2013-10-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Är det inte märkligt att han hade städhjälp tre gånger per vecka och ändå så var lägenheten ingrodd. När polisen var där först gången höll han på moppa, trots att han var ensam.

Lägenheten kan ha blivit nedskitad igen, efter en städning.

Nej det är inte särskilt märkligt eftersom hans hjälp bara städade köket för att ge han en start,han skulle själv sköta resten.
Och polisen kunde ju se att köket var rent och hyfsat nystädat medan resten var skitigt.

Han höll inte alls på att moppa,dom såg en mopp genom fönstret och den var flyttad när dom kom tillbaka.
Citera
2013-10-23, 11:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Problemet är att man vill titta på den tekniska bevisningen i ljuset av att KJ är skyldig. Då blir givetvis den tekniska bevisningen övertygande, en självuppfyllande profetia om man så vill, precis som i fallet Quick.

Om man istället tittar på det med en försvarsadvokats glasögon (som ex vis Quarrel, Raffa m fl) så kan faktiskt det allra mesta av bevisningen förklaras ganska enkelt.

Man måste vara synnerligen kritisk i fall som dessa där bevisläget inte är så starkt som vissa vill göra gällande.

Det enda jag ser som omöjligt att enkelt förklara är likhundens markeringar i KJ:s bil samt, i viss mån, den blodiga handsken. All annan bevisning kan förklaras relativt enkelt.

Under rådande omständigheter finner jag det otillfredsställande att det inte gjorts, såvitt känt, tekniska undersökningar i MB hem, bilar osv osv. Detta anser jag vara en brist i utredningen. Om inte annat så för att med större säkerhet kunna utesluta MB än att bara tro på vad han säger i förhör. Det hade sannolikt gagnat MB också till undvikande eller i vart fall minimerande av fortsatt byskvaller.

Även om nu KJ döms, vilket jag tror att han kommer att göra, så kommer i alla fall jag ha kvar en känsla av olust kring det hela. Återstår väl att hoppas på att KJ tar bladet från munnen i rätten.

Jag håller inte med, innan bevisningen var känd så talade det mesta för att KJ var den mest sannolika GM i detta fall. När bevisningen sedan släpptes så stödde den den misstanken.

Jag anser inte heller att man enkelt kan ifrågasätta bevisningen med tanke på andra omständigheter. Hade tejpen hittats hos MB, men KJ var den sista kända som såg henne hade man kunnat ifrågasätta denna bevisning.

Den tekniska bevisningen är ju egentligen bara en del, sedan får man sätta den i ett sammanhang som förstärker eller förminskar värdet i bevisningen.

Hennes blod tillsammans med likdoft kan inte bortförklaras på annat sätt än att man börjar ifrågasätta likhundar, SKLs analyser med mera.

Det jag hittills har sett i tråden när det gäller att förklara varför KJ skulle vara oskyldig räcker inte på långa vägar upp till något tvivel, och då är det långt kvar till att de ska utgöra rimliga tvivel.

Vill man tro att polisens hundar inte klarat sitt jobb, SKL har fel i sina analyser och att KJs handlande och beteende är fullt normalt, och att man även tror att han genom sin diagnos inte klarar av att genomföra detta samtidigt som man tror att någon annan, som dock inte har lämnat några spår efter sig, kan ha gjort detta så kan man förstås tro att han är oskyldig.
Citera
2013-10-23, 11:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Nej det är inte särskilt märkligt eftersom hans hjälp bara städade köket för att ge han en start,han skulle själv sköta resten.
Och polisen kunde ju se att köket var rent och hyfsat nystädat medan resten var skitigt.

Han höll inte alls på att moppa,dom såg en mopp genom fönstret och den var flyttad när dom kom tillbaka.

Jo, de såg en mopp som sedan hade plockats bort, sannolikt hade han använt den.

Menar du att den här städhjälpen som skulle vara behjäplig att han städade tre gånger i veckan var helt meningslös.
Citera
2013-10-23, 11:50
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Jag håller inte med, innan bevisningen var känd så talade det mesta för att KJ var den mest sannolika GM i detta fall. När bevisningen sedan släpptes så stödde den den misstanken.

Jag anser inte heller att man enkelt kan ifrågasätta bevisningen med tanke på andra omständigheter. Hade tejpen hittats hos MB, men KJ var den sista kända som såg henne hade man kunnat ifrågasätta denna bevisning.

Den tekniska bevisningen är ju egentligen bara en del, sedan får man sätta den i ett sammanhang som förstärker eller förminskar värdet i bevisningen.

