Citat:
Det är ett sätt att se på saken. Men ett annat är att fråga sig om VB själv var förmögen till att vara något annat än sexobjekt visavi andra människor. Hennes telefonmässigt bestämda inre krets bestod av idel män. Om hon öht kunde ha en någotsånär tät och regelbunden kompisrelation med en kvinna är mycket oklart. Hade en man som sett henne och bekräftade henne som person kunnat klara sig undan att bli stalkad av henne? Hon var säkerligen ingen lycklig människa, och blev förvisso utnyttjad av andra, men i hur stor utsträckning var det galler som skilde henne från omvärlden smitt i henne själv, för att parafrasera Fröding? I vilken utsträckning var det t ex hon själv som valde de kontakter hon hade?
Spelar det nån roll? Hur hon eventuellt smidde sitt galler - om hon nu gjorde det? Nej! Jag är helt övertygad om att hon inte hade stalkat en man som verkligen sett och bekräftat henne som människan VB och inte enbart som ett presumtivt knullobjekt. En man med empati som ville vara hennes mentor - och endast det.
Jag tror t ex inte att hon stalkade sin gamle vän YT. Också han trånade visserligen efter henne, det visade ju hans famösa uttalande i polisförhöret (trots att en del här försöker tolka det annorlunda). Men då var hon sen länge död - ingen skada skedd, alltså. Medan VB levde höll han naturligtvis tillbaka av alla krafter för att inte riskera att gå miste om hennes regelbundna närvaro.
Att VB "försatte" sig i den här situationen beror sannolikt på att hon inte visste om något annat. Hennes biologiska pappa försvann tidigt ur hennes liv. Och vad vet vi om tiden i Thailand tillsammans med mamman, innan styvpappan kom in i bilden? Inte någon gång under sitt vuxna liv fick VB chansen att träffa en "hel" man. De goda förebilderna lyste med sin frånvaro.
Jag tror inte hon "valde" sina kontakter. I sin desperata längtan efter ömhet och bekräftelse tvingades hon nöja sig med de smulor som stod till buds. Och alla var lika förtorkade och ynkliga. Men VB:s längtan efter att få höra till var så stark att hon lät sig trampas på. Inte för att hon ville det eller för att hon valde det.
Den tragiska sanningen är ju att hon aldrig hade något val. Därför må ingen skuld falla över henne.