2013-10-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Jag talade om FEDs köp av MBSer, som mortgage-lenders ställer ut. För det gör de väl?
Nej. Jag beskrev ju ovan hur det gick till. Om det är något i den beskrivningen då inte förstår så får du väl fråga om det.
Citera
2013-10-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
När du skriver att BoA går back så är det för att de nu måste betala bankränta på likvidbeloppet menar du? Eftersom jag ser pengar som en egenskap så är inget av värde 100% eller 0% pengar men fordringar på Fed ligger högt på skalan. Hur skulle du kategorisera fordringar på Fed om du inte anser att det är pengar?
BoA gör antagligen ingen ränteförlust i sig men de har andra kostnader som inte kan täckas av det lilla räntenettot.

En fordran på FED är en tillgång. På så sätt skiljer den sig inte från aktier, obligationer, optioner, fastigheter etc (som inte heller är pengar).
Men en fordran på FED är en tämligen säker tillgång men som har den begränsningen att den bara kan säljas till andra bankinstitut. Treasuries är på så vis mycket bättre då de kan säljas till många fler. Och kan belånas, vilket är en fördel. Och kan väl sägas vara lika säkra.
Citera
2013-10-15, 08:24
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
BoA gör antagligen ingen ränteförlust i sig men de har andra kostnader som inte kan täckas av det lilla räntenettot.

En fordran på FED är en tillgång. På så sätt skiljer den sig inte från aktier, obligationer, optioner, fastigheter etc (som inte heller är pengar).
Men en fordran på FED är en tämligen säker tillgång men som har den begränsningen att den bara kan säljas till andra bankinstitut. Treasuries är på så vis mycket bättre då de kan säljas till många fler. Och kan belånas, vilket är en fördel. Och kan väl sägas vara lika säkra.

Utveckla gärna detta med kostnader, andra kostnader?

Fordringar på Fed hör väl till den monetära basen? Kan de inte belånas, är du säker på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
MB: is referred to as the monetary base or total currency.[8] This is the base from which other forms of money (like checking deposits, listed below) are created and is traditionally the most liquid measure of the money supply.[12]

Det uppstår en massa problem när man ser pengar som en kategori och inte som en egenskap. Aktier används frekvent som betalning. Du kan få problem att köpa en bic mac eller betala elräkningen med en tusenlapp också, du kanske måste växla den till en mindre valör eller omvandla den till en fordran på en bank för att kunna köpa det du vill ha, så med samma kriterie som du använde för att avgöra om fordringar på Fed är pengar skulle en tusenlapp kunna misslyckas. Hur som helst så är betalning med en tillgång fortfarande en betalning. Men med detta sagt så förstår jag att Fed skapar tillgången från ingenstans. Så det är nog mest en fråga om vilket perspektiv man har om man tycker att Fed betalar eller inte.
Citera
2013-10-15, 09:21
Medlem
Citat:
För att det är ett politiskt spel, det är inte så att USA inte har råd att trycka nya USD och att staten sen lånar. Det handlar bara om hur man ska göra, samtidigt som olika politiker vill ha sina krav genomförda.
Du förstår alltså detta, och du förstår att ingen trycker dollar för att ge till raffinaderierna så de kan köpa olja, men du vill fortsätta hävda att det är gratis för USA att köpa olja?

Du nämnde kapitalallokering i samband med kostnad tidigare, och hur växelkursen påverkas av sedelpressarna. Förstår du åt vilket håll det här går?

Citat:
Det råder ingen allmän brist på bensin i USA. USA tar in så mycket bensin som gör det möjligt för deras ekonomi att fungera så som dem vill att den ska fungera.
Du slingrar dig, men det är såklart lustigt att se hur du går från att det inte är några problem, till en konspirationsteori som går ut på att problemen är medvetna beslut. Har du lust att förklara ungefär när mellan 1979 och i dag som detta beslut togs, och vem/vilka det var som tog beslutet? Kan du förklara vem/vilka som beslutade att det var en bra idé att låta raffinaderier i USA gå i konkurs, och varför?

Citat:
För att ekonomin ska fungera som de vill, därmed inte sagt att den fungerar perfekt ur en ren humanistisk syn, eller moralisk för del delen också.
Du skrev tidigare att USA hade beslutat att bensinpriset ska vara så lågt som möjligt, men nu menar du alltså att de beslutat att bensinpriset ska öka. Hur tycker du att det du skriver hänger ihop?

