2013-10-21, 11:09
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför skulle det tas upp i domstolsförhandlingen, det är inte MB som står åtalad?

Det har spekulerats (helt naturligt) i tråden att advokat Forsberg kommer att försöka kasta skulden på andra. Han kommer säkerligen att föra resonemang kring hypotetiska alternativa GM. Skulle bli mycket förvånad dock om han pekar ut en namngiven person, jag vet inte om sådant överhuvudtaget någonsin förekommit i ett svenskt rättsfall (annat än att det möjligen tas upp av den tilltalade själv). Jag säger inte att det är uteslutet, men det vore väldigt överraskande. Undrar förresten om advokaten i en rättsprocess är skyddad mot förtalsanmälningar i ett sådan situation?
Nja, han kan givetvis peka på den relation som MB haft med VB, att KJ saknar motiv, att MB torde ha haft motiv osv osv osv. Därmed behöver han ju inte säga att MB är skyldig till mordet, bara peka på att polisen borde utrett vissa spår vidare och att det inte kan uteslutas, m h t bristande utredning i vissa delar, att ex vis MB skulle kunna vara GM. Det är en genomgång av utredda fakta.
Citera
2013-10-21, 11:12
Moderator
pewpews avatar
Precis som flera uttryckt känns MB som en mer "logisk" GM men det är uteslutet. Iaf uteslutet att MB har utfört dådet. Däremot så finns det naturligtvis andra möjliga scenario. Hurvida polisen har spekulerat/undersökt andra möjligheter är faktiskt intressant.

Är det isåfall sådan information som hamnat i slasken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
Han hade ju även ett smörpaket på golvet, utan lock och fullt med smör kvar. Dafuq? Vad fan gör killen med allt smör?!

Försök iallafall att läsa i tråden,det har tagits upp flera gånger senaste dagarna!

Det används för att ta bort kåda från kläder bl.a,sen kan man blanda kåda och smör på något vis och få någon slags smörja att kleta på sår och torr hud.

Fast vad KJ använt det till är det nog bara han som vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Lämpligheten i trafiken kan man förstås alltid fundera över vid AS+ADD, men de flesta klarar det, det är min uppfattning. Eftersom KJ fick sin AS-diagnos vid 14 års ålder, så måste han på heder och samvete intyga vid körkortsansökan eventuella sjukdomar eller psykiska störningar. Till ansökan måste då en psykiaters intyg om lämplighet bifogas. Med tanke på den rattonykterhet KJ medgivit kvällen den 4/5, om han talar sanning och inte under förhörspressen krånglade in sig i en sådan beskrivning, så kan man redan på den uppgiften ifrågasätta lämpligheten.

Vad det gäller skosnören hit och dit, så kanske man ffa ska förstå det som en obetänksamhet eller likgiltighet att knyta skorna, snarare än en finmotorisk, apraktisk oförmåga. Tro mig, vissa aspergare har en mycket knepig kroppsuppfattning och stora neglect för kläder, hygien och ordning överhuvudtaget. Jag har mött dem som går ut i blott T-shirt på vintern utan att riktigt tänka på det. Eller med filmjölk i ansiktet, som de glömt torka bort efter spill under frukosten, glömmer bort eller tänker inte på att duscha ryggen. Och jag talar inte om mentalt retarderade individer i dessa exempel, alltså inte IQ <70.
Citera
2013-10-21, 11:19
Bannlyst
På sidan 823 i fup säger VB till KJ: .förresten visste du att jag har fått barn?

Det var nytt för mig att hon hade fått unge? Med vem?
Citera
2013-10-21, 11:22
Medlem
shitdiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Myggnät?

Fibern kan möjligen ha kommit från en frottehandduk. De billigare varianterna är ofta i en blanding av syntet och bomull. De är även ganska glesvävda men inte så glesa som 2,5 mm - det är snarare frotteöglorna jag tänker på.
Citera
2013-10-21, 11:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Nja, han kan givetvis peka på den relation som MB haft med VB, att KJ saknar motiv, att MB torde ha haft motiv osv osv osv. Därmed behöver han ju inte säga att MB är skyldig till mordet, bara peka på att polisen borde utrett vissa spår vidare och att det inte kan uteslutas, m h t bristande utredning i vissa delar, att ex vis MB skulle kunna vara GM. Det är en genomgång av utredda fakta.

