2013-10-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Håller med dig. VB formades till en människa som kände sig som en handelsvara (?)... hon kanske växte upp så? När hon upptäckte att någon utnyttjat henne, kom utpressningen? Hennes eget sätt att skipa någon typ av rättvisa? Jag är inte säker på att hon inte upplevde vissa träffar som våldtäkt. "Lars", kanske en "fin kille", kanske inte?

Det skulle vara bra om någon i den långa utredningen kunde hitta någon som faktiskt ville något annat än lägga beslag på VB, äga, sätta på, eller bara gå bärsärk på. Ja, vad är det med vissa män här? Ser vi disrespekten mot kvinnor, läs: thailändskor, i sin brutalaste form här?

Efter att ha läst vad du skriver vacklar jag lite... vad tror du om VBs beteende? Handikapp, mobbing, vad handlar det om egentligen? Hon är rätt grov i sina sms till MB, inte helt sunt för en så ung tjej, att hänga med en gammal gubbe. Letade hon efter en "pappa"? Vad betyder allt det här med männen, hur växte hon upp? Barn gör som sina föräldrar, vad hade hon fått för värderingar, hur mådde hon...? (Det vet vi, hon ville "hänga sig" – inte säkert att det bara handlade om relationen med MB, kanske hon var totalt förvirrad?)

Nå, nu är hon död, mördad och hennes minne blir "kackerlackans"... då har man stampat ut det sista av människovärdet. Hur kunde det bli så fel här?

Låt säga att VB hade ett rykte som "icke önskvärd", väl etablerat av sådana som AN, samt alla mobbande klasskompisar. Fick månne KJ för sig att VB var det rätta objektet att utöva sin sjuka önskan på, någon som han inte trodde att folk skulle bry sig om?

I utredningen, signerad "andras åsikter", verkar en hård bild av VB tona fram. Om man däremot kikat på hennes urval av filmer, texter, vad hon kommenterar är det en romantisk, längtande tjej. Positiv mot alla. Hon levde i en väldigt hård, svart värld där alla män ville ha "något", till slut tog en idiot allt från henne.

Fast det fanns normala tjejer i hennes omgivning som försökte bli vänner med henne, bjuda med henne på fester, hitta på saker. Men det var hon inte intresserad av.
Hon drogs till dom här störda typerna.

Det fanns normala killar bland vittnen. Göteborgaren till exempel tror jag verkade bra, om inte jag blandat ihop det.

Ir*na verkade vara en bra tjej som verkade se efter VB, i alla fall på festen när VB blev berusad. vad gjorde VB då? Polisanmälde henne och stötte på hennes man.
Senast redigerad av Macca2013 2013-10-20 kl. 00:46.
Citera
2013-10-20, 00:51
Medlem
Jag ber om ursäkt för att jag - osmakligt - nog förde in en älgkropp i detta sammanhang. Ingen jämförelse med VB. Alls.
Citera
2013-10-20, 01:01
Medlem
mercys avatar
Citat:

Det verkar som VB använder sex på ett självdestruktivt sätt. En intressant artikel skriven i svd av socionomen Linda Jalman om barn och unga
Citat
Det vanliga verkar vara att få ångestlindring. En del vill komma bort, inte känna sig närvarande. Andra vill känna sig levande. För när det gör ont strömmar adrenalinet till förklarar hon. De flesta strävar efter att smärtan i själen ska upphöra. Och när de fysiska övergreppen äger rum förflyttar sig smärtan en stund från själen till kroppen. När de går till förövarna är det åtminstone någon som ser dem.

VB har inte en sund inställning till sex. Det är heller inte sunda män som hon har sex med. Gubbar på klubben som utnyttjar henne bl.a. Ger hon sex för att bli sedd? För att bli omtyckt? Få känna närhet?
Jag vill minnas att Lars på karateklubben skulle ha sex med VB fast han avbröt för att hon inte kändes närvarande? Som i artikeln:en del vill komma bort,inte vara närvarande

Länk till artikeln:
www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/sex-som-ett-rop-pa-hjalp_7483396.svd

Det känns som VB var en vilsen ung människa
Senast redigerad av mercy 2013-10-20 kl. 01:23.
Citera
2013-10-20, 01:07
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Fast det fanns normala tjejer i hennes omgivning som försökte bli vänner med henne, bjuda med henne på fester, hitta på saker. Men det var hon inte intresserad av.
Hon drogs till dom här störda typerna.

