Citat:
Ursprungligen postat av
Weegas
Jag söker en vätska som brinner och kan lösa mycket ammoniumnitrat. Jag har testat etanol, glycerin och glykol. Metanol lär inte funka så bra enligt vad jag läst. Önskemålet är att kunna lösa typ fem delar AN i en del vätska. Ja, skitmycket, jag vet. Men det är önskemålet.
Det hela handlar om att testa ett monobränsle där oxidationsmedlet är löst i reduktionsmedlet. SSC (Rymdbolaget) har utvecklat sånna styraketer till satelliter där de löser ammoniumdinitramid i vatten och förbränner det med metanol. I brist på detta exotiska oxidationsmedel försöker jag komma upp med lite alternativa lösningar. Några tips?
En snabb sökning gav en artikel där författarna skriver
Citat:
Ursprungligen postat av doi:10.1021/ie0004500
Although ammonium nitrate is at best sparingly soluble in typical organic solvents, it may be readily solubilized through the addition of chelating agents such as crown ethers and polyethylene glycols.
så testa polyetylenglykol, lättare att få tag på än diverse etrar. Prova även med diverse blandningar av EtOH/PEG.
EDIT: Testa aceton också!

Tyvärr kan det nog bli väldigt svårt att lösa så stora mängder oavsett lösningsmedel.