2013-07-24, 16:46
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
Jag söker en vätska som brinner och kan lösa mycket ammoniumnitrat. Jag har testat etanol, glycerin och glykol. Metanol lär inte funka så bra enligt vad jag läst. Önskemålet är att kunna lösa typ fem delar AN i en del vätska. Ja, skitmycket, jag vet. Men det är önskemålet.
Det hela handlar om att testa ett monobränsle där oxidationsmedlet är löst i reduktionsmedlet. SSC (Rymdbolaget) har utvecklat sånna styraketer till satelliter där de löser ammoniumdinitramid i vatten och förbränner det med metanol. I brist på detta exotiska oxidationsmedel försöker jag komma upp med lite alternativa lösningar. Några tips?

En snabb sökning gav en artikel där författarna skriver

Citat:
Ursprungligen postat av doi:10.1021/ie0004500
Although ammonium nitrate is at best sparingly soluble in typical organic solvents, it may be readily solubilized through the addition of chelating agents such as crown ethers and polyethylene glycols.

så testa polyetylenglykol, lättare att få tag på än diverse etrar. Prova även med diverse blandningar av EtOH/PEG.

EDIT: Testa aceton också!
Tyvärr kan det nog bli väldigt svårt att lösa så stora mängder oavsett lösningsmedel.
Senast redigerad av Forzo 2013-07-24 kl. 16:49.
Citera
2013-07-24, 17:49
Medlem
Weegass avatar
polyetylenglykol låter ju som ett intressant ämne men så långt jag har hittat är det inte billigt alls. Men jag har bara hittat ett pris och det kanske finns mycket billigare än 144 dollar/liter.

Fanns inget bra i "Var hittar jag kemikalier"-tråden. Någon som vet var man kan hitta det?
Citera
2013-07-24, 18:35
Medlem
Forzos avatar
Citat:
polyetylenglykol låter ju som ett intressant ämne men så långt jag har hittat är det inte billigt alls. Men jag har bara hittat ett pris och det kanske finns mycket billigare än 144 dollar/liter.

Fanns inget bra i "Var hittar jag kemikalier"-tråden. Någon som vet var man kan hitta det?

Hmm tror jag råkade blanda ihop det med propylenglykol förut när jag tänkte att det var lätt att få tag på . Bör gå att hitta billigare än så, Sigma-Aldrichs billigaste variant kostar ca 345 kr för ett kg. Tyvärr kan man ju inte handla därifrån som privatperson men det ger en liten idé om rimliga priser.
Citera
2013-07-24, 19:41
Medlem
Forzos avatar
Citat:

För sent för att ändra mitt föregående inlägg... Kom på att jag även blandade ihop det med propylenglykol vad gäller brännbarhet. PEG är antagligen riktigt svårt att få eld på så hoppa över det. Testa aceton eller andra etrar istället
Citera
2013-07-30, 17:10
Medlem
kan natriumnitrat och natriumbensoat bilda bensen?
Citera
2013-08-09, 12:29
Medlem
är en blandning av Mg, Al och S friktionsantändande?
eller nått annat som stötar, fukt, självantändande, mm
Citera
2013-08-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighthaw
är en blandning av Mg, Al och S friktionsantändande?
eller nått annat som stötar, fukt, självantändande, mm

Nej det är det inte, men tex kclo3 och S detonerar vid friktion slag mm
Mg i fin partikel storlek kan "självantända" vid fukt/vatten
Citera
2013-09-05, 21:21
Medlem
Slickas avatar
plockar jag Toppig giftspindling för att sedan torka den kommer den fortfarande att vara så pass giftig? kommer orellaninet på något vis förstöras?
antar att det är kört att extrahera då jag inte har metanol liggandes(?)
Citera
2013-10-16, 17:16
Medlem
Hej på er fb medlemmar! Jo min fråga är att om man ska göra titanium saluter är det nåt speciellt att tänka på då? Typ är det bara att blanda titaniumet med flashet eller får det kanske inte komma i kontakt? Blir blandningen känsligare? Samt har det någon betydelse om jag använder german dark AL eller blue AL?
Citera
2013-10-16, 18:04
Medlem
Frawjons avatar
Titan reagerar inte kemiskt med några av de andra kemikalierna. Däremot har jag hört att den form som kallas "svamp" skulle kunna ge gnistor när partiklarna gnids mot varandra vid uppskjutningen, om man gör en luftsalut. Därför ska man helst använda flingor, påstår dessa personer. Ingen aning huruvida det stämmer.
Citera
2013-10-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Titan reagerar inte kemiskt med några av de andra kemikalierna. Däremot har jag hört att den form som kallas "svamp" skulle kunna ge gnistor när partiklarna gnids mot varandra vid uppskjutningen, om man gör en luftsalut. Därför ska man helst använda flingor, påstår dessa personer. Ingen aning huruvida det stämmer.
Tack så mycket för svar Ingen med egna erfarenheter angående detta?
Citera
2013-10-20, 15:30
Medlem
Ingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här