2013-04-06, 17:16
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Gud det yttre?

Kan inte bli mer fel!

Materien med våra yttre sinnen är det yttre, Gud och själen är det inre, det andliga!

Hur kan gud som är utanför mig vara det inre? Du påstår själv att "anden" söker sig mot gud; alltså finns inte gud i mig, hen finns utanför.

Mina sinnen och känslor däremot finns inne i mig, det känner jag när jag njuter från kroppsliga lustar.
Citera
2013-04-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Så den energi vi har inom oss; räknas inte den? Hur skulle vi kunna röra på oss om vi inte hade en inre energi? När du skrattar, njuter, känner sensationer: kommer de inte från insidan?
Jo, men det är bara möjligt för att man hela tiden lägger in mer energi i kroppen utifrån, via mat och luft till exempel. Om man inte gjorde det skulle energin ta slut väldigt snabbt. När man skrattar så kommer det utifrån också, för att man skrattar åt något som hände, och njutningar kommer också från den yttre fysiska världen.

Citat:
Naturligtvis är det så, i det långa loppet. Men vad är inre och yttre: att följa en yttre gud eller att följa sin innersta vilja? Om det stod en naken brud framför dig och ditt inre kött ville förlusta sig med henne och den yttre guden sa åt dig att det var synd: vad skulle komma mest inifrån: att följa den yttre guden eller ditt inre kött?
Det inre köttet... fast köttet är ju något som är utanför medvetandet. Men du har nog missförstått vad Gud är om du tror att den är utanför. Till och med Jesus sa att Gud är inom oss, och inte utanför.
Senast redigerad av elsydeon 2013-04-06 kl. 17:30.
Citera
2013-04-06, 17:26
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Inre och yttre är ingen dikotomi, utan de förutsätter varandra. Lycka kommer inte uteslutande från det ena eller det andra, utan uppstår i ett samspel mellan de tu. Precis som alla andra känslor.

De kan vara en dikotomi om du blir tvingad att avstå dina inre sinnen, till förmån för en yttre vilja, men i vanliga, hälsosamma relationer, har du naturligtvis rätt i att det är ett samspel.
Citera
2013-04-06, 17:32
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jo, men det är bara möjligt för att man hela tiden lägger in mer energi i kroppen utifrån, via mat och luft till exempel. Om man inte gjorde det skulle energin ta slut väldigt snabbt. När man skrattar så kommer det oftast utifrån också, för att man skrattar åt något. I ett vakuum finns inget att skratta åt.

Jo visst, men bara därför kan du kan inte påstå att det inte finns någon inre energi. När du skrattar så mår du bra i din kropp, eller hur?

Citat:
Det inre köttet. Men du har nog missförstått vad Gud är om du tror att den är utanför. Till och med Jesus sa att Gud är inom oss, och inte utanför.

Oj, har jesus sagt så: Wow!! Då säger jag att jesus kan gå och knulla sig själv. Jag kan inte känna någon gud i mig, om guden säger åt mig att jag inte får följa min inre köttsliga vilja.
Citera
2013-04-06, 17:37
Medlem
Citat:
Oj, har jesus sagt så: Wow!! Då säger jag att jesus kan gå och knulla sig själv. Jag kan inte känna någon gud i mig, om guden säger åt mig att jag inte får följa min inre köttsliga vilja.
Jag tror inte att Jesus har sagt att man inte får göra det. Och att du inte kan känna Gud inom dig beror nog bara på att du glömde igen att Gud är medvetandet, som är inom oss alla.
Citera
2013-04-06, 17:38
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jo visst, men bara därför kan du kan inte påstå att det inte finns någon inre energi. När du skrattar så mår du bra i din kropp, eller hur?

Gud är den köttsliga viljan. Och köttet. Och, well, allt annat.
Citera
2013-04-06, 17:40
Medlem
Citat:
Inre och yttre är ingen dikotomi, utan de förutsätter varandra. Lycka kommer inte uteslutande från det ena eller det andra, utan uppstår i ett samspel mellan de tu. Precis som alla andra känslor.
Kan du då ge ett exempel på någon energi/lycka som inte har kommit utifrån?
Citera
2013-04-06, 17:42
Medlem
adequates avatar
Citat:
Kan du då ge ett exempel på någon energi/lycka som inte har kommit utifrån?
Öh, nej? Men jag kan inte heller ge exempel på lycka som kommer enbart utifrån, det är litegrann min poäng.
Citera
2013-04-06, 17:43
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag tror inte att Jesus har sagt att man inte får göra det. Och att du inte kan känna Gud inom dig beror nog bara på att du glömde igen att Gud är medvetandet, som är inom oss alla.

Gud är inget medvetande. Gud finns inte om du har glömt det.

Medvetandet är även det, mer yttre än inre. Medvetandet är det vi bör göra för framtiden snarare än det vi vill göra just nu, från vår innersta vilja.
Citera
2013-04-06, 17:45
Medlem
adequates avatar
Citat:
Gud är inget medvetande. Gud finns inte om du har glömt det.

Medvetandet är även det, mer yttre än inre. Medvetandet är det vi bör göra för framtiden snarare än det vi vill göra just nu, från vår innersta vilja.
Nej, medvetande har inget med framtiden och vilja att göra. Medvetande är blott upplevelsen av att vara i världen, och den är ingen annan stans än här och nu.
Citera
2013-04-06, 17:46
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Gud är den köttsliga viljan. Och köttet. Och, well, allt annat.

Jasså: i vilken religion är gud den köttsliga lusten?
Citera
2013-04-06, 17:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och att du inte kan känna Gud inom dig beror nog bara på att du glömde igen att Gud är medvetandet, som är inom oss alla.

Vad menar du med "glömd"? Varför skulle nån komme ihåg hitta-på retorik som din?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in