Citat:
Ursprungligen postat av
Fettsugning
Problemet är att man vill titta på den tekniska bevisningen i ljuset av att KJ är skyldig. Då blir givetvis den tekniska bevisningen övertygande, en självuppfyllande profetia om man så vill, precis som i fallet Quick.
Om man istället tittar på det med en försvarsadvokats glasögon (som ex vis Quarrel, Raffa m fl) så kan faktiskt det allra mesta av bevisningen förklaras ganska enkelt.
Man måste vara synnerligen kritisk i fall som dessa där bevisläget inte är så starkt som vissa vill göra gällande.
Det enda jag ser som omöjligt att enkelt förklara är likhundens markeringar i KJ:s bil samt, i viss mån, den blodiga handsken. All annan bevisning kan förklaras relativt enkelt.
Under rådande omständigheter finner jag det otillfredsställande att det inte gjorts, såvitt känt, tekniska undersökningar i MB hem, bilar osv osv. Detta anser jag vara en brist i utredningen. Om inte annat så för att med större säkerhet kunna utesluta MB än att bara tro på vad han säger i förhör. Det hade sannolikt gagnat MB också till undvikande eller i vart fall minimerande av fortsatt byskvaller.
Även om nu KJ döms, vilket jag tror att han kommer att göra, så kommer i alla fall jag ha kvar en känsla av olust kring det hela. Återstår väl att hoppas på att KJ tar bladet från munnen i rätten.
Jag håller inte med, innan bevisningen var känd så talade det mesta för att KJ var den mest sannolika GM i detta fall. När bevisningen sedan släpptes så stödde den den misstanken.
Jag anser inte heller att man enkelt kan ifrågasätta bevisningen med tanke på andra omständigheter. Hade tejpen hittats hos MB, men KJ var den sista kända som såg henne hade man kunnat ifrågasätta denna bevisning.
Den tekniska bevisningen är ju egentligen bara en del, sedan får man sätta den i ett sammanhang som förstärker eller förminskar värdet i bevisningen.
Hennes blod tillsammans med likdoft kan inte bortförklaras på annat sätt än att man börjar ifrågasätta likhundar, SKLs analyser med mera.
Det jag hittills har sett i tråden när det gäller att förklara varför KJ skulle vara oskyldig räcker inte på långa vägar upp till något tvivel, och då är det långt kvar till att de ska utgöra rimliga tvivel.
Vill man tro att polisens hundar inte klarat sitt jobb, SKL har fel i sina analyser och att KJs handlande och beteende är fullt normalt, och att man även tror att han genom sin diagnos inte klarar av att genomföra detta samtidigt som man tror att någon annan, som dock inte har lämnat några spår efter sig, kan ha gjort detta så kan man förstås tro att han är oskyldig.