Citat:
Mina premisser är att råolja handlas i USD, därför blir min slutsats att det är gratis för USA att köpa råolja eftersom man använder USA:s egna valuta vid köp av råolja. Det är ju inga falska premisser.
Din slutsats innebär en av två saker. Antingen att Fed trycker dollar som de ger till raffinaderierna att köpa olja för, eller att Fed trycker dollar, köper råolja för dem och ger råoljan till raffinaderierna. Du har redan sagt att du inte menar att Fed ger pengar till raffinaderierna, vilket innebär att du tror att Fed köper olja.

Tror du det, eller har du lust att revidera din teori?
Citera
2013-10-15, 20:17
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Du förstår alltså detta, och du förstår att ingen trycker dollar för att ge till raffinaderierna så de kan köpa olja, men du vill fortsätta hävda att det är gratis för USA att köpa olja?

Ja. Det är inte gratis för raffinaderierna att köpa råolja, de konkurrerar med varandra och utländska raffinaderier. De konkurrerar, liksom hela USA, om de dollar som FED "slängt ut på marknaden". FED, liksom amerikanska staten, vet att raffinaderier kommer importera råolja till USA, man skiter i vilka, bara någon gör det. Skulle det däremot krisa sig och alla raffinaderier gå i konkurs och inga som vill använda sina dollar till att importera oljan. Ja då kan FED och amerikanska staten "slänga ut lite mer dollar" och på så sätt få igång importen av råolja. Därför är det gratis för USA att hämta in råoljan, men det är bara gratis för staten, inte för mellanhanden som faktiskt ska utföra importen, den mellanhanden är utbytbar mot andra.

Just för att USA som land kan trycka dollar, kommer det aldrig bli en bensinkris i USA där landet har ett enormt efterfrågeöverskott. USA kan ju inte direkt få slut på dollar precis. Men om vi säger att kinesiska yuan blir den enda valutan att handla råolja med. Ja då kan USA få problem, för USA kan aldrig få slut på dollar, däremot kan de få slut på yuan.

Citat:
Du skrev tidigare att USA hade beslutat att bensinpriset ska vara så lågt som möjligt, men nu menar du alltså att de beslutat att bensinpriset ska öka. Hur tycker du att det du skriver hänger ihop?

USA vill ha bensinpriset så lågt som möjligt ja. Men De exporterande oljeländerna kan minska utbudet på sin export för att få priset att stiga.

Citat:
Din slutsats innebär en av två saker. Antingen att Fed trycker dollar som de ger till raffinaderierna att köpa olja för, eller att Fed trycker dollar, köper råolja för dem och ger råoljan till raffinaderierna. Du har redan sagt att du inte menar att Fed ger pengar till raffinaderierna, vilket innebär att du tror att Fed köper olja.

Tror du det, eller har du lust att revidera din teori?

Min slutsats innebär att råolja är gratis för USA att importera. Det är ju egentligen helt uppenbart. Säg att jag är den enda i hela världen som kan trycka "hugelak-sedlar". Du säljer godis till alla men vill bara ha betalt i "hugelak-sedlar", alla andra människor måste arbeta för att få sina "hugelag-sedlar" men jag behöver bara gå till mitt tryckeri och trycka lite nya och sedan gå och köpa ditt godis. Godiset är alltså gratis för mig. Förenklar man hela den amerikanska importen av råolja är det så simpelt det ser ut.
Citera
2013-10-15, 20:18
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Nej. Jag beskrev ju ovan hur det gick till. Om det är något i den beskrivningen då inte förstår så får du väl fråga om det.

Så MBSer ställs alltså inte ut av mortgage-lenders. Vem ställer då ut dessa huslån? Banker? Jag gillar inte din beskrivning, så tänker inte fråga om den.
Citera
2013-10-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ja. Det är inte gratis för raffinaderierna att köpa råolja, de konkurrerar med varandra och utländska raffinaderier. De konkurrerar, liksom hela USA, om de dollar som FED "slängt ut på marknaden". FED, liksom amerikanska staten, vet att raffinaderier kommer importera råolja till USA, man skiter i vilka, bara någon gör det. Skulle det däremot krisa sig och alla raffinaderier gå i konkurs och inga som vill använda sina dollar till att importera oljan. Ja då kan FED och amerikanska staten "slänga ut lite mer dollar" och på så sätt få igång importen av råolja. Därför är det gratis för USA att hämta in råoljan, men det är bara gratis för staten, inte för mellanhanden som faktiskt ska utföra importen, den mellanhanden är utbytbar mot andra.
Så om ingen vill importera olja är det bara att trycka USD så kommer de helt plötsligt vilja det? Dina inlägg blir bara konstigare och konstigare.