Ja det är väl möjligt antar jag. Nu har ju inte svenska rättegångar samma inslag av "teater" som rättegångar i den anglosaxiska rättstraditionen. Skulle nog gissa på att han kommer att resonera mer i allmänna termer, även om det kanske kommer att vara underförstått att han bl.a. syftar på MB och dennes relation med offret. Men vem vet, det här kommer kanske att bli en rättegång som blir betydligt mer aggressiv från båda håll än vad som är normalt och brukligt i en svensk domstol. Förutsättningarna finns åtminstone och jag upplever att advokatens irritation på åklagarsidan som ha gett uttryck för i media inte bara är spelad.
Citera
2013-10-21, 11:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan finnas naturliga förklaringar till dem, visst. Men det mest sannolika är att de har uppkommit till följd av en misslyckad eller avbruten strypning - i synnerhet eftersom de förekommer alla tre ihop. Det är jag ganska övertygad om att Susan Sprogöe-Jacobsen säger om hon får en direkt fråga om det under rättegången.

Du säger misslyckad eller avbruten strypning, kan strypningen ändå ha pågått så lång tid så att VB tappade medvetandet innan strypningen avbryts?

Det har hänt att personer som blivit strypta tappat medvetanden och sedan inte återfått det och dött flera timmar senare.

Kanske KJ trodde att hon var död och därefter senare på kvällen/natten så kör han ut henne till exempelvis värnet,då är hon fortfarande medvetslös, och där han hugger henne i bröstet och styckar henne.
Citera
2013-10-21, 11:25
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan finnas naturliga förklaringar till dem, visst. Men det mest sannolika är att de har uppkommit till följd av en misslyckad eller avbruten strypning - i synnerhet eftersom de förekommer alla tre ihop. Det är jag ganska övertygad om att Susan Sprogöe-Jacobsen säger om hon får en direkt fråga om det under rättegången.
Är inte det samma rättsläkare som fick bakläxa av Socialstyrelsens rättsliga råd i Alldénfallet? Hon hävdade att offret levt när hon blev skjuten medan rådet sa att det inte gick att dra den slutsatsen enbart utifrån obduktionen. Det var den yttre omständigheten blodfläcken som fick bli beviset på att offret levt.

Om VB dog av strypning och sedan kort efter fick knivhuggen i hjärta och lungor borde det väl fortfarande bli en del blödningar?
Citera
2013-10-21, 11:28
Medlem
Lalajlajs avatar
@Kinuski

Ja, så är det förstås, det handlar inte om att han inte kan knyta skorna utan istället att han inte bryr sig om att knyta skorna, likaså med städningen och hygien.

Han klarar att göra alla dessa saker, men väljer att inte bry sig om att göra det.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-21 kl. 11:34.
Citera
2013-10-21, 11:32
Medlem
highfives avatar
Ja vem har plockat upp henne med bil?

H: Vad jag tror att det hände henne sen det kan jag inte svara på eftersom att det skulle vara
bara vara spekulationer från mitt håll, men om jag får spekulera så skulle det vara att hon blev
upplockad av någon, av den person som gjorde det.
F: Hur plockade.. på vilket sätt?
H: Jag har ingen…jag vet inte. Nått plupp…upplockad eller…jag vet inte. Kolla jag vet att
jag har sagt det i något tidigare förhör kolla där
F: Men berätta nu, Kristoffer, vad du tror? Det är intressant
sid 1911 FUP

Ok. Jag kollar upp detta och finnar att det är han själv.

F: Ja, du menar så. Då förstår jag. Ja. Mmm. När…när åkte hon senast i din bil?
H: I min bil?
F: Ja.
H: Ja, det var ju väl nog då när hon…nej, det var ju den natt jag plockade upp hon. Alltså…
F: Jo, den här dagen.
H: Mmm.
sid 1758 FUP
Citera
2013-10-21, 11:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitdisco
Fibern kan möjligen ha kommit från en frottehandduk. De billigare varianterna är ofta i en blanding av syntet och bomull. De är även ganska glesvävda men inte så glesa som 2,5 mm - det är snarare frotteöglorna jag tänker på.

När jag läst vidare i förhören så frågar polisen en hel del kring om VB hade strumpbyxor. Kan det vara de som är i syntet och med gleshet 2,5 mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in