Hennes blod tillsammans med likdoft kan inte bortförklaras på annat sätt än att man börjar ifrågasätta likhundar, SKLs analyser med mera.

Det jag hittills har sett i tråden när det gäller att förklara varför KJ skulle vara oskyldig räcker inte på långa vägar upp till något tvivel, och då är det långt kvar till att de ska utgöra rimliga tvivel.

Vill man tro att polisens hundar inte klarat sitt jobb, SKL har fel i sina analyser och att KJs handlande och beteende är fullt normalt, och att man även tror att han genom sin diagnos inte klarar av att genomföra detta samtidigt som man tror att någon annan, som dock inte har lämnat några spår efter sig, kan ha gjort detta så kan man förstås tro att han är oskyldig.
Jag vet att du inte håller med

Inte heller har jag påstått att KJ är oskyldig. Jag är bara kritisk till utredningen. Låt säga att nu KJ blir frikänd. Hur ska vi då kunna få klarhet i vad som hände VB? Hur ska hennes mamma till slut få veta vem som mördade hennes dotter? Vi har då en mördare som går lös, men kommer du, om KJ blir friad, vara lika övertygad om han skuld i alla delar?

Jag sitter alltså inte här och försvarar KJ, det får hans advokat sköta i rätten. Men jag vill se en gedigen utredning som gör att jag känner mig övertygad om den tilltalades skuld. Det är jag inte i det här fallet och det beror på att jag tycker att man borde ha kollat upp MB mer. Om inte annat så för att kunna utesluta honom även på teknisk grund.
Citera
2013-10-23, 11:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Du refererar till grannarna ( mannen & kvinnan? ) som även säger : Tänkte inte så mkt mer på det, då jag antog att det kom ifrån tv´n, vilket inte heller kan ( uteslutas )

Tror du på fullaste allvar att hon blivit bragd om livet i hans lgh?
vars har du den tekniska bevisningen som stödjer det?
Finns inte ett skvatt i lägenheten som tyder på att han skall ha mördat henne där / än mindre ha styckat henne, därmed har också åklagaren sagt: Vi har inte funnit mordplatsen.

Polisens utredare i samarbete med SKL har lulänsat hans lägenhet & inte funnit något som tyder på att hon blivit mördad där.

Jag tror inte hon lämnade lägenheten stående, antingen var hon död eller så var hon inte vid medvetande. Klockan 22 var KJ hemma hos sin bror, då var VB med största sannolikhet redan död.

Styckat henne i lägenheten har han inte gjort, det har sannolikt skett uppe i skogen eller i något värn.

I Marinafallet fanns det inte heller ett skvatt som tydde på att Marina blivit mördad i sovrummet. När man så småningom hittade blodet i sängen så visade det sig att det varit ett ordentligt blödande efter att hon hade blivit skjuten i huvudet. Man hittade även då en (1) liten bloddroppe under sängen. Ingen likdoft, inga spår efter blod och inga spår efter att någon hade städat rummet, trots detta så hade en person blivit skjuten i skallen med stora blödningar som följd.

Med detta sagt så finns det alltid sätt att ha turen/lyckas med att dölja att ett mord begåtts på en plats trots stora blodflöden.
Citera
2013-10-23, 11:59
Medlem
highfives avatar
Jag tror att man missat mycket eftersom man varit övertygad och koncentrerat sig på att det skulle vara samma person som gjort allt från start till mål. Bara tanken att det finns två galningar i Boden samtidigt har man helt uteslutit. Finns väl ingen statistik att luta sig mot där det var så.

Jag tror man borde delat upp fallet och frågat sig: Vem mördade VB? Vem styckade henne? Istället har man fokuserat på vem mördade och styckade henne?

Sen finns den tredje möjligheten som man helt förbisett och det är det är en som mördat och styckat och den andra personen har funnit och hanterat den döda kroppen i ett senare skede.
Citera
2013-10-23, 11:59
Medlem
Citat:
Jo, de såg en mopp som sedan hade plockats bort, sannolikt hade han använt den.

Menar du att den här städhjälpen som skulle vara behjäplig att han städade tre gånger i veckan var helt meningslös.

Vad säger att han skulle använt den just denna dagen när han aldrig använde den annars?
Att han flyttar den efter städhjälpen använt den i köket någon dag innan betyder inte att KJ använt den.
Att han flyttat den när polisen sagt att dom är på väg till honom inom några minuter betyder ingenting,så gör man väl själv också om det står framme något och folk är på väg.

Moppen är ju testad utan spår.

