2013-10-20, 19:31
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarbamse
Ingen?

Men ska du skjuta upp saluterna i luften? Ska du smälla på marken spelar det ingen roll.

Jag har skjutit upp tre saluter i luften med "svamp" i. Inga olyckor. Fast tre försök är ju inte direkt ett statistiskt underlag.
Citera
2013-10-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Men ska du skjuta upp saluterna i luften? Ska du smälla på marken spelar det ingen roll.

Jag har skjutit upp tre saluter i luften med "svamp" i. Inga olyckor. Fast tre försök är ju inte direkt ett statistiskt underlag.
Både och. Blir ju lite häftigare när det är mörkt och man ska skjuta saluter. Alltså är ny på det härmed titanium i saluter så det hade varit snällt om du hade kunnat förklara vad det är för form som kallas svamp. Men om vi utgår från att jag använder detta då för att kunna svara på mina frågor.
http://www.pyroshop.org/product.asp?product=126
Citera
2013-10-20, 20:39
Medlem
Frawjons avatar
Det där ser ut som flingor. Flingor är platta och blanka. "Svamp" är matt i färgen och ser grynigare ut.

Svamp ger större gnistor än flingor av samma storlek, men å andra sidan tar 10 gram flingor upp mindre plats än 10 gram svamp, så man får fler gnistor med samma mängd flingor.
Citera
2013-10-21, 16:43
Medlem
Men då kan man ju alltså säga att det är farligare med titanium i ?
Citera
2013-10-21, 19:25
Medlem
Frawjons avatar
Nej, varför det? De gnistorna bildas ju när blixtljuspulvret antänder titanet. Vad det talades om var gnistor som eventuellt skulle kunna bildas innan blixtljuspulvret är antänt.
Citera
2013-10-21, 19:52
Medlem
Men om det finns risk för att gnistor kan bildas INNAN blixtljuspulvret är antänt, då är det väl mindre säkert ?
Citera
2013-10-21, 21:25
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarbamse
Men om det finns risk för att gnistor kan bildas INNAN blixtljuspulvret är antänt, då är det väl mindre säkert ?

Det var alltså inte med allt titan utan med "svamp". Gnistorna skulle då bildas mekaniskt, genom att partiklarna gneds mot varandra.

Jag är för egen del nästan helt säker på att det är skitsnack, ungefär som att klorater och svavel självantänder. En blandning av svavel och klorat är väldigt känslig för friktion och stötar men däremot självantänder den inte.
Citera
2013-10-21, 22:04
Medlem
Citat:
Det var alltså inte med allt titan utan med "svamp". Gnistorna skulle då bildas mekaniskt, genom att partiklarna gneds mot varandra.

Jag är för egen del nästan helt säker på att det är skitsnack, ungefär som att klorater och svavel självantänder. En blandning av svavel och klorat är väldigt känslig för friktion och stötar men däremot självantänder den inte.
Aha. Tack för svar
Citera
2013-10-29, 22:37
Medlem
Citat:

Väldigt känsligt är en underdrift, det kallas inte en "deathmix" utan anledning.

Svavel avsett för pyroteknik innehåller extremt lite svavelsyra för att minska riskerna, men den försvinner inte.

Ytterst få personer håller på med t ex "dark reports" som består av just klorat, svavel och antimon. Och är inget en person utan massiv kunskap ska prova.
--

BLP är känsligt för friktion och känsligheten ökar med mängden titan då du får fler "friktionspunkter" som kan vara tillräckligt för att antända BLPt.

Ska du använda titan så tillsätt det EFTER att du har blandat BLPt och använd "chips" hellre än "svamp".

Tänk dig för och använd minimala mängder, så kanske du slipper bli av med fingrar, armar eller värre.
Citera
2013-10-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Väldigt känsligt är en underdrift, det kallas inte en "deathmix" utan anledning.

Svavel avsett för pyroteknik innehåller extremt lite svavelsyra för att minska riskerna, men den försvinner inte.

Ytterst få personer håller på med t ex "dark reports" som består av just klorat, svavel och antimon. Och är inget en person utan massiv kunskap ska prova.
--

BLP är känsligt för friktion och känsligheten ökar med mängden titan då du får fler "friktionspunkter" som kan vara tillräckligt för att antända BLPt.

Ska du använda titan så tillsätt det EFTER att du har blandat BLPt och använd "chips" hellre än "svamp".

Tänk dig för och använd minimala mängder, så kanske du slipper bli av med fingrar, armar eller värre.

Liten tanke. Tycker också det är mycket överdrivet snack om känslighet osv.

Finns en smällare som heter little joe (tror jag den heter, eller likande) innehåller blp och titan. Där skriver tillverkaren skaka innan ni tänder på. Om det hade funnits 1,2,3,4% chans att den smäller av när man skakar den så hade den inte sålts.

Synpunkter?

Säger dock inte att det är bra att blanda klorater svavel eller något annat för den delen heller finns risker med allt!!
Citera
2013-10-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Liten tanke. Tycker också det är mycket överdrivet snack om känslighet osv.

Finns en smällare som heter little joe (tror jag den heter, eller likande) innehåller blp och titan. Där skriver tillverkaren skaka innan ni tänder på. Om det hade funnits 1,2,3,4% chans att den smäller av när man skakar den så hade den inte sålts.

Synpunkter?

Säger dock inte att det är bra att blanda klorater svavel eller något annat för den delen heller finns risker med allt!!

Säkerhet ska överdrivas inom pyro

Är sällan stora mängder nog för att utgöra en fara i sådana pjäser. (Beroende på vad jag ska ha det till så använder jag 5-30%)

Den största faran med BLP är en statisk urladdning mellan dig, siktnät, utrustning eller annat och BLPt (Även BLP kan bygga upp statisk el)

Prova <0.5g BLP på ett städ med en hammare. Tar ett par slag innan det händer något. Ändå finns det personer som råkat ut för svåra olyckor då dem t ex råkat dra en nagel över siktnätet. ("diaper" metoden är alltid att föredra)

BLP är lite som att bada i södra Afrika, det kanske går bra 1000 gånger, men 1001 går det åt helvete
Citera
2013-10-30, 00:26
Medlem
Men hur gör då dom som tillverkar titanium saluter? Det finns ju många både mark och luft saluter med titanium som man kan köpa från riktiga fyrverkeri märken. Till exempel då little joe som nämnts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in