2013-04-06, 18:46
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Vilken sense gör dessa abstrakta siffror?
Ersätt "siffror" med "ord" så ser du vad som är fel med den frågan.
Citera
2013-04-06, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
All energi som man tar in från den yttre världen förbrukas eventuellt. Förutom kanske för buddha, för att han mediterade så mycket att hans hjärnaktivitet i princip stannade, så att hans ego försvann, tillsammans med hans universum...

Du skulle ta och prova det själv. Så kanske du kunne dämpa ditt eget wannabe-guru ego.
Citera
2013-04-06, 18:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jo, men det är ju som all annan lycka, att man måste fylla på med energin hela tiden... om man inte mediterar på ett tag så försvinner effekten mer och mer. Om man äter nånting gott så varar det bara en kort stund, och det är lite så med meditation också, att det ger också bara kortvarig lycka, om man inte är tillräckligt bra på det, så att man lyckas bli en buddha eller nåt...

All energi som man tar in från den yttre världen förbrukas eventuellt. Förutom kanske för buddha, för att han mediterade så mycket att hans hjärnaktivitet i princip stannade, så att hans ego försvann...

Au contraire. Man fyller inte på, man tömmer. Man tömmer sig på sig själv så att säga. lycka kräver ingen energi, det som kräver energi är att upprätthålla alla falska föreställningar. Men om man inte plockar upp några falska föreställningar så är det lyckliga tillståndet permanent och kräver ingen energi.
Senast redigerad av proconsul 2013-04-06 kl. 19:09.
Citera
2013-04-06, 19:00
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Ersätt "siffror" med "ord" så ser du vad som är fel med den frågan.

Så länge du är inne i det axiomatiska, abstrakta tänkandet spelar det ingen roll om du använder ord eller siffror: de förklarar fortfarande ingenting utanför sina egna system. .
Citera
2013-04-06, 19:03
Medlem
adequates avatar
Citat:
Så länge du är inne i det axiomatiska, abstrakta tänkandet spelar det ingen roll om du använder ord eller siffror: de förklarar fortfarande ingenting utanför sina egna system. .
Jag vet, man måste alltid vara inom ett system. Men inom vissa system (typ matematik) kan man förstå oändligheten, inom andra (typ teologi) kan man det inte.
Citera
2013-04-06, 19:29
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag vet, man måste alltid vara inom ett system. Men inom vissa system (typ matematik) kan man förstå oändligheten, inom andra (typ teologi) kan man det inte.

Det har du inga andra än axiomatiska bevis för, eller hur? Förståelsen är därmed inte mycket värd.

Om vi nu i stället återgår till verkligheten och mitt exempel: du står på en pub och klockan är redan för mycket; en snygg tjej flörtar med dig samtidigt som du vet att du borde gå hem och lägga dig för att du ska jobba dan efter.

Du kan räkna ut med hjälp av förnuftet att du kommer att vara sjukt trött på jobbet och kanske få sparken om du fortsätter att festa, men samtidigt känner du att den där bruden kan du inte motstå.

Din innersta vilja vill att du skiter i framtiden och förlustar dig med tjejen där i nuet, medan din förnuftiga, medvetna del, säger åt dig att ta hennes nummer och gå hem.

Viken del är riktad mot det yttre, längre fram, och vilken del är riktad mot det inre, just nu.
Senast redigerad av Reymont 2013-04-06 kl. 19:34.
Citera
2013-04-06, 19:37
Medlem
adequates avatar
Citat:
Det har du inga andra än axiomatiska bevis för, eller hur? Förståelsen är därmed inte mycket värd.

Om vi nu i stället återgår till verkligheten och mitt exempel: du står på en pub och klockan är redan för mycket; en snygg tjej flörtar med dig samtidigt som du vet att du borde gå hem och lägga dig för att du ska jobba dan efter.

Du kan räkna ut med hjälp av förnuftet att du kommer att vara sjukt trött på jobbet och kanske få sparken om du fortsätter att festa, men samtidigt känner du att den där bruden kan du inte motstå.

Din innersta vilja vill att du skiter i framtiden och förlustar dig med tjejen där i nuet, medan din förnuftiga, medvetna del, säger åt dig att ta hennes nummer och gå hem.

Viken del är riktad mot det yttre, längre fram, och vilken del är riktad mot det inre, just nu.
Oh. Right. Ska nog ta en funderare.
Citera
2013-04-06, 19:55
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Oh. Right. Ska nog ta en funderare.

Gör du det.
Citera
2013-04-06, 20:53
Medlem
Citat:
Jag skulle inte säga att någon av dom handlingarna är mer förnuftiga eller mindre förnuftiga, utan vad man borde göra i den situationen beror på vilken typ av energi man har mest brist av: sex/kärlek eller pengar. Vilken energi vi behöver bestämmer ofta våra handlingar.
Senast redigerad av elsydeon 2013-04-06 kl. 20:59.
Citera
2013-04-07, 11:31
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag skulle inte säga att någon av dom handlingarna är mer förnuftiga eller mindre förnuftiga, utan vad man borde göra i den situationen beror på vilken typ av energi man har mest brist av: sex/kärlek eller pengar. Vilken energi vi behöver bestämmer ofta våra handlingar.

Visst är det så, till en viss del. Det är också beroende på vilken personlighet man har.

Frågan kvarstår dock: vilken handling är mest fokuserad på framtiden: att arbeta planenligt och ackumulera sina tillgångar för att få mer pengar, eller att ge sig hän åt köttsliga lustar.

Och när är du mest medveten: vid ett arbete enligt en förutsägbar plan, eller när du hänger dig åt oförutsägbara förlustelser.

I vilket fall vet du vad du gör/ska göra så att du kan förklara dig med yttre ord och i vilket fall "vet" du bara vad du gör från ditt inre.

Vad är mest inre/yttre: att följa en yttre plan eller att följa en inre instinkt.
Senast redigerad av Reymont 2013-04-07 kl. 11:50.
Citera
2013-04-07, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilken energi vi behöver bestämmer ofta våra handlingar.

Uppenbarligen drivs DU av ett energi-behov, som är direkt-associerat till din wannabe-guru ambition.

Och av den anledning flaxar dina åsikter och dina position från det ena ögonblick till det nästa. Hurvida denna personliga guru-ambition du har är motiverat in- eller utifrån är svårt att avgöra, men det mekanistiska inslaget är tydligt.
Citera
2013-10-23, 09:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Hur kan gud som är utanför mig vara det inre? Du påstår själv att "anden" söker sig mot gud; alltså finns inte gud i mig, hen finns utanför.

Mina sinnen och känslor däremot finns inne i mig, det känner jag när jag njuter från kroppsliga lustar.

Gud tillhör den andliga dimensionen, vilken är en inre djupare dimension!

Gud finns dessutom i allas våra hjärtan, i form av Guds lokaliserade immanenta aspekt, den Helige Anden, Samvetets röst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in