Citat:
Just för att USA som land kan trycka dollar, kommer det aldrig bli en bensinkris i USA där landet har ett enormt efterfrågeöverskott. USA kan ju inte direkt få slut på dollar precis. Men om vi säger att kinesiska yuan blir den enda valutan att handla råolja med. Ja då kan USA få problem, för USA kan aldrig få slut på dollar, däremot kan de få slut på yuan.
Kunde inte USA trycka dollar 1979?

Citat:
USA vill ha bensinpriset så lågt som möjligt ja. Men De exporterande oljeländerna kan minska utbudet på sin export för att få priset att stiga.
Du hävdar två saker. 1) Att det är gratis för storföretaget USA att köpa olja och att styrelsen i storföretaget USA vill hålla bensinpriset så lågt som möjligt, och 2) att exportörer kan påverka priset i USA genom utbudet. Så länge du inte talar om en situation där exportörerna helt enkelt stryper tillgången för USA (det vill säga att USA inte kan få tag på tillräckligt med olja för att täcka sin efterfrågan) så får du välja ett av påståendena, båda kan inte vara sanna samtidigt.

Citat:
Min slutsats innebär att råolja är gratis för USA att importera. Det är ju egentligen helt uppenbart. Säg att jag är den enda i hela världen som kan trycka "hugelak-sedlar". Du säljer godis till alla men vill bara ha betalt i "hugelak-sedlar", alla andra människor måste arbeta för att få sina "hugelag-sedlar" men jag behöver bara gå till mitt tryckeri och trycka lite nya och sedan gå och köpa ditt godis. Godiset är alltså gratis för mig. Förenklar man hela den amerikanska importen av råolja är det så simpelt det ser ut.
Du tycker att det är uppenbart för att du inte förstår hur det fungerar, precis som när du satt och kallade folk för både det ena och det andra när du hävdade att de var korkade som inte förstod att RB fyllde bankomaterna genom repor... Din förenkling är som att säga att barn blir till när tjocka kvinnor går till sjukhuset.

Lärde du dig inte i den förra diskussionen? I stället för att utgå från att dina slutsatser är Den Stora Sanningen så borde du ställa dig frågan var du gjort ett misstag när någon ifrågasätter dig. Så ta en stund, begrunda vad du sagt, läs svaren till dig (även de delar som du ignorerat) och fördjupa dig.
Citera
2013-10-17, 00:10
Medlem
Citat:
Så MBSer ställs alltså inte ut av mortgage-lenders.
Nej.
Citat:
Vem ställer då ut dessa huslån?
Se ovan.
Citat:
Banker?
Nej.
Citat:
Jag gillar inte din beskrivning, så tänker inte fråga om den.
Hm, om du känner av ett emotionellt ogillande av något så förnekar du det?

Varför inte i stället acceptera att verkligheten är som den är, oavsett om man gillar den eller inte.
Citera
2013-10-17, 10:18
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
...Treasuries är på så vis mycket bättre då de kan säljas till många fler. Och kan belånas, vilket är en fördel. Och kan väl sägas vara lika säkra.

Och självklart är inte detta sant. Det finns ingen defaultrisk i reserver medan det är uppenbart att det finns det i treasuries, annars skulle det inte finnas en stor marknad för credit default swaps i treasuries, medan inflationsrisken är densamma för båda.
Citera
2013-10-17, 16:06
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Så om ingen vill importera olja är det bara att trycka USD så kommer de helt plötsligt vilja det? Dina inlägg blir bara konstigare och konstigare.

Den amerikanska marknaden kommer alltid ha tillgång till olja då FED kan förse den amerikanska marknaden med den valuta man köper olja för.

Citat:
Kunde inte USA trycka dollar 1979?

Jo, hört talas om "glada 80-talet"?

Citat:
Du hävdar två saker. 1) Att det är gratis för storföretaget USA att köpa olja och att styrelsen i storföretaget USA vill hålla bensinpriset så lågt som möjligt, och 2) att exportörer kan påverka priset i USA genom utbudet. Så länge du inte talar om en situation där exportörerna helt enkelt stryper tillgången för USA (det vill säga att USA inte kan få tag på tillräckligt med olja för att täcka sin efterfrågan) så får du välja ett av påståendena, båda kan inte vara sanna samtidigt.

Varför kan inte båda påståendena vara sanna? Styrelsen i storföretaget USA har som mål att ha så lågt bensinpris som möjligt, exportörerna av olja vill tjäna så mycket dollar som möjligt med sin oljehandel, man kompromissar fram en lösning där exportörerna exporterar en viss mängd olja till ett visst pris som alla är nöjda med.

