Citat:
Självklart vill raffinaderierna köpa olja för sina pengar för att kunna utöka sin vinst, det jag menar är att om raffinaderierna får slut på pengar och helt enkelt inte kan importera olja så kommer de kunna göra det ifall dem får mer pengar.
Citat:
Jo, men däremot verkar det som att du (din vana trogen) inte riktigt förstått vad det är. (Hint, det har precis ingenting som helst att göra med att USA skulle tryckt USD 1979.) Du hävdade att det aldrig skulle kunna bli en bensinkris i USA på grund av att de trycker USD, hur förklarar du bensinkrisen 1979 i så fall?
Både 1973 och 1979 chockhöjer OPEC-länderna priset på råolja och detta drabbar mellanhänderna i USA som står för importen. I enkla keynesianska modeller kan man uttrycka det som att SAS-kurvan skiftar uppåt och att USA:s regering, för att motverka en lågkonjunktur, ökar G (offentliga investeringar) för att öka AD(Y) som påverkar AD(P) vilket leder till stabilitet. Att öka de offentliga investeringarna är lika med att förse den amerikanska marknaden med nya dollar och på lång sikt bäddade detta för en högkonjunktur och "glada 80-talet". Självklart kan bensinkriser drabba USA på kort sikt, men just eftersom att råolja är gratis för USA (men inte för mellanhänderna) så är dessa bensinkriser otroligt korta och därför anser jag att man inte kan tala om "bensinkriser i USA".
Sverige gjorde samma sak som USA under denna tid men eftersom råolja inte är gratis för Sverige då man måste växla till sig dollar ledde detta till en galen inflation på kronan under hela 80-talet.
Citat:
Jag lägger fram en åsikt på hur jag anser att det fungerar, nämligen att det är gratis för USA att importera råolja vilket leder till att sedelpressarna kan gå på högvarv utan att inflationen skjuter iväg.
Citat:
Det är en korrekt bild av verkligheten. Det är inte så att du kommer med en mer korrekt bild av verkligheten så att vi kan diskutera varandras syn på verkligheten.
Citat:
Dem jag diskuterar med på min utbildning är inte lika trångsynta som ni på Flashback är. Istället för att konsekvent hela tiden säga "nej" till allt jag säger så kommer de med andra vinklar på saker och ting. En sak måste du förstå och det är att ingen vet exakt hur ekonomin fungerar, det finns teorier som kan förklara verkligheten men dessa teorier har stora hål i sig och de standardmodeller man använt sig utav tidigare stämmer inte på verkligheten som den ser ut efter finanskrisen.
Senast redigerad av hugelak90 2013-10-18 kl. 13:34.
Senast redigerad av hugelak90 2013-10-18 kl. 13:34.