Det fanns normala killar bland vittnen. Göteborgaren till exempel tror jag verkade bra, om inte jag blandat ihop det.

Ir*na verkade vara en bra tjej som verkade se efter VB, i alla fall på festen när VB blev berusad. vad gjorde VB då? Polisanmälde henne och stötte på hennes man.

Det var värst. Vad polisanmälde hon henne för?
Citera
2013-10-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det stämmer. Hon tyckte att han skulle äta hälsosamt så att "du ska finnas där för oss".
"jag har läst man kan skydda genom att träna mera och äta mer grönsaker fisk istället för kött och potatis micke du måste börja äta rätt för min skull för ditt barn också du måste leva länge med oss."
Hennes ord...
Jag får ta och använda ordet som på grund av FUP'en blivit bofast i min vokabulär: Kryptiskt.

Frågan är om VB försökt snärja MB med en mer eller mindre genomtänkt graviditetshistoria. Det händer ju då och då.
Hennes kontakt med det motsatta könet verkar ju inte ha fungerat alls, att hon verkar ha en relativt normal relation till KJ av det man kan utläsa i FUP'en är ju, ja, kryptiskt det också.
Citera
2013-10-20, 01:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan graviditeten ha varit så ny att den inte upptäcktes vid obduktionen?
Ja, det kan den nog. Det gjordes ingen bestämning av HCG i urin eller andra kroppsvätskor vad jag kan se. Men då bör den också ha varit så ny att VB själv inte hade upptäckt den till följd av utebliven mens. Jag tror att vi kan utesluta att VB uppgifter om att yhon skulle vara gravid skulle ha uppkommit för att hon hade skäl att tro sig vara det.
Citera
2013-10-20, 01:15
Medlem
s. 888 i PDF dokumentet.

Det framgår att hon ringer 112 vi 17.09
Hon smsar före samt efter med M.Berg vilket känns skumt....om hon hade varit i fara hade det ju framgått av sina sms till M.Berg?

Hon SMSAR med M.Berg fram till 19.31

Vad smsade dom om???

M.Berg har ifall ett motiv!
KJ, saknas helt motiv.
Citera
2013-10-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
[/spoiler]

Det känns som VB var en vilsen ung människa

Det är mitt intryck också. Bristande självkänsla.

Samtidigt läste hon på vid Luleå Tekniska Universitet.

EDIT. Hon var ju inte obegåvad.
Senast redigerad av Remark 2013-10-20 kl. 01:23.
Citera
2013-10-20, 01:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att en graviditet syns vid obduktion innan kvinnan märker det? (Missförstå mig riktigt nu)
Om obduktionen utförs omgående efter dödsfallet kan man nog se det också rent visuellt innan kvinnan har märkt någon utebliven mens. Här rörde det sig om ett mellan två och tre veckor gammalt lik, och då tror jag inte att man ser en graviditet före första uteblivna mens på inspektion.
Citera
Medlem
Både KJs mor och lillebror antyder att VB eventuellt lider av något liknande som KJ gör.

"Kaka söker maka...........Dom är lite speciella bägge två..."

"...Hon visar drag av aspergers....Vet ej om hon fått någon diagnos.."
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är mitt intryck också. Bristande självkänsla.

Samtidigt läste hon på vid Luleå Tekniska Universitet.

Men hon tog inga tentor... har det sagts i tråden.
Citera
2013-10-20, 01:18
Medlem
Citat:
Det var värst. Vad polisanmälde hon henne för?

Asså jag vet inte. Det står som en rubrik "Vat*****eya polisanmäler Ir*na" I FUP, men under rubriken så berättar dom om den här festen hos I, VB blir berusad, och I lägger henne i gästrummet eller soffa så får hon sova där. I lägger sig i sängen med sin man, plötsligt kommer VB i sängen och börjar visa intresse för maken. Medan I fortfarande är kvar. Och visar svartsjuka mot I.

Sen blir VB förbannad och springr ut utan sin väska, och I och hennes man kollar efter henne iom att hon lämnade sin väska kvar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in