Citat:
Du tycker att det är uppenbart för att du inte förstår hur det fungerar, precis som när du satt och kallade folk för både det ena och det andra när du hävdade att de var korkade som inte förstod att RB fyllde bankomaterna genom repor... Din förenkling är som att säga att barn blir till när tjocka kvinnor går till sjukhuset.

Lärde du dig inte i den förra diskussionen? I stället för att utgå från att dina slutsatser är Den Stora Sanningen så borde du ställa dig frågan var du gjort ett misstag när någon ifrågasätter dig. Så ta en stund, begrunda vad du sagt, läs svaren till dig (även de delar som du ignorerat) och fördjupa dig.

Mina slutsatser om att RB fyllde bankomaterna genom repor var felaktiga eftersom man slutade med detta 2005. Då reviderade jag den teorin när jag fick det svart på vitt. Dessutom var inte diskussionen om RBs repor det som jag ville få fram och det som betydde något utan bara en parentes som folk störde sig på. Du känns lite som en politiker, jag lägger fram en viktig åsikt och du kommenterar en obetydlig liten detalj som är helt oväsentlig. Denna diskussion är något helt annat. Det är gratis för USA att köpa råolja i den bemärkelsen att man inte behöver ge något i utbyte mot oljan förutom sin egentryckta valuta, och det kostar inget för USA som land att trycka dollar. Detta kan väl inte vara så svårt att förstå?
Senast redigerad av hugelak90 2013-10-17 kl. 16:08.
Citera
2013-10-17, 16:16
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Hm, om du känner av ett emotionellt ogillande av något så förnekar du det?

Varför inte i stället acceptera att verkligheten är som den är, oavsett om man gillar den eller inte.

Nej, jag finner din beskrivning fel. Jag tror inte du vet vad en MBS är och innehåller.
Citera
2013-10-17, 16:54
Medlem
Citat:
Den amerikanska marknaden kommer alltid ha tillgång till olja då FED kan förse den amerikanska marknaden med den valuta man köper olja för.
Nej. Men låt oss återgå till det du hävdade, att om inget raffinaderi vill köpa olja för sina pengar så skulle mer pengar göra att de ville börja köpa olja igen. Hur resonerar du då?

Citat:
Jo, hört talas om "glada 80-talet"?
Jo, men däremot verkar det som att du (din vana trogen) inte riktigt förstått vad det är. (Hint, det har precis ingenting som helst att göra med att USA skulle tryckt USD 1979.) Du hävdade att det aldrig skulle kunna bli en bensinkris i USA på grund av att de trycker USD, hur förklarar du bensinkrisen 1979 i så fall?

Citat:
Varför kan inte båda påståendena vara sanna? Styrelsen i storföretaget USA har som mål att ha så lågt bensinpris som möjligt, exportörerna av olja vill tjäna så mycket dollar som möjligt med sin oljehandel, man kompromissar fram en lösning där exportörerna exporterar en viss mängd olja till ett visst pris som alla är nöjda med.
För det första skulle bensinpriset vara oberoende av råoljepriset om din teori stämt, för det andra skulle det inte behövts någon kompromiss överhuvudtaget. Dessutom, hur nöjda tror du folk var 1973 och 1979?

Citat:
Mina slutsatser om att RB fyllde bankomaterna genom repor var felaktiga eftersom man slutade med detta 2005. Då reviderade jag den teorin när jag fick det svart på vitt. Dessutom var inte diskussionen om RBs repor det som jag ville få fram och det som betydde något utan bara en parentes som folk störde sig på. Du känns lite som en politiker, jag lägger fram en viktig åsikt och du kommenterar en obetydlig liten detalj som är helt oväsentlig. Denna diskussion är något helt annat.
Om du tror att det du lägger fram är åsikter så har du missförstått vad ordet betyder.

Citat:
Det är gratis för USA att köpa råolja i den bemärkelsen att man inte behöver ge något i utbyte mot oljan förutom sin egentryckta valuta, och det kostar inget för USA som land att trycka dollar. Detta kan väl inte vara så svårt att förstå?
Det du skriver är väldigt lätt att förstå, men det är inte en korrekt beskrivning av hur verkligheten fungerar.

Citat:
Nej, jag finner din beskrivning fel. Jag tror inte du vet vad en MBS är och innehåller.
Jag kan inte låta bli att undra om du är lika obstinat, överlägsen och ointresserad av diskussion när du talar med dina föreläsare och doktorandvänner du tidigare använt för att styrka din auktoritet i forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in