Han fick ju sitt kök städat med jämna mellanrum så det var väl bra,men någon skjuts till att städa resten själv verkar han aldrig ha fått så det var nog ganska meningslöst ja.
Citera
2013-10-23, 12:03
Medlem
[quote=MrsMagoo|45799872]Man får tacka för detta, och konstatera att hundarnas nos är träffsäkra, och här stank det förruttnelse.
Uno the dog va suverän helt enkelt. Ingen lurar en duktig kriminalhund.

35
Jag genomförde söket med polishunden Uno som enbart är utbildad att söka efter och
markera mänsklig förruttnelse lukt. Hunden är godkänd och kvalitetssäkrad i Juni 2013.

Jag ger inte så mycket för denna markering.
Hundföraren skickar/tvingar in hunden som är trött och less en tredje gång i samma utrymme och vet att den förväntas markera och att det oftast är slut efter det, rast vila m a o.
Om markeringen hade varit äkta/stark så borde hunden ha reagerat direkt den kom in i bagageutrymmet och troligen redan i baksätet.
Citera
2013-10-23, 12:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jag vet att du inte håller med

Inte heller har jag påstått att KJ är oskyldig. Jag är bara kritisk till utredningen. Låt säga att nu KJ blir frikänd. Hur ska vi då kunna få klarhet i vad som hände VB? Hur ska hennes mamma till slut få veta vem som mördade hennes dotter? Vi har då en mördare som går lös, men kommer du, om KJ blir friad, vara lika övertygad om han skuld i alla delar?

Jag sitter alltså inte här och försvarar KJ, det får hans advokat sköta i rätten. Men jag vill se en gedigen utredning som gör att jag känner mig övertygad om den tilltalades skuld. Det är jag inte i det här fallet och det beror på att jag tycker att man borde ha kollat upp MB mer. Om inte annat så för att kunna utesluta honom även på teknisk grund.

Det här är en intressant fråga, om han frikänns så, lite beroende på hur rätten resonerar kring detta, så finns det uppenbart skäl att utreda detta vidare. Antingen för att finna annan GM alternativt utesluta andra GM.

Jag håller med om att, även om förhören med MB verkar vara gedigna, så saknar man tekniska undersökningar av hans hem och bil för att säkerställa att det inte finns några besvärande spår efter VB. Men samtidigt är frågan också om förväntan att hitta likdoft och blod efter VB även i hans bil är så pass stor så det motiverar den åtgärden.

Sedan vet vi inte heller om dessa undersökningar kanske har gjorts, ligger då i slasken, men det hade varit bra att få det bekräftat.
Citera
2013-10-23, 12:08
Medlem
Fettsugnings avatar
[quote=fte|45802019]
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Man får tacka för detta, och konstatera att hundarnas nos är träffsäkra, och här stank det förruttnelse.
Uno the dog va suverän helt enkelt. Ingen lurar en duktig kriminalhund.

35
Jag genomförde söket med polishunden Uno som enbart är utbildad att söka efter och
markera mänsklig förruttnelse lukt. Hunden är godkänd och kvalitetssäkrad i Juni 2013.

Hundföraren skickar/tvingar in hunden som är trött och less en tredje gång i samma utrymme och vet att den förväntas markera och att det oftast är slut efter det, rast vila m a o.
Om markeringen hade varit äkta/stark så borde hunden ha reagerat direkt den kom in i bagageutrymmet och troligen redan i baksätet.
Just den här typen av bevisning är ju också mycket svår att angripa. Här sitter en hundförare som är "expert" i rätten och ska prata om sin hund och dennes förmågor och utbildning mm. Givetvis kommer han att påstå att hans hunds markeringar är så gott som hundraprocentiga. Hur motbevisar man det?

Jag säger bara Sampo.
Citera
2013-10-23, 12:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fte

Håller med där, bästa vore ju att låta en annan vovve ge en second opinion vid dessa sök.
Citera
2013-10-23, 12:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Just den här typen av bevisning är ju också mycket svår att angripa. Här sitter en hundförare som är "expert" i rätten och ska prata om sin hund och dennes förmågor och utbildning mm. Givetvis kommer han att påstå att hans hunds markeringar är så gott som hundraprocentiga. Hur motbevisar man det?

Jag säger bara Sampo.

Det går inte och har man samtidigt hittat hennes blod i bagaget så är det en kombination som direkt styrker att det är ett lik som färdats i bilen och blodet talar om att liket är VBs, som även hittats styckad.

Likadant var det i Marinafallet, där hittade hundarna ingenting och då fick de istället förklara varför de inte kunde hitta likdoft trots att det begåtts ett mord i sovrummet och det fanns mängder av blod i sängen.

Det var förstås svårförklarligt och ledde förstås till friande dom, tillsammans med massa andra omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in