hur jag mår osv. Dessutom svara på frågor där de undersöker om man kan ha fler psykiska besvär/diagnoser. Jag var där nyss och de beslutade att göra en fullständig utredning som de beskrev såhär

Fler samtal med läkare
Samtal med pyskolog
Ett anhörigsamtal med ex föräldrar, syskon.

Mer än så vet jag inte, för jag har inte kommit så långt. Antar att det tar någon/några månader innan allt är färdigt.
Citera
2013-10-22, 02:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
nu börjar det förhoppningsvis närma sig utredning för mig. hur går en sån till egentligen?
Extremt olika, alltifrån 1 timmes prat med psykiatriker till 30+ timmars utredning, pisseprov, blodprover....
Citera
2013-10-22, 07:12
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:

Jag va först hos en kurator på vc som bedömde att jag har anlag till diagnosen, remisserad till psykiatrin som inder tre samtal screenade igenom typ alla diagnoser och bedömde att jag har anlag för adhd, träffat läkare som satt mig på väntelista för utredning och nu är det dags.
Psykologen som Ka hålla i utredningen ringde mig och förklarade att jag får träffa henne 4gånger, sedan läkare en gång för att bedömma medecinering, och så drogtest (för att dom är äckliga människor och vill se mitt kön eller så är dom dumma människor och tror att jag är knarkare).
Samtal med psykologen skulle handla om varför jag tror att jag har diahnosen och hur det påverkar min vardag så det blir en funktionsnedsättning.
Loch så skulle dom prata med en anhörig också.
Citera
2013-10-22, 21:00
Medlem
art-creators avatar
Har strattera. Fick förra veckan veta att det står i mina journaler att jag har en ADHD-diagnos. Har ej gjort utredning. Kan jag få ADHD-medicin(metylfenidat) endå? Kommer läkaren kräva att få papper på en utredning innan medicin skrivs ut?
Citera
2013-10-23, 15:47
Medlem
anyonetheres avatar
Det här med ADHD kommer betraktas helt annorluna inom en snar framtid. Ja, alla dessa problem är på riktigt, men diagnosen ges vid en viss gräns, alltså när symptomen är visst stora eller innebär visst mycket problem i livet. Om jag nu blir av med stora delar av symptomen genom att strukturera upp mitt liv, och symptomen inte kommer tillbaks även efter medicin, ska jag klassas som att jag inte har ADHD då?

Vi är en annan typ av människor och världen som den ser ut just nu passar inte oss. Det är inte oss det är fel på, det är hur samhället ser ut och sättet det är tänkt att man ska leva sitt liv på.
Citera
2013-10-23, 16:39
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
Det här med ADHD kommer betraktas helt annorluna inom en snar framtid. Ja, alla dessa problem är på riktigt, men diagnosen ges vid en viss gräns, alltså när symptomen är visst stora eller innebär visst mycket problem i livet. Om jag nu blir av med stora delar av symptomen genom att strukturera upp mitt liv, och symptomen inte kommer tillbaks även efter medicin, ska jag klassas som att jag inte har ADHD då?

Vi är en annan typ av människor och världen som den ser ut just nu passar inte oss. Det är inte oss det är fel på, det är hur samhället ser ut och sättet det är tänkt att man ska leva sitt liv på.

Såklart det är så.
Adhd är ingen sjukdom, bara ett gäng symtom som några läkare röstade om skulle inefattas av diagnosen.
Försvinner symtomen vilket de såklart kan göra så har man såklart inte diagnosen längre
Men jag håller med, jag passar inte in i detta samhälle men tyvärr så måste man "rätta" sig efter samhället.
Citera
2013-10-23, 16:42
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Såklart det är så.
Adhd är ingen sjukdom, bara ett gäng symtom som några läkare röstade om skulle inefattas av diagnosen.
Försvinner symtomen vilket de såklart kan göra så har man såklart inte diagnosen längre
Men jag håller med, jag passar inte in i detta samhälle men tyvärr så måste man "rätta" sig efter samhället.

Eller så skapar man ett liv som är utformat efter en själv=)
Citera
2013-10-23, 20:42
Medlem
gulligumsans avatar
Shiit vad jag överanalyserar allting.
Idag sa psykologen att vid nästa träff ska jag göra test på en dator när hon sitter mittemot mig.
Är det för att kolla hur jag ser ut/beteer mig när jag gör testet eller är det verkligen ett test som är ett test på datorn?
Citera
2013-10-23, 20:44
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Shiit vad jag överanalyserar allting.
Idag sa psykologen att vid nästa träff ska jag göra test på en dator när hon sitter mittemot mig.
Är det för att kolla hur jag ser ut/beteer mig när jag gör testet eller är det verkligen ett test som är ett test på datorn?
gå lös bara, hoppa på stolen och knapra naglar som en galning ^^
Citera
2013-10-23, 21:39
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
gå lös bara, hoppa på stolen och knapra naglar som en galning ^^

Haha jaaa
Och så skriker jag ut opassande ord titt som tätt
Citera
2013-10-23, 21:47